مزایای دوش آب سرد

برای بسیاری از ما که عادت به دوش گرفتن با آب گرم داریم تصور دوش گرفتن با آب سرد آن هم در مواقعی مانند زمستان می تواند تصویر ناخوشایندی ایجاد کند. اما دوش گرفتن با اّب سرد مزایای شناخته شده ای دارد. مزایایی که تاثیر آنها را در بلندمدت بهتر درک خواهید کرد. 

Image result for ‫دوش آب سرد‬‎

  1. تقویت سیستم ایمنی بدن

محققان دریافته اند که همبستگی بسیار بالایی بین افزایش یک ماده در بدن به نام گلوتاتیون و در معرض آب سرد قرار گرفتن یا همان دوش با آب سرد وجود دارد. اما گلوتاتیون چیست؟ گلوتاتیون یک نوع اسید آمینه در بدن است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به دفع سموم در بدن کمک می کند. یک کارکرد مهم گلوتاتیون مبارزه با استرس است. افزایش این ماده باعث کاهش استرس نیز می گردد.  پس اگر می خواهید استرس کمتری داشته باشید و بدنتان در مقابل بیماری ها مقاوم تر باشد می توانید دوش گرفتن با آب سرد را در پیش گیرید.

  1. داشتن پوست سالم تر

شاید ندانید که دوش با آب گرم چه عوارضی برای پوست دارد. متخصصان پوست عقیده دارند آب گرم، چربی ضروری موجود در پوست را از بین می برد و باعث خشکی و خارش می شود. دوش گرفتن با آب سرد حتی به میزان نسبتا کمی در هفته التهاب پوست را کاهش می دهد و باعث جلوگیری از شکنندگی موها می شود.

  1. بهبود سریع تر عضلات

شاید دیده باشید، از ورزشکاران حرفه ای شرکت کننده در المپیک گرفته تا بچه های دبیرستانی شرکت کننده در مسابقات بین مدارس بعد از اتمام بازی در حمام یخ قرار می گیرند تا دردهای عضلانی ناشی از مسابقات را کاهش دهند. همین اصل هم برای افرادی که طول هفته را مشغول کار و فعالیت بوده اند می توان استفاده کرد و از این مزیت دوش با آب سرد بهره برد.

  1. اخلاق بهتر

احتمالا این مزیت بیشتر از اینکه خود شما را خوشحال کند  اطرافیانتان را خوشحال می کند البته اگر از افسردگی رنج می برید یا از چیزی شبیه به آن ،اگر رفیق یا همدم افسرده ای دارید او را  به دوش گرفتن با آب سرد ترغیب کنید تا زندگی بهتری داشته باشید. در واقع یک بازی برد برد دو طرفه را اجرا خواهید کرد. هیچ فکر می کردید دوش آب سرد همچین معجزه ای بکند. محققان دانشگاه ویرجینا در تحقیقات خود متوجه شده اند که افرادی که با آب سرد دوش می گیرند افسردگی کمتری دارند یا بهتر در مقابل افسردگی مقاومت می کنند. آنها برای تحقیق خود از دو دوش استفاده کردند. یک دوش با آب سرد که دمای آن به تدریج سردتر می شد و به نوعی به یک سرمای آزاردهنده ختم می شد و یک دوش دیگر با آب دمای 52 درجه سانتیگراد، زمان دوش گرفتن در این مطالعه برای آب سرد 5 دقیقه بود. آنها متوجه شدند که دوش با آب سرد منجر به ارسال امواج الکتریکی از انتهای عصب های محیطی به سمت مغز می شود که اثرات ضد افسردگی دارد.

بنابراین اگر می خواهید دارای سیستم ایمنی قوی تر، بدنی با قابلیت ترمیم و کاهش دردهای عضلانی، پوست بهتر و روحیه بهتری باشید از گرفتن دوش با آب سرد غافل نشوید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید