تای چی چیست؟ چه فوایدی دارد ؟ چگونه می توان آن را شروع کرد؟

آشنایی تصویری مرحله به مرحله با معرفی ورزش تای چی ، معرفی فواید تای چی برای سلامت جسم روح انسان، تای چی ورزشی رزمی سرشار انرژی

امروزه کمتر کسی است که از فواید تای چی بی خبر باشد. تای چی نوعی هنر رزمی است. شاید تعجب کنید و با شنیدن هنر رزمی یاد مشت و لگد زدن، مبارزه یا هر گونه تماس و برخورد فیزیکی بیفتید. اما تای چی متشکل از حرکات بسیار آرام و نرم، ریتمیک و همراه با نوعی مراقبه یا مدیتیت است که برای بالابردن آرامش، تمدد اعصاب و صلح درونی طراحی شده است.

در این جا به تاریخچه، فلسفه و فواید تای چی اشاره می کنیم و می گوییم چطور می توانید تمرینات تای چی را شروع کنید.

تاریخچه تای چی

تای چی قدمتی چند سده ای دارد و برگرفته از هنر رزمی باستانی چینی به نام چیگونگ است.

مردمی که در پارک ها و مکان های عمومی چین یا در فیلم ها می بینید که حرکاتی بسیار آرام و یک نواخت انجام می دهند، در حال تای چی کردن هستند.

تای چی شامل یک سری حرکات آرام و تفکری در بدن است که در اصل برای دفاع شخصی و بالابردن صلح و آرامش درونی طراحی شده بود. در تای چی، استاد بزرگ یا مستر به درجه ای می رسد که می تواند مقدار اندکی از انرژی درون خود را به یک انرژی بسیار بزرگ بیرونی تبدیل کند و با آن ضربه وارد کند.(سیارک)

چی

در طب سنتی چینی، انسان نمونه ی مینیاتوری از جهان هستی است و از ۵ المان طبیعی فلز، آتش، آب، خاک و چوب ساخته شده است. جینیان بر این باور هستند که این ۵ المان منسجم و مرتبط به صورت چی ، یا همان انرژی و نیروی زندگی، در همه ی ارگان های بدن جریان می یابند.

هنگامی که داد و ستدهای بین این المان ها منجر به جریان یافتن یک ” چی” آرام و متعادل شود، حال شما خوب است.

یکی از مهم ترین دستاورد هایی که از فواید تای چی به دست می آورید می تواند همین آرام و یکنواخت شدن انرژی های درونی یا “چی” درون شما باشد.

فواید تای چی

در چین بر این باور هستند که تای چی عمر انسان را زیاد می کند، انعطاف بدن را بالا می برد، عضلات و تاندون ها را تقویت می کند و به درمان بیماری های قلبی، فشار خون بالا، ورم مفاصل، اختلالات گوارشی، بیماری پوستی، افسردگی و سرطان و بیماری های مختلف دیگر کمک می کند.

متاسفانه تاثیر بسیاری از فواید تای چی که ذکر شد هرگز به طور علمی و دقیق ارزیابی نشده است بنابراین چند مورد از فواید ثبت شده ی تای چی را بیان می کنیم.

  • تقویت تعادل و جلوگیری از زمین خوردن

بیشتر تحقیقاتی که روی تای چی انجام شده در مورد افراد سالخورده بوده. یکی از علل شایع زمین گیر شدن افراد مسن زمین خوردن در سنین بالا و ترمیم نشدن استخوان یا تاندون آسیب دیده است. این مورد به خصوص در مورد استخوان لگن بسیار شایع است.

تای چی به طرز محسوسی تعادل، انعطاف بدن و عملکرد قلبی عروقی افراد مسن مورد مطالعه را نسبت به کسانی که تای چی نمی کردند بالا برده بود.

همچنین از فواید تای چی این است که باعث شد ترس از زمین خوردن در این افراد به شدت کاهش یابد.

  • بالا رفتن قدرت و استقامت بدنی

طی تحقیقاتی که روی افراد ۶۰ تا ۷۰ ساله انجام شد، انجام حرکات تای چی به طور مرتب سه بار در هفته به مدت یک ساعت، قدرت بدنی، انعطاف پذیری، استقامت بدنی و تعادل این افراد را بسیار بالا برد.

  • کاهش استرس

داشتن یک زندگی به دور از استرس و  اضطراب خواسته ی هر فرد در هر سن و سالی است.

یکی از فواید تای چی که توسط افرادی که به طور مرتب تمرینات آن را انجام می دهند گزارش شده، بالا رفتن کنترل ذهنی است.

در واقع تنفس، حرکات آرام و تمرکز ذهنی که در تمرینات تای چی انجام می شود، همان حواس پرتی و دور شدن از استرس و اضطراب هر روزه ای است که هر بزرگسالی در این دوره و زمانه به دنبالش است.(سیارک)

ارتباط بین ذهن و بدن از فواید تای چی است. تنفس با حرکات بدن هماهنگ می شود و هماهنگی چشم و دست ها حالت آرام بخش دارد.

چطور تای چی را شروع کنیم؟

فواید تای چی بی شمار است. تای چی ورزشی کاملا بی خطر است. برای همه ی سنین توصیه می شود. در هر مکان و زمانی می توانید آن را انجام دهید. در تای چی با کسی رقابت نخواهید کرد. می توانید آن را به صورت تکی یا گروهی انجام دهید.

برای شروع بهتر است کلاسی مناسب خودتان پیدا کنید. از سطح مبتدی و جایی نزدیک به منزل شروع کنید.

برای شرکت در کلاس تای چی لباس راحت و سبک بپوشید.

اگر باردار هستید برای شروع تای چی از دکتر خود اجازه بگیرید.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام