۶ نکته تاثیر گذار برای کنترل خشم

6 نکته تاثیر گذار برای کنترل خشم، خشم کنترل نشده می تواند تاثیرات منفی بر جسم و بدن و به طور کلی کیفیت زندگی و ارتباط خانوادگی داشته باشد. یادگیری روش های کنترل خشم به صورت مثبت برای کاهش این احساس ویرانگر بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. آموزش روش های مهم موثر در کنترل خشم در طول زندگی روزمره

همه ی ما می دانیم که خشم چیست و آن را احساس کرده ایم، چه به عنوان یک ناراحتی مبهم و یا به عنوان خشم کامل. خشم از جمله احساساتی است که ارتباط مستقیمی با سلامتی انسان دارد و مهارت کنترل خشم می تواند از اثرات آن بکاهد.

چرا خشم برای سلامتی مضر است؟

افزایش ضربان قلب، میزان تنفس، فشار خون و سطح استرس نتیجه اولیه آن است. هنگامی که خشم “شدید و بدون کنترل” باشد، تغییرات متابولیک بدن را به دنبال دارد که در طول زمان نه تنها سلامت، بلکه کیفیت کلی زندگی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. خشم کنترل نشده می تواند باعث بسیاری از بیماریها شود، از جمله:

  • حمله ی قلبی
  • سکته مغزی
  • کاهش ایمنی بدن
  • مشکلات پوستی
  • بی خوابی
  • فشار خون بالا
  • مشکلات گوارشی
  • اضطراب و افسردگی
  • میگرن
  • و بسیاری از احساسات منفی

حتما شما هم متوجه شده اید که مهم نیست چه اندازه و چند بار به خودتان یادآوری کنید که عصبانیت خوب نیست، اما زمانی که خشمگین می شوید، نمی توانید آن را کنترل کنید. همه ی ما از دوران کودکی فقط یاد گرفته ایم که ” نباید عصبانی شویم” اما سوال اصلی این است هنگامی که این رعد و برق از احساسات به سراغ شما می آید چگونه ” کنترل خشم “داشته باشیم. ما به کمک تکنیک های خاصی که به کنترل خشم کمک کند نیاز داریم. اجازه دهید آنها را یاد بگیریم و خشم و استرس خود را مدیریت کنیم تا کیفیت کلی سلامت و زندگی ما بهبود یابد.

۶ نکته برای کنترل خشم به وسیله ی برخورد با بی قراری بدن و ذهن :

 ۱ ) احساسات شما با غذایی که می خورید مرتبط است

آیا متوجه شده اید که در روزهای خاص احساس آرامش می کنید و در برخی از روزها خیلی بی قرار هستید؟ غذایی که می خورید تا حد زیادی بر ذهن و احساسات شما تاثیر می گذارد. انواع خاصی از غذاها باعث بی قراری و تنش در ذهن و بدن می شود. اجتناب از چنین مواد غذایی که شامل مواد غذایی غیر گیاهی، تند و چرب هستند، به شما در کنترل خشم کمک می کند.

۲ ) از تاثیر استراحت کامل غافل نشوید

چه احساسی دارید اگر شب قبل خوب نخوابیده باشید؟ آیا معمولا عصبانی هستید؟ خستگی و بی قراری در بدن شما ممکن است منجر به استرس، تنش و تحریک ذهن شود. خوابیدن برای حداقل ۶ تا ۸ ساعت در روز برای کنترل خشم و آرامش ضروری است.

۳ ) انجام حرکات یوگا

 ده تا پانزده دقیقه یوگا کمک خواهد کرد که تنش و بی حالی در بدن و ذهن شما از بین برود و به کنترل خشم شما کمک کند. مزیت یوگا به سایر تمرینات ورزشی هماهنگی تنفس با حرکات بوده و سطح انرژی شما را افزایش می دهد.

۴ ) نفس عمیق مداوم، پاد زهر خشم

چندین نفس عمیق بلافاصله به شما کمک می کند تا خشم خود را کنترل کنید. لحظه ای که عصبانی می شوید، چشمان خود را ببندید، چند نفس عمیق بکشید و تغییر وضعیت ذهنی خود را مشاهده کنید. نفس عمیق استرس را آزاد کرده و ذهن شما را آرام می کند.

۵ ) تاثیر مراقبه بر کنترل خشم

انجام فرآیند “مراقبه” یا مدیتیشن فقط چند دقیقه طول می کشد، اما بلافاصله شما را آرام تر و خشم شما را کنترل می کند.

۶ ) مدیتیشن و فنون تسلط بر ذهن روزانه

 تمرین منظم یوگا و توجه به غذا به حل بی قراری کمک می کند، اما چگونه می توان یک حالت آرام و متعادل از ذهن را حفظ کرد؟ تفکر منظم پاسخ شماست. فقط روزانه ۲۰ دقیقه مدیتیشن و تفکر مثبت، برای کل روز کافی است. شما متوجه خواهید شد که حتی اگر عصبانی باشید، سریعتر آرام می شوید.

خشم کنترل نشده می تواند تاثیرات منفی بر جسم و بدن و به طور کلی کیفیت زندگی و ارتباط خانوادگی داشته باشد. یادگیری روش های کنترل خشم به صورت مثبت برای کاهش این احساس ویرانگر بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید