تاثیر مشارکت کارمند روی تولید سازمان


تحقیقات متعددی، موضوع مشارکت کارکنان را بررسی کرده اند.
محققانی  که  پیشنهاد مشارکت کارکنان را داده اند بر این باورند که مناقشات و اختلافات بین کارکنان و مدیریت را از بین می برد چرا که اجرا و موافقت تصمیمات هر دو در منافع کارمند و سازمان، یک اصل می باشد . توالی، برنامه‌ریزی، سازماندهی و مدیریت تغییرات بالا، مداخلات نامیده می شوند . مشارکت تکنولوژی شامل معرفی تکنولوژی جدید در سازمان است از جمله تغییر سازمان از دستی به کامپیوتری یا اجرای برخی سیستم های سازمانی . می تواند تکنیکی دستکاری شده باشد تا کارمندان را به این نقطه برساند که آنها خود تصمیم گیری کرده اند و با اغفال آنها به این عقیده برسانند که آنها در فرایند تصمیم گیری مشارکت داشته اند، در حالی که آنچه تصمیم گیری شده است را به آنها تحمیل کرده اند. در طراحی «مشارکت»، مفهومِ «مشارکت موثر، اهمیت زیادی دارد» بیان می کند که مشارکت موثر انتخابی آزاد و آگاهانه برای کارمندان فراهم می کند به این ترتیب که مداخلات در صورتی که مرتبط با سازمان باشند، تنها برای آن سازمان به کار خواهند رفت. غنی سازی شغل کارمندان منجر به رضایت کارکنان و همچنین پذیرش تغییرات خواهد شد . شاخص سوم از مشارکت کارکنان، دانش و مهارت آنان است که روی آموزش و توسعه کارکنان در ارتباط با مشارکت، متمرکز است. مشارکت تکنو ساختار نوع دیگری از مشارکت سازمانی است که اساسا با مسائلی از جمله مهندسی مجدد فرایند تجارت، مدیریت کیفیت جامع، حوزه های کیفیتی و طراحی کار، سروکار دارد . تمرکز اصلی ما در این پژوهش روی مشارکت تکنوساختاری است که با بازسازی سازمان مرتبط است. بازسازی سازمان تقسیم حجم کاری کلی سازمان در زیرواحدها برای اتمام موثر کار است . در فرایند انسانی، مشارکت ها در رابطه با مسائل اجتماعی است که در بین اعضای سازمانها اتفاق می افتد از جمله شکاف ارتباطی، تفاوت های فردی، درگیری ها و مسائل تیمی ، مداخلات مدیریت منابع انسانی، هدف تعیین مقصد، مدیریت عملکرد، سیستم های پاداش، برنامه ریزی شغلی و توسعه و مدیریت تفاوتها در نیروی کار است.

در حالیکه در مورد مشارکت ساختاری، آن به تغییر در ساختار سازمان و طراحی کاری می‌پردازد، به طوری که سازمان می تواند به طور موثرتر قادر به رسیدن به اهداف سازمانی باشد ... کارکنان بایستی در منافع سازمان که واقعا سازمان از طریق پیاده سازی مشارکت ایجاد می کند مشارکت داشته باشند این دیگر کارمندان را تشویق خواهد کرد تا در مداخلات آتی شرکت نمایند ... تحقیقات گسترده ای درباره چگونگی طراحی مشارکت و چگونگی رسیدن موثر به اهداف سازمان انجام شده است. همچنین سیستم های پاداش سازمان، فرایند مشارکت در سازمانها را تحت تاثیر قرار می دهند. در حالی که هدف ایجاد مداخلات باشد، سازمان به تدابیری از جمله مهارت مبتنی بر تدابیر پرداخت که در آن کارکنان با توجه به مهارتهای آنان پاداش دهی می شوند می پردازد . عملکرد مبتنی بر تدابیر پرداخت و عملکرد مبتنی بر انگیزه نیز وسیله ای برای مدیریت نوین جهت تشویق کارمندان به کار برای ایجاد تغییرات است . مشارکت استراتژیک اصطلاح گسترده ای است که شرکت و همچنین مشارکت استراتژیک سطح تجاری را توصیف می کند از جمله تغییرات فرهنگی، تغییرات استراتژیک، سازمان خود طراح و مدیریت استراتژیک یکپارچه . در بالاترین سطح سازمانی، مداخلات سطح استراتژیک وجود دارد که برای تشکیل ساختار سازمانی جهت دستیابی موثر به اهداف سازمان طراحی می شوند.

برای غلبه بر سختی ها و برای موفقیت تغییرات، چند فاکتور می تواند موثر باشد، اینها می توانند دخالت و پشتیبانی مدیریت، مشارکت کارکنان، به اشتراک گذاری اطلاعات و مهمتر از همه رهبری باشد . آنهایی که مخالف مشارکت کارکنان در تصمیم گیری ها هستند معتقدند که آن موجب اتلاف وقت، کاهش بهره‌وری و تضعیف تاثیر مدیریت می شود. ... توسعه سازمانی فرایند کنترل شده ای است که در آن دنباله ای از اعمال، فعالیت هایی که از قبل برای بهبود عملکرد و اثربخشی سازمان در نظر گرفته اند، می باشد.

این مجموعه از دنباله ها، تغییراتی را برای بهبود عملکرد و توسعه سازمانی طراحی کرده است که مداخلات نامیده می شوند. تجدید ساختار می تواند روی حداقل پنج عامل اصلی، محیط، اندازه سازمان، تکنولوژی، استراتژی سازمانی و بهره برداری سراسری انجام شود .. اطلاعات می تواند اطلاعات استراتژیک سازمان باشد که به چشم انداز، ماموریت ها و اهداف سازمان می پردازد و همچنین اطلاعات مالی است که سود یا زیان مالی سازمان را نشان می دهد، همچنین افزایش اعتماد بین کارکنان و کارفرمایان را به درستی افزایش می دهد.

تغییرات بایستی به صورت سیستماتیک مشخص شوند. زمانی که به طور منظم از مدل تغییر برنامه ریزی شده استفاده می کنیم، نسبت موفقیت برای تغییرات تا حد زیادی افزایش می یابد...
تعدادی از محققان در زمینه مشارکت کارکنان پژوهش کرده اند اما مطالعات زیادی روی تاثیر آن در سازمان و همچنین روی خود کارکنان انجام نشده است.

مطالعه حاضر روی موضوع بیان شده در بالا متمرکز می باشد.مقاله پژوهشی"تاثیر مشارکت کارمند روی تولید سازمان" ادامه دارد........(سیارک)

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید