چرا فیلم پلنگ سیاه از دنیای مارول یک فیلم ابر قهرمانی معمولی نیست؟

فقط سه روز تا اکران فیلم مورد انتظار پلنگ سیاه(BLACK PANTHER) باقی مانده است و حالا آنابل راکهام گزارشگر ، بعد از اکران خصوصی فیلم در بین منتقدین به سراغ چندتن از عوامل فیلم رفته و گزارش جذابی از دلایل تفاوت فیلم پلنگ سیاه تهیه کرده است . ترجمه این گزارش برای اولین بار در سیارک منتشر می شود.

 هشدار : این نوشته  ممکن است بخشهایی از  داستان فیلم را لو دهد

 

پلنگ سیاه برای اولین بار در فیلم "کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی " به دنیای سینمایی مارول وارد شد و اکنون این شخصیت صاحب فیلم اختصاصی خودش شده است. فیلمی که چیزی بیشتر از صحنه های معمولی فانتزی و اکشن و رمانتیک دارد.

برای اولین بار در دنیای مارول پروژه ای  بر اساس یک ابر قهرمان سیاه پوست و با بازیگران عمدتا سیاهپوست  رقم می خورد .  فیلم بر اساس یک مفهوم بسیار بزرگ  و انسانی ساخته شده است و دنیای خارق العاده ای در  آن  خلق شده است.

کارگردانی فیلم به عهده رایان کوگلر است که فیلم خوش ساخت کرید  را در کارنامه دارد. فیلم در کشوری خیالی به اسم واکاندا جریان دارد. یک پادشاهی که در دل قاره آفریقا پنهان شده است و به خاطر اینکه به منابع بی پایان فلزات گرانبها دسترسی دارد، صاحب قدرت و تکنولوژی باورنکردنی است.( سیارک)

نقشه کشور خیالی واکاندا

 

چادویک بوزمن که نقش پادشاه کشور واکاندا (و مهم تر از آن ) نقش پلنگ سیاه را بازی می کند می گوید در واکاندا مهمترین چیز، گرفتن حق مردم است 

کوگلر و چادویک بوزمن به شدت درگیر این چالش بودند که به بهترین شکل فرهنگ آفریقایی را به تصویر بکشند.

چادویک به آنابل راکهام می گوید: درست است که این فیلم یک دنیای فانتزی است اما ما حتما باید یک فرهنگ  اجتماعی خاص خلق  می کردیم ، نه به خاطر اینکه اولین بار است که یک ابرقهرمان سیاهپوست می بینیم بلکه به خاطر اینکه ما باید قبل از اینکه داستان رو شروع کنیم  برای مخاطبان توضیح میدادیم واکاندا چطور جاییست چه فرهنگی داره و اصلا واکاندا چی هست؟

ما نمی خواستیم لهجه رایج هیچکدوم از کشورهایی آفریقایی رو داشته باشیم. همین رو تعمیم بدهید به اینکه باید لباس خاص و منحصر به فردی  رو طراحی می کردیم و یا قبایل خاص خودمون رو داشته باشیم. به عنوان مثال ما قبایلی مثل قبیله رودخانه و قبیله مرزی رو تعریف کردیم

BLACK PANTHER

لوپیتا نیونگو نقش معشوقه چادویک رو در فیلم بازی می کند و یک عشق رویایی بین آنها وجود دارد.

لوپیتا  در این فیلم بر سر دو راهی عشق و اخلاق قرار می گیرد . و باید تصمیمات مهمی بگیرد.

این بازیگر برنده اسکار به آنابل راکهام در باره واکاندا و فضای فیلم می گوید : ما در آفریقا هستیم و یک ملت کاملا جدید رو می بینیم که نمونه اش در هیچ کجای دنیا دیده نشده، آنها ملتی کاملا مترقی و پیشرفته هستند و دلیلش هم اینه که هیچوقت تحت استعمار نبودند و مورد حمله قرار نگرفته اند.

Lupita Nyong'o‌

 بوزمن می گوید که او و کوگلر واقعا نگران این بودند که چطور پادشاه رو که قدرتهای فوق العاده زیادی دارد و کت شلوار ضد گلوله می پوشد و بوسیله ابرسربازان در اطرافش ازش محافظت میشه وارد درگیری و چالش بکنیم که به واقعیت نزدیک باشد و باورپذیر باشد.

اون در کشوری زندگی می کند که هیچکس از وجود اون خبر نداره بنابراین دست هیچکس بهش نمیرسه و باید یک راه باورپذیر برای به چالش کشیدنش پیدا می کردیم.

در واقع نگرانی ما این بود که چطور پلنگ سیاه رو به چالش بکشیم .

خوشبختانه این مشکل هم با معرفی "مایکل بی جردن" در نقش منفی فیلم "اریک کیلامونگر" حل شد.اریک یک نیمه آمریکایی نیمه واکاندایی است ، اریک برای انجام یک ماموریت به واکاندا آمد، تا به تمام ستمدیدگانی آفریقایی در سراسر جهان کمک کند. بله حتی نقش منفی فیلم هم  هم دلایل خودش رو دارد.

Michael B Jordan

 درواقع استدلالها و دلایلی که برای کاراکترهای این فیلم در نظرگرفته شده است کاملا منطقی و قابل قبول هستند .و یک تنش منحصر به فرد و هیجان انگیز در فیلم ایجاد می شود شما در این فیلم یک نقش منفی می بینید که میداند از کجا آمده است و هدفش چیست و به همین دلیل مطمئنم که چالش ایجاد شده در فیلم کاملا جدی و باورپذیر است.( سیارک)

نیونگو امیدوار است که مردم با تماشای فیلم هم بتوانند یک  دیدگاه عرفانی و اسطوره ای را تجربه کنند و هم بعد از فیلم نسبت به بعضی مسائل عمیق تر و بهتر فکر کنند و درک بهتری از زندگی بدست آورند.

دانای گوریرا که نقش"اوکی" رهبر نظامیان واکاندا را بازی می کند می گوید این فیلم به شخصیت زنان اهمیت می دهد و کاراکترهای زنانه این فیلم فقط بزن بهادر و قوی نیستند بلکه روی پیچ و خم شخصیت پردازی آنها کار شده است.

گوریرا می گوید : نقشهایی که او و نیونگو بازی می کنند از زنان اطرافشان در جامعه الگو برداری شده اند. و درباره مشارکت پیوسته و پیچده زنان در دنیای اطرافشان است نه اینکه صرفا یک نگاه سطحی به زنان داشته باشد و از آنها برای ایجاد جذابیت ظاهری استفاده کنند.

این را هم در نظر بگیرید که در فیلمهای ابر قهرمانی حضور زنان خیلی کم رنگ است ،درسته که کمپانی رقیب مارول یعنی DC سال گذشته فیلم زن شگفت انگیز رو ساخت اما ساخت فیلم ابرقهرمانی زنانه دنیای مارول یعنی کاپیتان مارول تا سال 2019 شروع نمی شود.

در سال 2013 نقش ربکا هال به عنوان تبهکار زن در فیلم مرد آهنی 3 خیلی کم رنگ شد و گای پیرس رو جایگزین او کردند. همین موضوع باعث شد که انتقادات زیادی از این فیلم صورت بگیرد.

گوریرا می گوید : قوی بودن زنان در فیلم خیلی خوب و عالی است اما فقط این فقط بخشی از شخصیت آنهاست ، ما سعی کردیم تصویر کامل تری از شخصیت زنان ارائه بدهیم.

گوریرا که به خاطر بازی در نقش میشون در سریال مردگان متحرک به شهرت رسیده است

Danai Gurira

او در ادامه صحبتهایش گفت هنگامی که نویسندگان یک نقش را می نویسند صرفا یک نوشته است و این ماییم که باید به آن جان بدهیم و قدم به قدم در این قش فرو برویم . در واقع این در مورد این است که اجازه بدهیم نقشی که خلق می کنیم با همه قدرتهایش همچنان انسان باشد ، پیچیدگی های انسانی را داشته باشد و مثل همه انسانها چند بعدی باشد و بتواند در دل یک کاراکتر واقعی جا شود.

نیونگو اشاره می کند که اهمیتی که فیلم پلنگ سیاه به شخصیت زنها می دهد فوق العاده است

و یکی از مهمترین محاسن پلنگ سیاه این است که نشان می دهد که چطور یک جامعه کاملا مترقی و متمدن مثل واکاندا اجازه می دهد شهروندانش به بالاترین حد از پتانسیل نیروی درونی خود برسند و استعداد بالقوه خود را بالفعل کنند.

شما در این فیلم زنانی را می بینید که در کنار مردان در راس قدرت هستند و یک آینده متفاوت برای ملتشان می سازند این می تواند برای دیگر ملتها الگو باشد.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید