مصرف این ۶ ماده غذایی به صورت خام مضر است!

همه ما به خوبی می‌دانیم که نباید گوشت به صورت خام مصرف شود زیرا ممکن است ما را در معرض ابتلا به سالمونلا یا سایر بیماری‌های مرتبط با مواد غذایی قرار دهد. ا

همه ما به خوبی می‌دانیم که نباید گوشت به صورت خام مصرف شود زیرا ممکن است ما را در معرض ابتلا به سالمونلا یا سایر بیماری‌های مرتبط با مواد غذایی قرار دهد. اما زمانی که صحبت از سبزیجات و سایر محصولات زراعی به میان می‌اید همه چیز به طور کلی تغییر می‌کند. برخی از مواد غذایی زمانی که خام هستند سموم طبیعی دارند یا حاوی قندهایی هستند که هضم آن برای بدن بسیار دشوار است.

در چنین شرایطی خام خواری می‌تواند به سیستم گوارش بدن آسیب وارد کند و سایر نشانه‌های نامطبوع را در بدن ایجاد نماید. برخی از مواد غذایی نیز اگر به صورت خام یا پاستوریزه نشده مصرف شوند حاوی باکتری‌های مضری خواهند بود. در این مقاله قصد داریم ۶ ماده غذایی را با هم مرور کنیم که نباید به صورت خام مصرف شود. پس همراه ما باشید.

  1. سیب زمینی:

هیچ کس دوست ندارد سیب زمینی را به صورت خام در غذاهای خود مورد استفاده قرار دهد. باید بدانید که مصرف خام سیب زمینی نیز برای بدن شما خوب نیست. نشاسته نپخته ای که در سیب زمینی وجود دارد می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی، گاز و نفخ در معده گردد. برای اینکه بتوانید بیشترین مزیت را از سیب زمینی دریافت کنید و از خطرات موجود در آن بکاهید، بهتر است ان را بپزید، بخارپز کنید یا تفت دهید.

از مصرف قسمت سبز سیب زمینی جدا خودداری کنید. قسمت‌های سبزی که در این سیب زمینی یافت می‌شود معمولا حاوی غلظت بالایی از مواد سمی به نام سولانین است که می تواند حتی در دوز اندک نیز باعث سردرد و حالت تهوع در افراد شود.

  1. جوانه‌ها:

اگرچه جوانه‌ها می توانند برای سالاد یک گزینه عالی باشند اما اگر می‌خواهید از این موارد استفاده کنید باید محتاط باشید. اگر جوانه‌ها به صورت نپخته مورد استفاده قرار گیرند حاوی باکتری‌های مضری همچون سالمونلا، E.Coli خواهند بود. همچنین جوانه‌ها باید به صورت تازه تهیه شوند.

توصیه می‌شود کودکان کم سن و سال، زنان باردار، کهنسالان و افرادی که مشکلات سیستم ایمنی دارند از خوردن چنین موادی خودداری کنند.

  1. لوبیا قرمز:

این ماده یکی از بقولاتی است که سرشار از مواد مغذی است و می‌تواند یک انتخاب سالم در رژیم غذایی شما باشد. البته باید اطمینان حاصل کنید که لوبیا قرمز را در ابتدا می پزید و سپس میل می‌کنید. مصرف خام لوبیا قرمز می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع شدید، استفراغ شدید و اسهال شود. این موضوع به خاطر لکتینی است که در لوبیا قرمز وجود دارد.

لکتین در سایر گیاهان نیز یافت می‌شود اما در لوبیا قرمز غلظت آن بسیار زیاد است. برای اینکه بتوانید سموم موجود در آن را از بین ببرید، لوبیا را به مدت ۵ ساعت در آب خیس کنید و سپس لوبیای خیس شده را در آب تازه و به مدت ۳۰ دقیقه بجوشانید. لوبیا قرمز کنسروی پخته شده است و خوردن آن ضرری برای بدن نخواهد داشت.

  1. عسل:

این روزها می‌توان عسل خام را به راحتی در سوپرمارکت‌ها پیدا کرد. بیشتر افراد به دنبال شیرین کننده‌های طبیعی هستند اما این ماده نباید در کودکان کم سن و سال مصرف گردد. زمانی که عسل خام پاستوریزه نشده باشد، ممکن است حاوی grayanotoxin باشد. این ماده یک سم عصبی طبیعی است.

اگرچه به طور معمول برای انسان کشنده نیست اما نشانه‌های مسمومیت ناشی از آن می‌تواند شامل سرگیجه، افت فشار خون و مسدود شدن عصب واگ(عصب واگ طولانی ترین عصب مغزی و دهمین زوج اعصاب مغزی از ۱۲ جفت عصب مغز است که در بلعیدن غذا، صحبت کردن، فعالیتهای پاراسمپاتیک و هاضمه نقش دارد) باشد.

  1. یوکا:

ریشه نشاسته دار این گیاه را می‌توان سرخ کرد، جوشاند یا له نمود. این ریشه سرشار از درشت مغذی هاست. اما باید به خاطر داشته باشید که یوکای خام در برگیرنده سیانید است و می‌تواند برای بدن مضر باشد. یوکا را باید خشک کرد، در آب خیس نمود، شستشو داد و سپس به صورت پخته مورد استفاده قرار داد.

  1. شیر:

شیر خام معمولا توسط افراد مصرف می‌شود زیرا بیشتر افراد ادعا می کنند مصرف شیر خام می‌تواند از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری کند. مشکلی که در این مورد وجود دارد این است که شیر خام معمولا پاستوریزه نشده است. در طول فرایند پاستوریزه کردن، شیر حداقل با دمای ۱۶۱ درجه فارنهایت گرم می‌شود.

همین امر موجب می‌گردد باکتری‌های ایجاد کننده بیماری همچون سالمونلا، E.Coli و لیستریا از بین برود. بر اساس مطالعات انجام شده، بیماری‌هایی که از نوشیدن شیر خام ایجاد می‌شود در حال افزایش است و کودکان بیشتر از سایرین در معرض چنین بیماری‌هایی قرار دارند. پاستوریزه کردن شیر ارزش مواد مغذی موجود در آن را کاهش نمی‌دهد.

ممکن است بخواهید از خوردن این مواد اجتناب کنید:

برخی از افراد معمولا از خوردن سبزیجاتی که در خانواده کلم حضور دارند اجتناب می‌کنند. این افراد نمی‌توانند کلم‌هایی همچون گل کلم، کلم، بروکلی، کلم بروکسل را مصرف کنند زیرا حاوی قندی است که هضم آن بسیار دشوار خواهد بود. دلیلی که برای پختن این سبزیجات وجود دارد این است که در طی فرآیند پخت، قند موجود در آن قابل هضم می‌شود.

در سیارک بخوانیم:

سلامت مردان با خوردن کدام نوع ماهی تامین می شود؟

تراریخته چیست؟

سرطان فقط با 5 هزارتومانی

آیا در وعده شام برنج بخوریم

رژیم غذایی طیف دین اورنیش (Ornish)

برنج قهوه ای

افزایش قد کودکان با تخم مرغ

آسپارتام و قندهای مصنوعی

گوارانا چیست

چی بخوریم چی نخوریم

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید