چگونه بنای یادبود زن با کیف دستی در سوئد به نماد شجاعت تبدیل شد

چگونه بنای یادبود زن  با کیف دستی در سوئد ساخته شد و چرا به یک نماد شجاعت تبدیل شد؟
اخیرا در شهر وکسو Vaxjo در سوئد ، یک بنای یادبود به نام "زن با یک کیف دستی" افتتاح شد که نشان دهنده شجاعت شهروندی است. نمونه اولیه این مجسمه، تصویری از Danuta Danielsson در سال 1985 بود که با کیف دستی به یکی از شرکت کنندگان در راهپیمایی نئونازیسم ها حمله کرد .
یکی از روزنامه نگاران Zoralis Perez می نویسد: "تصور کنید که در شهر شما یک گروه از جوانان ستیزه جویی وجود دارد که ایده های نازیسم را تبلیغ می کنند." - اکثر مردم در این وضعیت احساس ترس، ناامنی، خشم و شاید ناراحتی کنند. من کاملا مطمئنم که اکثر مردم سعی خواهند کرد تا از طرف دیگر خیابان عبور کنند یا حتی آن را به طور کامل ترک کنند. با این حال، زن در تصویر، متفاوت عمل کرد. "
در روزی که عکس افسانه ای گرفته شد، دانوتا از بازار باز می گشت و خشمگین شد از این که مردم محلی می توانستند به سادگی نشان دهند که آنها بهتر از سایر ملت ها هستند.
 
عکس Runesson به عنوان تصویر سوئدی سال 1985 و بعدا به عنوان تصویر قرن توسط مجله Vi و انجمن تاریخی عکاسی سوئد انتخاب شد.
در آن روز، 13 آوریل 1985، یک ستون از حزب امپریال شمالی، یک حزب طرفدار ایده های آلمان نازی، در خیابان وکسو راه می رفت. در طول جنگ جهانی دوم، سوئد جزو کشور های بی طرف بود و بنابراین تقریبا از اقدامات ضد انسانی نازی ها رنج نبرد. علاوه بر این، در آستانه اشغال آلمان، همسایه اش دانمارک تقریبا تمام یهودیان خود را به سوئد فرستاد و زندگی خود را در قلمرو این کشور بی طرف حفظ کرد. 
 
ستون حزب راست افراطی سوئد در استکهلم در سال 2014
Danuta Danielsson اولین کسی بود که تصمیم به کنار کشیدن نداشت. او به یکی از شرکت کنندگان ستون حمله کرد و با کیف دستی اش به او ضربه زد. پس از آن، بقیه ساکنان Vaxjo به نازی ها حمله کردند - آنها را از میدان اصلی به سوی ایستگاه بردند و تظاهرکنندگان مجبور شدند خود را به توالت برسانند و درب ها را قفل کنند تا پلیس ها برسند.
جنبش نئونازی در سوئد، 2014
 
عکس های دانوتا در زمان اعتصاب توسط عکاس "هانس Runesson " گرفته شد. روز بعد از تظاهرات، این عکس در روزنامه سوئدی Dagens Nyheter منتشر شد و پس از آن در روزنامه ی بریتانیایی tabloids منتشر شد. Danuta فورا مشهور شد. اما او این افتخار را دوست نداشت.
 
یکی از بستگان دانوتا می گوید: "او دوست ندارد در مورد سبک زندگی خود، وقایع پیش آمده در میدان یا در مورد عکس صحبت کند. "من فکر می کنم این فقط واکنش یک زن بود - او تصویر را دوست نداشت." در تصویر ، او مانند یک زن سالخورده دیده می شود، در حالی که در زمان تصویر او تنها 38 سال داشت. "زاویه عکس، وضعیت او، بیان چهره و آنچه که در آن زمان پوشیده است، باعث می شود او خیلی بزرگتر از 38 سال دیده شود.
 
مجسمه ساز سوزان آروین و مجسمه Danuta
 
بلافاصله پس از انتشار عکس، شایعات در مورد اینکه این زن که بود? پخش شد. آنها گفتند که او 54 سال دارد و او در یک اردوگاه کار اجباری بوده و پدرش توسط گشتاپو کشته شده است. در واقع، مادر دانوتا از لهستان بود و به طرز معجزه آسایی از اردوگاه  کار اجباری آشویتس جان سالم به در برد، اما سلامت روان او از بین رفته بود. او هرگز قادر به مراقبت از دخترش نبود و بنابراین Danuta در نهایت توسط بستگان و بدون مادر بزرگ شد. بعدها این مشكلات روانی گریبانگیر خود دانوتا شد. او چندین بار در بیمارستان روانپزشکی سنت زیگفرید تحت درمان قرار گرفت.
 
برای حمایت از نصب بنای یادبود "زن با کیف دستی"، کیف های دستی زنان در سرتاسر سوئد به مجسمه ها آویخته شدند.
 
دو سال پس از این رویداد، در سال 1988، دانوتا دوربین خود را به آسانسور بالای برج آب در Vaxjo برد. او اصرار داشت که کارمند آساسانسور درب را باز کند تا بتواند از بالا از شهر عکس بگیرد. با باز شدن درب ، دانوتا از ارتفاع خود را پرت کرد او در زمان خودکشی 41 ساله بود.
به نظر می رسد کیف های دستی در مجسمه ها از نصب بنای یادبود حمایت می کنند.
 
در سال 2015، بحث  نصب بنای یادبود دانوتا آغاز شد. پسر او به این امر اعتراض کرد و گفت که مادرش چنین توجهی را دوست ندارد.
عکس : سوئد بنای یادبود با کیف دستی زن
 
در پاسخ، مردم سراسر سوئد شروع به سازماندهی تظاهرات کردند، خواستار یادبود دانوتا شدند، و همچنین شروع به آویز کیف های زنانه در آثار تاریخی کردند. در نتیجه، تحت فشار عمومی، بنای یادبود نصب شد، اما مجسمه ساز (سوزانا آروین) تغییر چهره دانوتا و نام او را از نام آثار برداشته است - بنای یادبود به سادگی نام «زنی با کیف دستی» نامیده می شود.
زن با کیف دستی
اکنون این بنای یادبودی بعنوان نماد شجاعت شهروندان عادی، میل آنها به زندگی در یک جامعه آزاد است که در آن هیچ جایگاهی برای هواداران تبعیض وجود ندارد.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید