گاباپنتین عوارض و موارد مصرف

گاباپنتین
گاباپنتین با سایر دارو ها برای جلوگیری و کنترل تشنج استفاده می شود . همچنین برای از بین بردن درد عصبی پس از لانه گزینی ( بثورات دردناک ناشی از عفونت تبخال تبخال ) در بزرگسالان استفاده می شود. گاباپنتین به عنوان یک دارو ضد تشنج یا ضد صرع شناخته می شود.

 

نحوه استفاده از گاباپنتین

طبق دستور پزشک، این دارو را به صورت خوراکی با غذا یا بدون غذا مصرف کنید. دوز دارو بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است. برای کودکان، دوز نیز بر اساس وزن است .
 
اگر قرص ها را مصرف می کنید و دکتر شما تجویز کرده تا قرص را به نصف تقسیم کنید، نیمه قرص دیگر را در دوزهای بعدی قرار دهید. اگر ظرف چند روز پس از تقسیم آنها را استفاده نکردید، قرص نصفه را از بین ببرید. اگر کپسول مصرف می کنید، آنها را با آب زیاد بخورید.
 
بسیار مهم است که دقیقا دستورالعمل دوزهای دکتر را دنبال کنید. در طی چند روز اول درمان، پزشک ممکن است به تدریج دوز شما را افزایش دهد تا بدن شما بتواند به دارو عادت کند.برای به حداقل رساندن عوارض جانبی، اولین دوز را در زمان خواب مصرف کنید. 
 
این دارو ها را به طور مرتب برای به دست آوردن بیشترین نتیجه از آن استفاده کنید. این دارو در زمانیکه مقدار دارو در بدن شما در یک سطح ثابت می ماند بهتر عمل می کند. بنابراین، گاباپنتین را در فواصل زمانی به طور یکنواخت در همان زمان (ها) هر روز مصرف کنید. اگر این دارو را 3 بار در روز برای کنترل تشنج ها مصرف می کنید ، اجازه ندهید بیش از 12 ساعت بین دوز تجویزی فاصله بیفتد زیرا ممکن است تشنج شما افزایش یابد.
 
از این دارو بیشتر از تجویز دکتر استفاده نکنید و بدون مشاوره با پزشک خود دوز خود را افزایش ندهید. با افزایش دارو، وضعیت شما سریع تر بهبود نمی یابد و خطر عوارض جدی ممکن است افزایش یابد.
عوارض قطع گاباپنتین
مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک خود متوقف نکنید. بعضی از شرایط ممکن است هنگامی که دارو را ناگهانی قطع کنید، بدتر شود. ممکن است نیاز به کاهش دوز دارو باشد.
 
آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم یا منیزیم ممکن است با جذب این دارو مواجه شوند. بنابراین، اگر شما از آنتی اسیدها استفاده کنید بهتر است گاباپنتین حداقل 2 ساعت پس از مصرف آنتی اسیدها مصرف شود.
اشکال مختلف گاباپنتین به صورت متفاوتی جذب می شوند.اگر وضعیت شما بهبود نیافته و یا آن را بدتر کرده، به پزشک خود بگویید.

 

عوارض جانبی گاباپنتین

خواب آلودگی، سرگیجه ، از دست دادن هماهنگی، خستگی، تاری دید / دید دو طرفه ، حرکات غیر معمول چشم یا لرزش ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این عوارض همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید .
 
به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده که منافع این دارو برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
 
اگر هر یک از این عوارض غیرمنتظره اما جدی وجود داشته باشد، به پزشک خود اطلاع دهید: تورم دست وتورم در مچ پا.
 
تعداد کمی از افرادی که برای هر نوع بیماری (مانند تشنج ، اختلال دوقطبی ، درد) از دارو های ضد تشنج استفاده می کنند ، ممکن است افسردگی ، افکار و اقدامات خودکشی یا سایر مشکلات ذهنی / روحی را تجربه کنند. اگر متوجه تغییرات غیر معمول و ناگهانی در حالت، افکار یا رفتاری خود از جمله علائم افسردگی ، افکار و اقدامات خودکشی  یا در مورد صدمه زدن به خود شدید به پزشک خود اطلاع دهید.
اگر عوارض جانبی بسیار جدی داشته باشید، از جمله: تنفس آهسته به اورژانس مراجعه کنید.
 
واکنش بسیار حساس به آلرژیک این دارو نادر است. با این حال، اگر متوجه شدید علائم یک واکنش شدید آلرژیک ، از جمله: تب، گره های لنفاوی متورم ، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفس ، در صورت بروز هر گونه علائم پزشکی سریعا برای دریافت کمک های پزشکی اقدام کنید.
این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

 

احتیاط لازم قبل از مصرف گاباپنتین

قبل از مصرف گاباپنتین ، اگر به آن حساسیت دارید ، یا اگر به گاباپنتین انکابریل آلرژی دارید، به پزشک یا داروساز خود بگویید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود.
قبل از استفاده از این دارو ، به پزشک یا داروساز سابقه پزشکی خود از جمله: بیماری کلیوی ، مشکلات روانی / روانی (مانند افسردگی ، افکار خودکشی )، مصرف مواد مخدر / الکل، مشکلات تنفسی را اطلاع دهید .
 
این دارو ممکن است باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شود .در زمان استفاده از دارو رانندگی نکنید، از ماشین آلاتی  که به هوشیاری کامل نیاز دارند استفاده نکنید یا هر کاری که نیاز به هشیاری یا دید کامل دارد را تا زمانی که بتوانید با خیال راحت آن را انجام دهید، محدود کنید.
 
قبل از انجام عمل جراحی، به پزشک یا دندانپزشک از تمام دارو هایی که استفاده می کنید (از جمله دارو های تجویزی ، دارو های بدون نسخه و محصولات گیاهی) بگویید.
 
بزرگسالان سالخورده ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به خصوص تورم دست / مچ پا / پاها، تنفس آهسته / کم عمق، سرگیجه یا از دست دادن تعادل داشته باشند. سرماخوردگی و از دست دادن تعادل می تواند خطر سقوط را افزایش دهد.
 
کودکان ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی گاباپنتین، به ویژه تغییرات روحی / رفتاری / رفتاری (مانند خصومت، تمرکز تمرکز، بی توجهی) داشته باشند.

 

مصرف گاباپنتین در دوران بارداری و شیردهی

اثرات گاباپنتین در دوران بارداری بر روی جنین هنوز به صورت کامل بررسی نشده است .اگر بصورت ناخواسته باردارشدید ، قبل از مصرف گاباپنتین حتما با پزشک مشورت کنید.

مصرف گاباپنتین در دوران شیردهی

این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد انتقال می یابد . قبل از مصرف گاباپنتین در صورتی که در دوران شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید .

گاباپنتین میتواند آزمایشات پزشکی و تشخیصی را تحت تاثیر قرار دهد . قبل از انجام هرگونه آزمایش پزشکی ، مصرف گاباپنتین را به پزشک اطلاع دهید .

 

تداخل دارویی گاباپنتین

تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار دارو های شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مقاله شامل تمام تعاملات احتمالی دارو نیست . فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل دارو های تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را لیست کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید . بدون اجازه پزشک خود، شروع، قطع و یا تغییر دوز دارو را انجام ندهید.
محصولی که ممکن است با این دارو تداخل کند: اورلیستات است .
 
اگر شما سایر محصولاتی که باعث خواب آلودگی از جمله الکل، ماری جوانا ، آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین ، دیفن هیدرامین )، مواد مخدر برای خواب و یا اضطراب (مانند آلپرازولام ، دیازپام ، زولپیدم)، شل کننده های عضلانی، و مواد مخدر ضد درد (مانند کدئین، مورفین ) را مصرف می کنید به دکتر یا داروساز بگویید .
 
برچسب ها را بر روی تمام دارو های خود (مانند آلرژی و سرفه و سرماخوردگی) بررسی کنید زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ایباشند که موجب خواب آلودگی می شوند.
از این دارو با سایر دارو هایی که حاوی گاباپنتین (از جمله گاباپنتین انکواربل ) هستند استفاده نکنید .
 
این دارو ممکن است با آزمون های آزمایشگاهی خاصی برای پروتئین ادرار تداخل داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاهی و تمام پزشکان شما می دانند که از این دارو استفاده می کنید.

 

مصرف بیش از حد گاباپنتین

اگر کسی بیش از حد مصرف کرده و دارای علائم جدی نظیر مشکل تنفس باشد ، با شماره 115 تماس بگیرید.

 

نکات مهم در مصرف گاباپنتین

این دارو را با دیگران به اشتراک نگذارید .
 

 

فراموش کردن یک نوبت از دوز مصرفی

اگر شما یک نوبت از گاباپنتین را فراموش کرده اید ودوز از دست رفته نزدیک به زمان دوز بعدی باشد، دوز از دست رفته را فراموش کنید و برنامه منظم قبلی را ادامه دهید(مقدار دارو را دوبرابر نكنید) اگر گاباپنتین 3 بار در روز برای کنترل تشنج استفاده کنید ، بیش از 12 ساعت اجازه ندهید بین دوز تجویزی فاصله بیفتد زیرا ممکن است تشنج شما افزایش یابد. در صورتی که این اتفاق افتاد، با پزشک خود مشورت کنید.
 

 

نگهداری گاباپنتین

در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگه دارید. در حمام نگهداری نکنید. تمام دارو ها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید .
 
دارو های تاریخ مصرف گذشته یا دارو هایی که اضافی هستند را در توالت نریزید زیرا بیشتر فاضلاب های شهری بعد از تصفیه برای مزارع و کشتزارها استفاده می شود.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید