مضرات مصرف باقلا در افراد مبتلا به G۶PD


باقلا سرشار از مواد مغذی می باشد که به درمان انواع بیماری ها کمک می نماید. اما خوردن مقدار زیادی از این حبوبات موجب بروز نفخ شکم و حتی در موارد شدیدتر، باعث مرگ می گردد.
به گفته محققان مصرف باقلا برای افراد دارای اختلال «کمبود گلوکز-۶-فسفات دهیدروژناز» (G۶PD)  خطرناک است.شایع ترین مشکل پزشکی مرتبط با G۶PD، کم خونی همولیتیک می باشد که در این بیماری، گلبول های قرمز خون به سرعت از بین می روند.(سیارک
مصرف باقلا در افراد مبتلا به G۶PD باعث بروز خستگی، تنگی نفس، سنگ کیسه صفرا، یرقان، و همچنین در برخی اوقات، زمینه ساز مرگ می گردند.
این واکنشبا استنشاق گرده گیاه باقلا هم  می تواند بوجود آید که فاویسم نامیده می شود.. سطح پایین G۶PD هم با فاویسم مرتبط می باشدکه به عواملی نظیر تعداد باقلاهای مصرف شده، شدت کمبود G۶PD، و سایر موارد مرتبط با سلامت فرد و محیط تاثیرگذار بر واکنش وابسته است.
ترکیبات موجود در باقلا در زمان هضم موجب تشدید تولید گونه های اکسیژن واکنشی می گردند. این وضعیت به معنای وجود مولکول های تهدیدکننده بیشتر در بدن بوده و بدون آنزیم G۶PD، گلبول های قرمز خون متحمل آسیب بیشتری می گردند و درنهایت کم خونی همولیتیک صورت می گیرد.درحال حاضر درمانی برای کمبود G۶PD وجود ندارد.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام