مگس خانگی حامل ۳۵۱ نوع باکتری است


دانشمندان با تکیه بر تحلیل های ژنتیکی به این نتیجه رسیده اند که عوامل بیماری زایی که مگس حامل آن است بیش از حد تصور می باشد.مگس خانگی و مگس لاشه در مجموع با هم میزبان بیش از ۶۰۰ باکتری مختلف می باشند.بسیاری از این باکتری ها باعث عفونت در دستگاه گوارش، خون و ریه ی انسان می شوند 
بر اساس آزمایش ها  مگس ها قادرند باکتری را روی قسمت های مختلف پا و بال هایشان حمل نمایند. در واقع  مگس  باکتری های زنده را در هر قدم که برمی دارد ، انتقال می دهد.
به گفته پرفسور دونالد برایانت از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا که در این مطالعه شرکت داشته است  "مردم تصوراتی درباره عوامل بیماری‌زایی  مگس ها  داشتند اما از ابعاد و میزان انتقال این عوامل با خبر نبودند."
برای مطالعه مجموعه میکروب‌هایی که در داخل و روی بدن مگس های خانگی و مگس لاشه وجود دارد از تعیین توالی (sequencing) دی ان ای استفاده شده است .
تحقیقات نشان داد که مگس خانگی که در همه جای جهان به وفور پیدا می شود حامل ۳۵۱ نوع باکتری می باشد و مگس لاشه که بیشتردر آب و هوای گرمتر زیست می کند حامل ۳۱۶ گونه باکتری است. شمار بزرگی از این میکروب‌ها را در هر دو نوع مگس وجود داشتند.
به گفته این محققان که مطالعه خود را در نشریه "تحقیقات علمی" منتشر نموده اند در بخش بهداشت عمومی به اندازه کافی به خطر مگس به عنوان منبع شیوع بیماری اهمیت داده نشده است.(سیارک
به گفته پروفسور برایانت : "ما بر این باورهستیم  که امکان دارداین عامل مکانیزمی برای منتقل کردن عوامل بیماری زا باشد که مقام های بهداشت عمومی آن را نادیده می گیرند و مگس ها  به انتقال سریع این عوامل در زمان شیوع بیماری ها دامن میزنند."
"این هشدار باعث می گردد دفعه بعد که  به پیک نیک می روید پیش از خوردن سالاد سیب زمینی که مدتی در هوای آزاد گذاشته اید بیشتر دقت نمایید."
مگس های خانگی به کثیفی مشهور می باشند چون عادت به نشستن  روی زباله ها دارند و از انواع غذاهای درحال گندیدن، لاشه حیوانات و فضولات تغذیه می نمایند.
مگس لاشه یکی از فراوان ترین حشرات در اطراف لاشه حیوانات مرده می باشد. اینها در نواحی شهری زیاد هستندو اغلب در اطراف کارخانه های فرآوری محصولات گوشتی، مراکز دفع زباله و کشتارگاه ها مشاهده می گردند.(سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید