کودک یک ساله چه غذایی باید بخورد؟

کودک یک ساله چه غذایی باید بخورد؟ آموزش یادگیری نحوه مشخص نمودن برنامه غذایی کودک یکساله، معرفی بهترین مواد غذایی برای سلامتی کودک یکساله شما

بعد از تولد یک سالگی کودکان، متوجه تغییر در علایق غذاخوردن او خواهید شد. عادات غذاخوردن کودکان هنگامی که در حال رشد هستند تغییر می کند. آیا می دانید کودک یکساله چه برنامه غذایی باید داشته باشد؟

حالا زمان آن رسیده که مزه ها و غذاهای جدیدی را به کودک یک ساله خود معرفی کنید، اما توجه داشته باشید که این غذاها باید برای کودک یک ساله شما مغذی بوده و در رشد و تقویت او تاثیر بگذارد. استفاده از غذاهای کم کالری و شیرینی جات باید در حد امکان محدود شود.

کودک شما در سنی است که دوست دارد غذاخوردن را خودش تجربه کند بنابراین بین ۱۵ تا ۱۸ ماهگی سعی می کند با دست و حتی برخی مواقع با قاشق یا چنگال غذایش را خودش بخورد. جلوی تجربیات او را نگیرید و بگذارید خودش بارها این کار را اشتباه انجام دهد.

  • برنامه غذایی کودک یک ساله چطور باید باشد؟

مهم ترین قسمت از برنامه غذایی کودک یک ساله، رساندن کلسیم و ویتامین D به بدن او است که به تقویت استخوان ها کمک می کند. بیشتر کودکان زیر ۲ سال نیاز دارند تا شیر کامل بنوشند تا چربی لازم برای رشد نرمال جسمی و ذهنی را بدست بیاورند. اما اگر کودک شما در خطر چاق شدن است یا در خانواده ای با پیشینه چاقی و اضافه وزن یا کلسترول بالا قرار دارد بهتر است با پزشک او درباره میزان چربی موجود در شیر مشورت شود. سایر لبنیات نظیر پنیر پاستوریزه و ماست پرچرب نیز می تواند در کنار شیر مواد غذایی مفیدی باشد.

وقتی کودک شما به یک سالگی می رسد مهم است که مراقب کمبود آهن در بدن او باشید. کمبود آهن روی بدن، ذهن و رفتار کودک تاثیر می گذارد و ممکن است منجر به کم خونی شود. برای جلوگیری از این مساله مطمئن شوید که در برنامه غذایی کودک یک ساله شما به میزان کافی آهن وجود دارد، در این برنامه غذایی، غذاهایی نظیر ماهی، گوشت، مرغ و لوبیا را قرار دهید. اگر می خواهید قرص های ویتامین و مکمل به کودکتان بدهید حتما با پزشک مشورت کنید.(سیارک)

میوه ها را به صورت ریز ریز شده به کودک یک ساله خود بدهید. میوه های خشک را بجوشانید تا برای خوردن نرم شده و کودک به راحتی بتواند آن را هضم کند. میوه هایی نظیر سیب، هلو، گلابی، زردآلو، آلو و حتی خرما می تواند در این سن برای کودک شما مفید باشد.

سبزیجات باید خرد شده و در بهترین حالت، پخته شده برای کودک یک ساله آماده شود.

پروتئین نیز در برنامه غذایی کودک یک ساله مورد نیاز است ، شما می توانید پروتئین مورد نیاز کودکتان را در غذاهایی نظیر تخم مرغ، کره بادام زمینی، ماهی بدون تیغ، انواع لوبیا، تکه های کوچک مرغ و گوشت تامین کنید.

اگر می خواهید در برنامه غذایی کودک یک ساله خود آبمیوه قرار دهید حتما از آبمیوه طبیعی استفاده کنید. مواد غذایی دارای نگهدارنده  را در برنامه غذایی کودک یک ساله خود قرار ندهید.

  • غذاهایی که نباید به کودک یک ساله بدهید

کودک شما می بایست غذاهای متنوعی را امتحان کند اما باید توجه داشته باشید که کودک در این سن هنوز نمی تواند غذا را به آسانی بجود پس غذاهایی که ممکن است در گلوی او گیر کند را کند بگذارید، غذاهایی نظیر پف فیل، چیپس، شکلات های سفت ، سبزیجات خام و میوه های سفت را در برنامه غذایی کودک یک ساله خود قرار ندهید. دقت داشته باشید دراین سن ممکن است بچه ها به برخی خوراکیها حساسیت داشته باشند. در این زمینه حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید