طراحی پوستر

 

به صورت گسترده از سخنرانی‌های پوستری نتایج تحقیقاتی، در جلسات علمی و سایر موارد استفاده می‌شود. یک جلسه پوستر به عنوان جایگزین برای ارائه‌های شفاهی، به این معنی است که تعداد مقالات یا خلاصه‌ها را می‌توان افزایش داد.
نتایج تحقیقاتی را می‌توان به طور مؤثری در یک پوستر ارائه کرد، و پوسترها می‌توانند چند مزیت هم برای ارائه دهنده و هم برای حضار داشته باشند:
• پیام‌های اصلی را می‌توان برجسته کرد
• حضار می‌توانند اطلاعات را به سرعت خود مطالعه کنند
• فرصتی برای سؤالات و گفتگوی معنی‌دار بین ارائه دهنده و ناظر وجود دارد
• پوستر را می‌توان مجدد مورد استفاده قرار داد، برای مثال در مؤسسه اصلی ارائه دهنده
آماده‌سازی یک پوستر مؤثر زمان‌بر است. سازمان‌دهندگان نشست، نیز، مسئولیتی برای برنامه‌ریزی یک جلسه پوستری دارند که هم به ارائه‌دهنده و هم به حضار برای دریافت بیشتر از آن امکان می‌دهد. ضروری است که پوسترها در جایی قرار داده شوند که حضار به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند، و زمان کافی در برنامه برای ارائه‌های پوستر اختصاص داده شود، که باید ارائه‌های شفاهی در زمینه علمی مشابه در یک زمان مشابه قرار داده شود. جلسه پوستری بدون فرصت برای گفتگو معنی‌دار با نویسنده(ها) از منافع اصلی این شکل از ارتباطات علمی جلوگیری می‌کند.

جلب توجه حضار و نمایش ضروریات

غالباً جلسات پوستری با تعداد بسیار زیادی پوستر برگزار می‌شود، و رقابت شدیدی برای جلب توجه ناظران وجود دارد. شما به جلب توجه ناظران احتیاج دارید و آنها را به اندازه کافی برای بازدید از پوستر کنجکاو یا علاقمند کنید، اما آگاه باشید که شما تنها چند ثانیه برای رسیدن به این اهداف وقت در اختیار دارید. عبارت عنوان و ظاهر کلی پوستر، نیز، از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای حفظ و برانگیختن علاقه بیشتر، پوستر شما به یک پیام روشن و واضح نیاز دارد، بنابراین ناظران می‌توانند به سرعت مهمترین نکات را درک کنند. پس از آن، ناظران می‌توانند به جزئیات بیشتر توجه کنند و احتمالاً با شما در مورد موضوع بحث کنند.

پوستر باید بازگو کننده این باشد که چرا این موضوع مهم است، اهداف این مطالعه  و شما از چه روش‌هایی استفاده کرده اید، مهمترین نتایج، نتیجه‌گیری‌های اصلی، و مفاهیم اصلی. معمولاً روش‌ها به صورت مختصر ذکر می‌شود، درحالی که نتایج (با تأکید بر ابزار کمکی دیداری) و نتیجه‌گیری‌ها بزرگترین بخش پوستر را تشکیل می‌دهند.

اگر زمان شما کم است شما بایستی مقدمه را حذف کنید، اما نبایستی اهداف را حذف کنید. شما باید بسیاری از اطلاعات را پوشش دهید، اما بخاطر داشته باشید که ناظران پیام اصلی‌ و خالص را از دست خواهند داد اگر شما مطالب بیش از حدی در پوستر قرار دهید. اطلاعات اضافی را می‌توان در یک جزوه ارائه داد.

هنگام ارائه شفاهی، متناسب کردن پوستر برای حضار ضروری است. سؤالات احتمالی آنها، هم برای تصمیم‌گیری محتوی پوستر و هم آماده کردن پاسخ به سوالات در طی بحث پوستر پیش‌بینی شود.

طراحی پوستر

قبل از این که شروع به طراحی پوستر خود کنید، باید از حداکثر ابعاد آن برای ارتفاع و عرض مطمئن شوید، همان گونه که توسط سازمان‌دهندگان مشخص شده است. اطمینان حاصل کنید که شما آن را درست دریافت کرده اید، در غیر این صورت شما یک پوستر در جهت چشم‌انداز طراحی نکرده اید بنابراین باید در توصیف باشد. سازمان‌دهندگان ممکن است قوانینی درباره ساختار متون تعیین کنند، اما معمولاً ممکن است شما به روشی که احساس می‌کنید بهترین است انجام دهید. داشتن تاحدودی انسجام در درون پوستر ضروری است، اما تنوع در بین پوسترها می‌تواند به صورت پایداری برای گیرایی یک جلسه پوستری اضافه کند. بنابراین از تخیل خود را برای ایجاد یک پوستر جذاب و آموزنده استفاده کنید، و به یاد داشته باشید: کلید اصلی برای ارائه پوستر مؤثر، سادگی است.

انتخاب طرح و مطالب

غالباً مطالب پوستر در بخش‌های تحت عناوینی مانند اهداف، روش‌ها، نتایج و نتیجه‌گیری قرار می‌گیرد، اما شما ممکن است از سرفصل‌های رسمی‌تر مانند بیانیه‌ها (اظهارات) کوتاه یا سوالاتی نیز استفاده کنید. فکر تازه ممکن است به ایجاد یک پوستر جذاب‌تر کمک کند.
قبل از تصمیم‌گیری در مورد طرح پوستر، ممکن است ایجاد مدل یک صفحه‌ای در مقیاس متناسب، ترجیحاً بر روی کامپیوتر مفید باشد. مطالب را می‌توان در ستون‌ها یا در ردیف‌هایی مرتب کرد، اما شما می‌توانید همچنین بعضی از ساختارهای دیگر برای طرح، برای مثال دایره یا خلاف جهت حرکت عقربه ساعت را انتخاب کنید. اگر پوستر عریض باشد، در این صورت ممکن است مرتب‌سازی اطلاعات در ستون‌ها بهترین باشد، بنابراین ناظر در امتداد پوستر از چپ به راست قدم می‌زند، به ویژه اگر تعداد بسیار زیادی از مردم در انتظار بازدید از پوستر در یک زمان مشابه باشند. هر ساختاری که شما انتخاب می‌کنید، عنوان در بالای پوستر قرار داده شود، به دنبال آن نام‌های نویسنده و آدرس آورده ‌شود، و عنوان و تعداد مشابه همانند برنامه نشست استفاده شود.
پوستر شما باید گویا باشد. مطالب در یک نظم منطقی مرتب شود، و بخاطر داشته باشید که مهمترین پیام‌ها باید روی پوستر قرار داده شود در جایی که فکر می‌کنید حضار بهترین توجه را خواهند داشت. نتیجه‌گیری‌ها را در انتهای پوستر خود پنهان نکنید؛ آنها را تقریباً هم سطح چشم حضار قرار دهید. نتیجه‌گیری‌ها را می‌توان برجسته کرد.

تصاویری، مانند جداول، عکس‌ها، و تصاویر دیگر (برای مثال، نقشه‌ها و کلیپ هنری) می‌توانند پوستر را جذاب و برای فهم آسان کنند، اما مطمئن شوید آنها به ارائه شما کمک می‌کنند. تلاش کنید تعادل بین متن و تصاویر را با توجه اندازه و ابعاد پوستر پیدا کنید.یک پوستر نیاز به یک پس‌زمینه یکدست دارد، تا آن را از تخته پوستر و پوسترهای همجوار جدا ‌کند.

برای دستیابی به این، شما می‌توانید اجزاء خاصی از پوستر را روی مقوا رنگی قرار دهید (”پوستر چندبخشی“) یا، متناوباً، شما می‌توانید یک ”پوستر تک صفحه‌ای“ تولید کنید.

بخاطر داشته باشید که پس‌زمینه نباید آشفته کننده باشد؛ این یک پیام است که باید تأکید شود.

اگر شما می‌خواهید گروهی از داده‌ها را روی پوستر هماهنگ کنید، در این صورت شما ممکن است از یک رنگ پس‌زمینه استفاده کنید که با پس‌زمینه اصلی متناسب باشد. اگر شما می‌خواهید بخشی از پوستر را برجسته کنید، در این صورت شما باید یک رنگ متضاد را انتخاب کنید. معمولاً متن بهتر مطالعه می‌شود هنگامی که نوشته روی یک پس‌زمینه روشن باشد (برای مثال، بژ روشن یا خاکستری)، اما سفید خالص نباشد.

بعضی اوقات شما پوسترهایی می‌بینید که از تعدادی صفحه منحصربفردی تشکیل می‌شوند که مستقیماً بر روی تخته پوستر، غالباً با یک قاب تیره در اطراف و فضای خالی بین صفحات نصب شده‌اند. معمولاً این ترکیب تأثیر بی‌ربطی ارائه می‌دهد، که می‌توان با یک صفحه پس‌زمینه یکدست از آن جلوگیری کرد.

هر بخش از پوستر باید حاوی فقط تعدادی پیام مهم باشد. نیاز نیست شما جملات را به صورت کامل بنویسید، بنابراین اکثر کلمات را حذف کنید، اما حرف اصلی باقی گذاشته شود. جزئیات را می‌توان در یک مقاله نوشته شده ارائه داد.

پس نتیجه می گیریم که:

بیش از حد مطالب در پوستر قرار داده نشود. بعضی از فضاها را خالی باقی گذارید، بنابراین ناظر می‌تواند متن را به راحتی درک کند؛ اما مطمئن شوید که متن و تصاویر غیرمرتبط به نظر نرسند. به خاطر داشته باشید هدف، برانگیختن علاقه و فعال کردن بحث است. ادامه دارد.......(سیارک)

آیا مقاله طراحی پوستر برای کسب و کار شما مفید بود؟ لطفا تجربیات خود را با کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید