چیزهایی که نمی دانید اما شما را چاق می کنند

معرفی چیزهایی که نمی دانید اما شما را چاق می کنند، نکاتی وجود دارد که نمی دانید شما را چاق می کنند، خواب زیاد باعث چاقی می شود یا خواب کم ؟ غذای زیاد خوردن چاق می کند یا غذای کم خوردن ؟ چه نکاتی را برای لاغر ماندن رعایت کنیم؟ سرگرمی های دنیای امروز میتواند عاملی برای سریع غذا خوردن چاقی و اضافه وزن برای افراد باشد

همیشه برای لاغر ماندن نیاز به رژیم های سخت نیست بلکه با رعایت چند مورد و ترک کردن برخی عادات می توانید وزن کم کنید. هرچند خوردن غذاهای سالم را نباید کنار گذاشت، باید با خوراکی هایی که شما را چاق می کنند، آشنا شوید.

۱  ) تند غذا خوردن

در دنیای امروز، همه سرگرم کاری هستند و مشغله زیادی دارند. همین موجب می شود غذا را با سرعت بیشتری بخورند. متاسفانه، سریع غذا خوردن، احتمال بالا رفتن وزن را زیاد می کند. تحقیقات نشان داده افرادی که غذایشان را خیلی تند می خورند احتمال اینکه با اضافه وزن و چاقی مواجه شوند بیشتر است.

دلیل آن این است که وقتی تند غذا می خورید بدن دیرتر به مغز هشدار سیر شدن می دهد. بنابراین، افرادی که تند غذا می خورند معمولا غذای بیشتری می خورند بدون اینکه خودشان متوجه آن باشند. اگر از ان دسته افرادی هستید که تند غذا می خورید، نحوه غذا خوردنتان را تغییر دهید. برای شروع از امروز غذا را با چنگال بخورید.

۲ ) آب کافی نخوردن

بعضی از ما تا تشنه نشویم، آب نمیخوریم. بنابراین معمولا کمتر از میزانی که بدن لازم دارد، آب می خوریم. آب کافی نخوردن باعث تشنگی می شود و جالب است که بدانید گاهی تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته می شود و بیشتر افراد به جای اینکه آب بخورند سراغ غذا خوردن می روند.

تحقیقات نشان داده افرادی که قبل از صبحانه دو لیوان آب می خورند ، ۲۲% کالری کمتری در وعده غذاییشان می خورند. علاوه بر اینها، آب هیچ کالری ندارد بنابراین خوردن آن هیچگاه شما را چاق نمی کند. شما به راحتی می توانید آب را جایگزین نوشیدنی های شیرین کنید. اگر خوردن آب برایتان کسل کننده است و نمی توانید آن را جایگزین نوشیدنی هایی نظیر نوشابه کنید، کمی به آن لیمو یا تکه های خیار اضافه کنید تا طعم متفاوتی بگیرد.

۳ ) بیش از حد نشستن

در کشورهای غربی به طور متوسط افراد بین ۹ تا ۱۱ ساعت در روز می نشینند. هر چند شاید فکر کنید که این ضرری ندارد اما در حقیقت بیش از حد نشستن و تحرک نداشتن بسیار مضر است. افرادی که در طول روز ساعات زیادی را می نشینند معمولا چاق تر از افرادی هستند که تحرک بیشتری دارند. همچنین بیش از حد نشستن ممکن است احتمال مبتلا شدن به برخی از بیماری ها را  افزایش دهد.

اگر شغل شما طوریست که مجبورید مدت زیادی پشت میز بنشینید، پیش از کار، ورزش کنید، در طول روز چند بار از جای خود بلند شده و سعی کنید با حرکات کششی ساده بدن را بیدار کرده و از حالت کرختی خارج کنید.

۴ ) خواب کافی نداشتن 

کم خوابی  یکی دیگر از مواردیست که به مرور زمان روی وزن و چاقی تاثیر می گذارد. یک تحقیق که روی ۶۸۰۰۰ زن بالای ۱۶ سال انجام شده است نشان می دهد، خانم هایی که در طول روز کمتر از ۵ ساعت می خوابند احتمال اینکه به اضافه وزن و چاقی دچار شوند بیشتر از خانم هاییست که ۷ ساعت یا بیشتر می خوابند.

این دسته افراد که خواب کافی ندارند معمولا از ناحیه شکم و پهلوها چاق می شوند که این مساله ممکن است برای آنها بیماریهایی از جمله بیماری قلبی یا دیابت همراه داشته باشد. اگر مشکلی با خوابیدن دارید شاید این نکات درباره بهتر خوابیدن به شما کمک کند.

۵ ) غذا خوردن در ظروف بزرگ

سایز ظرفی که در آن غذا می خورید در میزان غذاخوردن شما تاثیر دارد. شاید به نظر عجیب برسد اما تحقیقات نشان داده است، افراد معمولا در بشقاب های بزرگ غذای بیشتری می خورند. به طور متوسط، افرادی که در ظروف بزرگ غذا می خورند ۱۶% کالری بیشتری در وعده غذایشان می خورند. اگر در ظروف بزرگ غذا می خورید بهتر است خیلی سریع سایز ظرف خود را تغییر دهید تا به طور ناخواسته غذای بیشتری نخورید.

۶ ) غذا خوردن جلوی تلویزیون

خیلی ها غذایشان را حین تماشای تلویزیون، کار کردن با کامپیوتر یا خواندن مجلات و کتاب های مختلف می خورند. این کار باعث می شود حواس شما از غذا خوردن پرت شده و ناخودآگاه غذای بیشتری بخورید. غذای خود را خیلی ریلکس سر میز و دور از تلویزیون، کامپیوتر یا حتی تلفن همراه بخورید.

۷ ) بهم خوردن ساعت غذا خوردن

بهتر است زمان مشخصی برای غذا خوردن داشته باشید، شاید دیر غذا خوردن مشکلی نداشته باشد اما تغییر ساعت غذاخوردن می تواند به بدن ضرر برساند. معمولا افرادی که در ساعات خاصی غذا می خورند احساس گرسنگی کمتری، قبل و بعد از غذا دارند، اما افرادی که دائم ساعت غذاخوردنشان بهم می ریزد معمولا قبل از غذاخوردن خیلی احساس گرسنگی می کنند و این موجب می شود غذای بیشتری بخورند.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید