علائم IBS سندرم روده ی تحریک پذیر

رایج ترین علائم IBS‌ (سندرم روده ی تحریک پذیر ) شامل درد یا ناراحتی شکم و تغییر تعداد دفع یا رنگ آن است. درد یا نارحتی IBS شبیه چنگ انداختن است و حداقل دو علامت زیر را دارد :
• درد یا نارحتی شما بعد از دفع ،‌بهبود می یابد.


• به تعداد دفعات دفع خود توجه کنید.
• به تغییرات رنگ دفع خود دقت کنید.
IBS‌ یک اختلال مزمن است به این معنا که طولانی مدت است یعنی سالها طول میکشد. بنابراین ، این علائم ممکن است نمایان شده یا از بین برود. شما دارای IBS هستید اگر :
• اگر حداقل سه بار در ماه یا در سه ماه گذشته ، نشانه های بالا را داشته باشید.
• علائم شما در ابتدا از 6 ماه پیش شروع شده باشد.
بیماران IBS‌ دارای اسهال ، یبوست یا هر دو هستند. برخی از افراد IBS فقط اسهال یا فقط یبوست دارند. برخی نیز علائم هردو یا بعضی مواقه اسهال و مواقع دیگر یبوست دارند. افرادی نیز این علائم را بعد از خورده غذا دارند.
علائم دیگر IBS :
• نفخ
• احساس می کنید هنوز مدفوع شما کاملا تمام نشده است.
• بلغم سفید در مدفوع شما وجود دارد.
زنان IBS‌نیز این علائم را در دوران قاعدگی خود دارند.
در حالی که IBS ممکن است دردناک باشد ، ولی مشکلات دیگری ایجاد نکرده یا به مسیر معده-روده صدمه نمی زند. (سیارک)
علت IBS
پزشکان علت IBS‌ را نمی دانند. متخصصان فکر می کنند که ترکیب برخی مشکلات باعث IBS‌ می شود.
مشکلات جسمی
مشکلات سیگنال مغز به روده
سیگنال هایی بین مغز و اعصاب ردوه ی شما یا روده ی کوچک و بزرگ وجود دارد که کارکرد روده را کنترل می کند. مشکلات سیگنالی مغز و روده باعث نشانه های IBS می گردد.
مشکلات جنبندگی GI (گوارشی)
اگر IBS داشته باشید ، جنبندگی طبیعی در روده ی خود ندارید. جنبندگی کند باعث یبوست و حرکت سریع آن باعث اسهال می گردد. اسپاسم ها باعث درد شکمی می شود. اگر IBS‌ دارید باید تجربه ی فزونکاری را نیز داشته باشید – افزایش شدید انقباضات شکمی درزمان استرس یا بعد از خوردن .
حساسیت دردناک
اگر IBS‌داشته باشید ، اعصاب روده شدیدا حساس خواهد بود و باعث درد بیشتر یا ناراحتی می گردد زمانی که گاز یا مدفوع در روده باشد. مغزتان این سیگنال های درد را از روده در زمان بیماری IBS‌ ، طور دیگری دریافت می کند .
عفونت ها
عفوت باکتریایی در مسیر روده باعث میشود افراد دچار IBS شوند. محققان نمی دانند چرا عفونت های مسیر روده در برخی افراد باعث این بیماری شده و در برخی دیگر نه ، در حالی که ناهنجاری های دیواره ی مسیر روده و مشکلات جسمی روانی ممکن است در آن نقش داشته باشد.
رشد بیش از حد باکتری های روده ی کوچک
طبیعتا ، باکتری های کمی در روده ی کوچک شما زندگی می کنند. رشد بیش از حد این باکتری ها ، باعث افزایش تعداد یا تغییر نوع باکتری در روده کوچک می گردد. این باکتری ها گاز یادی تولید کرده یا باعث اسهال و کاهش وزن می گردند. برخیاز متخصصان تصور می کنند که رشد بیش از اندازه ی باکتری روده ی کوچک باعث IBS‌ می شود. محققان به بررسی ارتباط احتمالی میان این دو وضعیت ادامه می دهند. (سیارک)
انتقال دهنده ی عصبی (مواد شیمیایی بدن)
بیماران IBS دارای سطوح متغییر انتقال دهنده ی عصبی – مواد شیمیایی در بدن که سیگنال های عصبی را منتقل می کنند – و هورمون های GI هستند. نقش این مواد شیمیایی د بیماری IBS‌مشخص نیست.
زنان جوانتر دارای IBS در زمان دوران قاعدگی خود این علائم را بیشتر دارند. زنان بعد از یائسگی در مقایسه با زنانی که هنوز قاعده می شوند ، علائم کمتری دارند. این یافته ها نشان میدهد که هورمون های جنسی می تواند مشکلات IBS‌ زنان را بدتر کند.
ژنتیک
علت ژنتیکی IBS‌یعنی خانوادگی بودن آن ، نامشخص است. مطالعات نشان داده که IBS‌ در افرادی در خانواده هایی که دارای سابقه ی مشکلات IBS‌ هستند ، بیشتر است.
حساسیت غذایی
در بسیاری از افراد دارای IBS طبق گزارشات ، غذاهای کربوهیدرات دار ، ادویه ای یا چرب ، قهوه و الکل ، علائم این بیماری بدتر می شود. بنابراین ، افرادی با حساسیت غذایی معمولا نشانه های آلرژی غذایی را ندارند. محققان تصور می کنند که جذب کم قند یا اسید صفرا باعث این نشانه ها می شود.
مشکلات سلامت روانی
مشکلات سلامت روان یا روانشناسی مثل اختلال وحشتزدگی EXTERNAL NIH LINK ، نگرانی ، افسردگی و اختلال استرس بعد از یائسگی در افراد دارای IBS‌، رایج هستند. ارتباط میان سلامت روان و IBS‌ نامشخص است. اختلالات GI شامل IBS ، اغلب در افرادی وجود دارد که طبق گزارشات ، مورد تعرض جنسی یا بدنی قرار گرفته اند. متخصصان گمان می کنند افرادی که مورد تعرض قرار گرفته اند از طریق علائم جسمی ، میل بیشتری به استرس روانی دارند.
اگر شما IBS‌دارید ، روده تان ممکن است حتی به یک مشاجره ی اندک یا تنش جزئی ، به حد زیادی واکنش نشان دهد . استرس ، ذهن شما را از حساسیت روده تان ، مطلع می کند. علائم IBS ، سطح استرس شما را نیز افزایش میدهد.

(سیارک)

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید