روش های کاهش درد سندرم پای بی قرار

(سیارک) سندرم پای بی قرار را می توان نوعی اختلال در خواب فرد به شمار آورد که سبب احساس درد و ناراحتی در پا های فرد می شود. این بیماری علائم زیادی دارد که ازجمله می توان به مور مور شدن و گزگز پا اشاره کرد. این علائم مربوط به قسمت خاصی از پا نیست و در سر تا سر می توان آنرا احساس کرد اما نقطه اصلی آن در ساق پا است. 



سندروم پای بی قرار (RLS) که آن را بیماری ویلیس اکبوم هم می نامند نوعی اختلال عصب شناختی بوده و از ویژگی های آن می توان به حس نامطلوب و دردناک در پاها و نیاز غیر قابل کنترل به حرکت دادن پاها در زمان استراحت و یا تلاش برای خوابیدن اشاره کرد. این اختلال، شایع بوده اما از طرفی در اکثر مواقع تشخیص داده نمی شود و تنها در موارد انگشت شمار درمان می شود.
نکات بارزی که می توان در ارتباط با این اختلال به آن پرداخت شامل موارد زیر است:
علائم این بیماری در زمان های عدم فعالیت رخ می دهد، خصوصا در شب ها زمانی که فرد می خواهد استراحت کند یا تلاش می کند بخوابد و گاهی شدت آن در شب به قدری زیاد است که فرد نمی تواند بخوابد.
کمبود خواب منجر به خستگی و خواب آلودگی در طول روز شده و این بر کیفیت زندگی فرد و فعالیت های روزانه او تأثیر می گذارد. رانندگی یا مسافرت برای فرد مبتلا مشکل خواهد شد. همچنین احساس نامساعد و کمبود خواب می تواند به افسردگی منتهی شود.
این اختلال ممکن است در هر کسی اعم از کودکان، بزرگسالان و یا افراد مسن رخ دهد. با این همه، احتمال بروز آن در زنان تقریبا دو برابر بیشتر است.
– سندروم پای بی قرار در زنان و در سه ماهه سوم بارداری و نیز در افرادی که دچار بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری کلیوی و یا پارکینسون هستند شایع تر است.
این بیماری اغلب با اختلالات خواب مانند بی خوابی و وقفه تنفسی خواب مرتبط است.
افراد مبتلا به سندروم پای بی قرار دچار حرکت دوره ای اندام ها در خواب (PLMS) هم می شوند که با حرکات تند و ناگهانی پا و یا تکان های غیرارادی آن همراه بوده که هر ۱۵ تا ۴۰ ثانیه یک بار رخ می دهد.(سیارک)
علائم
علائم شاخص این اختلال، بروز حس نامساعد و نامطلوب در پاها بوده که به نیاز مقاومت ناپذیر به حرکت دادن پاها منتهی می شود. این حس نامساعد و نامطلوب با فشار، سوزش، سفت شدن پا، احساسی مانند این که انگار حشره ای داخل پایتان در حال وول خوردن است، شوک الکتریکی و حس توأم با درد همراه است.
برای بسیاری از افراد این علائم همواره با درد همراه نیست با این حال در تمام موارد علائم آزاردهنده است. از طرفی علائم این اختلال می تواند در بازوها و سایر اعضای بدن هم رخ دهد. شدت این بیماری با بالا رفتن سن افزایش می یابد. عواملی که باعث آغاز این بیماری یا تشدید آن می شود عبارت است از:
استراحت یا عدم فعالیت. هرچه وضعیت شما با استراحت یا بی تحرکی طولانی تری همراه باشد، احتمال بروز یا تشدید علائم این بیماری هم بیشتر است.
علائم پاها در شب بدتر می شود، اما در اوایل صبح این علائم به طور واضح و مشخصی وجود نخواهند داشت. این زمان، زمانی است که فردی که دچار این اختلال بوده می تواند کمی بخوابد.
سفرهای طولانی
بی حرکتی موقع گچ گرفتن بخشی از بدن
تمرین شل سازی عضلات
علل
علل دقیق این عارضه هنوز مشخص نیست. با این حال، محققان دریافته اند که در اکثر مواقع، سابقه خانوادگی نقش مهمی در بروز آن ایفا می کند. از دیگر علل مربوط به آن می توان به ژن ها همراه با تأثیر متقابل میان کمبود آهن در مغز و انتقال عصبی دوپامینی در آن اشاره کرد که دچار اختلال شده است.
گفته می شود که سندروم پای بی قرار با نوروپاتی محیطی، پارکینسون، دیابت، نارسایی کلیوی، رماتیسم مفاصل، اختلالات خواب، و کمبود آهن، منیزیم و یا B12 همراه است. هم چنین مصرف برخی داروهایی که برای درمان حالت تهوع، انواع آلرژی و نیز داروهایی که برای درمان تشنج یا افسردگی استفاده می شوند می تواند سبب بروز سندروم پای بی قرار شود.
تشخیص
معیار اصلی برای تشخیص این اختلال شامل موارد زیر است:
نیاز مقاومت ناپذیر به حرکت دادن پاها به علت حس غیرعادی یا تکان های خودبه خودی
تشدید علائم در شب یا زمان استراحت
تسکین موقت از طریق حرکت
سابقه خانوادگی مثبت و اثرات مثبت درمان دوپامینی از عواملی است که در تشخیص این بیماری بسیار تأثیرگذار است. به عبارت دیگر، این بیماری اغلب نه تنها از جانب پزشک عمومی تسخیص داده نمی شود، بلکه عصب شناسان و فیزیوتراپیست ها هم در تشخیص آن کوتاهی می کنند. از بیماری هایی که به اشتباه با این اختلال تشخیص داده می شود می توان به آرتروز، کمبود ویتامین، وجود کرم در معده، افسردگی، تشویش، استرس و کمبود ویتامین اشاره کرد.
عده ای از دانشمندان معتقدند که درمانی برای سندرم پای بی قرار وجود ندارد و تنها روش مقابله با آن کنترل و کاهش میزان درد است. این بیماری در زنان نسبت به مردان شایع تر است و همچنین افزایش سن نیز از عوامل مهم ابتلا این بیماری است. از جمله شایع ترین علل ابتلا به این بیماری می توان عوامل ارثی و کمبود آهن را نام برد. 
هیچ درمانی برای سندروم پای بی قرار وجود ندارد، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که علائم آن را کاهش دهید. علائم خفیف آن در کل نیازی به درمان ندارد. با این حال، بهتر است برای کمبود آهن تست غربالگری انجام دهید.
روش های درمانی موجود برای این اختلال می تواند این دو مورد باشد:
درمان غیردارویی
درمان دارویی
درمان غیردارویی که توسط پزشک متخصص توصیه می شود عبارت است از:
سلامت خوب خواب
هر رو سر ساعت مشخص خوابیدن و بیدار شدن
ورزش در حد متوسط
اجتناب از خوردن عوامل محرک مانند کافئین
درمان با نور حرارتی مادون قرمز
درمان دارویی
مکمل آهن: این روش درمانی تنها زمانی تأثیرگذار است که میزان تراکم فریتین پایین تر از ۵۰ میکروگرم در لیتر باشد. اگر دچار کمبود آهن باشید، مصرف مکمل هیچ فایده ای برایتان نخواهد داشت.
لوُدوپا: لودوپا همراه با بسارازید یا کاربیدوپا اغلب در صورت ابتلا به سندروم پای بی قرار ادواری یا خفیف تجویز می شود.
دوز مصرفی: در آغاز کار بین ۵۰ تا ۶۲.۵ میلی گرم و در پایان کار بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ میلی گرم که باید هر یک تا دو ساعت یک بار پیش از خوابیدن استفاده شود.
عوارض جانبی: حالت تهوع، سردرد، خشکی دهان، تغییر حس چشایی. لوُدوپا اغلب با تشدید علائم همراه بوده و بدان معناست که علائم زودتر بروز کرده و یا بیشتر با تشدید شدت بیماری مرتبط بوده و گاهی به سایر اعضای بدن هم می رسد.
آگونیست ها یا مقلدهای دوپامین: سه آگونیست یا مقلد برای دوپامین وجود دارد که سازمان FDA آنها را تأیید نموده و عبارتند از: روپینیرول، پرامیپکسول و روتیگوتین زیرپوستی. دوز مصرفی و عوارض جانبی این آگونیست ها در جدول زیر آمده است:
نام دارو دوز اولیه دوز نهایی عوارض جانبی
روپینیرول ۲۵/۰ میلی گرم به طور روزانه و تقریبا ۱ تا ۳ ساعت پیش از خواب ۵۰/۰ تا ۴ میلی گرم به طور روزانه و تقریبا ۱ تا ۳ ساعت پیش از خواب حالت تهوع، حالت خواب آلودگی، خستگی، سردرد، اختلال کنترل تکان ها، کم خونی فشاری
پرامیپکسول ۱۲۵/۰ میلی گرم به طور روزانه و تقریبا ۱ تا ۳ ساعت پیش از خواب ۱۲۵/۰ تا ۱ میلی گرم به طور روزانه و تقریبا ۱ تا ۳ ساعت پیش از خواب حالت تهوع، حالت خواب آلودگی، خستگی، سردرد، اختلال کنترل تکان ها، کم خونی فشاری
روتیگوتین زیرپوستی ۱ میلی گرم در روز ۱ تا ۳ میلی گرم در روز حساسیت پوستی، حالت تهوع، خواب آلودگی، خستگی، سردرد، اختلال کنترل تکان ها، کم خونی فشاری
داروهای ضدتشنج: داروهایی مانند گاباپنتین، کاربامازپین و والپرویک اسید برای برخی از افرادی که دچار این عارضه هستند تأثیرات خوبی به همراه دارد. با این حال، این داروها مورد تأیید FDA قرار نگرفته است.
گاباپنتین در قالب اولین گزینه برای سندروم پای بی قرار دردناک و با توجه به مشکلات مربوط به چند عصب محیطی تجویز می شود.
دوز مصرفی: در آغاز ۳۰۰ میلی گرم و در پایان کار ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی گرم خواهد بود.
عوارض جانبی: آتاکسی (یا ناهماهنگی عضلات)، سرگیجه، حالت خواب آلودگی، خستگی و خشکی دهان است. مصرف آن در بچه ها می تواند با بیش فعالی، تشویش، تغییر خلق و خو و بی قراری همراه باشد.
سایر روش های درمانی با دارو شامل استفاده از داروهای مخدر و بنزودیازپین است. داروهای حاوی مواد مخدر جزو اولین گزینه های درمانی نیستن و علتش هم به خاطر احتمال اعتیاد به آنها و بعد تشدید وقفه تنفسی خواب است. بنزودیازپین هایی مانند کلونازپام هم اگرچه باعث بهبود وضعیت خواب در برخی بیماران می شود اما گزینه جالبی برای بهبود سندروم پای بی قرار محسوب نمی شود.(سیارک)
درمان
ممکن است داروها باعث بهبود سندروم پای بی قرار شوند یا تأثیری روی آن نداشته باشند. اما اقدامات اولیه در جهت مراقبت شخصی و تغییر شیوه زندگی برای بسیاری از بیمارانی از این دست تأثیرگذار است. در این جا به برخی از راهکارهایی می پردازیم که برای افراد مبتلا به این اختلال، جواب می دهد.برای برخی افراد نوشیدن میزان زیادی آب در طول روز باعث می شود به خاطر سندروم پای بی قرار در شب دائما بیدار شوند. توصیه می شود که مصرف آب را کاهش دهید.از سوی دیگر، برای برخی بیماران هم خواب بد همراه با سندروم پای بی قرار را می توان تسکین داد تنها اگر بلند شده و حدود یک لیتر آب بخورند.اگر دچار سندروم پای بی قرار مزمن هستید، می توانید پایتان را تا جایی که می توانید در آب یخ بگذارید.با این همه، اگر متوجه شدید درمان با آب یخ باعث تشدید بیمار ی تان می شود، سعی کنید پایتان را به جای این کار با یک پتوی کوچک سنگین ببندید. این کار باعث می شود مشکل تان بعد از چند دقیقه خوب شود. منبع : 

پست های مرتبط : 

درمان های خانگیِ طبیعی برای گرفتگی پا در شب بخش اول

درمان های خانگیِ طبیعی برای گرفتگی پا در شب بخش دوم

درمان های خانگیِ طبیعی برای گرفتگی پا در شب بخش سوم

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)

 

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام
  • dorsa 87 :

    مادر من پارکینسون داره تو شب یکی از پاهاش بد جوری می گیره

    1395/10/28 11:07