جینکو چیست


جینکو (نام علمی Ginkgo biloba) یا گیاه کهن دار درختی بزرگ با برگ های بادبزنی شکل است. اگرچه جینکو بومی آسیا، از جمله چین، ژاپن، و کره است، از حدود سال ۱۷۳۰ در اروپا، و از حدود سال ۱۷۸۴ در ایالات متحده رشد کرده است.
داروی گیاهی تهیه شده از برگ جینکو که اغلب از طریق خوراکی مصرف می شود برای اختلالات حافظه از جمله آلزایمر بکار می رود. همچنین برای شرایطی که به نظر می رسد به دلیل کاهش جریان خون در مغز رخ می دهند، به خصوص در افراد مسن استفاده می شود. این شرایط شامل از دست دادن حافظه، سردرد، زنگ زدن گوش، سرگیجه، گیجی، عدم تمرکز، اختلالات خلقی و اختلالات شنوایی هستند. برخی از افراد از آن برای مشکلات دیگر مربوط به جریان خون ضعیف در بدن، از جمله درد ساق پا هنگام راه رفتن (لنگی)، و سندرم رینود (یک پاسخ دردناک به سردی، به خصوص در انگشتان دست و پا) ، استفاده می کنند.
برگ جینکو همچنین برای اختلالات فکریِ مرتبط به بیماری لایم، شیمی درمانی، و افسردگی، بکار می رود.
برخی از افراد از جینکو برای درمان مشکلات عملکرد جنسی استفاده می کنند. گاهی اوقات برای مقابله با مشکلات عملکرد جنسی که می تواند به دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی خاصی به نام SSRI ها به وجود آید، به کار می رود.

ارتباط افسردگی و مصرف دارو در عملکرد جنسی زنان 

مدیریت اختلال عملکرد جنسی در زنان 

جینکو برای مشکلات چشم از جمله آب سیاه، بیماری های چشم مرتبط به دیابت، و دژنراسیون ماکولا (AMD) مرتبط به سن، و همچنین اختلال کم توجهی بیش فعالی (ADHD)، اوتیسم، بیماری های قلبی و عوارض قلبی، کلسترول بالا، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، و اسهال خونی استفاده می شود. برگ جینکو همچنین برای سندرم خستگی مزمن (CFS)، اسکیزوفرنی، و برای جلوگیری از افسردگی زمستانی، جلوگیری از بیماری کوه گرفتگی و پیری، کنترل اسید معده، بهبود عملکرد کبد و کیسه صفرا، و کنترل فشار خون، از طریق خوراکی مصرف می شود. همچنین برای درمان آسم، آلرژی، برونشیت، و برای اختلالات سیستم عصبی مرکزی از طریق خوراکی مصرف می شود.
فهرست کاربردهای جینکو بسیار طولانی است. دلیل آن می تواند این باشد که این گیاه برای مدتی طولانی در اطراف ما بوده است. جینکو (جینکو بیلوبا) یکی از پرعمرترین گونه های درخت در جهان است. درختان جینکو می توانند به اندازه ی یک هزار سال عمر کنند. استفاده از جینکو برای آسم و برونشیت در ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد شرح داده شده است.
در تولید، عصاره برگ جینکو در مواد آرایشی استفاده می شود. در مواد غذایی، دانه بوداده ی جینکو، که پالپ آن برداشته شده است، یک خوراک لذیذ در ژاپن و چین می باشد.


چگونه عمل می کند؟

به نظر می رسد که جینکو، گردش خون را بهبود می دهد، که ممکن است به عملکرد بهتر مغز، چشم، گوش، و پاها کمک کند. بعلاوه ممکن است سرعت بیماری آلزایمر را با مداخله در تغییرات ایجاد شده در مغز توسط این بیماری که سبب تداخل در تفکر می شوند، آهسته کند.
دانه های جینکو حاوی موادی است که ممکن است باکتری ها و قارچ هایی که باعث عفونت در بدن می شوند را بکشد. این دانه ها همچنین حاوی یک سم است که می تواند سبب عوارض جانبی مانند تشنج و از دست دادن هوشیاری شود.

نام های دیگر جینکو

Abricot Argenté Japonais, Adiantifolia, Arbre aux Écus, Arbre aux Quarante Écus, Arbre du Ciel, Arbre
Fossile, Bai Guo Ye, Baiguo, Extrait de Feuille de Ginkgo, Extrait de Ginkgo, Fossil Tree, Ginkgo biloba,
Ginkgo Biloba Leaf, Ginkgo Extract, G...

خواص ، کاربردها و اثربخشی جینکو

احتمالا در موارد زیر موثر باشد:
• اضطراب: تحقیقات نشان می دهد که مصرف عصاره یک جینکو خاص (EGb 761، داروهای دکتر ویلیام شواب )، به مدت 4 هفته می تواند علائم اضطراب را کاهش دهد.
• عملکرد ذهنی. اگر چه برخی از شواهد متناقض وجود دارند، اغلب تحقیقات نشان می دهند که جینکو می تواند اندکی به بهبود حافظه، سرعت تفکر و توجه در بزرگسالان سالم کمک کند. دوزهای ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی گرم در روز به نظر می رسد که به اندازه ی و یا بیشتر از دوزهای بالاتر تا حد 600 میلی گرم در روز، موثرتر باشد. بعضی از تحقیقات اثرات جینکو را هنگام استفاده با مکمل ها دیگر مورد بررسی قرار داده اند. برخی از شواهد نشان می دهند که مصرف جینکو در ترکیب با جینسنگ ، کدنپسیس،می تواند حافظه را بهتر از زمانیکه که به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد، بهبود بخشد. با این حال، یک ترکیب خاص از جینکو و جینسنگ (جینکوسان، محصولات بهداشتی طبیعی فارماتون) به نظر نمی رسد که خلق و خوی و تفکر زنان یائسه را بهبود دهد. همچنین، مصرف یک محصول خاص حاوی جینکو و براهمی (Blackmores Ginkgo Brahmi) به نظر می رسد که نمی تواند حافظه یا حل مسئله را در بزرگسالان سالم بهبود دهد.
• دمانس (زوال عقل). برخی از شواهد نشان می دهد که مصرف عصاره ی برگ جینکو از طریق خوراکی، به میزان متوسطی علائم آلزایمر، دمانس عروقی، یا دمانس ترکیبی (ترکیب آلزایمر و دمانس عروقی) را بهبود می دهد. با این حال، نگرانی هایی در این رابطه وجود دارد که یافته های حاصل از مطالعات اولیه ی جینکو ممکن است قابل اطمینان نباشند. اگرچه بیشتر آزمایش های بالینی نشان می دهند که جینکو به علائم بیماری آلزایمر و دیگر دمانس ها کمک می کند، برخی از یافته های متناقض وجود دارند که نشان می دهند که تعیین اینکه برای چه افرادی ممکن است منفعت داشته باشد، دشوار است. تحقیقات اولیه نشان می دهد که مصرف یک عصاره ی جینکو خاص بنام EGb 761 (داروهای دکتر ویلیام شواب) به صورت روزانه برای ۲۲ ۲۴ هفته به نظر می رسد که به اندازه ی داروی دانپزیل (آریسپت) در درمان بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط، موثر باشد. اما، تحقیقات دیگر نشان می دهد که عصاره ی برگ جینکو ممکن است نسبت به داروهای مرسوم دانپزیل (آریسپت) و تاکرین (کوگنکس) تاثیر کمتری داشته باشد.
در حالیکه جینکو ممکن است به درمان انواع مختلفی از دمانس کمک کند، اما به نظر نمی رسد که بتواند به پیشگیری از توسعه ی دمانس کمک کند.
• مشکلات بینایی در افراد مبتلا به دیابت. شواهدی وجود دارد که مصرف عصاره برگ جینکو از طریق خوراکی می تواند دید رنگی را در افراد با آسیب شبکیه ناشی از دیابت، بهبود بخشد.
• کاهش بینایی (گلوکوم). مصرف عصاره برگ جینکو از طریق خوراکی تا ۳ . ۱۲ سال به نظر می رسد که آسیب از قبل موجود به میدان بینایی را در برخی از افراد مبتلا به گلوکوم با فشار طبیعی، بهبود می دهد. با این حال، تحقیقات متناقضی نشان می دهد که جینکو زمانی که برای تنها 4 هفته مصرف شود، مانع از پیشرفت گلوکوم نمی شود.
• درد پا هنگام راه رفتن به علت جریان خون ضعیف (بیماری عروق محیطی). برخی از شواهد نشان می دهند که مصرف عصاره برگ جینکو، مسافتی را که افرادِ با گردش خون ضعیف در پاهای خود می توانند بدون درد راه بروند را افزایش می دهد. مصرف جینکو همچنین ممکن است احتمال نیاز به عمل جراحی را کاهش دهد. با این حال، افراد با این شرایط ممکن است قبل از اینکه آنها بهبودی مشاهده کنند، نیاز به مصرف حداقل 24 هفته جینکو داشته باشند.
• سندرم پیش از قاعدگی (PMS). مصرف عصاره برگ جینکو از طریق خوراکی به نظر می رسد که حساسیت به لمس پستان و سایر علائم همراه با PMS که در طول روز ۱۶ از چرخه قاعدگی آغاز شده و تا روز ۵ از چرخه بعد ادامه یافته، را کاهش می دهد.
• اسکیزوفرنی. تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه ی جینکو علاوه بر داروهای روان پریشی معمول می تواند نشانه های اسکیزوفرنی را کاهش دهد. همچنین ممکن است عوارض جانبی همراه با داروهای روان پریشی، هالوپریدول، را کاهش دهد.
• یک اختلال حرکتی به نام تاردیو دیسکینزی. تاردیو دیسکینزی یک اختلال حرکتی است که توسط داروهای روان پریشی خاصی ایجاد می شود. تحقیقات نشان می دهد که مصرف یک عصاره جینکو خاص (EGb 761, Yi Kang Ning, Yang Zi Jiang Pharmaceuticals Ltd.,، جیانگسو، چین) می تواند شدت علائم تاردیو دیسکینزی را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی که از داروهای روان پریشی استفاده می کنند را کاهش دهد.
• سرگیجه و گیجی. مصرف عصاره برگ جینکو از طریق خوراکی به نظر می رسد که علائم سرگیجه و اختلالات تعادل را بهبود می دهد.

عوارض جانبی و بی خطری جینکو (عوارض جانبی، تداخلات، دوز)

کمی نگرانی در این مورد وجود دارد که عصاره برگ جینکو ممکن است خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد. جینکو خون را رقیق و توانایی آن را برای تشکیل لخته کاهش می دهد. تعداد کمی از افرادی که جینکو مصرف کرده بودند دچار خونریزی در چشم و در مغز، و خونریزی بیش از حد بعد از عمل جراحی شد ه اند. عصاره برگ جینکو می تواند سبب واکنش های آلرژیک پوستی در برخی افراد شود.
تا ۱۰ روز بدون خطر.
اطلاعات قابل اعتماد کافی در مورد این که آیا استفاده از جینکو برای پوست بی خطر است، وجود ندارد.
اطلاعات کافی در مورد بی خطری جینکو هنگام استفاده برای پوست در دسترس نیست که بتوان تعیین کرد که آیا جینکو بی خطر است.

مراقبت های ویژه و هشدارها:

بارداری و شیردهی: جینکو هنگام استفاده از طریق خوراکی در دوران بارداری احتمالا خطرناک است. که اگر در نزدیکی زمان زایمان مصرف شود ممکن است سبب درد زایمان اولیه یا خونریزی اضافی در هنگام زایمان شود. اطلاعات کافی در مورد بی خطری استفاده از جینکو در طی شیردهی در دسترس نیست. اگر شما باردار یا شیرده هستید، از جینکو استفاده نکنید.
اختلالات خونریزی: جینکو ممکن اختلالات خونریزی را بدتر کند. اگر شما یک اختلال خونریزی دارید، از جینکو استفاده نکنید.
دیابت: جینکو ممکن است سبب تداخل در مدیریت دیابت شود. اگر شما دیابت دارید، قند خون تان را به دقت کنترل کنید.
تشنج: یک نگرانی در مورد اینکه جینکو ممکن است سبب تشنج شود، وجود دارد. اگر شما تا به حال تشنجی را تجربه کرده اید، از جینکو استفاده نکنید.
کمبود آنزیم گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز (G6PD): جینکو ممکن است سبب کم خونی شدید در افراد با کمبود آنزیم G6PD شود. تا وقتی که اطلاعات بیشتری بدست آید، در صورتی که کمبود G6PD دارید با احتیاط از جینکو استفاده کرده، یا از آن اجتناب کنید.
ناباروری: استفاده از جینکو ممکن است با باردار شدن تداخل داشته باشد. اگر قصد دارید باردار شوید با پزشک خود در مورد استفاده از جینکو گفتگو کنید.
جراحی: جینکو ممکن است لخته شدن خون را آهسته کند. و ممکن است در طول و بعد از جراحی سبب خونریزی بیشتری شود. حداقل ۲ هفته قبل از یک جراحی برنامه ریزی شده استفاده از جینکو را متوقف کنید.

تداخل عمده: از ترکیب های زیر استفاده نکنید

• ایبوپروفن با جینکو تداخل دارد
جینکو می تواند لخته شدن خون را آهسته کند. ایبوپروفن نیز می تواند لخته شدن خون را آهسته کند. مصرف جینکو با ایبوپروفن می تواند لخته شدن خون را بسیار آهسته کند و احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد.
داروهایی که لخته شدن خون را آهسته می کنند (داروهای ضد انعقاد/ ضد پلاکت) با جینکو تداخل دارند
جینکو می تواند لخته شدن خون را آهسته کند. مصرف جینکو همراه با داروهایی که همچنین لخته شدن خون را آهسته می کنند ممکن است احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد.
تعدادی از داروهایی که لخته شدن خون را آهسته می کنند شامل آسپرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، دیکلوفناک (ولتارن، کاتافلام، و انواع دیگر)، ایبوپروفن (ادویل، موترین، انواع دیگر)، ناپروکسن (آناپراکس، ناپروسین، و انواع دیگر)، دالتپارین (فراگمین)، انوکساپارین (لاونوکس)، هپارین، وارفارین (کومادین) و انواع دیگر هستند.
• وارفارین (کومادین) با جینکو تداخل دارد
وارفارین (کومادین) برای آهسته کردن لخته شدن خون بکار می رود. جینکو ممکن است همچنین لخته شدن خون را آهسته کند. مصرف جینکو همراه با وارفارین (کومادین) ممکن است احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد. مطمئن شوید که خون را به طور منظم بررسی می کنید. دوز وارفارین شما (کومادین) ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.
عوارض جانبی، تداخلات، دوز
دوز جینکو
دوزهای زیر در تحقیقات علمی مورد مطالعه قرار گرفته اند:
از طریق خوراکی:
• برای اضطراب: ۸۰ میلی گرم یا ۱۶۰میلی گرم از یک عصاره برگ جینکو به نامEGB 761 ، سه بار در روز به مدت 4 هفته مصرف شده است.
• برای دمانس: یک دوز ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی گرم در روز از عصاره ی برگ جینکو (EGb 761)، به دو یا سه دوز تقسیم شد.
• برای آسیب شبکیه ناشی از دیابت: ۱۲۰ میلی گرم از یک عصاره ی برگ جینکو به نام EGb 761 به صورت روزانه و به مدت ۶ ماه مصرف شده است.
• برای بهبود عملکرد ذهنی: تک دوزهای ۲۴۰ تا ۶۰۰ میلی گرم از عصاره ی جینکو مورد استفاده قرار گرفته است. یک عصاره ی جینکو به نام EGb 761 در یک دوز ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی گرم در روز به مدت ۴ هفته تا ۴ ماه مصرف شده است. یک عصاره ی برگ جینکو به نام LI 1370 در یک دوز ۱۲۰ تا ۳۰۰ میلی گرم برای دو روز مصرف شده است. همچنین، یک محصول ترکیبی حاوی عصاره ی جینکو و جینسنگ (Ginkoba M/E) در یک دوز ۶۰ تا ۳۶۰ میلی گرم به مدت ۱۶ هفته مصرف شده است.
• برای درد هنگام راه رفتن به دلیل گردش خون ضعیف (لنگی، بیماری عروق محیطی): یک دوز ۱۲۰ تا ۲۴۰ میلی گرم در روز از عصاره ی برگ جینکو (EGb 761)، که به دو یا سه دوز تقسیم شد، تا مدت ۱ . ۶ سال استفاده شده است. دوز بالاتر ممکن است موثرتر باشد.
• برای سرگیجه: ۱۶۰ میلی گرم از عصاره ی برگ جینکو به نام EGb 761 روزی یکبار یا به صورت دو دوز تقسیم شده در روز، به مدت ۳ ماه مصرف شده است.
• برای سندرم پیش از قاعدگی (PMS): ۸۰ میلی گرم از یک عصاره ی برگ جینکو به نام EGb 761 دوبار در روز مصرف شده است، که از روز شانزدهم از چرخه ی قاعدگی شروع شده و تا روز پنجم از چرخه بعدی ادامه داشته است. همچنین ۴۰ میلی گرم از یک عصاره ی برگ جینکو به نام Ginko T.D. سه بار در روز مصرف شده است، که از روز شانزدهم از چرخه ی قاعدگی شروع شده و تا روز پنجم از چرخه بعدی ادامه داشته است.
• برای درمان گلوکوم: ۱۲۰ تا ۱۶۰ میلی گرم از عصاره ی برگ جینکو در دو یا سه دوز تقسیم شده به صورت روزانه تا مدت ۳ . ۱۲ سال مصرف شده است.
• برای اسکیزوفرنی: ۱۲۰ تا ۳۶۰ میلی گرم از یک عصاره ی برگ جینکو به نام EGb 761 (Yi Kang Ning, Yang Zi Jiang Pharmaceuticals Ltd.، جیانگسو، چین) در روز به مدت ۸ تا ۱۶ هفته استفاده شده است.
• برای تاردیو دیسکینزی: ۸۰ میلی گرم از یک عصاره ی برگ جینکو به نام EGb 761، سه بار در روز به مدت ۱۲ هفته، استفاده شده است.
برای تمام کاربردها، با یک دوز پایین تر که بیشتر از ۱۲۰ میلی گرم در روز نباشد، شروع کنید تا از عوارض جانبی دستگاه گوارش (GI) جلوگیری شود. در صورت نیاز از دوزهای بالاتر استفاده کنید. دوز ممکن است بسته به فرمولاسیون خاص مورد استفاده، تغییر کند. بیشتر محققان از عصاره ی برگ جینکو بیلوبای استاندارد شده ی مشخصی استفاده می کنند. برخی از افراد ۰ . ۵ میلی لیتر از یک تنتور ۱:۵ استاندارد از برگ جینکو خام را سه بار در روز مصرف می کنند.
شما بایستی از قسمت های خام گیاه جینکو اجتناب کنید. زیرا می تواند حاوی میزان خطرناکی از مواد شیمیایی سمی باشد که در دانه های این گیاه و بخش های دیگر آن یافت می شود. این مواد شیمیایی می تواند سبب واکنش های آلرژیک شدید شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید