ژل افزایش قد، واقعیت یا کلاهبرداری

قبل از هرچیزی باید بدانید که مهمترین عامل در افزایش قد انسان، ژنتیک است. اما این کل داستان نیست. تحقیقات نشان داده شرایط محیطی تاثیر زیادی بر بلندی افراد داشته است.

در تحقیقات روی دوقولو ها ژنتیک بین 60% تا 80% روی افزایش قد تاثیر داشته است. 20% تا 40% مابقی به شرایط محیط و تغذیه بستگی دارد.

فرایند بلند شدن قد برای بیشتر افراد از 18 تا 20 سالگی متوقف می شود. همانطور که در نمودار زیر دیده می شود بعد از 20 سالگی رشد قد انسان به صفر می رسد و دیگر بلند نمی شود.

نمودار نسبت افزایش قد میلیمتر به سن، برای مثال در 10 سالگی انسال 6 میلیمتر رشد خواهد کرد. رنگ آبی برای آقایان و رنگ قرمز برای خانم ها

صفحات رشد به مناطق از انتهای استخوان گفته می شود که افزایش طول در این نقطه انجام می شود. وقتی این صفحات فعال یا باز هستند طول استخوان ها بیشتر می شود. بعد از سن بلوغ و افزایش ترشح هورمون ها این صفحات بسته و غیرفعال می شوند و این پایان افزایش قد است.

در زنان صفحات رشد در سن 16 سالگی بسته خواهند شد ولی در مردان بین 14 تا 19 سالگی متفاوت است.

بعضی افراد اعتقاد دارند ورزش های خاص می تواند قد شما را بلند کند.

متاسفانه تا این لحظه هیچ مدرک معتبری در این زمینه ارائه نشده است.

 

حالا به پرسش اولیه بازگردیم، آیا امکان افزایش قد توسط دارو، ژل و ... وجود دارد؟

پاسخ خیر است، در موارد خاص ممکن است بدلیل اختلال هورمونی صفحات رشد باز باشد ولی این روند حداکثر تا 22 سالگی ادامه خواهد داشت و بالاخره با بسته شدن این صفحات رشد فرد متوقف می شود.

 

در نهایت، با قد خود کنار بیایید،
قد شما بلند یا کوتاه، این همه چیز نیست. شما می توانید شاد، سالم و سرزنده زندگی کنید، افراد زیاد کوتاه قد موفقی در تاریخ وجود دارند.

از هنرپیشه های مطرح می توان به سلما هایک با قد 157 سانتیمتر و ناتالی پورتمن با 160 سانتیمتر اشاره کرد.

 

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام