علائم بارداری چیست؟

علائم بارداری چیست معرفی مجموعه مهمترین علائم دوران بارداری، چگونه بدانیم باردار هستیم؟ آشنایی با علایم و ویژگی های دوران بارداری بانوان

آیا برای شما هم سوال پیش آمده، که چه زمانی می توان بارداری را تشخیص داد. اگر علائم بارداری را بدانید براحتی می توانید حامله بودن خود را تشخیص دهید. معمولا ۶۰ درصد از خانم ها علائم بارداری را زمانی که ۶ هفته باردار هستند متوجه می شوند اما درصد بیشتری از آنها تا هشت هفتگی این علائم را ندارند.

اگر دوره قاعدگیتان ثابت نیست و در هر ماه زمان متفاوتی پریود می شوید، کمی دشوارترعلائم اولیه بارداری را متوجه می شوید. با این حال این موارد می تواند به شما در تشخیص این موضوع کمک کند.

۱ ) بدغذایی

اگر باردار باشید اصلا عجیب نیست که بوی یک ساندویچ یا یک فنجان قهوه شما را آزار دهد و موجب حالت تهوع در شما گردد.  حتی ممکن است از همان غذایی که همیشه مورد علاقه تان بود نیز بدتان بیاید. این مساله یکی از اولیه ترین علائم بارداری است.

۲ ) نوسان خلق و خو

تغییرات رفتاری و خلق و خو طی دوران بارداری بسیار معمول است. این نوسانات بیشتر در اثر تغییرات هورمونی که روی انتقال دهنده های عصبی تاثیر دارند پیش می آید. هر شخصی نسبت به این تغییرات، خلق و خوی متفاوتی خواهد داشت. برخی ممکن است بسیار حساس شده یا عصبانی و افسرده گردند. اگر این تغییرات روی شما تاثیرات منفی داشته و احساس ناامیدی می کنید یا می خواهید به خودتان آسیب بزنید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. این تغییرات برای بسیاری از مادران روی می دهد.

۳ ) نفخ شکم

ازعلائم دیگربارداری نفخ شکم است. تغییرات هورمونی در مراحل اولیه بارداری ممکن است باعث احساس ورم شود. این احساس   دقیقا شبیه حالتی است، که بسیاری از خانم ها قبل از دوران قاعدگیشان دارند. احتمالا لباس ها در ناحیه کمر برایتان تنگ شده اند. این اصلا عجیب نیست. حتی شما در هفته های اول بارداری و قبل از بزرگ شدن شکمتان این احساس را خواهید داشت.

۴ ) ادرار مکرر

در همان مراحل اولیه بارداری، تغییرات هورمونی موجب تغییراتی در بدن از فشار خون گرفته تا کلیه ها می شود. بنابراین ممکن است شما خیلی زود به زود نیاز به توالت رفتن داشته باشید. این مساله در طی دوران بارداری شما نیز ادامه خواهد داشت.

۵ ) احساس خستگی

خستگی ناگهانی یکی دیگر از علائم بارداری است. این حالت بخاطر بالا رفتن سطح هورمون پروژسترون که موجب احساس خستگی و خواب آلودگی می شود. شما باید در سه ماهه دوم احساس پرانرژی بودن بکنید، هرچند خستگی در مراحل نهایی بارداری و زمانی که وزن بیشتری را متحمل می شوید دوباره باز خواهد گشت. در هفته های اول حاملگی برای مقابله با این خستگی سعی کنید، خواب کافی داشته باشید.(سیارک)

۶ ) بالارفتن دمای بدن 

بالا رفتن دمای بدن نیز یکی دیگر از علائم بارداری است، فرقی نمی کند در چه فصلی حامله هستید. دردوران بارداری احساس گرمای بیشتری می کنید. برای کنترل این مرحله آب بیشتری بخورید. اگر ورزش می کنید، حرکتهای سبک و تایید شده توسط پزشک متخصص را با دقت انجام دهید.

۷ ) سوزش سینه ها

از معمول ترین علائم بارداری حساس و متورم شدن سینه ها است که باز هم بخاطر تغییرات هورمونی است. شاید این سوزش و تورم کمی دردناک تر از مواقع قبل از قاعدگی احساس شود. این ناراحتی معمولا بعد از سه ماهه اول برطرف می شود و بدن شما با این تغییرات هورمونی هماهنگ خواهد شد. در این دوران سعی کنید لباس های راحت و از جنس نخ برای پوشیدن انتخاب کنید.

۸ ) فشار خون بالا و سرگیجه

در بسیاری از موارد فشار خون بالا در مراحل اولیه بارداری طبیعی است. معمولا این علائم در ۲۰ هفته اول نمایان می شود. پزشک شما فشار خونتان را در اولین ویزیت میگیرد تا بتواند آن را در مراحل بعدی کنترل کند.

۹ ) حالت تهوع

برای برخی از خانم ها، حالت تهوع صبحگاهی تا یک ماهگی نمایان نمی شود، هر چند برخی دیگر ممکن است بعد از دو هفته این علائم بارداری را داشته باشند. این حالت تهوع همیشه، صبح پیش نمی آید و ممکن است این حالت ظهر یا شب اتفاق بیفتد.

در بیشتر خانم های باردار این علائم در اوایل سه ماهه دوم به پایان میرسد.

۱۰ ) براق شدن پوست و نمایان شدن جوش

وقتی باردار می شوید ترکیب بالا رفتن فشار خوش و همچنین بالا رفتن هورمون ها باعث می شود خون بیشتری در رنگها جریان پیدا کند. این مساله منجر به چرب شدن بیشتر پوست که نتیجه آن را در برق افتادن روی پوست صورت یا بوجود آمدن جوش های پوستی می بینید.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید