افسردگی پس از زایمان

- افسردگی پس از زایمان چیست؟
- علائم افسردگی پس از زایمان کدامند؟
- عوامل خطرناک افسردگی پس از زایمان کدامند؟
- آیا افسردگی پس از زایمان شایع است؟
- ایا انواع مختلف افسردگی پس از زایمان وجود دارند؟
- آیا اضطراب یا علائم اختلال وسواس اجباری در اثر افسردگی پس از زایمان افزایش می یابند؟
- نکاتی برای مقابله با مسائل بعد از زایمان
- افسردگی پس از زایمان چگونه درمان می شود ؟
- چه زمانی مادر جدید باید بدنبال درمان تخصصی باشد؟
افسردگی پس از زایمان PPD، ترکیب پیچیده ای از تحولات فیزیکی، عاطفی و رفتاری است که در زنان بعد از زایمان روی مید هد. براساس DSM 5، راهنمای استفاده شده برای تشخیص اختللال ذهنی، PPD شکلی از افسردگی است که چهار هفته بعد از زایمان شروع می شود. تشخیص افسردگی پس از زایمان، نه تنها براساس طول زمان بین زایمان و آغاز آن است، بلکه براساس شدت افسردگی نیز می باشد. (سیارک
افسردگی پس از زایمان چیست؟
افسردگی پس از زایمان به تغییرات شیمیایی، فیزیکی و اجتماعی مرتبط با داشتن بچه مربوط می شود. این عبارت، دامنه تغییرات فیزیکی و شیمیایی را توصیف می کند که بسیاری از مادران جدید تجربه می کنند. خبر خوب این است که افسردگی پس از زایمان را می توان با دارو و مشاوره درمان کرد.
تغییرات شیمیایی شامل افت سریع در هورمونها بعد از زایمان می باشد. ارتباط واقعی بین این افت و افسردگی هنوز هم مشخص نیست. اما آنچه مشخص است این است که سطوح استروژن و پروژسترون، هورمونهای تولید مثل زنانه، افزایش در طول بارداری ده برابر می شود. در اینصورت، بعد از زایمان بشدت افت می کنند. در روز سوم بعد از زایمان، سطوح این هورمونها به سطح قبل از زایمان افت می کند.
علاوه براین تغییرات شیمیایی، تغییرات اجتماعی و روانشناسی مرتبط با داشتن بچه نیز، خطر افسردگی را افزایش می دهند.
علائم افسردگی پس از زایمان کدامند؟
علائم افسردگی پس از زایمان شبیه چیزی است که بطور عادی بعد از زایمان روی می دهد. این علائم عبارتند از مشکل خوابیدن، تغییرات اشتها، خستگی بیش از حد، کاهش میل جنسی و تغییرات متداول رفتاری. با این حال، این علائم همراه با علائم دیگر همچون افسردگی شدید می باشند که بعد از زایمان نرمال نیستند و شامل حالت افسردگی؛ از دست دادن لذت؛ احساس بی ارزشی، ناامیدی و درماندگی. افکار مرگ یا خودکشی یا افکار صدمه زدن به شخص دیگر می باشد.
عوامل خطرناک برای افسردگی پس از زایمان کدامند؟
تعدادی از عوامل باعث افزایش خطر افسردگی پس از زایمان می شوند که عبارتند از:
سابقه افسردگی قبل از بارداری یا در طول بارداری
سن بارداری هرچه جوانتر باشید، خطرش بیشتر است(سیارک
دمدمی بودن درباره بارداری
کودکان هر چه کودک بیشتر داشته باشید، افسردگی شما در زایمان بعدی بیشتر است
داشتن سابقه افسردگی یا اختلال ملال پیش از قاعدگ ی PMDD
حمایت اجتماعی محدود
زندگی به تنهایی
مشکلات زناشویی
آیا افسردگی پس از زایمان شایع است؟
اغلب مادران جدید بعد از زایمان، baby blues (افسردگی گرفتگی خلق پس از زایمان) را تجربه می کنند. حدود یک مورد از 10 زن، افسردگی شدید پس از زایمان خواهند داشت. حدود 1 مورد از 1000 زن، ناراحتی بسیار شدید با نام روان پریشی پس از زایمان را تجربه خواهند کرد.
آیا انواع مختلف افسردگی پس از زایمان وجود دارد؟
سه نوع تغییرات حالت بعد از زایمان وجود دارند:
baby blues (افسردگی گرفتگی خلق پس از زایمان) که در اغلب زنان و در روزهای پس از زایمان روی می دهد، و نرمال می باشد. مادر جدید، نوسانهای رفتاری ناگهانی همچون حس شادی بیش از حد و حس ناراحتی بیش از حد دارد. احتمالا بی دلیل گریه کند و حس بی تابی، تحریک پذیری، بی قراری، اضطراب، تنهایی، و غمگین داشته باشد. این نوع اختلال احتمالا چند ساعت و یا یک تا دو هفته بعد از زایمان طول بکشد. این اختلال نیازمند درمان توسط متخصص نیست. اغلب، ملحق شدن به گروه حامی مادران جدید یا صحبت با دیگر مادران مفید خواهد بود.
افسردگی پس از زایمان PPD، چند روز یا حتی چند ماه بعد از زایمان روی می دهد. PPD بعد از تولد هر کودکی می تواند روی ندهد و محدود به کودک اول نیست. یک زن می تواند حس مشابه با اختلال baby blues داشته باشد غمگینی، ناامیدی، اضطراب، تحریک پذیری اما نسبت به این اختلال شدیدترهستند. PPD اغلب زنان را از انجام کارهای روزانه باز می دارد. زمانیکه تونایی زن برای فعالیت تحت تاثیر قرار گرفت، نیازمند مراجعه به مراقب پزشکی خود همچون متخصص زنان و زایمان و یا پزشک مراقبت های اولیه خود است. این پزشک می تواند علائم افسردگی وی را غربال کند و طرح درمانی ارائه دهد. اگر زن درمانی برای PPD دریافت نکند، علائم بدتر می شوند. درحالیکه PPD ناراحتی جدی است، آن را می توان با دارو و مشاوره نیز درمان کرد.
روان پریشی پس از زایمان، بیماری ذهنی بسیار جدی است که مادران جدید را تحت تاثیر قرار میدهد. این بیماری بسرعت و اغلب در عرض سه ماه اول بعد اززایمان روی می دهد. زنان می توانند از واقعیات دور شوند، می توانند هالوسیناسیون شنوایی (شنیدن چیزهایی که واقعا روی نمی دهند همچون فردی صحبت می کند) و هذیان (باور به چیزهایی که غیرمنطقی هستند) داشته باشند. هالوسیناسیون تصویری (دیدن چیزهایی که وجود ندارند) کمتر متداول است. علائم دیگر عبارتند ازبی خوابی (که نمی توانند بخوابند)، احساس آشفتگی و عصبانیت، قدم زدن، بی قراری، و احساسات و رفتار عجیب و غریب. زنانی که روان پریشی پس از زایمان دارند، نیازمند درمان فروی هستند و همیشه نیازمند دارو هستند. گاهی اوقات زنان در بیمارستان بستری می شوند چون در خطر آسیب رساندن به خودو دیگران هستند.
آیا علائم اختلال وسواسی جبری یا اضطراب دراثر افسردگی بعد از زایمان افزایش می یابد؟
علائم اختلال وسواسی جبری که جدید می باشند، بندرت در دوره بعد از زایمان دیده می شوند (حدود 3 1 درصد زنان). وسواس معمولا به مسائل سلامت کودک، یا ترس غیرمنطقی صدمه به کودک مربوط می شود. اختلال هراس نیز احتمالا روی دهد. هر دو وضعیت معمولا همراه با افسردگی هستند.
نکاتی برای مقابله با دوران بعد از زایمان
در این قسمت برخی نکات ارائه شده اند که به شما درمقابله با شرایط بعد از زایمان کمک می کنند:
درخواست کمک اجازه دهید دیگران بدانند که چه کمکی می توانند به شما کنند.
نسبت به انتظاراتتان از خود و کودکتان واقعگرا باشید.
ورزش در محدوده حدودی که پزشک در زمینه فعالیت شما قرار داده است، به پیاده روی بروید، برای استراحت ، کمی از خانه خارج شوید.
انتظار روزهای خوب و بد را داشته باشید.
از رژیم غذایی معقول پیروی کنید؛ از نوشیدن الکل و کافئین خودداری کنید.
رابطه با والدین خود را بیشتر کنید برای همه وقت بگذارید.
با خانواده و دوستان در تماس باشید خود را به انزوا نکشید.
وقتی به خانه می روید، ملاقات ها را محدود کنید.
تماسهای تلفنی را غربال کنید (محدود)
زمانیکه بچه می خوابد، شما هم خوابیده و استراحت کنید.
افسردگی بعد از زایمان چگونه درمان می شود؟
افسردگی بعد از زایمان به طرق مختلفی درمان می شود که به نوع و شدت علائم زنان بستگی دارد. گزینه های درمان شامل داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی، روان درمانی و شرکت در گروه های حامی جهت حمایت و آموزش عاطفی است.
در مورد روان پریشی بعد از زایمان، داروهای روان پریشی نیز اضافه می شوند. اجازه بیمارستان نیز ضروری است.
اگر شیرمادر به کودک می دهید، فکر نکنید که نمی توانید داروی ضد افسردگی، اضطراب یا حتی روان پریشی مصرف کنید. با پزشک خود مشورت کنید. بسیاری از زنان در حالیکه شیر خود را به کودک می دهند، تحت نظارت پزشک دارو نیز استفاده می کنند. این تصمیمی است که شما و پزشکتان می گیرید.
چه زمانی یک مادر باید بدنبال درمان تخصصی باشد؟
افسردگی بعد از زایمان درمان نشده می تواند برای مادران جدید و کودکانشان خطرناک باشد. مادر جدید باید در موارد زیر به دنبال کمک تخصصی باشد:
علائم بیش از دو هفته طول بکشند
وی قادر به عملکرد نرمال نباشد
وی نتواند با شرایط روزانه مقابله کند
از اینکه به خود یا کودکش صدمه بزند، بترسد
بیشتر روز را حس اضطراب، ترس و هراس بیش از حد داشته باشد.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

ترجمه  itrans.ir / هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع (سیارک)  ممنوع است.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام