نمایش دموی قابل بازی Assassin's Creed Odyssey در گیمز کام 2018

Assassin's Creed Origins در سال 2017 و توسط استودیوی بازی سازی یوبی سافت روانه بازار شد و این پس از دوری یک ساله این شرکت از بازار عرضه بازی بود؛ یک سالی که صرف طراحی و ساخت دقیق تر قسمت جدید بازی Assassin’s Creed شد. علاوه بر تغییر مکانی که داستان بازی در آن رخ می دهد (مصر) و حال و هوای تازه و به خصوصی که بازی این لحاظ پیدا کرده بود، تغییر بزرگ دیگری که در این قسمت از بازی شاهد آن بودیم، دگرگونی گیم پلی بازی در خصوص درگیری های آن بود. پیش از آن و در قسمت های پیشین بازی بیشتر شاهد تمرکز بر روی دشمنان و از پای در آوردن آن ها به وسیله ضربه هایی مهلک بودیم، حال آن که قسمت جدید این سری بازی محبوب، این سیستم درگیری را به طور کلی متحول کرد و تمرکز بازیکن را بیشتر بر اتخاذ زمان بندی دقیق و گریز از ضربات دشمنان قرار داد. البته این تغییر در شیوه گیم پلی بازی در درگیری ها، در نهایت سبب شد میزان دشواری بازی و تنش و هیجان آن افزایش یافته و با استقبال نسبتا خوبی مواجه شود، اما نقاط ضعفی نیز در خصوص آن وجود داشت. به این معنا که با در نظر گرفتن یک استراتژی مشابه و پیش بردن آن می شد تا حدود زیادی در تمامی درگیری ها با دشمنان مختلف آن ها را از پا در آورد.

Assassin's Creed Odyssey قسمت جدید این سری بازی محبوب است و این گونه به نظر می رسد که استودیوی بازی سازی یوبی سافت تمامی تلاش خود را متوجه این مسئله کرده است که کم و کاستی های نسخه پیشین در درگیری ها را به طور قابل ملاحظه ای مد نظر قرار داده و در این نسخه جدید تا حدود زیادی آن ها را بهبود بخشد. البته این گونه به نظر می رسید که برای کسانی که در این سری بازی بیشتر به این علاقه داشتند که بازی را مخفیانه پیش برده و دشمنان خود را از فاصله دور از پا در آورند، تغییرات حاصل شده در درگیری های نسخه جدید شاید چندان خوشایند نباشد، حال آن که دمو های قابل بازی که در نمایشگاه گیمز کام 2018 در دسترس قرار گرفت، این ایده را به طور کلی رد کرد و افراد بسیاری از درگیری های موجود در بازی لذت بردند. در این نمایشگاه یک دموی دو ساعته از بازی در اختیار حاضران قرار گرفت و چهار عامل به خصوص در درگیری های بازی بیش از هر چیز هیجان هواداران این سری بازی را بر انگیخت که در این مقاله نگاهی به آن ها خواهیم داشت. با سیارک همراه باشید.

عدم امکان استفاده از سپر، دوری از ضربه های دشمنان به وسیله جای خالی دادن

یکی از خوشایند ترین تغییراتی که در سبک درگیری های بازی اساسینز کرید ادیسه لحاظ شده است، عدم امکان استفاده از سپر و نبود حالت دفاعی، به مانند قسمت های پیشین این سری بازی است؛ به این معنا که دیگر بازیکن توانایی دفاع کردن در مقابل ضربات و تیر های دشمن را نخواهد داشت و برای ضربه نخوردن باید جای خالی دهد. این مسئله به طور چشم گیری چگونگی درگیری های بازی را تغییر می دهد و بازیکن باید تمامی حواس خود را متمرکز به بازی و حرکات دشمنان کند و علاوه بر این به حفظ فاصله میان خود و دشمن اش توجه کند. بدون شک این مسئله خوشایند ترین نکته در خصوص درگیری های بازی بوده است و هیجان و تنش موجود در درگیری ها را به طور قابل ملاحظه ای افزایش می دهد. در قسمت پیشین بازی (Origins) به سادگی می شد نقشه و استراتژی مشخصی برای کل بازی در پیش گرفت و به وسیله آن تمامی دشمنان را از پا در آورد؛ برای نمونه می شد با سپر به سمت دشمن رفته و او را با یک ضربه مهلک کشت. اما این مسئله در قسمت جدید بازی به طور کلی دست خوش تغییر شده است و باید در درگیری ها تمامی حواس خود را متوجه حرکات دشمنان کنید و تا جایی که می توانید به دشمن خود ضربه زده و به هنگام حفظ حالت دفاعی، از ضربه های او جای خالی دهید.

در سیارک بخوانیم:

بهترین بازی ها در سال 2018 عرضه خواهند شد بخش دوم

بهترین بازی ها که در سال 2018 عرضه خواهند شد بخش اول

نکته دیگر این که بازیکن در این قسمت از بازی قابلیت استفاده از سپر را نخواهد داشت و حال آن که دشمنان می توانند سپر به دست گیرند. بنا بر این به هنگام رویا رو شدن با دسته ای از دشمنان که همگی سپر به دست دارند، به خوبی می توان عدم برابری و دشواری را در بازی احساس کرد؛ احساسی که به ندرت در قسمت پیشین بازی مشاهده می شد. البته قابلیتی به خصوص در بازی در نظر گرفته شده است و به واسطه آن می توان سپر دشمنان را از دست شان انداخته و کمی از تنش حاکم در درگیری کاست. در حقیقت این نکته که برخی از دشمنان سپر به دست می گیرند، قابلیت های دفاعی آن ها را افزایش می دهد و در نگاه نخست ممکن است چندان ضروری به نظر نرسد، اما کسانی که تجربه انجام نسخه دموی بازی را داشته اند غالبا بر این باور بوده اند که این مسئله به طور قابل ملاحظه ای بر تنش حاکم بر بازی افزوده و سبب می شده تا تمرکز بیشتری در درگیری های خود داشته باشند.

نکته دیگری که در خصوص درگیری های این قسمت جدید وجود دارد حال و هوای به خصوصی است که سیستم جای خالی دادن به گیم پلی بازی افزوده است. در قسمت پیشین بازی، زمانی که سه بار کلید جای خالی دادن را فشار می دادید، شخصیت اصلی بازی که بازیکن کنترل آن را به عهده داشت طی حرکتی می غلتید و  از ضربه دشمن کناره می گرفت، و البته در نسخه پیشین تنها یک حرکت و انیمیشن جالب توجه بود و چندان در خدمت بهبود گیم پلی بازی نبود، حال آن که در این نسخه این حرکت را با نگاه داشتن کلید جای خالی دادن می توان انجام داد و به هنگامی که کنترل شخصیت اصلی بازی را در دست می گیرید، باید تمامی توجه خود را جلب این مسئله کنید که کدام ضربات دشمنان را با جای خالی دادن ساده باید رد کرد و چه هنگامی باید برای جای خالی دادن اقدام به غلتیدن کرد و تاکتیکی است که هیجان درگیری ها را دو چندان می کند.

در این قسمت از بازی، به هنگام درگیری تصمیمات بسیار بیشتری بر عهده بازیکن گذاشته می شود

مشکل دیگری که در قسمت پیشین بازی شاهد آن بودیم، کمبود مهارت های قابل دسترسی برای شخصیت اصلی بازی بود، مشکلی که در قسمت جدید به خوبی برطرف شده و مهارت های گوناگونی برای شخصیت اصلی بازی در نظر گرفته شده است. جالب توجه ترین مهارتی که در نسخه دموی بازی در نمایشگاه گیمز کام 2018 قابل مشاهده بود، لگد زدن شخصیت اصلی بازی بود که به واسطه آن می شد دشمنان را از روی صخره ها به پایین انداخت و یا این که آن ها را به داخل آب هایی انداخت که پر از کوسه های خطرناک و گرسنه هستند. با این حال این گونه به نظر می رسد که مهارت های دیگری هم در این قسمت جدید قابل دسترسی خواهند بود؛ هم مهارت های هجومی و هم مهارت های دفاعی.  برای نمونه یکی از مهارت ها این قابلیت را در اختیار بازیکن قرار می دهد که زمان را آهسته کرد و تا هفت برابر سریع تر از دشمنان خود حرکت کند؛ مهارتی که به واسطه آن می توان خسارت بیشتری به دشمنان قوی تر وارد آورد و یا این که به کلی صحنه درگیری را به وسیله آن ترک کرد. به طور کلی بازیکن قادر خواهد بود در آن واحد هشت مهارت را برگزیده و در درگیری ها از آن ها استفاده کند (مهارت ها با فشردن کلید های ترکیبی فعال می شوند و توضیح این مسئله در مقابل هر مهارت عنوان شده است) و هر بار که بازیکن مهارتی را استفاده می کند از میزان آدرنالین شخصیت اصلی بازی کاسته خواهد شد.

مهارت های گوناگونی که در این قسمت از بازی در نظر گرفته شده اند، سبب می شوند بازیکن قادر باشد خلاقیت بیشتری از خود به هنگام درگیری ها نشان داده و برای دشمنان گوناگون، مهارت های مناسبی را انتخاب کند که به واسطه آن قادر باشد بیشترین خسارت ممکن را به دشمنان وارد آورد. نکته دیگری که به تنش درگیری های می افزاید این است که استفاده از هر مهارت از میزان آدرنالین شخصیت اصلی بازی می کاهد و به همین خاطر است که باید توجه ویژه ای به این مسئله کرده و از آدرنالین استفاده به جایی کند. جاناتان دومنت، یکی از کارگردانان اصلی این قسمت از بازی است و عنوان کرده که تمامی هدف سازندگان از طراحی سیستم استفاده از مهارت ها این بوده است که هر بازیکن بسته به علایق و خلاقیت های خود از ترکیب مناسبی از مهارت ها بهره بگیرد. او در ادامه صحبت های خود عنوان کرد: «تمامی تلاش ما بر آن بوده است که در اضافه کردن هر قابلیت جدید، آزادی عمل و علایق بازیکنان مختلف در نظر گرفته شده و بسته به آن از قابلیت ها بهره بگیرند. بیشتر تمرکز ما بر آن بوده است که بازیکنان قادر باشند مهارت های مختلف را با یکدیگر ترکیب کنند... به هنگام طراحی مهارت های مختلف بیشتر به آن می اندیشیدیم که هر بازیکن بسته به سبک بازی به خصوص خود قادر باشد از ترکیبی مناسب بهره بگیرد، به جای آن که بازیکن را مجبور کنیم از تعداد محدودی مهارت که به مرور زمان در بازی قابل دسترس خواهند شد استفاده کند.

در سیارک بخوانیم:

نقد و بررسی Pro Evolution Soccer 2019

دموی قابل بازی سکیرو: سایه ها دو بار می میرند در نمایشگاه گیمز کام 2018

درگیری با غول های بازی به مراتب دشوار تر و پیچیده تر شده است

اگر بخواهیم یک نکته را مطرح کنیم که قسمت پیشین بازی در آن مشکلات عدیده ای داشت، درگیری با غول های بازی بود. در قسمت پیشین، غول های بازی همان دشمنان معمولی بودند که کمی قدرتمند تر شده بودند  و اگر هم بعضا مشاهده می شد که غولی مهارت به خصوصی دارد که او را متمایز از سایر دشمنان می کند، به سادگی می شد استراتژی به خصوصی برای از بین بردن او بسته به مهارت اش پیدا کرد. اما نکته دیگری که در خصوص قسمت جدید بازی در نسخه دموی قابل بازی آن جلب توجه می کرد، درگیری شخصیت بازی با غول بازی بود که به مراتب به زمان بیشتری برای از بین بردن غول نیاز می شد و بازیکن مرتب باید این طرف و آن طرف رفته و از ضربات غول بازی جای خالی می داد تا آدرنالین کافی برای وارد آوردن ضربه ای قدرتمند به دست آورد.

علاوه بر این، این گونه به نظر می رسد که در قسمت جدید بازی سعی بر آن بوده است تا هر غول بازی قابلیت های منحصر به فردی داشته باشد و درگیری با آن ها تنوع بیشتری داشته باشد. این البته حدسی است که پس از مشاهده درگیری شخصیت اصلی بازی با تنها غول موجود در نسخه دمو، مدوسا (در اساطیر یونانی، یکی از گورگون ‌ها، دختر فورسیس و ستو و تنها فناپذیر در بین آن‌ ها بود. او می‌توانست هر کس را که به چشمان اش خیره می ‌شد، تبدیل به سنگ کند) زده شده است؛ درگیری ای که بازیکنانرا برای مشاهده سایر غول های موجود در بازی بسیار هیجان زده کرده است (صرف نظر از این که شخصیت اسطوره ای باشند یا خیر).

مدوسا، غول نسخه دمو، الگو های گوناگونی برای ضربه زدن به شخصیت اصلی بازی داشت و درگیری با او با پیش رفتن زمان وارد مراحل جدیدی می شد. برای نمونه مدوسا با نگاه کردن به شخصیت بازی سعی بر آن داشت که از سرعت او بکاهد و سپس اقدام به فرستادن سربازان سنگی برای ضربه زدن به او می کرد. با وارد شدن درگیری به مرحله ای تازه، مدوسا از چشمان خود لیزری به سمت شخصیت اصلی بازی ساطع می کرد و بیشتر سعی بر آن داشت که به طور مستقیم وارد درگیری شود، و این در حالی بود که هنوز سرباز های سنگی مدوسا به شخصیت اصلی بازی حمله می کردند. در حقیقت درگیری با مدوسا به طور قابل ملاحظه ای بازیکن را به چالش کشیده و سبب می شد تا تمامی تمرکز بر آن باشد که از مهارت ها و قابلیت ها به طور مؤثر استفاده شود و از ضربات مدوسا دوری شود. در واقع می توان گفت که درگیری با غول بازی دقیقا همان چیزی است که هر بازیکنی می تواند انتظار داشته باشد: آزمونی که به واسطه آن قدرت بازیکن به هنگام استفاده از قابلیت ها و مهارت هایی که در طول بازی فرا گرفته است، به خوبی سنجیده خواهد شد.

در سیارک بخوانیم:

تاریخ انتشار بازی روح سوشیما Ghost of Tsushima

اطلاعات جدید در باره Red Dead Redemption 2

هر زمانی که بخواهید قادر خواهید بود مهارت های انتخاب شده را به طور کلی از نو انتخاب کنید

این مورد البته به طور مستقیم در ارتباط با درگیری های بازی قرار نمی گیرد، با این حال، اگر در هر مرحله ای از بازی احساس کنید که با سبک دیگری از مهارت ها، تجربه بهتری به دست خواهید آورد، این قابلیت برای شما در نظر گرفته شده است که کاملا تمامی مهارت هایی که تا کنون انتخاب کرده را غیر فعال کرده و به جای آن ها مهارت های تازه ای برگزینید و این در حالی است که هیچ هزینه ای برای این کار لازم نیست بپردازید. این قابلیت جدید آزادی عمل بسیار زیادی در اختیار بازیکن قرار داده و هر زمان احساس کند در طول بازی مهارت های مناسب و لازم را دریافت نکرده است، قادر خواهد بود آن ها را دوباره انتخاب کند. این مسئله نیز به گفته دومنت تنها به این خاطر عملی شده که بازیکنانآزادی عمل و خلاقیت بیشتری داشته باشند. او در این خصوص عنوان کرد: «می توان هر اندازه که دوست داشته باشید مهارت ها را دوباره و دوباره انتخاب کرده و آن دسته از مهارت هایی را یافت که با سبک بازی شما سازگار تر خواهند بود. قسمت های مختلف سری بازی Assassin’s Creed در حال حاضر نزدیک به یک دهه است که روانه بازار می شوند و بنا بر این، کسانی که به این سری بازی علاقه مند هستند، هر کدام سبک بازی منحصر به فردی دارند. برخی مخفی کاری و استفاده از سلاح های دور برد را ترجیح می دهند، حال آن که دسته ای دیگر به درگیری های تن به تن علاقه دارند. به همین خاطر است که تمامی تلاش ما بر آن بوده تا هر بازیکن قادر باشد بسته به سبک بازی منحصر به فرد اش، مراحل بازی را پیش ببرد.

بنا بر این در هر زمانی از بازی که بخواهید قادر خواهید بود سبک بازی خود را تغییر دهید و این مسئله سبب می شود بیش از پیش به قدرت خلاقیت خود نیاز پیدا کنید. شخصیت اصلی در دموی قابل بازی مهارت های اش به گونه ای انتخاب شده بود که برای درگیری های تن به تن کارا باشند، حال آن که می شد مهارت را دوباره انتخاب کرده و ترکیبی از مخفی کاری و درگیری تن به تن را به کار بست.

پیشرفتی قابل توجه در سبک درگیری های بازی

در درگیری های قسمت جدید بازی به خوبی می توان نیاز به واکنش های سریع و داشتن برنامه ای مشخص را احساس کرد. ذهن بازیکن به مراتب بیشتر درگیر بازی می شود و بسته به شرایط به خصوص هر درگیری باید به خوبی به این فکر کند که از کدامین قابلیت های خود باید بهره بگیرد. هوش مصنوعی بازی به نسبت قسمت پیشین پیشرفت هایی را شاهد بوده است و دشمنان در این قسمت به هنگام محاصره کردن شما سرعت عمل بیشتری از خود نشان می دهند و همین مسئله سبب می شود بازیکن نیاز به تفکر بهتر و مؤثر تری برای غلبه بر آن ها داشته باشد. تمامی مواردی که عنوان شد دست به دست هم داده و گیم پلی بازی در درگیری ها را بسیار جالب توجه تر از قسمت پیشین کرده اند.

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید