باداب سورت

در

باداب سورت چشمه پلکانی تراورتنی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است. این چشمه در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری می‌باشد. باداب سورت توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. ثبت جهانی این باداب نیز پس از پاموک‌کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان بوده است.

زیباترین و خطرناک ترین مکان دنیا چاه یعقوب

20 مکان عجیب دنیا 

سی مکان دیدنی فراموش شده

این چشمه‌ها در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریای خزر جای دارند و ایران بی‌نظیر هستند. اطراف چشمه پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است.(سیارک
این باداب شامل چندین چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمه پرآب دارای آب بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد است. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است، در اطراف چشمه کمی رسوب آهن نشسته‌است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچهٔ پلکانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدیدآورده‌است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژهٔ قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌اندازهای اطراف به ویژه در غروب تحسین‌برانگیز است.(سیارک

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

20 مکان عجیب دنیا از باداب سورت ایران تا جزایر ژاپن

در

دنیا عجیب و شگفت انگیز است. از باداب سورت ایران تا جزایر ژاپن که توسط گربه ها فرمان روایی می شود. ما تصاویری برای گردشگران داریم که تابحال دیده نشده است.

 

1. دریاچه تکه ای، بریتیش کلمبیا، کانادا

 

2. جاده غول آسا، ایرلند شمالی

 

3. ثور خوب، اورگان، ایالات متحده آمریکا

 

4. پاموک‌کاله، ترکیه

 

5. دریاچه Hillier، استرالیای غربی

 

6. باداب سورت، ایران

باداب سورت چشمه پلکانی تراورتنی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است. این چشمه در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری می‌باشد. باداب سورت توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. ثبت جهانی این باداب نیز پس از پاموک‌کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمه آب شور جهان بوده است.

 

7. کوه های تیانزی، چین

 

8. خطوط نازکا، پرو

 

9. مثلث برمودا، اقیانوس اطلس شمالی

 

10. جزیره سكوترا، یمن

 

11. دستی در صحرا، شیلی

 

12. تپه های شکلاتی جزیره Bohol، فیلیپین

 

13. ساحل سرخ، پانجیان، چین

 

14. قوطی ساده، لائوس

 

15. پارک ملی دره جن، یوتا، ایالات متحده آمریکا

 

16. کوچه استخوان نهنگ، سیبری

 

17. ساحل شیشه ای، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا

 

18. دخمه مردگان، پاریس، فرانسه

دخمه مردگان وحشتناک پاریس شامل شبکه ای تونل ها های عمیق زیر زمینی در زیر شهر پاریس است. این دخمه آرامگاه بیشتر از 6 میلیون پاریسی است. 

 

19. آب‌فشان فلای، نوادا، ایالات متحده آمریکا

 

20. جزیره گربه، ژاپن

Tashirojima یک جزیره کوچک در شرق ژاپن است، این جزیره جمعیت کمتر از 100 نفر دارد. البته این مردمان دوستان پشمالوی زیادی دارند. مردم جزیره معتقد هستند این گربه ها برای آنها شانس میاورند.
در این جزیره حضور سگ ممنوع است.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

حفاظت از بناهای تاریخی

در

شاید حرف های زیادی برای توصیف حفاظت از بناهای تاریخی استفاده شود. اما، حفاظت چیست؟
حفاظت ،عملیات فنی برای بناهای تاریخی می باشد که شامل کارهای فیزیکی برای حفظ استخوانبندی و مصالح بناهای تاریخی می شود. اگرچه مفهوم آن به راحتی قابل درک است اما در واقعیت حفاظت به هرحال مانند نوسازی می باشد. درک اشتباه از حفاظت، گرایش عموم را نسبت به حفاظت از بنای میراث محلی تا حدودی ملالت انگیز ساخته است.
مطابق با اصول حفاظت، عمل حفاظت از بنا باید تا حد ممکن ساختار اولیه بنا و استخوانبندی آن را نگه دارد. با توجه به این اصل و هدف حفاظت از میراث ملی مان به حالت ماهیت واقعی یا ارزش اصلی آن، این به یکی از چالش ها و موضوع های اساسی به ویژه در قضاوت و تصمیمات در حفاظت تبدیل شده است
حفاظت از بناهای تاریخی ضمن اینکه در عمل باید به یک درخواست اصلی تبدیل شود،باید به دستور جلسه اصلی در صنعت توریست تبدیل شود. عموم مردم، حرفه ای ها و پژوهشگران نسبت به میراث فرهنگی هوشیارتر و آگاه تر شده اند. این هوشیاری فقط در مورد آثار و بناهای تاریخی نیست بلکه فرآیند حفاظت و تصویر نهایی بناهای تاریخی را نیز دربر می گیرد. 
بناهای تاریحی گذشته ماست که برای حال حفظ شده و برای نسل های آینده به ارث گذاشته می شود. میراث به عنوان مفاهیمی که در زمان حال به گذشته متصل شده، تصور می شود و به عنوان دانشی که در زمینه اجتماع، سیاست و فرهنگ تعریف شده در نظر گرفته می شود. من استدلال Graham را دنبال می کنم زیرا میراث دانشی است که به طور مختصر یا تلویحا در بین شواهد فیزیکی اثبات شده، به خصوص در محیط ما مانند آثار تاریخی، بناها، خیابان ها، منظره هایی در بردارنده فعالیت مردم. بناهای قدیمی و تاریخی، نمادی از هویت فرهنگی و میراث یک جامعه ی خاص است. با تایید کیفیت بناها، مردم می توانند با اجدادشان ارتباط برقرار کرده و نه تنها از زندگی آن ها بیاموزند بلکه، با نوآوری های ساخت و ساز گذشته نیز آشنا شوند. نوآوری ها را می توان از سبک معماری، طراحی، مصالح و بافت و همچنین تکنیک ساخت و ساز شناسایی کرد.
موضوع میراث همیشگی است. مجمع (کنوانسیون) یونسکو در مورد حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی در سال 1972، میراث فرهنگی را با طبقه بندی های زیر تعریف کرده است:
• آثار تاریخی: کارهای معماری، کارهای تاریخی مجسمه تراشی و نقاشی، عناصر یا ساختاری از طبیعت مربوط به باستان شناسی، کتیبه ها، خانه غار ها و ترکیبی از ویژگی ها، که از منظر تاریخی، هنری و یا علمی برجستگی هایی در ارزش های جهانی دارند. ( سیارک)
• ساختمان های گروهی : گروهی از ساختمان های جدا یا به هم پیوسته که از نظر معماریشان، یک شکل بودن و یا جایگاهشان در منظره از لحاظ تاریخی، هنری و یا علمی برجستگی هایی در ارزش های جهانی دارند
• اماکن : کارهای ایجاد شده توسط بشر یا ترکیبی از کارهای طبیعت و بشر، و مناطقی دربردارنده اماکن باستان شناسی که از لحاظ تاریخی، هنری و یا علمی برجستگی هایی در ارزش های جهانی دارند .
میراث فرهنگی به دو گروه تقسیم می شود که شامل اشیا فرهنگی قابل لمس و غیر قابل لمس می باشد. میراث قابل لمس شامل منطقه، اثر تاریخی و بنا می باشد. میراث غیر قابل لمس شامل هرنوع اصطلاح، زبان، عملکرد، رقص، شعر، آهنگ، مواد هنری که ممکن است وجود داشته یا دارند، مرتبط با میراث آن کشور است.
بناهای تاریخی را نیز می توان به عنوان منابع محدود میراث معماری که در محیط ساخته شده ما دیده می شوند، دسته بندی کرد. تقریبا تمام این بناها، که البته از مشکلات معیوب بودن رنج می برند، نادیده گرفته شده و بدون نگهداری مناسب، بیشتر تخریب می شوند.

 مفهوم و اصل حفاظت

حفاظت، اقدام انجام گرفته برای جلوگیری از خراب شدن و مدیریت تغییر بناهای تاریخی است. اما، مفهوم یا روشی که باید به کار برد تا از بناهای تاریخی حفاظت کرد چیست؟ مفهوم صحیح حفاظت، حفظ اصلیت میراث بر اساس شواهد اولیه یا تاریخی است. اصلیت واعتبار، فرآیند یا خواسته ای برای آشکار کردن ماهیت واقعی یک شی است. 

وسیله ای که ماهیت واقعی یک چیز را حفظ می کند، حفاظت نامیده می شود.

ماهیت واقعی یک چیز شامل شواهدی از ریشه های آن، ساختار اولیه آن و موادی که از آنها تشکیل شده و اطلاعاتی در مورد تکنولوژی مربوط به ساخت آن می شود. ( سیارک)
اما چگونگی به کارگیری مفهوم یا تمرین کارهای حفاظت برای تشخیص دادن کمی دشوار است. در عمل، قضاوت و تصمیم در حفاظت، ملاحظاتی اخلاقی است تا احتیاجات زیبایی. برای برآوردن مفهوم ماهیت واقعی و تمایل برای آشکار کردن و حفظ میراث به شکل اولیه آن، راهبردها و منشورهای بین المللی حفاظت مانند :اصول و استاندارد های حفاظت که بر اساس کدهای اخلاقی بیان شده، تهیه کرده اند. کدهای اخلاقی به صورت "مجموعه ای از اصول و ارزش های اخلاقی " تعریف می شود . برای کار در خارج از کشور یا به صورت محلی، ملاحظات اخلاقی بهترین راه رسیدن به اهداف حفاظت میراث می باشند. این کدها حفاظت کننده و کارورز را برای احترام، درک و تقدیر بیشتر از میراث فرهنگی تشویق می کند. اصول اساسی و استاندارد های حفاظت که در منشورهای بین المللی آمده شامل:
1. ضبط و تحقیق دقیق قبل از اقدام
2. کمترین تغییر در استخوانبندی تارخی
3. حداقل ریسک در از دست دادن چیزی به صورت قابل توجه، آسیب یا عدم اطمینان در عملکرد اقدامات
4. برگشت پذیر بودن اقدامات
5. ابقا حداقل ساختار اولیه
5. استفاده متمایز یا قابل تشخیص از مواد جدید و اضافی
7. همفکری در تفسیر و همفکری در استفاده
8. احترام برای کیفیت محل
9. ترجیح مواد اصلی و طرزکار
10. طول عمر کار به پایان رسیده

 رعایت اصالت در حفاظت

وقتی شغلم را به عنوان حفاظت کننده از بنا در سال 2000 آغاز کردم، اولین چیزی که توسط پروفسورم گفته شد این بود که "وقتی وارد بناهای تاریخی می شوی، نیاز به مزه و طعمی از خانه یا ساختمان به عنوان کسی که قبلا ساکن آن بوده نیاز داری..." نیاز داری که تاریخ و داستان ها را بیابی...نیاز داری با بنا صحبت کنی، با چوب ها، سنگ ها، و تمام عناصر زیرا از آنجا می توانی صنعتگران و زمان را بشناسی و حتی نظریه گذشته را بسازی و برای ترمیم بنا دچار اشتباه نشوی حتی اگر آن بنا با تاریخ جدید، تقویت شده باشد، مرتبط باشد، جایگزین شده باشد، در موردش اغراق شده باشد و یا با آن درمان شده باشد، زیرا عناصر اولیه از طریق احساسات و ادراک صحبت خواهند کرد.
اصالت فقط برگرداندن فیزیکی بنا نیست بلکه مهم ترین چیز وقتی که ساختمان حفاظت می شود، احساس، خاطره و درک پایانی است. سعی می کنیم در گذر زمان از وقتی که اولین بنا ساخته شد، وقتی که صنعتگران بنا را ساختند، مواد و محیط در هرقسمت از فضا در ذهن های طبیعت تصویر شد، بمانیم. تعیین اصالت معمولا به تاریخ، داستان های محلی چه داخل خود بناها و چه در جوامع و محیط اطراف مطرح شده است. ( سیارک)

چگونه اصالت تعیین می شود؟

اصالت ،  موضوع ساده ای نیست. هر قسمتی از توسعه یک مکان برای خودش اصالتی دارد که منعکس کننده زمان خود می باشد.تاکید بر اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی باید محترم شمرده شوده، تمامی شکل ها و دوره های تاریخی، در ارزش نسبت داده شده به میراث ریشه دارند. حفاظت از اموال تاریخی باید تست اصالت طراحی، مواد، طرز کار و تنظیمات را تامین کند.
طراحی و ماده معتبرترین معیار در حفاظت بنای تاریخی هستند. طراحی و مواد به کاربرده شده در مدل طراحی و تکنیک ساخت به عنوان یک ارزش مهم در بنا محسوب می شود زیرا تاریخ گذشته را گرد هم می آورد. در این طراحی و مواد اولیه، شواهد علمی که با زمان از بین رفتند، ایده ها و دوران طلایی بناهای تاریخی وجود دارند.

رویکرد حفاظت

حفاظت عمل انجام شده برای طولانی کردن عمر بناهای تاریخی است که کارهای مختلفی مانند ترمیم، نگهداری، بازسازی، توانبخشی و سازگار سازی و یا هر ترکیبی از این ها را در بر می گیرد. در کارهای جدید، تصمیم گیری برای حفظ بنای میراث، بر اساس فاکتورهای تاریخی و فرهنگی است. منحصر به فرد بودن طراحی بنای میراث به عنوان سهمی تاریخی و فرهنگی در نطر گرفته می شود. تکنیک ها، روش ها و مواد استفاده شده برای ساخت و ساز این بناها، نگرانی اصلی پروژه های حفاظت است. در کارهای جدید 3 رویکرد همیشه در حفاظت بناهای تاریخی به کار گرفته می شود.

1- ترمیم

ترمیم به معنای فرآیند بازیابی با دقت اشکال و جزئیات ساختار یا بخشی از ساختار و تنظیمات آن به همان شکلی که در دوره ای از زمان به نظر می رسیدند، با زدودن کار اخیر و جایگزین کردن کار اولیه می باشد و شامل ترمیم کامل داخل و خارج است. کار ترمیم وقتی مناسب است که محدود به دوباره سوار کردن مجدد اجزای جا به جا شده و زدودن مواد جمع شده باشد. دوباره سوار کردن اجزای جابجا شده وقتی مناسب است که مبتنی بر جایگزینی مواد اولیه و اسناد معتبر باشد.

2- حفظ

حفظ به معنی متوقف کردن تخریب، تجزیه یا ویرانی بیشتر و ایجاد ایمنی و ساختاری خوب است. حفظ باید تنها در صورتی انجام گیرد که شواهد ساخت یا استفاده از استخوانبندی مبهم باشد.

3- بازسازی

بازسازی به معنی فرآیند تولید دوباره دقیق با ساختمانی جدید است، طوری که شکل ها و جزئیات ناپدید شده ساختار، یا قسمتی از آن به صورتی باشند که زمانی به آن شکل بودند و شامل بازسازی کامل یا جزئی شود. بازسازی فقط زمانی مناسب است که مکان ناقص باشد و بازسازی برای نجاتش از انهدام ضروری به نظر برسد و اهمیت فرهنگی مکان را کامل آشکار کند.

فرآیند حفاظت

عمل حفاظت از بنای میراث محتاج توجه دقیق مالکان بنا، ساکنان و درگیر شدن و تجربه انواع متخصصان مانند برنامه ریزان شهر، معمارهای محافظت کننده، نقشه برداران ساختمان، معماران زمینه، نقشه برداران کمی، مهندسان متخصص، پیمانکاران ساختمان، باستان شناسان، مورخان هنر و آثار باستانی می باشد.

آن ها نیز باید توسط افراد ماهری مانند صنعتگران، زیست شناس، شیمیدان، باستان شناس وزمین شناس حمایت شوند. تمام این کارشناسی ها به درجه بالایی از اتحاد، کار تیمی، تجربه، ارتباطات و علم مصالح ساختمان و ساخت و ساز نیاز دارند به خصوص در برخورد با بناهای تاریخی زیرا کار تعمیرات و حفاظت برای بناهای تاریخی آیتم پرهزینه ای است.  ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

عکس های دیده نشده از تخت جمشید

در

عادت دارم هر چند وقت یکبار به عکس هایی که در مسافرت هایم گرفته ام نگاهی بیندازم و این بهانه را، چند روز پیش عکسی در تلگرام به من داد!! عکسی از 2 نفر ایستاده روی یکی از مجسمه های تخت جمشید و نفر سومی که در حال عکس گرفتن از آنها بود و مشخصا نفر چهارم که این صحنه را شکار کرده و زیر عکس نوشته بود:" دوستان، ما 2500سال تمدن نداریم بلکه در 2500 سال پیش متمدن بوده ایم و این ها خیلی باهم متفاوت هستند ."واین بهانه ای شد برای زیر و رو کردن عکس ها و مروری بر خاطرات شیراز گردی در آن هوای گرم تابستان و نور خورشیدی که در آن دشت بیکران چشم ها را می زد.  حدود 14 سال پیش  برای اولین بار به شیراز سفر کردم حاصل این شیراز گردی هزارواندی عکس بود.

معمولا در عکس هایی که از تخت جمشید می بینیم ستون هایی سر بفلک کشیده یا کنده کاریی هایی بر روی تخته سنگ های بسیار بزرگ ، مجسمه هایی سنگی بدون خط و خراش می بینیم عکس هایی که برای این پست جدا کرده ام گوشه ای از بی مهری به این میراث فرهنگی و گردشگری را نشان می دهد.

                         عکسی از 2 نفر ایستاده روی یکی از مجسمه های تخت جمشید 

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

رمز و راز لائوس: کوزه های سنگی غول پیکر

در
رمز و راز لائوس: کوزه های سنگی غول پیکر هزاران ساله، مورخان درباره هدف آن بحث می کنند.

با توجه به افسانه ها، غول هایی که قبلا در قلمرو لائوس مدرن کنونی زندگی می کرده اند، در حافظه صدها کوزه بزرگ سنگی در استان Xieng Khouang حفظ شده است . وزن آنها اغلب به 6 تن می رسد. البته، ساکنان محلی، ادعا می کنند که اکثر مردم عادی از آنها استفاده می کرده اند، اما برای چه منظوری؟هنوز مشخص نشده است. بله، و این کوزه های عجیب غول پیکری که در سراسر دره پراکنده اند، احتمالا بین 1500 تا 2000 سال پیش هستند. واقعا شگفت انگیز است!

کوزه های غول پیکر اسرار آمیز
دره یخچال - اصلی ترین نقطه ی تاریخی لائوس است
دره کوزه یکی از مشهورترین نشانه های تاریخی لائوس است و به قطب گردشگری در لائوس تبدیل شده است. در طول جنگ داخلی (1970)، قلمرو Xieng Khouang بارها بمباران شد، بنابراین امروز کار باستان شناسان دشوار شده است. گردشگران نیز تنها بر روی یک پلتفرم خاص، که از مواد انفجاری پاک سازی شده اند، مجاز  به بازدید می باشند. با وجود تمام مشکلات، مورخان همچنان به جستجوی آثار باستانی خود میپردازند و از نجات یک میراث فرهنگی جهانی و اضافه کردن آن به میراث جهانی یونسکو  حمایت می کنند.
درختی که در یک کوزه رشد کرده است
دانشمندان چندین فرضیه در مورد منشا کوزه ها ارائه می دهند. اکثر مردم تمایل دارند فکر کنند که در جایی که امروزه بیش از 60 سایت با صدها کوزه ی مرموز وجود دارد، یک مسیر تجاری باستانی در هزاران سال پیش بوده است. مخازن ساخته شده از سنگ، گرانیت، ماسه سنگ یا مرجانی کالسیته می توانسته اند برای ذخیره مواد غذایی یا جمع آوری آب باران استفاده شوند.
بیشتر کوزه ها دور هستند
نظریه دیگر: کوزه ها به عنوان محل دفن های ویژه استفاده می شده اند.
کوزه مستطیلی
همچنین یک افسانه باستانی وجود دارد که می گوید زمانی که پادشاه جونگ تصمیم می گیرد پیروزی خود را بر ارتش دشمن جشن بگیرد و همه افراد محلی را با شراب برنج "لائوس لائو" پذیرایی کند نیاز به کوزه هایی داشته است.
سن کوزه ها از 1500 تا 2000 سال
احتمالا کوزه ها در مسیر تجارت قدیمی پراکنده بوده اند
ابعاد کوزه ها شگفت انگیز است: هر یک از نیم متر تا سه متر طول دارد. بعضی از آنها یک شکل گرد سنتی دارند، برخی مستطیل شکل هستند.بعضی از آن ها می توانند تا ۱۳ تن وزن داشته باشند و بلندترین ارتفاعدر کوزه ها ۳ متر است. نزدیک کوزه ها، تعداد زیادی صفحات گرد پیدا شد که احتمالا به عنوان پوشش و درب کوزه هااستفاده می شده است.
 
کوزه های باستانی در 60 سایت جداگانه پراکنده شده اند
 
کوزه ها می توانسته اند به عنوان ظروف ذخیره سازی مواد غذایی و یا در دفن مرده ها و مراسم تشییع جنازه استفاده می شود.
رمز و راز دیگری که بسیاری از مورخان را برای چندین سال گیج کرده است، توپ های کروی سنگی مرموز در کاستاریکا است . هیچ کس هنوز موفق به کشف اهداف توپ های غول پیکری که هزاران سال پیش ساخته شده، نشده است!

نظرات

در ادامه بخوانید...