نودل نخورید

(سیارک) : برخلاف تصور عموم مردم که معتقدند با اضافه کردن سبزیجات به نودل ارزش غذایی آن را افزایش می‌دهند، این کار باعث نمی‌شود ضرر نودل کاهش یابد یا به غذای سالمی تبدیل شود.در این پست به برخی از دلایلی که نشان می‌دهند نودل‌های فوری مضر هستند، اشاره کرده‌ایم.

۱. نودل‌ها حاوی مواد نگه‌دارنده مضر هستند

نگه‌دارنده‌هایی به نام BHA و TBHQ اصلی‌ترین مواد نگه‌دارنده‌ای هستند که به نودل‌های فوری اضافه می‌شوند تا از ترشیدگی آن‌ها پیشگیری کند.
BHA ماندگاری نودل را ۲ برابر و TBHQ ماندگاری آن را ۳ برابر می‌کند. اگرچه سازمان غذا و داروی آمریکا کاربرد میزان متوسطی از TBHQ را تأیید می‌کند؛ اما اگر نودل مدت زیادی در معرض مواد نگه‌دارنده بماند، سرطان‌زا می‌شود.
همچنین BHA در فهرست مواد شیمیایی است که در عملکرد غدد درون‌ریز اختلال ایجاد می‌کند. سیستم غدد درون‌ریز مسئول تولید و تنظیم هورمون‌ها است.

۲. به راحتی هضم نمی‌شوند

این مورد بیشتر از چیزی که فکرش را می‌کنید، مضر است. محققان بیمارستان ماساچوست از یک دوربین کوچک برای مشاهده تأثیر نودل بر روی دستگاه گوارشی در عرض ۳۲ ساعت استفاده کردند. در این ویدئو، معده به شدت کار می‌کرد و مدام منقبض و منبسط می‌شد تا نودل را تجزیه کند. نودل‌ها مدت درازی به صورت هضم‌نشده باقی ماندند و فشار زیادی به دستگاه گوارشی وارد کردند.علاوه بر این، ماندن درازمدت نودل‌ها در دستگاه گوارشی بدین معنی است که بیش‌ازاندازه در معرض مواد شیمیایی و مواد نگه‌دارنده که سرطان‌زا هستند، قرار می‌گیرید. این امر منجر به بروز آسم، اضطراب و اسهال می‌شود و بر روی اندام‌های تولیدمثل و کبد تأثیر منفی می‌گذارد.

۳. احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

سندرم متابولیک به عنوان گروهی از علائم که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهند، تعریف می‌شود. طبق یک تحقیق، زنانی که ۲ الی ۳ بار در هفته نودل مصرف می‌کنند، بیشتر دچار سندرم متابولیک می‌شوند. همچنین در فرآیند ساخت بیشتر نودل‌ها از سرخ کردن در روغن استفاده می‌شود که باعث می‌شود نودل در معرض چربی روغن قرار بگیرد که یکی از عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود.

نودل‌هایی که با هوا خشک می‌شوند، نسبتاً سالم‌تر هستند.

۴. سرشار از چربی‌های اشباع‌شده هستند

مصرف تمام انواع چربی‌ها احتمال ابتلا به چاقی مفرط را افزایش می‌دهد؛ اما چربی‌های اشباع‌شده بیشتر مضر هستند؛ زیرا کلسترول مضر را افزایش داده و منجر به بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند.

۵. سرشار از نمک هستند

نمک باعث بهبود مزه غذاها می‌شود؛ اما میزان بیش‌ازحد نمک برای سلامتی مضر است. نودل‌های فوری نیز سرشار از نمک و در نتیجه سدیم هستند. مصرف سدیم بیش‌ازاندازه با فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی، ایست قلبی و سکته ارتباط دارد.

۶. از آرد تصفیه‌شده تهیه شده‌اند

نودل‌های فوری از آرد سفید تهیه شده‌اند. در نتیجه کربوهیدرات بدون ارزش غذایی هستند که قند خون را افزایش داده و احتمال ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. مصرف بیش‌ازحد نودل باعث افزایش قند خون می‌شود. بدن به تدریج قند را به چربی تبدیل کرده و آن را برای بعد ذخیره می‌کند. این امر منجر به بروز چاقی مفرط می‌شود.

۷. حاوی مواد سمی است

بیشتر نودل‌ها در فرآیند تولید از مرحله سرخ کردن عبور می‌کنند. از آنجا که روغن مورداستفاده در این مرحله دائماً عوض نمی‌شود یا درست نگهداری نمی‌شود، عوامل اکسیداسیون در روغن ایجاد می‌شوند. این عوامل به تدریج باعث جذب مواد سمی می‌شود که به همراه روغن فاسد و چربی به بسته‌بندی‌ها وارد می‌شود. این مواد سمی باعث بروز مسمومیت می‌شوند.

۸. حاوی طعم‌افزای چینی هستند

این موضوع در مورد برخی مارک‌ها صادق است. مصرف درازمدت طعم‌افزای چینی باعث افزایش بیش‌ازاندازه وزن می‌شود. همچنین افرادی که به صورت مدام از این نوع نودل‌ها استفاده می‌کنند، دچار سردرد، کرختی دهان و گردن، درد قفسه سینه، تعریق بیش‌ازحد و گرگفتگی می‌شوند. منبع:بهداشت نیوز

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • مریم 451 :

    پسرم خیلی نودل دوست داره

    1395/11/4 16:24
  • سمیرا 212 :

    اصلا از نودل خوشم نمیاد

    1395/11/1 23:13