فرهنگ معمول در اشتباه بود ، احتمال بیشتری دارد که بیماران روانی هوش زیر سطح متوسط داشته باشند

 

زدودن افسانه ی نابغه ی شیطانی

(سیارک) : در فیلم ها وبرنامه های تلویزیونی،بیماران روانی به صورت ‘آدم های بدِ ‘سرد،سنگدل و حیله گری نمایش داده میشوند که چالش به خصوصی را در مقابل مراجع قانونی به دلیل هوش بالایشان قرار میدهند به هانیبال یا قاتل زودیاک فکرکنید.

اما تحقیق جدید با این تصور مخالفت میکند.براساس فراتحلیل 187 مطالعه ی گذشته،محققان دریافتند که بیماران روانی در حقیقت استعداد پایین تر از حد متوسطی دارند،این بدین معناست که آدم های شرور داستانیِ مورد علاقه ی ما احتمالا در دنیای واقعی به این اندازه زیرک نخواهند بود.

روان آزاری یک اختلال شخصیتیست که بصورت طیفی قرارمیگیرد،یعنی بیماران روانی با کمک چک لیستی از صفات توسط روانشناسان معاینه میشوند.این یعنی شما میتوانید برخی صفات روانی را داشته باشید،اما بدون ترکیب مناسب،شما بیمار روانی بالینی تلقی نخواهید شد.

"برخلافِ بیشتر اختلالات بالینی،که توسط مجموعه ای از علائم شناخته میشوند،روان آزاری معمولا به صورت دسته ای از ویژگی های شخصیتی نسبتا پایدار توصیف میشود." تیم به سرپرستیِ برایان باوتویل از دانشگاه سنت لوئیس توضیح میدهد.

"ویژگی هایی که اغلب همراه با روان آزاری میباشند عبارتند از : سنگدلی،عدم پشیمانی،عدم همدلی،بزرگ نمایی،تکانشگری،فریبکاری و بازیچه قرار دادن دیگران."

این فقدان سوی اخلاقی باعث روی آوردن هالیوود به بیماران روانی به عنوان شخصیت های شرورشان شده است که آن ها را در حین فرایند بسیار حیله گر میکنند.یکی از بهترین نمونه های این زمینه، هانیبال لکتر درسکوت بره هاست ، که یک نابغه، اما همچنین، همانطور که شما میدانید، یک ادم خوار بدطینت است.

این تصور که بیماران روانی نابغه اند بسیار رایج است،روانشناسان خودشان این را "افسانه ی هانیبال لکتر " میخوانند و برایان باوتویل تطبیق این" نابغه های شرور" با حقایق را سخت میبیند.

"بیماران روانی با قانون مشکل دارند و اغلب به خود آسیب میزنند." وی به جسیکا هامزلو در مجله ی دانشمند جدید گفت." این مرا به این فکر وا داشت که آن ها خیلی هم باهوش نیستند."(سیارک)

باوتویل و تیمش 187 مطالعه ی منتشرشده ی گذشته که با روان آزاری و هوش سرو کار داشت را بررسی کردند.این مطالعات نه تنها بیماران روانی زندانی شده بلکه آن هایی که موفق بودندرا نیز،دربرداشت.

زمانیکه فراتحلیل آنها کامل شد،تیم دریافت که بیماران روانی عملا در زمینه هوش به نسبت کسانیکه صفات روانی نداشتند،امتیاز کمتری بدست آورده اند،یعنی این تصور معروف که بیماران روانی بطور ذاتی باهوشند دقیقا خلاف چیزیست که در واقعیت اتفاق میفتد.

باید اشاره کنیم که مطالعه هنوز کارشناسی نشده است،بنابراین تا زمانی که یافته ها بطور مستقل تایید شوند،باید با احتیاط با آن برخورد کنیم.

اما اگر آن ها تایید شوند،باوتویل فکرمیکند نه تنها آن ها در زدودن دید عموم نسبت به بیماران روانی مفید خواهندبود،بلکه میتوانند به محققان در یافتن معالجه ی بهتری برای روان آزاری کمک کنند.

درحال حاضر،اختلالات شخصیتی غیر قابل درمان محسوب میشوند،یعنی این بیماران روانی همانند دیگر وضعیت ها به روان درمانی پاسخ نمیدهند.

و فهمیدن ِ چگونگی ارتباط این اختلال و استعداد میتواند در آینده طریقه ی برخورد با بیماران روانیِ محکوم شده در زندان، و رویه محاکمه شدن آن ها را تغییر دهد.

"اگر آن ها هوش پایینی داشته باشند،میتوان گفت که به احتمال زیاد دوباره تخطی خواهند کرد،یا میتوان گفت اگر آن ها مشکلات ذهنی دارند، حکم زندان طولانی تری کمکی به آن ها نخواهد کرد."باوتویل می گوید.

"میتوان استدلال را در هر دو جهت درنظر گرفت".

امید است تحقیقات بیشتری راجع به تصورات غلطی که معمولا درباره انواع مختلف اختلالات شخصیتی میشود،بیرون بیاید.نه تنها برای اگاه تر شدنِ عموم،بلکه برای یافتن معالجات بهتری برای اشخاصی که به آن ها مبتلا هستند.

کار تیم در سرور نسخه پیش از انتشارِ bioRxiv قابل دسترسی است.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید