عادات و کارهای مضر برای افسردگی

هیچ کس افسردگی را انتخاب نمی‌کند اما این بدان معنا نیست که شما کنترلی بر روی این اختلال ندارید و نمی‌توانید شرایط موجود را تغییر دهید. افسردگی 350 میلیون ن

هیچ کس افسردگی را انتخاب نمی‌کند اما این بدان معنا نیست که شما کنترلی بر روی این اختلال ندارید و نمی‌توانید شرایط موجود را تغییر دهید. افسردگی ۳۵۰ میلیون نفر را تحت تاثیر خود قرار داده است. اگرچه شما می‌توانید با شرایطی همچون ورزش، درمان شناختی، درمان دارویی وسایر درمان‌های موجود شرایط افسردگی را بهبود ببخشید، قادرید این شرایط را بدتر کنید. ادامه مقاله را بخوانید تا با عادت‌های روزانه‌ای که می‌تواند افسردگی را بدتر کند آشنا شوید.

  1. عادت‌های رژیم غذایی:

در یک مطالعه انجام شده دانشمندان استرالیایی یک نوع رژیم غذایی غربی را با افسردگی مرتبط دانسته‌اند. این رژیم غذایی شامل غذاهای سرخ شده، غلات تصفیه شده، محصولات شکردار و مصرف نوشیدنی‌های الکلی است. افرادی که از سبزیجات تازه، میوه‌ها، گوشت، ماهی و غلات سبوس دار استفاده می‌کنند شانس کمتری برای ابتلا به افسردگی خواهند داشت. محققان دانشگاه پزشکی دیکین در استرالیا، بر این باورند که ترکیب میکروبیوم‌ها ، که اجتماعی از میکروارگانیسم‌های زنده در سیستم گوارشی ماست ، تاثیر زیادی بر روی سلامت روان دارد. در ادامه تحقیقات، محققان تاثیر رژیم غذایی را بر روی بهبود نشانه‌ها و علائم بیماری‌های روانی مورد بررسی قرار داده اند.

 

این افراد همچنین ارتباط بین افسردگی و بیماری لیکی گات یا همان نشت روده را بررسی کرده‌اند. بیماری نشت روده شرایطی است که در آن پوشش تضعیف شده معده اجازه می‌دهد محتویات داخل آن به بدن نفوذ کند و باعث آغاز و تحریک یک پاسخ ایمنی گردد. تا زمانی که دانشمندان بتوانند دلایل ارتباط بین رژیم غذایی و بیماری‌های روانی را به خوبی تشخیص دهند شما نباید از مواردی همچون نان سفید، پاستا و شیرینی چشم بپوشید. این غذاها می‌تواند افسردگی را بدتر کند.

  1. کیفیت خواب:

اصلا جای تعجب نیست که کمبود خواب می‌تواند نقش بسیار مهمی در سلامت روانی شما بازی کند. اختلال خواب یکی از نشانه‌های قابل توجه افسردگی است و تغییر در الگوی خواب همچون بی خوابی می‌تواند نشانه یا حتی آغاز کننده یک دوره افسردگی جدید باشد. بی خوابی در افرادی که مبتلا به افسردگی هستند بسیار شایع است. این افراد صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و شب نیز نمی‌توانند خواب خوبی داشته باشند. برای اینکه افراد مبتلا به افسردگی خواب خوبی داشته باشند، متخصصان توصیه می‌کنند که از روش‌های قدیمی استفاده کنند. این افراد باید زمان رفتن به رختخواب و بیدار شدن از خواب را به صورت ثابت نگه دارند و سعی کنند به هنگام خواب نورهای اتاق خود را کمتر کنند.

  1. عادت‌های مرتبط با رسانه‌های اجتماعی:

رسانه‌های اجتماعی همیشه یک سرگرمی خوشحال کننده نیست. نه تنها محققان فرآیندی به نام افسردگی فیس بوک را تشخیص داده‌اند بلکه شواهد بسیار زیادی وجود دارد که نشان دهنده ارتباط بین افسردگی و استفاده بیش از حد از این رسانه‌هاست. این شرایط ممکن است به خاطر احساس انزوا باشد و اضطراب اجتماعی را بین آن‌ها بدتر کند. البته عکس این موضوع نیز صادق است. در برخی از موارد فیس بوک یا سایر رسانه‌های اجتماعی می‌تواند نشانه‌های افسردگی را در افرادی که احساس تنهایی و انزوا می‌کنند بهتر کند و آن‌ها را راضی‌تر و شادتر سازد.

  1. روش مدیریت استرس:

موقعیت‌های استرس‌زا می‌تواند افسردگی را بدتر کند. اما این شرایط همه افراد را به طور یکسان تحت تاثیر خود قرار نمی‌دهد. مطالعه‌ای که در مجله ساینس منتشر شده است، نشان می‌دهد که مقصر اصلی برای ایجاد این شرایط ژنی است که مقدار هورمون سروتونین در مغز را کنترل می‌کند. البته شما نمی‌توانید ژن‌های خود را تغییر دهید اما می‌توانید مراحلی را برای نگه داشتن سطح استرس و بررسی آن انجام دهید. مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که روش‌های مبتنی بر حضور ذهن ( تمرینی است که در آن تنها بر روی زمان حال تمرکز می‌شود) می‌تواند استرس روانی را بهبود ببخشد. توقف کنید، نفس عمیق بکشید و سپس در مورد زمان حال فکر کنید.

  1. آب و هوا:

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که برخی از افراد در فصل زمستان که طول روز کمتر است بیشتر دچار افسردگی می‌شوند. البته مطالعات بیشتری برای تایید این امر نیاز هست. متخصصان نیز بر این باورند که ارتباطی بین تغییرات فصلی و افسردگی وجود دارد. از آنجایی که نور خورشید نیازمند هیچ تجویزی نیست شما می‌توانید به آسانی از آن استفاده کنید. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید صبحگاهی تاثیر بسیار خوبی بر روی خلق و خو خواهد داشت.

  1. عادت‌های مرتبط با سیگار کشیدن:

همه افراد به خوبی می‌دانند که سیگار برای بدن مضر است اما اگر از بیماری افسردگی رنج می برید سیگار کشیدن می‌تواند نشانه‌های شما را بدتر کند. بر اساس مطالعات انجام شده ، افراد سیگاری که سیگار کشیدن خود را ترک کرده اند احساس افسردگی کمتری نسبت به سایر افراد داشتند. این امر همچنین موجب بهبود خلق و خوی افراد نیز شده بود. نیکوتین می‌تواند باعث ایجاد تغییرات خلق و خو در افراد سیگاری شود.نیکوتین دارای اثرات آرامش بخشی است اما می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و کج خلقی شود.

 
  1. نوشیدن الکل:

تحقیقات نشان داده است که مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند نشانه های افسردگی را بدتر کند. از آنجایی که الکل دارای اثرات افسرده کننده هست می‌تواند این شرایط را بدتر کند. سعی کنید تا جایی که می توانید نوشیدن الکل را کنار بگذارید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید