فيلگراستيم چیست

آمپول فيلگراستيم

 

فيلگراستيم چیست

فيلگراستيم (Filgrastim)، شکل دارویی G-CSF (فاکتور محرک کلنی گرانولوسيت) می باشد، نوعی پروتئين طبيعی که عامل توليد گلبول‌های سفيد خون است.گلبول های سفید برای کمک به مبارزه با عفونت ها مهم هستند.این دارو برای افرادی است که توانایی تولید گلبول های سفید در آنها کاهش می یابد (به عنوان مثال به علت شیمی درمانی، نوتروپنی مزمن یا قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی از اشعه) . همچنین در روش های خاص درمان (مانند پیوند سلول های مغز استخوان / سلول های بنیادی) استفاده می شود.

 

نحوه استفاده از فيلگراستيم

قبل از اینکه شما شروع به استفاده از داروی فيلگراستيم Filgrastim Solution کنید و هر بار بعد از اتمام دوره مصرف دوباره اطلاعات و راهنمای استفاده را در صورت موجود بودن بخوانید در غیر این صورت از داروساز خود بپرسید. اگر سوالی دارید، از دکتر یا داروساز خود بپرسید.
 
فيلگراستيم با تزریق زیر پوست و یا به صورت وریدی به کار گرفته شده توسط پزشک شما، معمولا یک بار در روز تجویز می شود. دوز بر اساس شرایط پزشکی، وزن، آزمایشات آزمایشگاهی و پاسخ به درمان است.
 
اگر از این دارو در خانه استفاده می کنید، دستورالعمل های آماده سازی و استفاده را از متخصص مراقبت های بهداشتی و بروشور داخل بسته بندی یاد بگیرید. دارو را از یخچال حداقل 30 دقیقه قبل از تزریق آن بیرون بگذارید تا به دمای اتاق برسد. دارو را تکان ندهید. قبل از استفاده، این محصول را به صورت بصری برای ذرات و تغییر رنگ بررسی کنید. اگر ذرات و یا تغییر رنگ وجود دارد، از مایع استفاده نکنید.
 
اگر این دارو را زیر پوست تزریق می کنید، ابتدا محل تزریق را با مالش الکل تمیز کنید. محل تزریق را در تزریق های بعدی برای کاهش آسیب در زیر پوست تغییر دهید.
 
برای به دست آوردن بیشترین نتیجه از این دارو به طور مرتب از این دارو استفاده کنید. برای کمک به شما به یاد داشته باشید، هر روز در یک ساعت مشخص از آن استفاده کنید.
 
اگر شما داروی شیمی درمانی برای سرطان دریافت می کنید، نباید از این دارو در مدت 24 ساعت قبل یا 24 ساعت بعد از شیمی درمانی استفاده کنید. در مورد زمان استفاده از این دارو به پزشک خود مراجعه کنید.

 

عوارض فيلگراستيم

ممکن است درد شکمی یا درد در استخوان ها و عضلات رخ دهد. مصرف داروهای ضد درد مانند آسپیرین و استامینوفن ممکن است به کاهش درد کمک کند. از دکتر یا داروساز خود برای جزئیات بیشتر بپرسید. ممکن است قرمزی، تورم، خارش یا کبودی در محل تزریق نیز رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید.
 
به خاطر داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که منافع فيلگراستيم برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی فيلگراستيم است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
 
اگر عوارض جانبی جدی دارید از جمله: خونریزی به آسانی کبود شدن ، ادرار صورتی / خونریزی، استفراغ با خون، ضربان قلب سریع، تب، نقاط بنفش یا قرمز روی پوست خود، به پزشک خود اطلاع دهید.
 
در صورت وجود هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی، از جمله مشکلات تنفسی (مانند تنفس سریع، تنگی نفس)، کاهش غیرعادی ادرار، خستگی غیرمعمول، تورم، به موقع به پزشک مراجعه کنید.
 
به ندرت، آسیب جدی (احتمالا مرگ و میر ناشی از طحال) ممکن است رخ دهد. اگر درد معده یا شکم یا درد شانه داشتید، به موقع به پزشک مراجعه کنید.
 
واکنش بسیار حساس و آلرژیک به این دارو نادر است. اما اگر متوجه شدید علائم یک واکنش حساسیتی شدید، از جمله: خارش/ تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس، سریعا از کمک های پزشکی استفاده کنید.
 
این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

احتیاط در زمان استفاده از فيلگراستيم

قبل از استفاده از داروی فيگراستيم، اگر به آن حساس هستید، به پزشک يا داروساز اطلاع دهید. یا به tbo-filgrastim، filgrastim-sndz یا pegfilgrastim؛ یا اگر کلا آلرژی دارید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال (مانند لاتکس در پوشش سوزن در سرنگ قبل از تزریق)، که می تواند واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگری را ایجاد کند. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
 
قبل از استفاده از این دارو، به پزشک یا داروساز سابقه پزشکی خود را بگویید به خصوص: بیماری خونی سلول داسی شکل، مشکلات طحال، درمان با اشعه.
 
قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک خود از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) بگویید.

 

استفاده از فيلگراستيم در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری، این دارو باید تنها زمانیکه مورد نیاز است استفاده شود. در مورد خطرات و مزایای فيلگراستيم با پزشک خود بحث کنید.
این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.
 

 

تداخل دارویی فيلگراستيم

تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار داروهای شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مقاله شامل تمام تعاملات احتمالی دارو نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل داروهای تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را لیست کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. بدون اجازه پزشک خود، فيلگراستيم را شروع، متوقف و یا تغییر دوز ندهید.
 
فيلگراستيم ممکن است با آزمون های آزمایشگاهی خاص (مانند آزمایشات تصویربرداری استخوان) تداخل داشته باشد، که احتمالا نتیجه آزمایش کاذب را ایجاد می کند. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می دانند که شما از فيلگراستيم استفاده می کنید.
 

 

مصرف بیش از حد فيلگراستيم

اگر کسی بیش از حد فيلگراستيم مصرف کرده و دارای علائم جدی نظیر مشکل تنفس باشد، با شماره 115 تماس بگیرید.
 

 

نکات مهم در مصرف فيلگراستيم

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید.
 
آزمایشات و / یا آزمایشات پزشکی (مانند شمارش کامل خون، عملکرد کلیه) در زمانی که شما از این دارو استفاده می کنید، باید انجام شود . تمام ملاقات های پزشکی و آزمایشگاهی را به موقع انجام دهید. برای جزئیات بیشتر با دکتر خود مشورت کنید.
 

 

فراموش کردن یک نوبت فيلگراستيم

برای بهترین مزیت ممکن، مهم است که هر دوز برنامه ریزی شده این دارو را به صورت مستقیم دریافت کنید. اگر نوبت دوز خود را فراموش کردید، برای تعیین یک برنامه دوز جدید، از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. بدون مشورت با پزشک دوز مصرف نکنید.

 

نگهداری فيلگراستيم

فيلگراستيم را در یخچال و در بسته اصلی نگه دارید تا از نور محافظت شود. یخ زده نشود و یا تکان ندهید اگر این دارو از یخچال خارج شود، ظرف مدت 24 ساعت مصرف شود تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.داروهای اضافی و تاریخ مصرف گذشته را در توالت نریزید. معمولا فاضلاب ها بعد از تصفیه برای آبیاری در مزارع استفاده می شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید