وام کرونا، ثبت نام در سامانه کارا و نحوه محاسبه مبلغ تسهیلات کرونا

483830272.jpg

 

یکی از سیاست های بانک مرکزی در زمان شیوع کرونا، پرداخت وام به کسب و کارهای آسیب دیده از شرایط به وجود آمده است؛ برهمین اساس متقاضیان بعد از تشخیص بانک مرکزی و سامانه کارا می توانند به بانک‌های معرفی شده مراجعه کنند.

 

 

وام کرونا به مشاغل آسیب دیده

بر اساس دستورالعمل‌های بانک مرکزی، اشخاص حقیقی و حقوقی فعال دارای مجوز کسب یا تولید در بخش‌ها و رسته‌های تعیین شده از سوی وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تحقیقات و فناوری اطلاعات، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و راه و شهرسازی که فعالیت‌های آنها در دوره شیوع کرونا با اختلال مواجه شد، مشمول این تسهیلات می‌شوند. این تسهیلات تنها به متقاضیانی تخصیص خواهد یافت که در سامانه «کارا» kara.mcls.gov.ir تسهیلات کرونا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت‌نام کرده و به بانک معرفی شده باشند.

برهمین اساس، بانک‌ها با هدف کمک به صاحبان کسب و کارهای آسیب‌دیده ناشی از شیوع بیماری کرونا و همچنین حفظ اشتغال و تامین هزینه‌های عملیاتی این واحدها، به معرفی‌شدگان سامانه «کارا» تسهیلات پرداخت می‌کند.

 

 این تسهیلات برای شاغلین در واحدهای کسب و کار با تعداد کمتر از 50 نفر به ازای هر شاغل 120 میلیون ریال در دو مرحله به صاحب مجوز کسب و کار پرداخت می‌شود که 70 درصد آن برای پرداخت دستمزد شاغلین و 30 درصد برای هزینه‌های عملیاتی واحد کسب و کار آسیب‌دیده از کرونا اختصاص خواهد یافت.

ضمن اینکه این تسهیلات برای کسب و کارهایی که از شیوع این بیماری بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شده‌اند، به ازای هر شاغل 160 میلیون ریال در نظر گرفته شده که در دو مرحله به فاصله یک ماه پرداخت می‌شود و 50 درصد تسهیلات به منظور پرداخت دستمزد شاغلان و 50 درصد برای هزینه‌های عملیاتی مرتبط با کسب و کار در نظر گرفته شده است.

 

درصد سود وام کرونا و زمان بازپرداخت تسهیلات کرونا

گفتنی است، مکانیسم واریز مبالغ این تسهیلات به حساب نیروی کار و کارفرما در زمان انعقاد قرارداد به تأیید سازمان تأمین اجتماعی خواهد رسید و در سامانه «کارا» درج می‌شود. البته نرخ سود این تسهیلات 12 درصد و زمان بازپرداخت آن 24 ماهه است و  با سه ماه تنفس در اختیار متقاضیان و واجدان شرایط قرار می‌گیرد.

 

وام کرونا برای رانندگان

سامانه کارا وام کرونا رانندگان

همچنین رانندگان مسافربری درون و برون‌شهری خویش‌فرمای بیمه‌پرداز نیز در قالب این طرح تا سقف 60 میلیون ریال به صورت یک‌جا از این تسهیلات استفاده خواهند کرد.

 

زمان پرداخت وام کرونا به مشاغل آسیب دیده

آغاز پرداخت تسهیلات به مشاغل آسیب دیده از کرونا/ مشمولان دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کنند

بنگاه‌های آسیب دیده از کرونا از 24 اردیبهشت برای تکمیل فرآیند دریافت وام، به شعب منتخب بانک ها مراجعه کنند. و همانطور که در بالا هم اشاره کردیم بازپرداخت این تسهیلات از مهر ماه با سه ماه تنفس آغاز می‌شود.


به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال این وزراتخانه با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: 

 

سامانه کارا وام کرونا

سامانه کارا وام حمایتی کرونا
- کارفرمایان و خویش‌فرمایان دریافت کننده پیامک در صورت تمایل به دریافت تسهیلات می‌توانند از امروز(چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت‌) به "سامانه کارا"  به نشانی kara.mcls.gov.ir مراجعه کرده و در قسمت "تسهیلات کرونا" فرایند ثبت‌نام را با ثبت کد ملی آغاز کنند. 


- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پنج‌شنبه (18 اردیبهشت)، ارسال پیامک برای یک میلیون واحد اقتصادی به شدت آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا را آغاز کرده است. 

 

مشاغل مشمول دریافت وام کرونا

- برآوردها نشان می دهد حدود سه میلیون شاغل بیمه شده در یک میلیون واحد اقتصادی آسیب دیده مشغول به کار بوده‌اند .
- بنگاه‌های مشمول دریافت تسهیلات کرونا، ذیل ۱۳رسته شغلی هستند که اسامی آنها به‌تازگی از سوی کارگروه اقتصادی مقابله شیوع کرونا به ‌روزرسانی شده است.
- بنگاه هایی که با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل شده‌اند حمایت‌های بیشتری نسبت به بنگاه‌هایی که تعطیل نبوده‌اند، خواهند گرفت. 
- بنگاه حتماً باید "فعال" باشد، نیروی کار را حفظ کند و "شاغل بیمه شده" داشته باشد. 
- یکی از مبناهای اصلی برای ارائه تسهیلات کرونا "شاغل بیمه شده" در این بنگاه‌ها است که اخراج نشده و یا به صندوق بیمه بیکاری معرفی نشده باشد. 
- مبلغ تسهیلات کرونا در بنگاه های فعال به ازای هر یک نفر شاغل بیمه شده ۱۲ میلیون تومان وام است. 
- همچنین برای بنگاه هایی که به دستور ستاد ملی تعطیل شده باشند این رقم ۱۶ میلیون تومان به ازای هر یک نفر شاغل بیمه شده خواهد بود .
- بر اساس پیش بینی های انجام شده پرداخت تسهیلات این دسته از واحد ها از اوایل خرداد آغاز خواهد شد.
- اگر یک بنگاه نیروی کار خود را تعدیل  و نیروی کار برای دریافت بیمه بیکاری به صندوق بیمه بیکاری مراجعه کرده باشد، مشمول این طرح نخواهد بود.
- برای بنگاه‌های با نیروی شاغل کمتر از ۵۰ نفر، ۷۰ درصد از تسهیلات برای پرداخت دستمزد خواهد بود و ۳۰ درصد به‌عنوان سرمایه در گردش در نظر گرفته شده است.
- برای بنگاه‌های بزرگ‌تر نیز ۵۰ درصد برای دستمزد و ۵۰ درصد به‌عنوان سرمایه در گردش منظور شده است.
- کارفرمایانی که مشمول این رسته ها بوده و برای آنها پیامک ارسال نشده است، در مراحل بعدی منتظر ارسال پیامک از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باشند.

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید