سخنان مبهم و بی ربط می تواند نشانه ی اولیه ی آلزایمر باشد

(سیارک) : سخنان مبهم و بی ربط می تواند نشانه ی اولیه ی زوال عقل باشد. پژوهش های جدید نشان می دهد که سخنان غیرتخصصی و بی ربط می تواند نشانه های اولیه ی بیماری آلزایمر یا جنون باشد.
هر کسی که سخنان بی ربط بگوید، از بیماری عصبی رنج نمی برد، اما دانشمندان تغییرات ظریف اما قابل اندازه گیری را در سبک گفتار شناسایی کرده اند که می تواند حدود یک دهه پیش از تشخیص رسمی آلزایمر، رخ دهد.


دانشمندان در یک نمونه ی کوچک، شواهدی دریافتند که افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) یک نوع شرایط عصبی مرتبط با از دست دادن حافظه احتمالاً از واژگان بیش از نیازشان استفاده کرده و زمان بیش تری برای یافتن واژه ی صحیح نسبت به همتایان سالم خود نیاز دارند.
MCI همواره، به جنون یا آلزایمر منجر نمی شود، اما پژوهش ها نشان می دهد در افراد متبلا به این شرایط، ریسک پیشرفت جنون نسبت به سایر همسالان آنها، 3 تا پنج برابر افزایش می یابد.
یکی از تفاوت ها، متوسط طول سخن است تعداد واژه هایی که افراد MCI در مقابل افراد مسن تر سالم به کار می برند. جانت کوهن شرمن، محقق بیمارستان ععمومی ماساچوست، در یک تلگراف گفت. این تفاوت بسیار معنادار بود.
شرمن تأکید کرد که هر کسی که رشته ی افکارش را در میانه ی جملات از دست می دهد، در خطر پیشرفت زوال فکری/ جنون است اما، وقتی الگوهای گفتاری ناگهان تعییر می کنند، زمان آن است که به عزیزانمان توجه کنیم.
در حقیقت، وی امیدوار است که تیمش، یک آزمایش زبانی تشخصیص در دهه ی آتی داشته باشند که می تواند خطر پیشرفت زوال عقلی را بر اساس الگوهای زبانی، سالها پیش از پیدایش علائم آنها، تشخیص دهد.
شرمن در جلسه ی انجمن پیشرفت علوم آمریکا 2017 در بوستون تحت عنوان گزارشات گاردین، گفت: یکی از بزرگترین چالش های امروزی از منظر بیماری آلزایمر، شناسایی سریع تغییرات هنگامی که بسیار جزیی هستند و تشخیص آنها از میان تغییراتی که در پیری عادی رخ می دهد، است.
تا کنون مطالعات بسیاری، تغییرات حافظه را بررسی کرده اند، اما می دانیم که در زبان نیز تغییراتی رخ می دهد.
محققان پیش از این، به تغییرات مربوط به زبان، در آثار شخصیت های برجسته ای که به زوال عقلی یا آلزایمر دچار شده اند، مثل تغییر در سبک نوشتار ایریس موردوخ، در کتابهای آخرش، و سخنان رولاند ریگان، اشاره کرده اند.
شرمن می گوید: زوال رومن ریگان، با چند واژه ی منحصر به فرد و تکرار جملات در گذر زمان، آغاز شد.
با استفاده از مواد بیشتر، عبارات خالی بیشتر، مثر « چیز» یا «چیزی» یا چیزهایی مثل «در واقع»، «اساسا» یا «خب» زوال او آغاز شد. به منظر بررسی این که آیا این روند نشان گر جامعه ی کلی است یا نه، محققان، توانایی های زبانی 22 فرد جوان سالم، 24 فرد مسن سالم و 22 فرد مبتلا به MCI را با هم مقایسه کردند.
به این شرکت کنندگان ابتدا تکلیفی داده شده در که در آن آنها باید سه واژه، مثلا خودکار، جوهر و کاغذ را به هم ربط می دادند.
شرکت کنندگان سالم به احتمال بیشتری این سه را در یک جمله ی ساده به هم ربط دادند چیزی در یک خط « من با جوهر روی کاغذ با خودکارم نوشتم».
اما بیماران مبتلا به MCI روایت های مبهم، فراوان، و طولانی برای ارتباط این سه واژه دادند مثل گفتگو درباره ی رفن به فروشگاه برای خرید یک خودکار.
شرمن به گاردین گفت: آنها در انتقال اطلاعات اختصار کمتری داشتند، جملاتی که آنها می نوشتند بسیار طولانی تر بودف آنها به سختی متمرکز می ماندند و حدس می زنم که می توانید بگویید که آنها برای گرفتن نکته، مطلب را بسیار بیشتر پیچ و تاب می دادند.
در آزمایشی دیگر، این تیم از شرکت کنندگان خواست، عبارت هایی که محقق می خواند، تکرار کنند.
واژگان و دستور زبان پیچیده،، مشکل افراد مبتلا به MCI نبود، بلکه آنها وقتی باید عبارت های حاوی ضمایر مبهم را تکرار می کردند مثل فرد، پس از فارغ التحصیلی باب را ملاقات کرد، با مشکل مواجه بودند.
اینها، جملاتی هستند که شما باید معنا را به ضمایر خودشان اختصاص دهید.
به منظور شفاف سازی، این کار، یک کار بسیار ابتدایی است، بنابراین نمی توان خیلی دقیق آن را خواند اکنون تیم، تنها نمونه ی بسیار کوچکی را بررسی می کند.
این تیم یافته های خود را در نشست هفته ی گذشته پیش از انتشار در نشریه ی بررسی قراین، ارائه کرد، اما تا زمانی که یک مقاله ی منتشر شده برای خود بیابیم، باید نتایج را به عنوان مشتی از خروار در نظر بگیریم.
در حالی که هیئت منصفه همچنان درباره ی علائم هشداردهنده ی خاص، اظهار نظر نکرده، برخی نشانه های اولیه ی زوال عقلی که دانشنمدان درباره ی آنها توافق دارند و باید مورد بررسی قرار گیرند عبارتند از:
سردرگمی در مورد زمان و مکان
مشکل در انجام وظایف آشنا
قضاوت ضعیف یا رو به زوال
تغییر در شخصیت یا رفتار
از دست دادن ابتکار عمل
مشکلات مربوط به جا به جا گذاشتن اشیاء
مشکلات مربوط به تفکر انتزاعی
از دست دادن حافظه که بر عملکرد روزمره اثرگذار است.

6 روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

با آلزایمر خداحافظی کنید

تغذیه سالم برای به تعویق انداختن آلزایمر

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • Chuckles 885 :

    try wearing a cute dress and some cute kids heels ,a cute purse and make up!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!i love those things so try them i will dye if you do not try th!!!!!!!!!!!e!!!!!!!m!!!!!!!!

    1395/12/26 20:41

بیشتر بخوانید