ویتامین آ علائم کمبود و مصرف زیاد

ویتامین A
 
درست زمانی که بهترین ها دشمن خوبها هستند. ما هنجارهای ویتامین A را برای یک فرد سالم مطالعه کردیم و در عین حال متوجه شدیم که در چه محصولاتی مقدار زیادی از آن وجود دارد ، چگونه آنها را به درستی بخوریم و چرا نباید خودتان درمان تجویز کنید. همه چیز درباره ویتامین A پیچیده و مفید در یک مقاله.
 

نه فقط هویج: دو راه برای دریافت ویتامین A

مرسوم است که ویتامین A را تعدادی از مواد مشابه ساختاری - رتینوئیدها (رتینول ، دهیدروترینول ، شبکیه و رتینوئیک اسید) نامید. پروویتامین های آن - موادی که ویتامین A از آنها در بدن تشکیل شده است - کاروتنوئید نامیده می شوند (از "هویج"). زیرا ویتامین A ابتدا از هویج جدا شد . ما معمولاً قسمت اصلی ویتامین را به صورت آماده دریافت می کنیم و تقریباً یک چهارم آن از بدن به وسیله کاروتنوئیدها سنتز شده است.
 
 
غذاهای حیوانی سرشار از رتینوئید هستند: جگر گاو ، ماهی قرمز ، تخم مرغ ، روغن ماهی ، کره. و منبع اصلی کاروتنوئیدها میوه ها و سبزیجات قرمز ، نارنجی و سبز است. علاوه بر این ، می توانید هم آن و هم سایر محصولات را بدون ترس از دست دادن مفید بودن آنها بپزید. واقعیت این است که ویتامین A به راحتی می تواند دمای بالا را تحمل کند و تجزیه نمی شود. اما در هوا خیلی سریع از بین می رود.
 
زن
 

چرا به ویتامین A نیاز دارید

بسیاری از مردم شنیده اند که برای اینکه بینایی شما کامل شود ، باید هویج و زغال اخته بخورید. با این حال ، ویتامین A موجود در آنها نه تنها به این امر کمک می کند. جوانی را طولانی می کند ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، زیبایی طبیعی را حفظ می کند و بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. بیایید برخی از نکات را با جزئیات بیشتری بفهمیم.
 
عینک

ویتامین A برای بینایی

ویتامین A در سنتز رنگدانه چشم رودوپسین نقش دارد که وظیفه تشخیص رنگها و تنظیم بینایی در شرایط مختلف نور را بر عهده دارد. این اوست که به چشم ها کمک می کند سریع به تاریکی عادت کنند و به ما اجازه می دهد حتی در نور کم نیز خوب ببینیم. ویتامین A همچنین در پیشگیری از اختلالات بینایی مرتبط با سن و سندرم خشکی چشم م effectiveثر است. اگر متوجه شدید که بینایی شما در تاریکی بدتر شده است ، این ممکن است سیگنالی از بدن باشد که فاقد ویتامین A است.
 
دست
 

ویتامین A برای زیبایی و سلامت پوست

ویتامین A می توان در بسیاری پیدا شده است لوازم آرایشی کرم های ضد پیری،: اسپری ضد آفتاب ، آکنه و آکنه محصولات ، کرم دست ، و ماسک مو . لازم است اپیدرم تجدید شود ، چربی پوست عادی شود و مرطوب شود. اما مهمتر از همه ، ویتامین A تولید کلاژن را تحریک می کند. همان پروتئینی که پوست برای ارتجاعی و جلوگیری از چین و چروک به آن نیاز دارد. قبلاً نوشتیم که در مورد اهمیت کلاژن و چگونگی جبران کمبود آن بیشتر بدانید . علاوه بر این ، ویتامین A به تسریع روند بهبود زخم های کوچک ، التهاب و آکنه کمک می کند و از بروز لکه های پیری جلوگیری می کند.
 
مرد و زن
 

ویتامین A برای سیستم تولید مثل

ویتامین A برای مردان و زنان مورد نیاز است. واقعیت این است که کمبود آن در مردان باعث کاهش تولید اسپرم می شود. و برای زنان باردار ، ویتامین A به محافظت از جنین در برابر آسیب های مختلف و تاخیرهای رشد کمک می کند. به توصیه پزشک ، این دارو در دوران بارداری و در دوران شیردهی تجویز می شود ، زیرا ویتامین یک عنصر مهم برای سلامت مادر و نوزاد است.
 
هویج
 

ویتامین A برای مصونیت

ویتامین A در سنتز گلبول های سفید خون و آنتی بادی ها نقش دارد که مسئول مبارزه با ویروس ها و عفونت های مختلف هستند. این ویتامین اغلب در درمان پیچیده ذات الریه ، سل ، مالاریا و سایر بیماری های جدی تجویز می شود. ویتامین A باعث تجدید سلول ها در غشاهای مخاطی و پوست می شود - اولین دفاع طبیعی بدن در برابر باکتری ها و ویروس ها از محیط خارجی. همچنین برای پیشگیری از سرطان و کاهش احتمال عود بعد از برداشتن تومور استفاده می شود.
 
مصرف روزانه ویتامین A برای کودکان و بزرگسالان بر
حسب میلی گرم و IU (واحد بین المللی)

 

سن میلی گرم IU *
0 تا 6 ماه 0.4 1320
7-12 ماه 0.5 1650
1-3 سال 0.3 990
4-8 سال 0.4 1320
سن 9-13 سال 0.6 1980
پسران بالای 14 سال و مردان بالغ 0.9 2970
دختران بالای 14 سال و زنان بالغ 0.7 2310
زنان باردار 0.77 2540
زنان شیرده 1،3 میلی گرم 4290

 

علائم کمبود ویتامین A 

کمبود ویتامین A در درجه اول بر وضعیت پوست ، مو و ناخن تأثیر می گذارد. تصادفی نیست که به آن "ویتامین زیبایی" نیز می گویند. ما لیست کلی مواردی را که باید به شما هشدار دهد و دلیلی برای مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون شود ، لیست می کنیم:
 
انتهای مو خشک و شکسته ،
ناخن های پوسته پوسته و شکننده
وخامت وضعیت پوست (خشکی ، پوسته پوسته شدن) ،
کاهش بینایی (به ویژه در گرگ و میش و تاریکی) ،
تضعیف ایمنی ،
اختلال خواب،
کاهش ایمنی و سرماخوردگی مکرر ،
نقص سیستم گوارش
و همچنین کاهش سرعت رشد کودک در سالهای اول کودکی!
 
فست فود
 
کمبود ویتامین A می تواند ناشی از رژیم نامتعادل و عشق بیش از حد به فست فود باشد. در موارد نادر ، کمبود ویتامین می تواند ناشی از جهش های ژنتیکی و بیماری های ارثی مانند فیبروز کیستیک باشد.
 
دارو
 
حتی اگر چندین مورد از موارد ذکر شده را به طور همزمان شناسایی کرده اید ، برای پیشگیری نباید خودتان ویتامین A تجویز کنید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. اما نیازی به وحشت نیست: در شرایط عادی و رژیم متعادل ، می توانید میزان ویتامین A خود را از طریق غذا دریافت کنید. کافی است غذاهای غنی از کاروتنوئیدها و رتینول را در حد متعادل مصرف کنید.

منابع ویتامین A  

منابع ویتامین A
 
همانطور که قبلاً متوجه شدیم ، ویتامین A را می توان تقریباً به رتینول و کاروتنوئیدها تقسیم کرد. اولین مورد فقط از غذاهای با منشاء حیوانی به دست می آید. کاروتنوئیدها با غذاهای گیاهی وارد بدن می شوند ، سریعتر جذب می شوند ، اما فواید کمتری دارند.
 
جگر
 
کبد پیشرو در محتوای ویتامین A است. واقعیت این است که این ویتامین محلول در چربی است و از بدن دفع نمی شود و در کبد باقی می ماند. جگر گوساله بیشترین میزان اشباع ویتامین A در نظر گرفته می شود: 100 گرم محصول حاوی بیش از 700 value ارزش روزانه است. برای مقایسه: جگر ماهی کدو حاوی 150٪ نیاز روزانه به همان 100 گرم است. ماهی منبع طبیعی غیرقابل جایگزین ویتامین A. ماهی قزل آلا ، ماهی تن و ماهی کاد ، روغن ماهی به ویژه مفید است . حاوی یک عنصر مفید در تخم مرغ ، شیر و محصولات لبنی است.
 
آووکادو
 
منابع کاروتنوئیدها ، که بعداً ویتامین A از آنها سنتز می شود ، هویج ، فلفل دلمه ای ، پاپایا ، انبه ، زردآلو هستند. همچنین کاروتنوئیدهای زیادی در سبزیجات وجود دارد - جعفری ، کرفس ، شوید ، مارچوبه ، اسفناج. مهم است که این غذاها به طور منظم در رژیم غذایی شما گنجانده شود.
 
برای جذب بهتر ویتامین A ، باید همزمان با ویتامین E و روی مصرف شود. 
ویتامین A

علائم ویتامین A اضافی در بدن

موذی بودن ویتامین A در این است که هنجار و حداکثر حداکثر مجاز آن کمی متفاوت است ، زیرا این عنصر محلول در چربی است و تمایل به تجمع در بدن دارد.
از آنجا که شما می توانید ویتامین A اضافی را فقط با کمک دارو و مکمل ها دریافت کنید ، ارزش آن را دارد که پس از مشورت با پزشک و به منظور وی ، به رژیم غذایی خود اضافه کنید. در غیر این صورت ، عواقب ناخوشایند ممکن است:
سردرد ،
افزایش فشار داخل جمجمه ،
خشکی چشم
دوبینی  ،
تحریک پذیری ، نوسانات خلقی ، خواب آلودگی ،
پوسته پوسته شدن یا بثورات روی پوست ،
حساسیت بیش از حد پوست به آفتاب ، سوختگی ،
اختلال در اشتها ، حالت تهوع ،
احتمال ایجاد پریودنتیت و التهاب لثه.
 
 زنان باردار
 
مصرف بیش از حد ویتامین A در زنان باردار خطرناک است زیرا خطر نقایص مادرزادی و ناهنجاری های رشد را در کودک ایجاد می کند. با احتیاط شدید ، شما نه تنها باید رژیم غذایی خود را تنظیم کنید ، بلکه باید از لوازم آرایشی با ویتامین A نیز استفاده کنید.
 
با این حال ، یک خبر خوب وجود دارد. دریافت بیش از حد ویتامین A فقط به دلیل تغذیه نامناسب تقریبا غیرممکن است. برای انجام این کار ، به عنوان مثال ، شما باید روزانه حداقل 170 گرم جگر گاو به مدت طولانی بخورید. و مصرف بیش از حد بتاکاروتن هیچ کس را تهدید نمی کند ...
 
بنابراین با سلامتی غذا بخورید ، اما اصول رژیم متعادل را به خاطر بسپارید و سطح طبیعی ویتامین ها را حفظ کنید تا از زندگی فعال لذت ببرید و جوانی خود را طولانی کنید.
 
کاربر گرامی برای اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین A  مقاله  ویتامین آ - Vitamin A را بخوانید

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Tasmine 759 :

    سه علامت کلیدی کمبود ویتامین A و نحوه جبران آن اکنون، در همه‌گیری ویروس کرونا، آنها معمولاً در مورد کمبود ویتامین D صحبت می‌کنند که «جایگزین» سایر ویتامین‌های به همان اندازه مهم است. در واقع، انحراف به هر طرف ناسالم است. متخصص غدد، گفت که کمبود ویتامین A در بدن ممکن است با اختلال در بینایی، رشد و ضعف ایمنی نشان داده شود. به دلیل کمبود آن، "شب کوری" ممکن است ایجاد شود. کودکان برای رشد و افزایش وزن به ویتامین A نیاز دارند زیرا در بلوغ استخوان نقش دارد. افراد مبتلا به کمبود این ویتامین اغلب با انواع عفونت های حاد تنفسی و عفونت های ویروسی حاد تنفسی بیمار می شوند، یعنی ایمنی آنها با وظیفه خود مقابله نمی کند. ویتامین A در جگر، روغن ماهی، زرده، کره و پنیر، شیر کامل به وفور یافت می شود. بیشتر هویج، پاپریکا، اسفناج، کلم بروکلی، کدو تنبل و زردآلو بخورید. ویتامین A را برای افراد سیگاری کشنده می دانند. آنها نباید این ویتامین را بدون توصیه پزشک مصرف کنند، زیرا مصرف بیش از حد می تواند منجر به سرطان ریه و مرگ شود.

    1400/9/17 17:56
  • JamesEluro 464 :

    نشانه ضمنی کمبود ویتامین ها ممکن است عدم تعادل باشد. مثلاً کفش‌هایتان را می‌بندید و ناگهان تعادل خود را از دست می دهید . بنابراین گاهی اوقات کمبود ویتامین B12 وجود دارد. افزایش شکنندگی استخوان ها می تواند نشانه کمبود ویتامین ها در بدن باشد. شکستگی برای چنین فردی آسان است و این به ویژه برای افراد مسن خطرناک است. اغلب استخوان ران می شکند. نشانه دیگر مشکلات ناتوانی در تمرکز است. این امر به ویژه زمانی مشهود است که یک کارمند باید بر یک کار جدید مسلط شود. علائم بیرونی نشان دهنده کمبود ویتامین است: پوست خشک می شود، ناخن ها می شکنند. بی خوابی و تحریک پذیری نیز می تواند در اثر کمبود ویتامین ها ایجاد شود.

    1400/11/3 23:52

بیشتر بخوانید