ریشه و علل مشکلات شانه چه می باشد

شانه به آسانی آسیب می بیند چرا که گوی بالای بازو در شانه بزرگتر از کاسه ای است که آن را نگه می دارد. برای پایدار نگه داشتن، شانه بایستی توسط عضلات، تاندون ها و رباط ها محکم گردد.


گرچه شانه در طول فعالیت های ورزشی و فعالیت های مربوط به دست به آسانی آسیب می بیند، اما به نظر می رسد که منشا اولیه مشکلات مربوط به شانه دژنرسانس (خرابی) طبیعی وابسته به سن بافت نرم اطراف آن از جمله آنهایی است که در روتاتور کاف دیده می شود. بروز مشکلات روتاتور کاف به طور چشمگیری بعنوان تابعی از سن است و معمولا در بین افرادی که بیش از 60 سال دارند، دیده می شود. اغلب، بازوی غالب و غیرغالب نیز در درجه ی مشابهی تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. استفاده بیش از حد شانه می تواند منجر به دژنرسانس سریع‌تر مرتبط با سن گردد.
امکان دارد درد شانه موضعی بوده یا در ناحیه اطراف شانه یا پایین بازو احساس شود. بیماری در بدن (از جمله کیسه صفرا، کبد، یا بیماری های قلبی یا بیماری ستون فقرات سرویکال گردن) نیز ممکن است دردی را که در طول اعصاب در گردن پیش می رود، تولید نماید. با این حال این دیگر دلایل از درد شانه فراتر از محدوده این تحقیق می باشد که روی مشکلات شانه متمرکز شده است.(سیارک)


مشکلات مربوط به شانه چگونه تشخیص داده می‌شود؟‌
بهمانند هر موضوع پزشکی، مشکلات مربوط به شانه نیز معمولا با استفاده از فرآیند سه مرحله ای تشخیص داده می شود.
سابقه پزشکی. بیمار درباره هر نوع آسیب یا شرایط دیگری که ممکن است سبب درد شده باشد، صحبت می کند.
معاینه جسمانی. دکتر بیمار را معاینه می کند تا درباره آسیب، اطلاعات کسب نموده و محدوده حرکت، مکان درد و میزان بی ثباتی مفصل را تشخیص دهد.
 آزمایشات. دکتر ممکن است یک یا چند آزمایش که در زیر لیست شده را انجام دهد تا تشخیص های ویژه خود را بیان نماید. این آزمایشات امکان دارد شامل موارد زیر باشد.
اشعه x استاندارد. روشی شناخته شده که در آن اشعه سطح پایین از بدن عبور داده می شود تا تصویری که رادیوگرافی نامیده می شود، بدست آید. اشعه x برای تشخیص شکستگی یا مشکلات دیگر استخوانها مفید می باشد. بافت های نرم از جمله عضلات و تاندونه ها در اشعه های x نشان داده نمی شوند.
آرتروگرام. یک رکورد تشخیصی که می تواند روی یک اشعه x بعد از تزریق مایع کنتراست در مفصل شانه دیده شود تا ساختارهایی از جمله روتاتور کاف را تعیین کند. در بیماری یا آسیب، این مایع کنتراست ممکن است به ناحیه ای که به آن تعلق ندارد، تزریق شده و بافت را نشان دهد یا برای ورود به ناحیه ای که معمولا ناحیه ای باز است تزریق شده و آن را باز یا مسدود نماید. (سیارک)
اولتراسوند. روشی غیرتهاجمی و بیمار پسند که اسکنر دستی و کوچکی روی پوست شانه قرار می گیرد. تنها امواج اولتراسوند برای مشاهده جنین در دوران بارداری می تواند استفاده شود، همچنین می تواند برای تشکیل تصویر با کیفیت بالا از روتاتور کاف و دیگر ساختارها استفاده شود. دقت اولتراسوند بویژه برای روتاتور کاف بسیار بالاست.
MRI (تصویربرداری با تشدید مغناطیسی). روشی غیرتهاجمی که در آن دستگاه با آهنربای قوی نیرویی را به بدن وارد می کند تا یک سری تصاویر مقطعی از شانه تولید کند. 

دیگر آزمایشات تشخیصی از جمله تزریق داروی بیهوشی داخل و اطراف مفصل شانه، با جزئیات در دیگر بخش های این پژوهش آورده می شود. (سیارک)
درباره مشکلات خاص شانه از جمله نشانه ها و درمان آن چه چیزی بایستی بدانم؟
علائم مشکلات مربوط به شانه و همچنین تشخیص و درمان آن، به طور گسترده ای بستگی به مشکلات خاص دارد. در پست آینده  اطلاعات مهمی برای اطلاع رسانی درباره برخی از شایع‌ترین مشکلات شانه آورده می شود.

پست های مرتبط :

- شایع ترین مشکلات شانه (شانه یخ زده  - دررفتگی شانه - جداشدگی شانه - شکستگی شانه -آرتریت  شانه - التهاب تاندون ها و ) چه می باشد؟‌
ساختار شانه و عملکرد‌آن چگونه می باشد؟‌
 - ریشه و علل مشکلات شانه چه می باشد؟
 - مشکلات شانه چگونه تشخیص داده می شود؟‌
چگونه می توانم درباره مشکلات خاص مربوط به شانه از جمله علائم و درمان آن اطلاعات کسب نمایم؟
 - چه تحقیقاتی در زمینه مشکلات مربوط به شانه انجام شده است؟

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

مترجم  itrans.ir                  

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید