بیماری واریکوسل و معافیت از سربازی


واریکوسل عبارت است از واریسی شدن (گشاد شدن سیاه رگها) وریدهای بیضه ها که ۹۰% موارد در سمت چپ و ۱۰% به صورت دو طرفه است. واریکوسل  منفرد سمت راست بسیار نادر و فقط در موارد معکوس بودن ارگان های داخلی بدن مشاهده می گردد. در این بیماری عروق بزرگ و گشاد در کیسه بیضه اطراف و بالای بیضه و طناب بیضه مشاهده و لمس می گردد که در حالت ایستاده تشدید و در حالت خوابیده بسیار کاهش می یابد. از علائم این بیماری می توان به رگ های بزرگ شده و پیچ خورده در کیسه بیضه ، ورم ها و برآمدگی های درون کیسه بیضه که البته دردناک نیستند و درد در ناحیه کیسه بیضه که ممکن است با نشستن ، ایستادن و سایر کشش های فیزیکی افزایش یافته ، در روز شدید تر شود و زمانی که به پشت دراز می کشید بهتر شود اشاره نمود. وجود واریکوسل در نظام وظیفه مشمول معافیت می باشد ، ولی با توجه به شدت واریکوسل ممکن است موجب معافیت کامل یا تنها معافیت از رزم گردد. 

شرایط معافیت از سربازی بیماری واریکوسل چیست؟

مطابق با آخرین شرایط و ضوابط موجود در قانون نظام وظیفه ، تنها افراد مبتلا بهواریکوسل درجه ۳ مشمول معافیت دائم هستند و درجات خفیف تر تنها معاف از رزم خواهند شد. در واریکوسل درجه ۳ ، وریدها در حالت ایستاده قابل مشاهده اند ، اما در واریکوسل درجات پایین تر ، وریدها در حالت ایستاده و یا هنگام زورزدن تنها قابل لمس هستند.

برخی از افراد جهت معافیت از سربازی واریکوسل را تشدید می کنند!
فعلیت های سنگین ممکن است در دراز مدت واریکوسل را تشدید کند ، اما باید در نظر داشت تشدید واریکوسل ممکن است منجر به تشدید عوارض آن گردد لذا یه هیچ وجه توصیه نمی گردد.

آیا پس از جراحی واریکوسل می توان از معافیت از سربازی استفاده کرد؟

پس از جراجی و بهبود واریکوسل فرد دیگر مشمول معافیت دائم نمی باشد و فقط معاف از رزم خواهد بود.

آیا می توان انجام جراحی را تا پس از معاف شدن به تاخیر انداخت؟

باید در نظر داشت اگر واریکوسل منجر به کوچک شدن بیضه یا اختلال در کیفیت اسپرم شده تأخیر در جراحی ممکن است منجر به ناباروری دائم و عوارض غیر قابل بازگشت گردد لذا در موارد فوق نمی توان تأخیر در جراحی را جایز دانست.منبع: salamat.life

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید