هورمون درمانی، سوال و جواب های زنانه

 

کرم استروژن واژن چیست؟

کرم استروژن واژن راهی برای ورود هورمون استروژن به سیستم بدن شما است. این یک کرم ، حلقه واژنی یا قرص واژن است. به طور کلی ، کرم یا پماد استروژن واژن برای خانمهایی که مقاربت دردناک دارند و در هنگام مقاربت دچار خشکی ، خارش و سوزش یا درد می شوند.
 

 

استروژن موضعی چیست؟

کرم ها ، ژل ها و اسپری ها روش هایی برای ورود هورمون استروژن به سیستم بدن شما هستند. این نوع درمان استروژن از طریق پوست شما مستقیماً وارد جریان خون شما می شود.

 

هورمون درمانی ترکیبی چیست؟

درمان ترکیبی ، دوزهای استروژن و پروژسترون آزمایشگاهی را تشکیل می دهد. هورمون درمانی ترکیبی برای خانمهایی است که هنوز رحم خود را دارند. مصرف استروژن با پروژسترون احتمال ابتلا به سرطان آندومتر ، روکش رحم را کاهش می دهد. پروژسترون همچنین می تواند به درمان بسیاری از علائم یائسگی مانند گرگرفتگی کمک کند.
 

 

چه کسی نباید هورمون درمانی را جایگزین کند؟

اگر این شرایط را داشته باشید ، ممکن است بخواهید از HRT خودداری کنید:
 
لخته شدن خون
سرطان (مانند سینه ، رحم یا آندومتر)
بیماری قلبی یا کبدی
حمله قلبی
حاملگی شناخته شده یا مشکوک
سکته مغزی 
 

 

عوارض جانبی جایگزینی هورمون درمانی چیست؟

HRT می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. در صورت وجود هر یک از این موارد با پزشک خود تماس بگیرید:
 
نفخ
تورم یا حساسیت سینه
سردرد
تغییرات خلق و خوی
حالت تهوع
خونریزی واژن
 

 

چگونه بدانم درمان جایگزینی هورمون پس از یائسگی (HRT) برای من مناسب است تا گرگرفتگی را درمان کنم؟

اگر به هر یک از سؤالات زیر پاسخ مثبت بدهید ، ممکن است HRT مناسب نباشد. آیا :
 
آیا خونریزی غیر معمول واژن ، مانند دوره های بسیار سنگین یا لکه بینی بین دوره ها وجود دارد؟
آیا سابقه خانوادگی سرطان پستان ، آندومتر یا سرطان رحم دارید؟
لخته های خون در ریه ها یا رگ ها دیده شده است؟ این شامل ترومبوز یا لخته شدن خون در دوران بارداری یا هنگام مصرف قرص های ضد بارداری است؟
آیا در طولانی مدت بیماری کبد دارید؟
آیا بیماری کیسه صفرا دارید؟
 

 

ازچه زمانی بدانیم که یائسه شده ایم؟

یک زن در شرایطی که به مدت 12 ماه دوره قاعدگی (پریود) نداشته باشد در دوران یائسگی است و دلیل پزشکی دیگری برای متوقف کردن قاعدگی وجود نداشته باشد. اگر زن بداند که در سن یائسگی نیست اما دوره های قاعدگی را از دست داده است ، باید با ارائه دهنده خدمات درمانی خود مشورت کند.
 

 

آیا سطح هورمون با آزمایش خون می تواند در تشخیص یائسگی موثر باشد؟

از آنجا که ممکن است سطح هورمون در یک زن نوسان زیادی داشته باشد ، حتی از یک روز به روز دیگر متفاوت باشد ، آنها یک شاخص قابل اعتماد برای تشخیص یائسگی نیستند. حتی اگر سطح شما یک روز پایین باشد ، ممکن است روز دیگر بالا باشد. علاوه بر این ، هیچ آزمایش خون واحدی وجود ندارد که قابل اطمینان پیش بینی کند چه موقع زن یائسگی یا انتقال به یائسگی را پشت سر می گذارد. 

 

چرا بیماری تیروئید بعضی اوقات با یائسگی اشتباه گرفته می شود؟

براساس آمار انجمن غدد درون ریز بالینی آمریکا (AACE) ، میلیون ها زن مبتلا به علائم مانند یائسگی ، حتی آنهایی که استروژن مصرف می کنند ، ممکن است بیماری تیروئید در انها تشخیص داده نشده باشد. در حالی که علائمی مانند خستگی ، افسردگی ، نوسانات خلقی و اختلالات خواب غالباً در یائسگی رخ می دهد ، اما ممکن است علائم کم کاری تیروئید نیز باشد.
درمورد مشکلات مربوط به یائسگی باید به پزشک بگویید؟
یائسگی یک قسمت طبیعی از زندگی یک خانم است ، اما اگر مشکلاتی مانند گرگرفتگی شدید دارید که تحمل آن سخت است ، به پزشک خود بگویید. علائم خود را شرح دهید: از زمان شروع ، چگونگی ایجاد احساس ، چه عواملی در آنها ایجاد می شود و با چه چیزی سعی کرده اید احساس بهتری داشته باشید (از جمله مکمل ها یا ویتامین ها ، تغییر در سبک زندگی یا راهکارهای دیگر).
 

 

چگونه آتروفی (خشکی واژن) با مقاربت دردناک درمان می شود؟

سریع ترین تسکین آتروفی استفاده از کرم موضعی واژن استروژن (کرم اکویین) به طور مستقیم در مهبل و باز شدن آن است. این کرم فقط با نسخه موجود است. روان کننده های بدون نسخه و مرطوب کننده ها نیز می توانند مفید باشند. یک داروی بدون هورمون خوراکی به نام  اوسفنا (Osphena)  که روزانه یک بار  مصرف می شود ، بافت واژن را ضخیم تر و ارتجاعی تر می کند ، در نتیجه درد کمتری در زنان ایجاد می کند. FDA هشدار می دهد كه اوسفنا می تواند آندومتر (آستر رحم) را ضخیم كرده و خطر سكته مغزی و لخته شدن خون را افزایش دهد.
 

 

چگونه اورتریت با مقاربت دردناک درمان می شود؟

با این شرایط ، یک زن ممکن است به طور مکرر و فوریت  با درد و مشکل ادرار کند ، اما در ادرار نمی توان  هیچ باکتری قابل شناسایی پیدا کرد. این علائم ممکن است در اثر التهاب مزمن مجرای ادرار (لوله ای که ادرار از بدن خارج می شود) ، از اسپاسم عضلانی ، اضطراب ، میزان استروژن پایین یا ترکیبی از این دلایل ایجاد شود. با استفاده از ابزار مخصوص ، پزشک ممکن است در صورت باریک شدن، مجرای ادرار را گشاد کند. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک با دوز کم تجویز کند. در بعضی مواقع ، داروهای ضد افسردگی و ضد اسپاسم نیز ممکن است تجویز شوند.
 

 

مقاربت دردناک چگونه درمان می شود؟

درمان مقاربت دردناک به علت آن بستگی دارد. گزینه های روان کننده شامل روان کننده های محلول در آب است (برای استفاده از کاندوم ؛ انواع دیگر روان کننده ها ممکن است به کاندوم آسیب برساند) یا سایر مواد مانند روغن های گیاهی می شود. اگر تحریک صورت نگیرد ، ممکن است روان کننده های گسترده تری در طول رابطه جنسی لازم باشد.
 

 

چگونه واژینیموس مرتبط با مقاربت دردناک است؟

اسپاسم دردناک عضلات در هنگام باز شدن مهبل(واژن) ممکن است یک واکنش غیر ارادی اما مناسب در مورد محرکهای دردناک باشد. این اسپاسم ها ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد ، از جمله تجربیات دردناک قبلی ، سوءاستفاده قبلی یا درگیری نامشخص در رابطه جنسی.
واژینیسموس درمان دارد
 برای یک زن مبتلا به واژینیسموس ، پزشک ممکن است درمان رفتاری ، از جمله تمرینات کگل واژن (تقویت عضلات واژن و لگن)را توصیه کند.
 

 

چگونه سیستیت بینابینی(سندرم مثانه دردناک) همراه با مقاربت دردناک درمان می شود؟

سیستوسکوپی ، روشی برای نگاه کردن داخل مثانه ، تشخیص یا درمان مشکلات ادراری استفاده می شود. سایر درمانها شامل آمیتریپتیلین ، نیفدیپین ، المیرون یا سایر داروهای تجویزی است. گزینه های دیگر شامل شستشوی مثانه با دی متیل سولفوکسید (DMSO) یا سایر عوامل یا تحریک الکتریکی از راه پوست (TENS) و طب سوزنی است.

 

مقاربت دردناک به علت ولوواژینیت چگونه درمان می شود؟

درمان مبتنی بر وجود باکتری یا ارگانیسم های دیگر نیست. اغلب ، هیچ ارگانیسم واحدی مشخص نمی شود. پزشک ممکن است در مورد بهداشت مناسب با خانم صحبت کند.
استفاده کمتر از صابون و یا صابون های معطر برای شستن واژن(معمولا شستن با آب گرم کفایت می کند. فقط قسمت هایی که محل رویش مو هست را می توانید با صابون ملایم بشویید) .
شستن کف حاصل از شستشو از اطراف واژن زیرا پوست این منطقه بسیار نازک و حساس است و مواد شیمیایی موجود در شوینده ها باعث قرمزی و التهاب می شود.
در زمان شستن موها و بدن سعی شود کف حاصل از شستشو چه موها و چه بدن با واژن تماس پیدا نکند.
پوشیدن لباس زیر نخی که تنگ نباشد.
خودداری از پوشیدن شلوار های تنگ با پارچه های ضخیم
این مقاله برای شما مفید بود؟با گذاشتن نظر از ما پشتیبانی کنید:) 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید