۸ نکته از متخصصان مواد غذایی برای تغذیه بدون گوشت

8 نکته از متخصصان مواد غذایی برای تغذیه بدون گوشت، یادگیری نکات تخصصی برای داشتن تغذیه بدون گوشت، آشنایی با ایده های تغذیه بدون گوشت

با افزایش سن، تمرکز بر سلامتی بدن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای سالم زیستن، باید مرتباً ورزش کرد و به مقدار کافی غذاهای مقوی و سالم مصرف کرد. اما، برخی از بهترین نکات تغذیه‌ای و سلامتی کدامها هستند؟ برای بسیاری از افراد، خوردن گوشت بدون چربی توصیه می‌شود؛ اما امروز می‌خواهیم به سلامت و تغذیه بدون گوشت نگاهی بیاندازیم.

اینکار غالباً سخت‌تر از آن چیزیست که به نظر می‌رسد. در زیر به ۸ نکته تغذیه‌ای بدون گوشت اشاره خواهیم کرد :(سیارک)

۱ ) روی پروتئین ها تمرکز کنید

یکی از آسانترین راهها برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل، استفاده از پروتئین کافی در غذا است. پروتئین نه تنها برای سلامتی ضروری است، بلکه مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه خواهد داشت. جذب پروتئین کافی بدون مصرف گوشت، و تنها با مصرف مقدار کافی غذاهای گیاهی امکان پذیر است. غذاهای گیاهی شامل آجیل،  نخود و لوبیا، تخم مرغ و لبنیات، هستند.

۲ ) از انتخاب‌ غذا با دستورپخت پیچیده اجتناب کنید

افرادی که می‌خواهند سلامتی و تغذیه سالم خود را حفظ کنند و استفاده از تغذیه بدون گوشت را افزایش دهند، غالباً به غذاهای بیش از حد پیچیده روی می‌آورند که معمولاً با تاثیرات منفی همراه است. این درحالیست که شما هم اکنون بسیاری از غذاها را بدون گوشت (و غذاهایی را که به آسانی می توان گوشت را از آنها حذف کرد) مصرف می‌کنید، مانند پیتزا، سالاد، سوپ، و غیره. از این رو، به جای نگرانی در مورد آنچه می‌خورید، تنها روی غذاهای عادی تمرکز کنید که به زمان پخت زیادی نیاز ندارند.

۳ ) نخود، لوبیا و دیگر حبوبات

نخود فرنگی، لوبیا و دیگر حبوبات مانند عدس دارای ارزش غذایی بالایی هستند و به همه توصیه می‌شود که آنها را جزئی از رژیم غذایی خود قرار دهند. حتماً آن را در وعده‌های غذایی خود و بصورت منظم مصرف کنید. این غذاها می‌توانند سالاد، سوپ نخود، عدسی، و یا حمس باشند.

۴ ) سبزیجات کبابی

از سبزیجات کبابی بعنوان منبع غذایی مقوی و پروتئین دار در تغذیه بدون گوشت نام برده نمی‌شود، چراکه معمولاً داخل این سبزیجات را با گوشت پر می‌کنند. با این حال، از کدو سبز، بادمجان، فلفل دلمه، برگر کینوا و بسیاری دیگر برای تهیه یک وعده‌ی غذایی مقوی و سیرکننده استفاده کنید. فرایند کباب کردن همچنین، طعم  دودی فوق العاده‌ای ایجاد می‌کند که با سبزیجات گوشتی مانند قارچ کامل می‌شود.

۵ ) کلسیم کافی مصرف کنید

کلسیم برای قوی کردن دندانها و استخوانها بسیار مهم است. برخی از گیاهخواران با خوردن فراورده‌های لبنی، که می‌تواند منبع کلسیم فراوانی باشند، میانه‌ی خوبی دارند. دیگر منابع گیاهی کلسیم دار عبارتند از سبزیجات تیره، کلم بروکلی و غیره. شیر سویای غنی شده یا غلات صبحانه نیز کلسیم لازم برای بدن را در اختیار شما قرار می‌دهند.(سیارک)

۶ ) رژیم غذایی خود را تنوع ببخشید

اگرچه بسیاری از روشهای آشپزی ملی سرشار از گوشت هستند، اما فرهنگهای مختلفی در سراسر جهان هستند که از گوشت استفاده نمی‌کنند. برای مثال، بسیاری از غذاهای خاورمیانه‌ای در مقایسه با غذاهای غربی و حتی در ایران غذاهای گیلکی در مقایسه با بقیه مناطق، سبزیجات بیشتری دارند. این غذاها غالباً بسیار خوشمزه هستند. البته این به ذائقه‌ی شما بستگی دارد. فلافل و شارما (shawarma) نه تنها خوشمزه و سیرکننده هستند، بلکه در بسیاری از شهرهای بزرگ غربی هم قابل دسترسی هستند. میرزا قاسمی و خورشت باقالی قاتق هم که جزو پرطرفدارترین غذاهای گیاهخواری هستند.

۷ ) استفاده از آجیل در میان وعده

آجیل خام و بدون نمک می‌تواند یک میان وعده عالی باشند. اما آنها را می‌توان در وعده‌های اصلی و یا در سالاد نیز مصرف نمود. برای مثال، می‌توان به جای استفاده از گوشت و پنیر در سالاد سبز، از گردو، و بادام استفاده کرد. شما همچنین می‌توانید از دانه‌ها، و یا ترکیب دانه و آجیل در میان وعده‌ها استفاده کنید. یک روش عالی برای مصرف آجیل و دانه‌ها، سرخ کردن آجیل و دانه با کمی روغن زیتون و مقداری ادویه است که تبدیل به یک میان وعده فوق‌العاده، سالم و مغذی می‌شود.

۸ ) استفاده از ویتامین B12 در رژیم غذایی

داشتن مقدار کافی B12 در رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است. این ویتامین را می‌توان در محصولات دامی طبیعی یافت. B12 یک ویتامین بسیار مهم است که سلولهای خونی را سالم نگه داشته و در ساخت DNA بسیار حیاتی است. خوشبختانه، این ویتامین را می‌توان با خوردن غلات غنی‌شده و فراورده‌های سویا جذب کرد. همچنین، می‌توانید از مکمل B12 برای اطمینان از مصرف این ویتامین به مقدار کافی استفاده کنید.

بهترین نکات سلامتی و تغذیه‌ای

شما می‌‌توانید اطلاعات زیادی را در ارتباط با روش های تغذیه بدون گوشت پیرامون خود بیابید. اما توجه به ذائقه نیز مهم است. این نکته‌ها برای داشتن سبک زندگی سالم، مغذی، همه جانبه و غیر وابسته به گوشت مناسب هستند. اگر این نکته‌ها را دنبال کنید، بیشتر احساس سیری، سلامتی و پرانرژی بودن خواهید داشت.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید