فاموتیدین در بارداری

فاموتیدین

قرص فاموتیدین در بارداری

 

فاموتیدین، Famotidine به عنوان یک مسدودکننده هیستامین نوع H2 شناخته می شود. فاموتیدین با کاهش مقدار اسید در معده شما کار می کند. قرص فاموتیدین برای جلوگیری و درمان سوزش سر دل و سایر علائم ناشی از اسید بیش از حد در معده ( سوء هاضمه اسید ) مورد استفاده قرار می گیرد.

فاموتیدین چیست و چگونه کار می کند

فاموتیدین یک داروی خوراکی است که تولید اسید توسط سلول های اسید ساز در معده را مسدود می کند. آن را متعلق به یک کلاس از داروهای به نام H2 (هیستامین 2) مسدود کننده که همچنین شامل سایمتیدین ( تاگامت )، نیزاتیدین ( اکسید ) و رانیتیدین ( زانتک ). هیستامین یک ماده شیمیایی طبیعی است که سلولهای معده (سلولهای جداری) را تحریک کرده و اسید تولید می کند. مسدود کننده های H2 از عملکرد هیستامین بر روی سلول ها جلوگیری می کنند ، بنابراین تولید اسید را کاهش می دهند. از آنجا که اسید معده بیش از حد می تواند به مری آسیب برساند، معده و اثنی عشر و منجر به التهاب و زخم ، کاهش اسید معده از التهاب و زخم های ناشی از اسید جلوگیری و التیام می بخشد. فاموتیدین در نوامبر 1986 توسط FDA تأیید شد.

چه نام تجاری برای فاموتیدین موجود است

Pepcid ، Pepcid AC ، کاهش دهنده اسید ، تسکین دل درد

محصولات با اسامی مشابه ممکن است حاوی مواد مختلف برای اهداف مختلف باشد. مصرف محصول غلط ممکن است به شما آسیب برساند.

فاموتیدین چه کاربردهایی دارد

فاموتیدین مانع از فعالیت هیستامین بر روی سلولهای معده می شود و تولید اسید توسط معده را کاهش می دهد. فاموتیدین در بهبود زخم معده و اثنی عشر و کاهش درد زخم مفید است . فاموتیدین در صورت جلوگیری از عود زخم در دوزهای پایین برای مدت زمان طولانی موثر است. فاموتیدین همچنین برای درمان سوزش معده و بهبود زخم و التهاب مری ( ازوفاژیت ) ناشی از اسید ( بیماری ریفلاکس معده یا مریض ریفلاکس ) استفاده می شود. از دوزهای بالا برای درمان بیماریهایی استفاده می شود که افزایش ترشح اسید در آنها افزایش یافته است مانند سندرم زولینگر-الیسون. بدون نسخه از داروهای آماده سازی برای درمان و پیشگیری از سوزش معده گاه به گاه همراه با سو هاضمه اسید (نام دیگر GERD ) استفاده می شود.

چگونه از فاموتیدین استفاده کنید

نحوه مصرف قرص فاموتیدین

برای درمان سوزش سر دل و سوء هاضمه در اثر اسید بیش از حد در معده ، یک قرص یا کپسول را با یک لیوان آب در صورت نیاز بخورید، مگر آنکه پزشک شما دستورالعمل دیگری داده باشد. قرصها و کپسولها را کامل بدون جویدن قورت دهید. اگر از قرص های جویدنی استفاده می کنید، به طور کامل بجوید. فاموتیدین را می توان با  غذا یا بدون غذا مصرف کرد.
برای جلوگیری از سوزش سر دل و سوء هاضمه ، فاموتیدین را از 15 تا 60 دقیقه قبل از غذا خوردن یا نوشیدنی هایی که می تواند باعث سوء هاضمه شود مصرف کنید.
بیش از 2 قرص را در 24 ساعت مصرف نکنید، مگر آنکه توسط پزشک تعیین شده باشد. همه راهنمایی های موجود بر روی بسته بندی محصول را دنبال کنید. اگر در مورد هر گونه اطلاعاتی مطمئن نیستید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید .
اگر علائم شما بعد از شروع مصرف فاموتیدین ادامه داشته باشد یا بعد از مصرف این دارو به مدت 14 روز بهبود نیافته باشید، برای قطع کردن مصرف این دارو با پزشک خود تماس بگیرید. بدون صحبت کردن با پزشک خود، این دارو را بیش از 14 روز به طور مرتب مصرف نکنید.

دوز مصرف فاموتیدین

دوز خوراکی بزرگسالان توصیه شده برای درمان زخم اثنی عشر 40 میلی گرم یک بار در روز قبل از خواب یا 20 میلی گرم دو بار در روز است. بیشتر بیماران در عرض 4 هفته زخم های خود را التیام می بخشند. رژیم درمانی برای نگهداری پس از بهبود زخم ها 20 میلی گرم یک بار در روز در هنگام خواب است. دوز خوراکی توصیه شده برای بزرگسالان مبتلا به زخم معده ، 40 میلی گرم یک بار در روز قبل از خواب است.

ازوفاژیت با 20 یا 40 میلی گرم دو بار در روز تا 12 هفته درمان می شود. سندرم زولینگر-الیسون با 20 میلی گرم در هر 6 ساعت درمان می شود و در برخی از بیماران از دوزهای حداکثر 160 میلی گرم در هر 6 ساعت استفاده شده است.

درمان ریفلاکس با 20 میلی گرم دو بار در روز تا 6 هفته درمان می شود. سوزش معده را با 20-20 میلی گرم روزانه 15 تا 60 دقیقه قبل از مصرف غذا یا نوشیدنی هایی که باعث سوزش معده می شوند ، معالجه می کنید .

عوارض جانبی فاموتیدین

سردرد ، یبوست یا اسهال ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات همچنان ادامه داشته باشد یا بدتر شود، به سرعت به پزشک یا داروساز خود بگویید .
 
به یاد داشته باشید که پزشک شما این دارو را تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که منافع قرص فاموتیدین یا کپسول فاموتیدین برای شما بیشتر از خطر عوارض آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.
 
اگر هرگونه عوارض جانبی جدی دارید از جمله: کبودی خون / خونریزی سریع، ضربان قلب سریع / آرام / بی نظمی، علائم عفونت (مانند گلودرد که برطرف نمی شود، تب، لرز)، /تغییرات خلق و خوی (مانند بی حسی، سردرگمی، افسردگی ، توهم )، تشنج به چزشک خود اطلاع دهید.
 
واکنش بسیار حساس به آلرژیک این دارو نادر است. اما اگر متوجه شدید علائم یک واکنش حساسیتی شدید ، از جمله: خارش ، خارش / تورم (به ویژه صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید ، مشکل تنفس از کمک های پزشکی استفاده کنید.

عوارض جانبی فاموتیدین چیست؟
عوارض جانبی فاموتیدین نادر است. معمولاً عوارض جانبی جزئی گزارش شده:

یبوست ،
اسهال ،
خستگی ،
سردرد ،
بی خوابی ،
درد عضلانی ،
حالت تهوع ، و
استفراغ .
سایر عوارض جانبی مهم عبارتند از:

کم خونی ،
گیجی ،
کبودی یا خونریزی آسان
ریزش مو ،
بثورات ،
عوارض جانبی جدی تر عبارتند از:

افسردگی ،
توهم ،
ضربان قلب نامنظم،
تغییرات بصری ، و
زردی پوست یا چشم ( زردی ).

این یک لیست کامل از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر اثرات دیگری را که در بالا ذکر نشده است متوجه شوید، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

احتیاط لازم قبل از مصرف فاموتیدین

قبل از مصرف فاموتیدین ، اگر به آن حساسیت دارید ، به پزشک یا داروساز خود بگویید ؛ یا به سایر مسدود کننده های H2 (به عنوان مثال، سایمتیدین ، رانیتیدین )؛ یا اگر آلرژی دارید . این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعال باشد که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک و یا مشکلات دیگر می شود. برای اطلاعات بیشتر با داروساز خود صحبت کنید.
 
اگر هر یک از مشکلات بهداشتی زیر را داشته باشید، قبل از استفاده از این دارو با پزشک یا داروساز مشورت کنید : مشکلات کلیوی ، مشکلات کبدی ، مشکلات دیگر معده (مثلا تومور).
 
بعضی از علائم مانند : سوزش سر دل با سرگیجه / عرق کردن / سرگیجه ، درد قفسه سینه / فک / بازو / شانه (به ویژه با تنگی نفس، عرق کردن غیرعادی )، کاهش وزن غیر قابل توضیح، ممکن است نشانه هایی از وضعیت جدی تری باشند.
 
علاوه بر این، قبل از اینکه درمان با این دارو را شروع کنید، اگر هر کدام از این علائم از بیماری جدی را داشته باشید، به کمک پزشکی فوری نیاز دارید : درد و ناراحتی بلع مواد غذایی، استفراغ با خونریزی، استفراغ که به نظر می رسدبه رنگ قهوه ای است، مدفوع همراه با خون / سوزش سر دل برای بیش از 3 ماه، درد مکرر قفسه سینه ، خستگی مکرر (به خصوص سوزش سر دل )، تهوع / استفراغ ، درد معده .
 
فرم جویدنی فاموتیدین شامل آسپارتام است. اگر شما فنیل کتونوری (PKU)(تجمع اسید آمینه فنیل آلانین در مایعات بدن و سیستم عصبی ) یا هر شرایط دیگری که نیاز به محدودیت مصرف آسپارتام (یا فنیل آلانین ) را دارید ، با پزشک یا داروساز خود در مورد استفاده ایمن از این دارو مشورت کنید.
 
فاموتیدین رادر کودکان کمتر از 12 استفاده نکنید مگر با تجویز دکتر .
 
بزرگسالان سالمند ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه سردرگمی و بی حوصله گی داشته باشند.
فاموتیدین در بارداری

قرص فاموتیدین در بارداری و خوردن قرص فاموتیدین در بارداری

ایا قرص فاموتیدین در بارداری ضرر دارد ؟ فاموتیدین در بارداری و مصرف فاموتیدین در بارداری    

استفاده از فاموتیدین در دوران بارداری به اندازه کافی ارزیابی نشده است.در دوران بارداری ، اگر به طور واضح مورد نیاز باشد، قرص فاموتیدین 40 در بارداری یا قرص فاموتیدین ۲۰ در بارداری با تجویز پزشک زنان باید استفاده شود.

عوارض مصرف قرص فاموتیدین در بارداری

فاموتیدین ۴۰ در بارداری ضرری برای مادر باردار ندارد اما در مورد عوارض قرص فاموتیدین در بارداری و مزایای مصرف قرص فاموتیدین در بارداری با پزشک خود صحبت کنید. قبل از مصرف فاموتیدین در بارداری به دکتر خود بگویید که شما باردار هستید و از عوارض فاموتیدین در بارداری سوال کنید. 

قرص فاموتیدین در شیردهی

فاموتیدین در شیر مادر ترشح می شود . با توجه به آسیب های بالقوه اما ناشناخته که فاموتیدین ممکن است به نوزاد شود.

فاموتیدین از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود و برای نوزاد مضر است در صورت استفاده مادران از فاموتیدین ، تغذیه کودک را  با شیر مادر انجام ندهند، با پزشک خود مشورت کنید .

تداخل دارویی فاموتیدین

فاموتیدین مانند سایر داروهایی که اسید معده را کاهش می دهند ، ممکن است در جذب داروهایی که برای جذب کافی به اسید نیاز دارند تداخل ایجاد کند. بعنوان مثال می توان به نمکهای آهن (به عنوان مثال سولفات آهن) ، ایتراکونازول ( Sporanox ) و کتوکونازول ( Nizoral ، Extina ، Xolegel ، Kuric ) اشاره کرد.

تعاملات دارویی ممکن است باعث تغییر رفتار دارو های شما یا افزایش خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی شود. این مقاله شامل تمام تعاملات احتمالی دارو نیست . فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده میکنید (شامل دارو های تجویزی / غیر تجویزی و محصولات گیاهی) را لیست کنید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید.
بعضی از محصولات نیاز به اسید معده دارند تا بدن بتواند آنها را به درستی جذب کند. فاموتیدین اسید معده را کاهش می دهد ، بنابراین ممکن است با این محصولات به خوبی عمل کنند. برخی از محصولات شامل atazanavir ، داروی Dasatinib ، delavirdine ، ضدقارچ آزول خاص (مانند ایتراکونازول ، کتوکونازول )، pazopanib و غیره.این دارو را با سایر محصولات حاوی فاموتیدین یا دیگر مسدود کننده های H2 ( سایمتیدین ، نزاتییدین، رانیتیدین ) مصرف نکنید .

شکل دارویی فاموتیدین

 دارو  فاموتیدین به جه شکلی موجود است؟
قرص: 10 ، 20 و 40 میلی گرم.
قرص (قابل جویدن): 10 و 20 میلی گرم.
سوسپانسیون: 40 میلی گرم در هر 5 میلی لیتر (قاشق چای خوری). تزریق: 10 میلی گرم در میلی لیتر.

مصرف بیش از حد فاموتیدین

اگر کسی فاموتیدین را بیش از حد مصرف کرده و دارای علائم جدی نظیر مشکلات تنفسی باشد ، با شماره 115 تماس بگیرید. 
 

نکات مهم در مصرف فاموتیدین

تغییر سبک زندگی مانند برنامه های کاهش استرس، توقف سیگار ، محدود کردن الکل و تغییرات رژیم غذایی (مانند اجتناب از کافئین و برخی ادویه جات) ممکن است به اثر بخشی این دارو کمک کند. با پزشک یا داروساز خود در مورد تغییرات شیوه زندگی که ممکن است برای شما مفید باشد صحبت کنید.

فراموش کردن یک نوبت از دوز مصرفی

قابل اجرا نیست دارو را باید در زمان مقرر بخورید.

شرایط نگهداری فاموتیدین

قرص ها و سوسپانسیون در دمای اتاق بین 68-86 درجه فارنهایت (20 تا 30 درجه سانتیگراد)، دور از نور و رطوبت نگهداری شود. در حمام ذخیره نشود. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.  تزریق باید بین 2 C - 8 C (36 F - 46 F) ذخیره شود.
دارو های تاریخ مصرف گذشته یا دارو هایی که اضافی هستند را در توالت نریزید زیرا بیشتر فاضلاب های شهری بعد از تصفیه برای مزارع و کشتزارها استفاده می شود.

خلاصه
فاموتیدین (Pepcid ، Pepcid AC) دارویی است که برای درمان موارد زیر تجویز می شود:

زخم معده و اثنی عشر ،
سوزش سر دل ،
ازوفاژیت ،
GERD ، و
سندرم زولینگر-الیسون.
عوارض جانبی ، تداخلات دارویی ، هشدارها و اقدامات احتیاطی و اثربخشی بارداری باید قبل از مصرف هرگونه دارو بررسی شود.

آیا از فاموتیدین می توان در درمان کرونا استفاده کرد

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • بهنام :

    Famotidine برای پیشگیری از عود زخم گوارشی معده و دوازده. گاستروودودنیت فرسایشی؛ سوء هاضمه عملکردی همراه با افزایش عملکرد ترشحی. زخمهای معده و استرس زای معده؛ رفلکس ازوفاژیت؛ پیشگیری از عود همراه با استفاده طولانی از NSAIDs. سندرم زولینجر-الیسون؛ ماستوسیتوز سیستمیک؛ آدنوماتوز polyendocrine؛ جلوگیری از عود خونریزی در دوره بعد از عمل. پیشگیری از آسپیراسیون آب معده در بیماران تحت عمل جراحی تحت بیهوشی عمومی (سندرم مندلسون). پیشگیری از پنومونییت آسپیراسیون؛ سوء هاضمه با دردهای اپیگاستریک یا شدید که در شب رخ می دهد یا همراه با غذا خوردن همراه است.

    1399/4/2 22:21
  • سعید :

    فاموتیدین واکنش پوست به هیستامین را سرکوب می کند ، بنابراین منجر به نتایج منفی کاذب می شود (قبل از استفاده از تست های تشخیصی پوست برای تشخیص یک واکنش آلرژیک پوستی از نوع فوری ، توصیه می شود که از مصرف فاموتیدین جلوگیری کنید). در طول درمان ، باید از مصرف مواد غذایی ، نوشیدنی ها و سایر داروهایی که می توانند باعث تحریک مخاط معده شوند ، خودداری کنید. اثر داروی فاموتیدین در مهار ترشح اسید شبانه در معده ممکن است در اثر سیگار کشیدن کاهش یابد. بیماران مبتلا به سوختگی ممکن است نیاز به افزایش دوز دارو داشته باشند.

    1399/4/3 22:49
  • dorsa 87 :

    آیا زایمان بدن زنان را جوان می کند؟

    1400/9/14 20:36
    • ManuelNow 853 :

      من تعجب می کنم که چگونه این اسطوره به طور کلی متولد شده و چه کسی آن را ایجاد کرد؟ ... احتمالاً زنانی که با داشتن یک فرزند نوجوان تصمیم به تولد دوم نزدیک به 35-40 گرفتند. البته، ریتم زندگی با ظهور یک نوزاد در مادران بزرگسال (غیر) جوان به طور ناگهانی تغییر می کند: شب زنده داری، شلوغی، مبارزه با بالش... از نظر احساسی، ظاهر واقعاً جوان می شود، زیرا سبک زندگی کسل کننده را از بین می برد. اما از نقطه نظر فیزیولوژی، بارداری و زایمان یکی از شدیدترین استرس‌های بدن است: قلب برای دو نفر خون پمپاژ می‌کند، ستون فقرات مجبور است یک کوله پشتی همیشه سنگین را تحمل کند، و حتی در جلو، رگ های پا از بدتر شدن جریان خون رنج می برند ، تغییر شدید سطح هورمونی به تمام سیستم های بدن ضربه می زند ، دستگاه گوارش توسط جنین در حال رشد فشرده می شود ... نیازی به صحبت در مورد روند زایمان نیست. روند بهبودی پس از زایمان بسیار طولانی است: بازگرداندن سیستم هورمونی به حالت عادی، بازیابی عروق خونی، ایجاد یک رژیم غذایی. و سپس کودکی است که باید برای دویدن 24 ساعته آماده باشید. در یک کلام، اسطوره جوان سازی مردسالارانه و بی رحمانه است.

      1400/9/14 20:38

بیشتر بخوانید