تمام لحظات سیاسی و اجتماعی اسکار، همه چیز تحت تاثیر رسواییهای اخلاقی اخیر

مراسم اسکار2018  با توجه به اتفاقات چند وقت اخیر به شکلی کاملا  متفاوت برگزار شد و تقریبا تمام لحظات مراسم تحت تاثیر آزار و اذیتهای جنسی زنان و نابرابری حقوقی زنان با مردان بود. در این مراسم حتی به مجسمه بدون جنسیت اسکار هم اشاره شد تا شاید شاهد شروع دوران جدیدی در هالیوود باشیم. دورانی بدون آزار و اذیت جنسی  و   با برابری جنسیتی !

مودب ترین و محبوب ترین مرد هالیوود کسی نیست به جز همین جناب اسکار دست به سینه 

جیمی کیمل شروع صحبتهایش در مراسم اسکار امسال را به قضیه رسواییهای جنسی اخیر در هالیوود اختصاص داد و در صحبتهایی کاملا طوفانی حسابی از خجالت مردان درآمد و آنها را تیکه باران کرد.

دیشب در حالیکه جیمی کیمل برای دومین بار میزبانی مراسم اسکار را به عهده گرفته بود به هیچ وجه از گفتن حقایق این روزهای هالیوود خجالت نکشید و راجع به مسائلی که در چند ماه اخیر به بحث اول هالیوود تبدیل شده است هر آنچه را باید می گفت به زبان آورد.

او صحبتهایش را با این جملات آغاز کرد: باید از محبوب ترین و با ادب ترین مرد هالیوود در تمام دوران قدردانی کنم، لابد از خودتان می‌پرسید که این مرد کیست ؟ او کسی نیست جز همین اسکار خودمان؟ او با اشاره به مجسمه اسکار گفت : نگاه کنید این مرد دستهایش را طوری نگه میدارد که همه بتونن دستهایش را ببینند هیچ وقت حرف زشت نمی زند و از همه مهمتر اینکه او اصلا آلت تناسلی ندارد. به نظرم ما به مردهایی مثل اسکار در این شهر احتیاج داریم چرا که واقعا بقیه فقط در حال گند زدن هستند.

جیمی کیمل که برای دومین بار مجری مراسم اسکار شده بود حسابی از خجالت مردان هالیوود درآمد

جیمی به نکات مهم دیگری اشاره کرد و گفت خیلی وقت است که زمان تغییر اساسی در هالیوود فرارسیده است و حتی دیر هم شده است و سپس ادامه داد: ما نمی توانیم اجازه بدهیم این رفتارهای بد بیشتر از این تکرار شوند باید بدانیم که تمام دنیا دارند ما را تماشا می‌کنند

او البته رییس جمهور ترامپ را هم از تیکه هایش بی نصیب نگذاشت و با اشاره به سیاستهای ترامپ در قبال مهاجران فیلم "برو بیرون" را فیلم مورد علاقه او معرفی کرد .

همچنین در قسمتی دیگر از صحبتهایش هنگام معرفی فیلم " شکل آب"  ضمن تشکر از گیلرمو دل‌تورو باز هم به موضوع سوءرفتار مردان در قبال زنان اشاره کرد و گفت : ما همواره امسال را به عنوان سالی که مردان بدجوری ضایع شده اند به خاطر خواهیم آورد و بعید میدانم که دیگر هیچ زنی بتواند قیافه مردان هالیوود را تحمل کند.

لوپیتا ناینگو و کمیل نانجیانی از به حقیقت پیوست رویاها گفتند

دو نفری که برای اهدا اسکار بهترین طراحی صحنه به روی سن آمدند Nyong`o Lupita و Kumail Nanjiani بودند و البته آنها به افتخار رویا پردازان در هالیوود و در همه جای دنیا در اینجا حضور داشتند . این دونفر هر دو به طور ضمنی به قانون dream act اشاره کردند

این قانون به توسعه، کمک و آموزش برای اقلیتهای خارجی می پردازد و این دو نفر به نوعی به عنوان نمادی برای حمایت از این قانون به روی سن آمدند. در طول مراسم امسال بارها و بارها سیاستهای ضد مهاجری ترامپ به تمسخر گرفته شد و البته در این بخش از برنامه باز هم بر لزوم مهاجر پذیری در آمریکا تاکید شد

نیانگو در میان تشویق بی امان حضار گفت : من اهل کنیا هستم. و در ادامه کمیل گفت : و من هم اهل پاکستان هستم

کمیل نانجیانی :  شاید اگر به خیلی از افرادی که اینجا هستند بگویید پاکستان و کنیا را روی نقشه جغرافیایی پیدا کنید نتوانند اینکار را بکنند .

نانجیانی در ادامه گفت : مثل همه کسانی که در این مراسم هستند و البته تمام کسانی که در خانه ما را تماشا می کنند ما با رویاپردازی زنده هستیم. نیانگو بازیگر برنده اسکار برای فیلم 12 سال بردگی در ادامه صحبتهایش گفت : رویا زیربنای هالیوود است در واقع رویاپردازی فونداسیون و شالوده آمریکاست . کمیل در ادامه صجبتهایش اضافه کرد اجازه بدهید پیام خودمان را واضح تر برای شما بیان کنیم : ما در کنار تمام کسانی که در هر کجای دنیا رویایی دارند ایستاده‌ایم.

 

coco با الهام از یک جشن  و سنت مکزیکی که روز مرگ نام دارد ساخته شده است اما سرتاسر این انیمیشن  پر از زندگی است

استودیو پیکسار با اسکاری که دیشب برای بهترین انیمیشن بلند به دست آورد یک جایزه دیگر به مجموعه جوایزش اضافه کرد . تیم خلاق سازنده این انیمیشن که از سنت و مراسم روز مرگ در مکزیک برای ساخت کوکو الهام گرفته بودند در تمام لحظاتی که برای جشن گرفتن موفقیتشان روی سکو بودند به عنوان نماینده فرهنگ مکزیک ظاهر شدند و از این فرصت نهایت استفاده را کردند.

تهیه کننده انیمیشن کوکو darla k anderson گفت : انیمیشن کوکو ثابت کرد که هنر می تواند دنیار را تغییر بدهد و فرهنگها را به هم متصل کند . و این موضوع وقتی محقق می شود که ما  جایگاهی برای شنیدن ایده های همه فراهم کنیم ،برای تمام مردمی که مثل دیگران احساس دارند

نویسنده انیمیشن کوکو آدریان مولینا Adrian Molina هم در صحبتهایش ضمن تشکر از خانواده اش گفت با تمام احساس و از صمیم قلبم به بودنتان و به سرزمینی که اهل آن هستیم افتخار می کنم .

کارگردان coco هم صحبتهای خودش را به تشکر جانانه از مردم مکزیک و فرهنگ جذابش اختصاص داد Lee Unkrich گفت : بدون فرهنگ زیبا و سنتهای جذاب و بی پایان شما هرگز کوکو وجود نداشت. با ساخت کوکو ما سعی کردیم یک قدم رو به جلو ورداریم یک قدم به سمت دنیایی که در آن کودکان دنیا مثل شخصیتهای انیمیش بتوانند رشد کنند و در کمال شادی سخن بگویند و زندگی کنند .

لی آنکریچ در آخر صحبتهایش گفت : مردم محروم لیاقت زندگی بهتر را دارند و من به نمایندگی از آنها اینجا هستم

سلما هایک و اشلی جاد و آنابلا اسکیورا سال گذشته هاروی  واینستین  تهیه کننده را متهم به آزار جنسی کردند

حمایت از جنبش Time`s Up در اسکار (وقتش رسیده است)

جنبش Time`s Up برای مقابله با آزار و سواستفاده جنسی علیه زنان در هالیوود به راه افتاده است . روز به روز هم افراد معروف و بیشتری به این جنبش می پیوندند. رسوایهای اخیر جنسی در هالیوود و موجی از افشاگریهایی که توسط زنانی که به هر نحوی مورد آزار و اذیت قرار گرفته بودند در هالیوود به راه افتاد و حالا این جنبش آنچنان بزرگ شده است که حتی در اسکار هم به آن پرداخته می شود.

به منظور بیشتر به رسمیت شناختن جنبش Time`s Up در هالیوود روز گذشته در مراسم اسکار بخش ویژه ای به این جنبش اختصاص داده شده بود و سه نفر از زنانی که خود به نوعی قربانی این آزار و اذیتها بودند روی سن مراسم اسکار آمدند تا یک ویدئو کلیپ که در این زمینه ساخته شده بود را معرفی کنند و از دیگران درخواست کنند ویدئوهای خودشان را راجع به جریانهای مشابه برای آنها بفرستند تا در مونتاژ نهایی از آن ویدئوها هم استفاده کنند و هر چه بیشتر این ماجرا جنبه رسمی و جدی پیدا کند.

این سه زن عبارت بودند از Ashley Judd و Annabella Sciorra و Salma Hayek که هر سه آنها چند وقت پیش هاروی واینستین Harvey Weinstein را متهم به آزار جنسی کرده بودند . هاروی متهم به آزار بیش از 50 نفر شده است

آنابلا صحبتهای خودش را اینطور شروع کرد : در سال گذشته بسیاری از زنان در کمال شجاعت حقایق تلخی که بر سر آنها آمده بود را بیان کردند ، ما یک مسیر طولانی را در پیش داریم و این فقط شروع راهی است که تازه آغاز شده است .

سلما هایک نیز افزود : ما به احترام تمام کسانی که با روحیه مبارز و توقف ناپذیر تصمیم به مبارزه علیه آزارهای جنسی و نژادی گرفته‌اند و میخواهند سکوت خودشان را بشکنند می ایسیتم وقت آن رسیده است که این سواستفاده گران با لگد بیرون انداخته شوند .

Harvey Weinstein در مقام تهیه کننده فیلمهای بسیاری را ساخته است

سلما هایک در ادامه صحبتهایش با صدای بلند گفت : با پیوستن به همدیگر در این مسیر می توانیم خیلی قدرتمندتر فریاد بزنیم : Time`s Upوقتش رسیده است

اشلی جاد نیز اضافه کرد : ما نگاهمان به آینده است می خواهیم اطمینان پیدا کنیم در90 سال آینده به کمک آکادمی هیچ محدودیتی برای برابری حقوق زن و مرد و تنوع فرصتهای کاری وجود نخواهد داشت این چیزی است که امسال به ما قول داده بودند . این ویدئو کلیپ شامل بعضی صحنه های سرسام آور فیلمهای امسال است و الیته شامل نقل قولهایی از بعضی ستارگان هالیوود است که همه آنها درباره اینکه باید داستانهایتان را به مردم بگویید حرف زده‌اند و اینکه اینکار باعث به وجود آمدن چه قدرتی برای جنبش می شود. . اشلی همچنین گفت : این وضعیت دیگر باید تغییر کند و وضعیت موجود به هیچ وجه قابل قبول نیست .

گرتا گرویک نامزد دریافت جایزه برای فیلم" برو فیلم خودت را بساز" در آخر کلیپ مربوطه گفت : ما به فیلمهای شما نیاز داریم من به فیلمهای شما نیاز داریم پس لطفا برید و فیلمتون را بسازید.

 

دل توروی مکزیکی به قوانین جدید ترامپ در مورد مهاجرین طعنه زد و آمریکا را کشور همه خواند

گیلرمو دل تورو آمریکا را کشور همه خواند و البته به مهاجر بودن خودش افتخار کرد

"من یک مهاجرم"

گیلرمو دل تورو برنده اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم شکل آب سخنان خود را با این جمله آغاز کرد و در ادامه سخنرانی خودش گفت : من 25 سال گذشته را در کشوری که متعلق به همه ماست زندگی کرده‌ام این کارگردان مکزیکی در میان کف زدنها مکرر حضار گفت : بزرگترین کاری که هنر و صنعت سینمای ما می تواند بکند این است که کمک کند رد خشونت و بدی را از دنیا پاک کنیم آن هم در حالیکه بقیه دنیا سعی می کنند که رد عمیقتری به جای بگذارند .

فرانسیس مثل همیشه بی توجه به مد و لباس در یک  مراسم رسمی شرکت کرد

سخنرانی هیجان انگیز  مک‌دورماند سالن را منفجر کرد 

فرانسیس  با این دو جمله شروع کرد : من کمی هیجان زده‌ام لطفا اگر داشتم می افتادم منو نگه دارید

 

فرانسیس مک‌دورماند بازیگر برنده بهترین نقش اصلی زن به خاطر فیلم three billboards outside ebbing Missouri گفت من حرفهای زیادی برای گفتن دارم :وقتی که او پشت میکروفون قرار گرفت ضمن تشکر از خانواده‌اش و همکارانش مجسمه اسکار را روی زمین قرار داد وبعد از تمام زنانی که در طول مراسم برای هر رشته‌ای نامزد اسکار شده بودند دعوت کرد تا بایستند و سپس با گفتن جمله

"باید به خودتان افتخار کنید"

از همه خواست به شدت دست بزنند و آنها را تشویق کنند . تمام سالن شروع به دست زدن کردند، فرانسیس گفت : همه ما داستانهایی داریم که باید تعریف شوند و البته پروژه‌هایی که باید تامین مالی شوند . بعد از تشویق بی حد و حصر سالن فرانسیس در ادامه صحبتهایش گفت من فقط دو کلمه با شما آقایان و خانمها حرف دارم و اون دو کلمه عبارتند از : ماده فراگیر!

البته او توضیح داد که با رعایت این مورد  در هنگام بستن قراردادها بسیاری از مشکلات مربوط به تنوع جنسیتی و نژادی حل خواهد شد و این موضوع به بهتر شدن فیلمها کمک می کند .

 

سه نکته حاشیه‌ای از اسکار 2018

  • تیفانی هدیش بازیگر زن رنگین پوست در مراسم اسکار امسال برای سومین بار در یک مهمانی رسمی یک لباس سفید تکراری را پوشید وقتی خبرنگاران از او پرسیدند که چرا این لباس را پوشیده است گفت : 4000 دلار پول این لباس را داده است و حق دارد هر لباسی که دوست دارد و هرجایی که دلش میخواهد و هر تعداد دفعه ای که خوشش بیاید بپوشد . این موضع را باید به بعضی از انمهای ایرانی گوشزد کرد که هرگز حاضر نیستند لباس تکراری بپوشند

 

  • فرانسیس مک دورماند به سادگی و بی اهمیتی به مد و لباس معروف است ولی با این حال هم احتمالا او تنها زن برنده اسکار باشد که بدون هیچگونه آرایشی در این مراسم شرکت کرده است و جایزه گرفته است .

سم راکول برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مرد مکمل  شد و کمترین زمان سخنرانی متعلق به او بود

  • جیمی کیمل در ابتدای مراسم گفت‌: به هر نامزد برنده‌ای که کوتاهترین سخنرانی را داشته باشد یک جت اسکی هدیه می دهد برنده جت اسکی سم راکول بود که برنده اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و فقط یک دقیقه و بیست و نه ثانیه سخنرانی کرد.

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام