با سمبل ‎های شانس در سراسر دنیا آشنا شوید

احتمالا در میان نمادهای شانس، نعل اسب و شبدر چهار برگ را می شناسید اما سمبل های زیاد دیگری هم برای شانس وجود دارد. این نمادها در حقیقت یک یادآوری فرهنگی هستند که همه ی ما به دنبال آن هستیم ...

احتمالا در میان نمادهای شانس، نعل اسب و شبدر چهار برگ را می شناسید اما سمبل های زیاد دیگری هم برای شانس وجود دارد. این نمادها در حقیقت یک یادآوری فرهنگی هستند که همه ی ما به دنبال آن هستیم تا موفقیت را به زندگی خود جذب و بدشانسی را از آن دور کنیم.

هر کسی می تواند از کمی شانس بهره ببرد، پس شاید وقتش رسیده تا چند تایی بلوط در جیب تان و چند بامبو هم در محل کارتان بگذارید!

۱- مجسمه ی مانکی-نکو

مجسمه های گربه ی شانس متعلق به کشور ژاپن هستند.

ژاپنی ها «مانکی-نکو» (به معنای گربه ی خوشامدگو) را که یکی از پنجه هایش را برای جلب توجه مردم تکان می دهد، در ورودی هر جایی می گذارند تا برای صاحبش شانس بیاورد؛ از کافه ها و رستوران ها گرفته تا فروشگاه ها و معبدها. روایت های مختلفی درباره ی انواع این مجسمه وجود دارد. مجسمه ای که پنجه ی چپش را بالا گرفته برای کافه ها و چایخانه ها پول می آورد و مجسمه ای که پنجه ی راستش را بالا برده سلامتی می آورد و آن را در فروشگاه ها می گذارند. ظاهرا همه معتقدند این گربه های بامزه برایشان شانس می آورد.

۲- بامبوی خوش شانسی

اگرچه این گیاه شبیه به غذای مورد علاقه ی پانداها به نظر می رسد اما در حقیقت بامبوی خوش شانسی گیاه کاملا متفاوتی است.

طبق افسانه های چینی اگر این گیاه را در ابتدای سال نو هدیه بگیرید، در طول سال برایتان موفقیت می آورد. اما اگر این گیاه در سال اول از بین برود، تا بیست و نه سال بدشانسی به دنبال تان خواهد بود. البته نگهداری از آن کار ساده ای است. این گیاه فقط به نور غیر مستقیم خورشید و بسته به توصیه ی فروشنده اش، هر دو هفته یا ماهی یک بار به آب تازه نیاز دارد.

۳- پولک های ماهی کپور

در کشورهای زیادی مثل اسلواکی، هلند، جمهوری چک، اتریش، آلمان و کرواسی ماهی کپور را برای غذای شب کریسمس طبخ می کنند. بعضی خانواده ها یک ماهی کپور تازه را برای چند روز در وان حمام نگه می دارند تا مجرای گوارشی آن از گل پاک شود. البته ظاهرا این روش تأثیری ندارد.

بعد از خوردن ماهی، اعضای خانواده زیر بشقاب هایشان را می گردند تا یک پولک ماهی پیدا کنند. این پولک را تا شب کریسمس سال آینده، در کیف پولشان نگه می دارند تا در سال آینده برایشان شانس بیاورد.

۴- تامی

این چاقوهای سنتی کشور پرو با بعضی تمدن های باستانی از جمله اینکاها پیوند دارد. تامی عمدتا برای قربانی کردن حیوانات استفاده می شد، اما در جراحی های جمجمه هم مورد استفاده قرار می گرفت.

امروزه تامی سمبلی از خوش شانسی است و مردم آن را به دیوارهایشان آویزان می کنند. دولت پرو هم آن را نماد رسمی گردشگری کشورش قرار داده است.

۵- بلوط

بر اساس افسانه های اسکاندیناویایی، میوه های بلوط خوش شانسی می آورد. طبق این افسانه ها اگر چند بلوط را در جیب تان نگه دارید، از شما در برابر دردها، رنج ها و بیماری ها محافظت می کند.

اگر بلوط تان را یک سنجاب دزدید نگران نباشید. بلوط از هر جنسی مثل طلا یا نقره باشد، همان اثر را خواهد داشت.

۶- عدد هشت

احتمالا به این فکر می کنید که عدد هفت نماد خوش شانسی است. اما لزوما اینطور نیست.

در زبان چینی تلفظ کلمه ی هشت («با») شبیه به کلمه ی ثروت یا شانس («فا») است و به همین دلیل عدد هشت پیوند زیادی با خوش شانسی دارد. این عدد را تا حدی خوش یمن می دانند که وقتی در سال ۲۰۰۸ پکن میزبان بازی های المپیک شد، مسابقات را در ساعت ۸:۰۸ شب هشتم آگوست (هشتمین ماه سال میلادی) آغاز کردند تا خوش یمنی آن را به حداکثر برسانند.

۷- خوک

خوک ها در فرهنگ آلمانی نماد خوش شانسی هستند.

این موضوع به دوران قرون وسطی بر می گردد، زمانی که داشتن خوک های زیاد نشانه ی رفاه بود و از طرفی به آن معنی بود که آن خانواده هرگز گرسنه نخواهند ماند. امروزه شیرینی هایی به شکل خوک به عنوان شیرینی های شانس برای شب سال نو استفاده می شود.

۸- خفاش سرخ

خفاش های سرخ پیشینه ای طولانی در ارتباط با شانس در فرهنگ چینی دارند، به ویژه اگر در یک گروه پنج تایی ظاهر شوند.

این پنج خفاش نمادی از پنج موهبت در فرهنگ چینی هستند: عمر طولانی، ثروت، سلامتی، عشق و مرگ آرام. اما یک خفاش سرخ به تنهایی، طلسمی برای دور کردن شیطان است.

۹- سوسک سرگین غلتان

سوسک سرگین غلتان پیشینه ای طولانی در ارتباط با خوش شانسی دارد.

مصریان باستان حرکت سرگین این سوسک ها بر روی شن ها را با حرکت خورشید در آسمان مرتبط می دانستند. بعد از آن این ارتباط به «خپر» گره خورده است؛ خدایی که با خورشید و آفرینش پیوند داشته و چهره ای شبیه به سوسک سرگین غلتان دارد.

از آن زمان سوسک سرگین غلتان علاوه بر محافظت در برابر شیطان، به طلسمی برای نوزایی و تغییر تبدیل شده است.

۱۰- دست همسا

دست همسا ریشه در دین یهود دارد اما آن را در ادیان دیگری مثل مسیحیت و تعدادی از نگاره های عصر جدید هم می توان یافت. با این حال ممکن است این سمبل قدمتی بیشتر از همه ی این ادیان داشته باشد.

در دست همسا، سه انگشت میانی بلندتر از بقیه بوده و به یکدیگر چسبیده هستند اما انگشت سبابه و انگشت کوچک در اندازه ای یکسان و به طور متقارن به سمت بیرون خم شده اند. در کف دست هم یک چشم وجود دارد.

اعتقاد بر آن است که همسا نفوذ چشم شیطان و دیگر تأثیرات آزاردهنده را دفع می کند. این نماد بسته به هر مذهب معانی دیگری هم دارد. در دین یهود، همسا نمادی از دست خدا و پنج کتاب تورات است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید