خطرات آنفولانزا، ویروسی آشنا ولی خطرناک، از یک درمان ساده تا مرگ، هر اتفاقی ممکن است

این روزها بحث ورود ویروس آنفولانزای خوکی و پرندگان به کشورمان داغ شده است، مطمئنا مسئولین اقدامات لازم را برای کنترل و جلوگیری از شیوع این بیماری خواهند کرد.

 اما  بد نیست بدانید همین آنفولانزای معمولی می تواند به راحتی یک انسان سالم و بدون سابقه بیماری را ازپا درآورد!

 بسیاری از مردم گمان می کنند که آنفولانزا و سرماخوردگی یکی هستند؟ اما واقعیت این است که این دو بیماری با هم بسیار فرق دارند، و اگر در طول زندگیتان یک بار دچار آنفولانزا شده اید و روند درمانتان موفقیت آمیز بوده است باید خدا را شکر کنید چون به صوت بالقوه شما از مرگ نجات پیدا کرده‌اید. فکرش را نمی‌کردید؟ مطمئنا بعد از خواندن مقاله زیر با آنفولانزا خیلی جدی‌تر از قبل برخورد خواهید کرد. زمان فقط در مورد حملات قلبی و سکته های مغزی تعیین کننده مرگ و زندگی نیست، گاهی چند دقیقه زودتر رسیدن به یمارستان می تواند از تبدیل آنفولانزا به یک فاجعه جلوگیری کند

By: Abby Haglage

Yahoo lifestyle February 13 2018

ترجمه : رضا عزت‌پور

آمریکا در میان کشورهای دنیا در زمینه شیوع آنفولانزا رکوردار است. یک متخصص در این زمینه میگوید که در سال 2009 آنفولانزای خوکی در رتبه اول از لحاظ میزان شیوع قرار گرفت.

بر طبق گزارشهای سازمان کنترل و پیشگیری بیماریها آنفولانزا در 48 ایالت آمریکا و پورتوریکو شیوع پیدا کرده است .

تنها در 4 ماه گذشته 17000 نفر به خاطر آنفولانزا در بیمارستانهای آمریکا بستری شده اند

فارغ از بحث مسری بودن این بیماری، ثابت شده است که عفونت حاصل از آنفولانزا (در ترکیب با ذات الریه) به طرز هشدار دهنده ای کشنده است.

شاید باور نکنید ولی به گزارش بلومبرگ  آنفولانزای خوکی در طول یک هفته بیش از چهار هزار آمریکایی را از پای درآورد.

در حالیکه بیشترین خطر ابتلا به آنفولانزا متوجه نوزادان و افراد سالخورده است، جوانان و افراد سالم هم اگر بعد از ابتلا به بیماری در درمان آن کوتاهی کنند ممکن است دچار عواقب مرگباری بشوند. هر چند که افرادی که سیستم ایمنی بدنشان به هر طریقی ضعیف شده است، بیشترین احتمال ابتلا به این بیماری را دارند.

هر کس به این موضوع شک دارد قطعا در حد یک نگاه سطحی به اینترنت با آنفولانزا آشنایی دارد

عکسهایی از نامبردگان در این قسمت منتشر می شود از کیفیت پایینی برخوردارند و  متاسفانه عکسهایی با کیفیت بالاتر در دسترس نیست . در هر حال از خوانندگان محترم سیارک عذرخواهی می کنیم

خانم هدر هالند معتقد بود 116 دلار برای هزینه  واکسن

 آنفولانزا زیاد است و لذا از زدن واکسن خودداری کرد

 

در سه ماه گذشته اخباری در کشور از ابتلا افراد جوان و سالم به بیماری آنفولانزا منتشر شد که باعث گشت دید مردم به این بیماری تا حدود زیادی عوض شود. و البته عده‌ای را در شوک فرو برد.

اولین داستان و البته پر بازخوردترینشان مربوط به یک مادر 38 ساله به نام هدر هالند بود، هدر صاحب دو فرزند است. او سه ماه پیش بود که در یک روز سرد به بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان تگزاس آورده شد.و بعد از چند ساعت در اثر عوارض ابتلا به آنفولانزا  (نارسایی اندامهای حیاتی ) در بیمارستان جان باخت.

خانم هالند معلم کلاس دوم دبستان واترفورد بود. او معتقد بود 116 دلار برای خرید  واکسن آنفولانزا خیلی گران است  او حتی بعد از اینکه مریض شد اهمیتی به بیماریش نداد و از مراجعه به دکتر خودداری کرد و همین موضوع موجب مرگش شد و حالا شوهرش فرانک و دختر 10 ساله و پسر هفت ساله اش در غم از دست دادن همسر و مادرشان می‌گریند. فرانک هالند در یک گفتگو با شبکه تلوزیونی محلی گفت : همسر من کاملا سالم بود و هیچ بیماری خاصی نداشت.( سیارک)

کیتی مک‌کویین بعد از ابتلا به بیماری آنفولانزا هیچ اهمیتی به وضعیت بیماریش نداد

اما ماه قبل یک دختر 26 ساله به نام کیتی مک‌کوین در ویسکانسین با عجله به اورژانس آورده شد. وضعیت عمومی او  وخیم بود و ضربان قلبش بسیار بالا و دمای بدنش هم پایین بود. با اینکه دو هفته از ابتلا کیتی به آنفولانزا گذشته بود او هیچکاری نکرده بود و فقط منتظر مانده بود تا اوضاع بدتر و بدتر شده بود.

کیتی 12 ساعت بعد از رسیدن به بیمارستان در اثر ایست قلبی ناشی از عفونت خون جان باخت.

 

کیلر بوگمن ورزشکار در رشته پرورش اندام

در ماه دسامبر یک جوان 21 ساله به نام کیلر بوگمن که به صورت حرفه ای پرورش اندام کار میکرد به بیمارستان مراجع کرد و اعلام کرد که دچار ذات الریه شده است. او در همان حول و حوش کریسمس سرماخورده بود و به آن بی توجهی کرده بود. کیلر بوگمن ورزشکار حرفه ای در رشته بادی بیلدینگ بود و سخت تلاش می‌کرد که تمرین دهنده شخصی شود او فکر می کرد که آنفولانزا چیز مهمی نیست و به همین خاطر هیچ اقدامی در جهت درمان خودش نکرد، 24 ساعت بعد از انتقال به بخش فوریتهای پزشکی بوگرمن، در اثر نارسایی اندام حیاتی بدن، جان باخت.

وجه اشتراک هر سه مورد ذکر شده بی توجهی بیمار به درمان و نادیده گرفتن عفونت ناشی از آنفولانزا بود.

امیدوارم خط زیر را با دقت بخوانید چون مطمئنم بعد از اتمام جمله مجددا آن را خواهید خواند چون باورش سخت است :( سیارک)

به گزارش بلومبرگ:

سالانه 500000 نفر در آمریکا بر اثر بی وجهی به عفونت ناشی از آنفولانزا و بیماریهای مشابه می میرند.

بله در آمریکا هر سال پانصد هزار نفر یا نیم میلیون نفر در اثر بی توجهی به عفونت و واکنش بدن نسبت به عفونت یعنی( sepsis)  سپسیس یا همان عفونت خون می میرند.

 

اینفو گرافیگ عملکرد سپسیس در بدن از ابتدای ورود عفونت تا مرگ

 

سپسیس به  عبارت ساده واکنش شدید بدن به عفونت است . در سپسیس سلولهای عفونی وارد خون می شوند و باعث انتشار وسیع التهاب در ارگانهای بدن می شود در بدترین شرایط عفونت خون موجب افت سریع فشار خون و نهایتا مرگ می شود که "شوک عفونی" یا شوک سپتیک نامیده می شود.

فیلپ باور متخصص ریه و محقق در بنیاد آموزش و تحقیقات پزشکی  آمریکا  می گوید: یکی از بزرگترین موانع در درمان آنفولانزا و ایجاد سپسیس بی اهمیتی بیماران در زمینه معالجه آنفولانزا است.

باور به مجله سبک زندگی یاهو گفت: سپسیس یک اختلال در بدن است که زندگی انسان را تهدید می کند در واقع  یک واکنش انفجاری و خیلی سریع به عفونت است که در عرض چند ساعت موجب نارسایی اندامهای حیاتی و مرگ می شود.

 در بسیاری از عفونتها سلولهای سالم شروع به مبارزه با عامل عفونت کرده و به نوعی تعادل بین سلولهای عفونی و سالم را ایجاد می کنند اما در سپسیس به دلایلی که هنوز مشخص نیست سلولهای سالم  در سیستم دفاعی عمل نمی کنند  و با سلولهای التهابی  مقابله نمی کنند و لذا عفونت و التهاب به سرعت تمام بدن بیمار را در بر میگیرد.  و در عرض چند ساعت بیمار را میمیرد.( سیارک)

آیا می دانید عفونت ناشی از آنفولانزا خطر حمله قلبی را افزایش می دهد

راهای تشخیص و علائم پیشرفت عفونت در بدن چیست؟

از دیدگاه بالینی در سپسیس بیمار قدرت تشخیص خود را از دست می دهد و در اغلب مواد خواب آلود است و سرگیجه دارد و حتی ممکن است قدرت راه رفتن هم نداشته باشد.در مرحله بعد تنفس سخت می شود و ضربان قلب افزایش می یابد.

در باور عمومی مردم افزایش دمای بدن (تب) خطرناک تلقی می شود و در صورت کاهش دمای بدن  بیمار حس می کند اتفاق مهمی نیافتاده است و به همین خاطر اقدام درمانی خاصی انجام نمی دهد در حالیکه در اکثر موارد در سپسیس دقیقا عکس این تصور صحیح است و پایین رفتن دمای بدن بسیار خطرناک  است.

فیلپ در ادامه صحبتهایش گفت : اگرچه سپسیس ممکن است باعث ایجاد مقدار کمی تب بشود ولی اکثر بیمارانی که من دیده ام و در مرحله وخیمی بوده اند شرایطشان کاملا عکس بوده و دمای بدنشان پایین تر از حد نرمال بوده است .

گذشته از اینکه نباید هیچوقت به علائمی مثل دمای پایین بدن و تغییرات وضعیت روانی و سرگیجه و خواب آلودگی بی اهمیت باشیم. کسانی که شک دارند که یکی از عزیزان و یا اطرافیانشون ممکن است دچار عفونت و مشکوک به سپسیس باشد هیچوقت فرصت را از دست ندهند و فکر نکنند با مصرف مایعات و روشهای ابتدایی می توانند بیمار را درمان کنند. معمولا این افراد زمانی به بیمارستان منتقل می شوند که دچار نارسایی اندامهای حیاتی شده اند و بسیار دیر است.

در درمان سپسیس(عفونت خون) هر دقیقه برای نجات جان بیمار حیاتی و مهم است.

خوب حالا که اهمیت زمان را در درمان عفونت خون پی بردید معنای آن عکس اول گزارش را بهتر درک می کنید اصلا خالی از لطف نیست یکبار دیگر آن عکس را ببینیم .ترجمه  itrans.ir 

در درمان سپسیس تک تک دقایق برای نجات جان بیمار حیاتی و مهم است.

 

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام