ویتامین‌ و مکمل‌ برای بهبود علائم اختلال ADHD

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که درمان‌های جایگزین مانند ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانند به بهبود علائم اختلال ADHD کمک کنند؟
چیزهایی است که باید قبل از هر درمانی از آنها اطلاع داشته باشید.
برخی از درمان‌های جایگزین بی‌خطر و ارزان هستند و تهیه آنها آسان است ــ اما ممکن است جوابگو نباشند. و هیچ یک از این گزینه‌ها به معنای یک جایگزین ثابت شده برای درمان‌ اختلال ADHD نیستند.
همچنین ممکن است برخی از درمان‌های جایگزین بی‌خطر نباشند. برخی از آنها ممکن است به شکل خطرناکی با داروهای تجویزی ترکیب شوند. و هرگز فرض نکنید که ویتامین‌ها یا مکمل‌ها فقط بخاطر اینکه "طبیعی" هستند بی‌خطر هستند. اکثریت آنها نیازی به تایید سازمان غذا و دارو ایالات متحده (FDA) ندارند.
قبل از مصرف هر گونه درمان جایگزین حتما با پزشک خود مشورت کنید. در اینجا آنچه که در مورد برخی از مکمل‌های خاص می‌دانیم بیان می‌شود.
روی یا زینک برای بهبود علائم اختلال بیش فعالی یا ADHD
برخی از مطالعات نشان می‌دهد که سطح روی یا زینک در بدن کودکان مبتلا به ADHD می‌تواند بسیار پایین باشد. و برخی از دانشمندان معتقدند که کودکان مبتلا به اختلال ADHD اگر همراه با درمان سنتی ADHD از مکمل‌های روی استفاده کنند باعث بهبود علائم آنها خواهد شد.
مطالعات متعددی افت بیش‌فعالی و تکانشگری را با مصرف مکمل روی نشان‌ داده‌اند. همان پژوهش‌ها هیچ تغییری در بی‌توجهی که یکی از نشانه‌های کلیدی ADHD است گزارش نکرده‌اند. هر چند در تحقیقی که در سال 2005 در مجله داروهای کودکان و نوجوانان منتشر شد پیوندی میان سطح روی و بی‌توجهی والدین و معلم در کودکان نشان داده شد.
غذاهای سرشار از روی شامل صدف خوراکی و سایر غذاهای دریایی، گوشت قرمز، مرغ، محصولات لبنی، حبوبات، آجیل، غلات کامل و غلات غنی شده هستند.
شواهدی وجود دارد که روغن ماهی می‌تواند به بهبود علائم ADHD کمک کند. این روغن حاوی اسید‌های چرب امگا 3 است. برخی از یافته‌های تحقیقاتی نشان می‌دهد که مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند مهارت‌های ذهنی کودکان بین 8 تا 12 سال که مبتلا به اختلالات ذهنی هستند را بهبود ببخشد. به عنوان مثال می‌تواند به بهبود توانایی کودک در سازماندهی فعالیت‌ها کمک کند.
FDA یک ترکیب امگا 3 قوی برای ADHD را تصویب کرده است. این ترکیب از نظر فنی یک دارو نیست. به عنوان یک "غذای پزشکی" در نظر گرفته می‌شود.
یک مکمل خاص از روغن ماهی و گل پامچال در یک مطالعه مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج بهبود بیش‌فعالی، بی‌توجهی، توانایی تفکر، و رفتار کلی در کودکان مبتلا به ADHD که بین 7 تا 12 سال داشتند را نشان داده است. ماهی‌هایی که سطح امگا 3 بالایی دارند عبارتند از ماهی آزاد، ماهی تن، شاه‌ماهی، ماهی خال‌مخالی، ماهی قزل‌آلا و ساردین.
مخمر گل راعی: هیچ کمکی به ADHD نمی‌کند
این مکمل گیاهی رایج می‌تواند مواد شیمیایی مغز را تحت تاثیر قرار دهد. از آن برای درمان افسردگی، اضطراب، و اختلالات خواب استفاده می‌شود.
اما تحقیقات استفاده از آن برای درمان ADHD را توصیه نمی‌کنند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که مخمر گل راعی هیچ تاثیری بر علائم این اختلال ندارد.
سایر مکمل‌های طبیعی برای ADHD
شواهدی وجود دارد که برخی از مکمل‌های طبیعی خاص می‌توانند مفید باشند. ترکیبی از برگ جینکو و جینسینگ آمریکایی علائم اختلال ADHD در کودکان 3 تا 17 سال حاضر در یک تحقیق را بهبود بخشیده است. با این حال تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته مورد نیاز است.
هورمون طبیعی ملاتونین نیز می‌تواند به کودکان مبتلا به اختلال که داروهای خاص ADHD مصرف می‌کنند کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهند که این هورمون باعث بهبود مشکلات مربوط به خواب در این کودکان می‌شود. اما به نظر نمی‌رسد که ملاتونین علائم ADHD را بهبود ببخشد.
ثابت نشده است که مکمل‌های طبیعی مانند GABA و اینوزیتول به بهبود علائم کمک می‌کنند. همچنین کارشناسان هنوز نمی‌دانند که آیا این مکمل‌ها بی‌خطر هستند یا خیر.
برخی از مردم فکر می‌کنند که علائم ADHD بخاطر کمبود چیزی در رژیم غذایی رخ می‌دهد یا بدتر می‌شود. اما هنوز بحث در مورد اینکه آیا هیچ مکمل غذایی می‌تواند علائم ADHD را تحت تاثیر قرار دهد یا خیر ادامه دارد.
برخی از مطالعات نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به ADHD احتمالا به اندازه کافی آهن ندارند. یک نظریه این است که مکمل‌های حاوی آهن ممکن ا ست به بهبود علائم این اختلال کمک کنند اما این موضوع هنوز ثابت نشده است.
قبل از دادن هر گونه مکمل به کودک حتما با پزشک مشورت کنید. به عنوان مثال مصرف زیاد آهن می‌تواند سمی و یا حتی کشنده باشد.
همچنین قبل از استفاده از مکمل‌های طبیعی با پزشک هماهنگ کنید. این شامل مگادوز ویتامین یا مواد معدنی می‌شود. این احتمال وجود دارد که ضرر آنها بیشتر از سودشان باشد و همچنین می‌توانند منجر به بروز مشکلاتی همراه با داروهای تجویزی شوند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید