برنزه شدن


برنزه شدن فرایندی است که در طی آن رنگ پوست انسان تیره، قهوه‌ای و یا به اصطلاح برنزه می‌شود. این فرایند معمولاً بر اثر قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش نور طبیعی خورشید انجام می‌شود یا با استفاده از روش‌های مصنوعی مانند استفاده از لامپ‌های سولاریوم که برای برنزه کردن پوست ساخته شده‌اند.
بر خلاف تصور عمومی برنزه شدن پوست باعث نمی‌شود که پرتوهای آسیب‌زا در نور خورشید آسیب کمتری به پوست برسانند.
برنزه شدن در واقع نشانه آن است که پوست بدن آسیب دیده است و سعی می‌کند با این تغییر رنگ از خودش محافظت کند.
در بدن انسان سلول‌هایی به نام ملانوسیت وجود دارد که کارشان تولید رنگدانه‌های پوستی است. با قرار گرفتن پوست در معرض آفتاب، سلول‌های ملانوسیت تعداد بیشتری رنگدانه‌های تیره تولید می‌کنند که ملانین نام دارند. این فرآیند به منظور جذب بیشتر پرتو فرابنفش است که به دنبال آن پوست تیره‌تر می‌شود.

توصیه‌هایی برای محافظت پوست در برابر آفتاب

قرار گرفتن مداوم پوست در معرض آفتاب می‌تواند منجر به سرطان پوست شود.
شما نمی‌توانید تابش پرتو فرابنفش بر پوست خود را حس کنید و تنها اثر آن وقتی است که بعد از مدتی متوجه می‌شوید که پوستتان سوخته است. به همین دلیل حتی در مناطقی که آب و هوای گرم ندارند، ممکن است آفتاب‌سوخته شوید.
بچه‌ها که پوست حساس‌تری نسبت به بزرگسالان دارند، بیشتر در معرض آسیب پوستی بر اثر تابش نور خورشید هستند.
نوزادان زیر شش ماه نباید در معرض تابش مستقیم آفتاب شدید قرار بگیرند.
در فصل تابستان توصیه‌های زیر را در مورد کودکان خود به کار ببندید:
لباس‌های روشن و نازکی تن کودکان کنید که تمام پوست آنها را می‌پوشاند.
از ساعتی قبل از ظهر تا ساعاتی پس از ظهر که نور خورشید به طور عمود می‌تابد، کودکان را زیر سایه‌بان یا سقف نگه دارید.
پیش از قرار گرفتن در معرض آفتاب، به پوست کودکان کرم ضدآفتاب بمالید.
کلر ناصر، کارشناس سازمان هواشناسی بریتانیا، به بی‌بی‌سی گفته است: "محافظت از پوست برای پیشگیری از سرطان پوست چیزی نیست که والدین بخواهند آن را به بخت و اقبال واگذار کنند."
به گفته این کارشناس هواشناسی "ابرها همیشه جلوی پرتو فرابنفش را نمی‌گیرند و بر خلاف گرمای خورشید که به راحتی حس می‌شود، دشوار است که متوجه شوید این پرتوها در حال آسیب زدن به پوست شما هستند."

ویتامین آفتاب

دکتر نایجل ایکسان، پزشک نظام بهداشت عمومی بریتانیا، می‌گوید با اینکه قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای بالا بردن سطح ویتامین د مفید است، مردم نباید در انجام این کار زیاده‌روی کنند.
دکتر ایکسان می‌گوید "ما به مردم بریتانیا توصیه می‌کنیم که بیشتر از ۱۰ دقیقه در روز را زیر آفتاب تابستان بریتانیا بدون مصرف کرم ضدآفتاب نگذرانند."

دکتر نیکولا اسمیت، متخصص سازمان خیریه تحقیقات سرطان بریتانیا، می‌گوید:

چیزی به نام برنزه شدن ایمن، چه با نور خورشید و چه به صورت مصنوعی وجود ندارد. برنزه شدن روش دفاعی پوست شماست که تلاش می‌کند خودش را در برابر نور بیش از اندازه خورشید محافظت کند. آفتاب‌سوختگی نیز نشانه آشکاری از آسیب دیدن پوست شماست.

به گفته دکتراسمیت "با اینکه همه افراد برای جذب ویتامین د به کمی آفتاب نیاز دارند، اما بیشتر بچه‌ها و بزرگسالان با گذراندن زمان کوتاهی در بیرون از خانه به مقدار کافی آفتاب دریافت می‌کنند که بسیار از کمتر از حدی است که پوست آنها را بسوزاند."

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید