مدیریت اختلال عملکرد جنسی در زنان بخش دوم


یک ارزیابی مفصل، حساس، مودبانه و محترمانه به برقراری ارتباط و گفتگو با بیمار کمک می کند. متمایز کردن ارزیابی از مدیریت دشوار است زیرا پزشک اغلب اطلاعات را در حین ارزیابی که درمانی است فراهم می کند. روش های روان درمانی نقطه اتکاء مدیریت اختلال عملکرد جنسی در زنان محسوب می شوند.

اختلال در تحریک و علاقه جنسی زنان

برای مدیریت بیمار مبتلا به اختلال در تحریک و علاقه جنسی متخصصین بیماری های زنان و زایمان می توانند به مدل چرخشی واکنش جنسی مراجعه کنند  و از این طریق با یک یا هر دو شریک در مورد حوزه های مشکل ساز بحث کنند. برخی از این مشکلات را متخصصین زنان و زایمان رفع می کنند و برخی دیگر نیاز به مراجعه دارند.

وقتی عدم صمیمیت عاطفی کافی تشخیص داده می شود، می توان درک کرد که علاقه ی کم به فعالیت جنسی امری نرمال است؛ در این موارد ممکن است به زوج توصیه شود به مشاوره مراجعه نمایند. وقتی عدم وجود محرک جنسی و محیط جنسی عوامل تاثیر گذار باشند، معمولا اشاره به این نیاز می تواند کفایت کند، اما مراجعه به درمانگران جنسی نیز می تواند موثر باشد. مطالعه واکنش به دارو نما ها (پلاسیبو) می تواند موضوع را روشن نماید.

در آزمایشات زنانه ، تادالافیل (بازدارنده فسفو دی استراز برای درمان اختلال نعوظ)، یک سوم از دریافت کننده های دارو نماها پاسخ مثبت قابل توجهی گزارش کردند، شبیه به پاسخ بیمارانی که داروهای فعال دریافت می کردند. محققین دریافتند که تغییر در رفتار جنسی زوج بیشتر از سن، شدت علائم، یا مدت زمان علائم به واکنش مثبت مربوط می شود.

مداخلات روانشناختی و بیولوژیکی

- ارائه اطلاعات مودبانه و بدون قضاوت در مورد عملکرد و اختلال عملکرد جنسی
- به کار بردن مدل میل جنسی تحریک شده یا واکنش دهنده در زنان برای بیمار (یا شریک جنسی او)
- ارائه توضیح به هر دو نفر مبنی بر اینکه عمل جنسی بدون دخول امری نرمال و طبیعی است، اینکه بسیاری از زنان به تحریک غیر فیزیکی، فیزیکی بدون دخالت اندام جنسی، و با دخالت اندام جنسی بدون دخول نیاز دارند و هریک از این راهکارها می تواند بسیار موثر تر و با ارزش تر از دخول واژینال باشد.
- تحت نظر داشتن افسردگی و عوارض سوء داروهای ضد افسردگی، بررسی تغییر داروها به میرتازاپین، وینلافاکسین، دولوکستین، بیوپروپیون، یا افزودن بیوپروپیون به یک بازدارنده انتخابی جذب مجدد سروتونین. دیگر اقدامات مبتنی بر شواهد نیستند، و مختل کردن مصرف بازدارنده های انتخابی با مدت زمان عمل کوتاه جذب مجدد سروتونین به خاطر فعالیت جنسی خطر بازگشت علائم افسردگی یا نشانه های ترک
- نظارت بر دیگر اختلالات جنسی زنان که به دارو مربوط می شود و تجویز و توصیه داروهای جایگزین (مثلا در نظر گرفتن جایگزینی برای مسدود کننده های R بر اساس موقعیت بالینی)
- در نظر گرفتن خستگی
- تجویز استروژن به صورت موضعی یا سیستماتیک
- درمان کم کاری غده هیپوفیز و کم کاری و پرکاری غده تیروئید
- در نظر گرفتن نا امنی در زمینه کنترل بارداری یا انتقال بیماری از طریق رابطه جنسی
- در نظر گرفتن ترس از بی اختیاری ادرار در حین رابطه جنسی
- توضیح اینکه اختلاف در میل جنسی طبیعی است (یعنی اینکه بیشتر زوج ها باید برای تلاش در موثر تر کردن هر چه بیشتر روابط جنسی خود به توافق برسند- شریکی که نیاز کمتری دارد هنوز می تواند در روابط جنسی بیشتر از آن حدی که خود ترجیح می دهد شرکت کند و لذت واقعی ببرد [در مقابل شرکت کردن ساده بدون لذت] و شریکی که نیاز بیشتری دارد می تواند بپذیرد که روابط جنسی کمتر از حدی باشد که او دوست دارد؛ هیچ عدد استاندارد یا نرمالی برای تعداد دفعات رابطه وجود ندارد)
افزودن ذهن آگاهی که در درمان اختلال عملکرد جنسی زنان سالم، زنان مبتلا به سرطان لگن، و مقاربت دردناک امید بخش ظاهر شده، امری نوین در پزشکی غرب است. ذهن آگاهی یک تمرین شرقی است که ریشه در مدیتیشن بودایی دارد که بر آگاهی بدون قضاوت و در لحظه تاکید می کند. تمرین این فعالیت کمک می کند به جای توجه به چیزهایی که باعث حواس پرتی می شوند به احساسات و شور جنسی توجه کنیم.
تصویر سازی کاربردی مغز قبل و بعد از ذهن آگاهی تاکیدی است بر این یافته بالینی که این تمرینات خود ارجاعی احساسات و عواطف را که باعث درد و نگرانی می شوند کاهش می دهد. می توان منابع موجود در جامعه را از طریق اینترنت به بیماران داد تا ذهن آگاهی را تمرین کنند . در صورت نیاز می توان درمان استاندارد اختلالات جنسی را توضیح داد و بیمار را به یک درمانگر جنسی ارجاع داد. متخصص زنان و زایمان می تواند تمرینات متمرکز بر احساس را به همراه تمرینات ذهن آگاهی تجویز نماید. تمرینات متمرکز بر احساس زوج ها را وا می دارد به نوبت تماس ها، بوسه ها و نوازش های احساسی و بعد جنسی با یکدیگر برقرار کنند.

در ابتدا لمس و نوازش اندام های جنسی و سینه ها در این محدوده قرار ندارند. هر نوع هدف یا انتظاری کنار گذاشته می شود. معمولا هر جلسه 15 الی 20 دقیقه طول می کشد و ترجیحا هر هفته دو تا سه جلسه باید برگزار شود و تا 3 الی 6 هفته ادامه یابد. زوج به همراه متخصص بالینی تصمیم می گیرند که چه زمانی اندام های جنسی و سینه ها نیز شامل این تماس ها شوند. نهایتا عمل جنسی (دخول واژنی با دیلدو) را نیز می توان شامل نمود.

ممکن است برای برخی از زنان مبتلا به بیماری های مزمن یا سرطان، دخول اصلا امکان پذیر نباشد که در این صورت زوج باید به انجام  فعالیت های مختلف بدون دخول تشویق شوند. متخصص زنان می تواند درمان ذهنی رفتاری را توصیه نماید. این امر به زن کمک می کند نگاه منفی و اغلب فاجعه باری را که بیماری، عوارض زنانه و نازایی باعث شده نسبت به خود داشته باشد بشناسد.

برخی زنان خودشان را از لحاظ جنسی زیر استاندارد می بینند و حس می کنند لایق رفتار منطقی و معقول در رابطه نیستند، و همین امر حتی باعث می شود در روابط ناسزاوار و نامربوط باقی بمانند. دیگر افکار مبالغه آمیز و فاجعه بار که می توان به سمت درمان ذهنی هدایت کرد عبارتند از: «عمل جنسی تنها برای زنان سالم است»، «من دیگر باردار نمی شوم؛ من دیگر جذابیت جنسی ندارم»، و «اگر نتوانم مقاربت داشته باشم دیگر کسی مرا نمی خواهد» شواهد تجربی برای درک ذهنیت ها و عواطف رو به فزونی است، که می توانند به نفع تحریک جسمی و ذهنی باشند.
اخیرا شکلی از در مان ذهنی  رفتاری در ترکیب با ذهن آگاهی اتخاذ شده که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی نامیده می شود. تمرینات منظم ذهن آگاهی مولفه ای کامل و جدایی ناپذیر است. همچنین مهارت کشف افکار ناسازگار فرا گرفته می شود، البته با نظارت بیشتر بر وجود این افکار و نیز تصدیق اینکه این افکار تنها رویدادهایی ذهنی هستند و به هیچ وجه لزوما حقیقت ندارند. شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی برای درمان اختلال افسردگی و استرس و جلوگیری از بازگشت افسردگی به کار گرفته می شود و برای درمان اختلالات مربوط به تحریک و میل جنسی و درد مزمن مقاربت نیز به کار می رود.

مقاله مدیریت اختلال عملکرد جنسی در زنان ادامه دارد............

ادامه در

ارتباط افسردگی و مصرف دارو در عملکرد جنسی زنان

 و اختلال عملکرد جنسی در زنان بخش سوم 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟لطفا تجربیات خود را با کاربران به اشتراک بگذارید.(سیارک)

نظرات

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری شوید. ورود یا ثبت نام

بیشتر بخوانید