اثرات نشر اخبار جعلی در واتساپ و پیام رسان های مشابه بخش اول

در

در انتخابات سال 2016 آمریکا بود که خبر های غیر رسمی و غیر واقعی، به وسیله شبکه های اجتماعی ای مانند فیسبوک دست به دست می گشتند و به همین خاطر بود که صحبت های بسیاری در زمینه استفاده صحیح از این شبکه های اجتماعی، از آن زمان تا کنون، مطرح شده است. اما این مسئله محدود به آمریکا نمی شود و در بسیاری از کشور های دیگر نیز، این گونه خبر های غیر واقعی، بعضاً به وسیله شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان منتشر می شوند؛ خبر هایی که برخی می توانند نتایج مرگباری در پی داشته باشند. برای نمونه می توان به وقایع مرگباری که در این خصوص در هندوستان رخ داده است اشاره کرد: اشخاصی ناشناس، اقدام به آتش افروزی میان فرقه های هندی کردند و به وسیله واتساپ و سایر برنامه های پیام رسان، شایعاتی بی اساس در خصوص این فرقه ها منتشر کرده و خبر را به فرقه ای دیگر نسبت می دادند؛ این اقدامات در نهایت  باعث شد میان فرقه های هندی درگیری رخ داده و طی این درگیری ها چیزی حدود بیست و چهار نفر کشته شوند. در برزیل نیز، مدتی به وسیله همین برنامه ها، خبرهایی دست به دست می گشت مبنی بر این که واکسنی که دولت برای درمان تب زرد در اختیار مردم قرار می دهد، خطرناک است و بهداشتی نیست؛ همین مسئله باعث شد تا مردم استفاده از آن را متوقف کنند. در سوی دیگر نیز، ماه جاری، شاهد انتخابات ریاست جمهوری در مکزیک خواهیم بود و این کشور نیز از گزند آسیب های خبر های بی پایه و اساسی که توسط افراد سود جود در واتساپ منتشر می شود (خبر هایی در خصوص سیاست مداران و نامزد های انتخاباتی)، مصون نمانده است.

واتساپ، نزدیک به یک و نیم میلیارد کاربر فعال دارد و تنها به مدت زمانی کمتر از یک دقیقه نیاز است تا هر گونه اطلاعاتی، صرف نظر از این که تأیید شده و درست باشد یا نه، میان کاربران این برنامه دست به دست بگردد و متأسفانه هیچ گونه راهی برای تشخیص منبع خبر و اطلاعاتی که در آن درج می شود وجود ندارد و کاربران آزاد هستند که هرچه دوست دارند در آن منتشر کنند. در این مقاله قصد داریم شما را با پدیده انتشار اطلاعات و اخبار بی پایه و اساسی که در حال حاضر در بسیاری از نقاط رایج شده است آشنا کنیم؛ اطلاعات و اخباری که غالباً به واسطه برنامه های پیام رسان منتشر می شوند. با سیارک همراه باشید.

اخیراً بررسی هایی در دانشگاه آکسفورد در خصوص استفاده از شبکه ها و برنامه های پیام رسان انجام شده و نتایج حاکی از این است که حداقل تعداد ده کشور، از این مسئله رنج می برند و اطلاعات نادرست بسیاری به وسیله برنامه های پیام رسان در این کشور ها منتشر شده است. در هفت کشور از این ده کشوری که مورد بررسی قرار گرفته اند، واتساپ به عنوان اصلی ترین برنامه پیام رسانی که برای این منظور به کار گرفته شده، شناسایی شده است؛ کشور هایی چون برزیل، هندوستان، پاکستان، زیمباوه و مکزیک در این گروه قرار می گیرند. از دیگر برنامه های پیام رسانی که منتقل کننده اطلاعات غلط و خبر های نادرست بوده اند می توان به تلگرام در ایران، وی چت در چین و لاین در تایلند اشاره کرد. کلِیر واردل، یکی از اشخاصی است که در آمریکا، در مؤسسه ای وابسته به دانشگاه هاروارد فعالیت می کند و وظیفه اصلی اش، شناسایی منابع خبری مختلف و تأیید صحیح یا نادرست بودن آن ها است؛ او در این خصوص عنوان کرد: « در ایالات متحده آمریکا، بیشترِ مسائلی که پیش می آید و اخبار نادرستی که منتشر می شود، در فیسبوک انتشار می یابند، با این وجود، اگر بخواهیم مسئله را از بُعد جهانی در نظر بگیریم، بیشتر این برنامه های پیام رسان هستند که در این خصوص نگرانی هایی را ایجاد می کنند؛ به واسطه ماهیت این گونه پیام رسان ها، قابلیت تحت نظر گرفتن آن چه در آن نوشته و منتشر می شود، بسیار محدود تر از شبکه های اجتماعی ای چون فیسبوک است.». همان گونه که کلِیر نیز عنوان کرد، نظارت بر مطالبی که در این گونه برنامه های پیام رسان منتشر می شود، کاری است بسیار دشوار و محدودیت های بسیاری در این راه وجود دارد. برای این که درک درست تری از این مسئله پیدا کنید، به انجمن های گفتگویی اشاره می کنیم که در فیسبوک و یا در توئیتر به راه می افتدند و در آن ها عده زیادی اقدام به گفتگو می کنند و مطالب توسط تعداد کثیری از افراد مشاهده می شود. این در حالی است که برنامه های پیام رسانی چون واتساپ، این قابلیت را برای کاربران شان فراهم می آورند که به جای باز کردن یک انجمن گفتگوی گسترده، یک گفتگوی محرمانه با تعداد محدودی از دوستان خود داشته باشند (private chats). این گونه گفتگو ها در برنامه های پیام رسان، رمز گذاری می شوند و به همین خاطر است که هیچ کس، حتی کسانی که در شرکت های متعلق به راه اندازی این برنامه ها استخدام هستند، قادر به مشاهده مطالبی که میان چند دوست به صورت خصوصی رد و بدل می شود، نخواهند بود.

سامانتا برادشاو، یکی از کسانی است که در انجام تحقیقات متعلق به دانشگاه آکسفورد که در ابتدای متن به آن اشاره شد، نقش عمده ای داشت؛ او در این خصوص عنوان کرد: «در حال حاضر، در بسیاری از کشورهای نقاط مختلف جهان، اصلی ترین راهی که افراد از طریق آن با یکدیگر ارتباط می گیرند، استفاده از برنامه های پیام رسان است. این گونه برنامه ها، به واسطه ماهیتی که دارند، می توانند بسیار خطرناک باشند و دوستان صمیمی و افراد یک خانواده (کسانی که معمولاً اعتماد زیادی به آن ها می شود)، اقدام به اشتراک گذاری اطلاعات می کنند و امکان هیچ گونه نظارتی بر این اطلاعات نخواهد بود.». در ماه جاری، در نواحی جنوبی هندوستان، گروهی از دوستان که با یکدیگر به گردش تفریحی رفته بودند، سر راه خود پیاده شده تا کمی شکلات به کودکانی که در مسیر مشاهده کرده بودند، تعارف کنند. اما کمی بعد مشخص شد که این دوستان اشتباه بسیار بد و مرگباری کرده اند، چرا که به زودی در واتساپ خبری شروع به دست به دست گشتن کرد مبنی بر این که این افراد، قاچاقچیان کودک هستند و قصد دارند آن ها را (کودکان را) بربایند. اما چه شد که این خبر برای این دوستان مرگبار شد؟ پس از مدتی که این خبر ها دست به دست می گشت (در واتساپ)، افرادی که در آن منطقه بودند (افراد بومی نواحی جنوبی هندوستان که یکدیگر را به خوبی می شناختند) گرد هم آمده تا فکری به حال این ربایندگان کودک کنند. در نهایت اقدامات آن ها باعث شد تا یکی از این افراد که برای گردش به آن جا آمده بودند، کشته شود؛ نام او محمد اعظم احمد بود و سی و دو سال داشت. محمد مهندس نرم افزار کامپیوتری بود. محمد اکرم، برادر قربانی این حادثه در مصاحبه ای که با او انجام شد عنوان کرد: «آن ها التماس کردند و مرتب عنوان کردند که چنین مسئله ای صحت ندارد (که آن ها قاچاقچیان کودک نیستند) و تنها برای گردش به آن منطقه رفته بودند. اما صحبت های آن ها افاقه ای نکرد و در نهایت این حادثه شوم رخ داد. برادر من به خاطر انتشار خبر های بی پایه و اساس کشته شد.».

در نهایت این گونه اتفاقات ناخوشایند سبب شد تا متصدیان برنامه های پیام رسان و در رأس آن ها واتساپ که تحت فشار شدیدی از سوی مقامات سیاسی و دولتی کشورهای مختلف قرار گرفته بودند، تدابیر جدیدی اتخاذ کرده تا راه را برای دست به دست گشتن این گونه خبر های بی پایه و اساس مسدود کنند. مقامات اصلی که کنترل و راه اندازی واتساپ را به عهده دارند، هفته گذشته ملاقاتی اضطراری با مسئولان و دولت مردان هندی داشتند و سر انجام این گفتگو ها به آن جا انجامید که این مقامات با استفاده از تکنولوژی های جدید، امکانی را فراهم کنند تا صحت اخبار منتشر شده در برنامه پیام رسان شان به دقت بررسی شده و سپس در دسترس افراد دیگر قرار گیرد. روز سه شنبه نیز مسئولان اصلی واتساپ، طی بیانه ای رسمی اعلام کردند که قصد دارند تغییرات عمده ای در کارکرد برنامه شان به وجود آورند؛ یکی از این تغییرات محدود کردن قابلیت فُروارد (forward) کردن پیام هایی بود که برای افراد ارسال می شد. در حقیقت همین فُروارد کردن بدون محدودیت پیام ها بود که بیش از هر قابلیت موجودِ دیگر در این برنامه، سبب انتشار اطلاعات و اخبار بی پایه و اساس می شد. ریاست جدید برنامه پیام رسان واتساپ، کریس دنیلز، که پیش از این نیز به عنوان یکی از مسئولان عالی رتبه فیسبوک فعالیت می کرد، این اطمینان را به همگان داده است که قصد دارد امنیت و انتشار خبرهای تأیید شده توسط منابع موثق را، پیش از هر امر دیگری، در دستور کار خود قرار دهد. پیش از این و در ابتدای متن عنوان شد که در انتخابات سال 2016 آمریکا، اخبار و اطلاعات بی پایه و اساس بسیاری توسط سودجویان و بعضاً اشخاصی که در نهایت به عنوان عاملان روسی شناسایی شدند، در فیسبوک منتشر شد و کریس دنیلز، یکی از کسانی بود که نقش عمده ای در برطرف کردن این گونه مسائل و شناسایی افراد خاطی داشت. اما کنترل این برنامه پیام رسان، به واسطه ماهیتی که دارد، کاری است بس دشوار و باید دید که دنیلز آیا باز هم قادر به کنترل این گونه اخبار و اطلاعات ضد و نقیض خواهد بود یا خیر.

همانگونه که پیش از این نیز عنوان شد، رمز گذاری واتساپ به گونه ای است که این امکان را به افراد شاغل در مؤسسه های آن نمی دهد که قادر به خواندن پیام های کاربران باشند و این مسئله تنها در صورتی امکان پذیر است که کاربری، خود گزارشی مبنی بر مشکل دار بودن پیامی به آن ها ارسال کند. نکته دیگری که در خصوص واتساپ وجود دارد این است که بر خلاف روندی که در فیسبوک مشاهده می کنیم، افراد مختلف برای این که در واتساپ نام خود را ثبت کرده و استفاده از آن را آغاز کنند، تنها ملزم به این هستند که یک شماره موبایل از خود در اختیار مسئولان قرار دهند و دیگر به آدرس ایمیل و حتی اسم حقیقی آن ها نیازی نخواهد بود. این مسئله باعث شده است تا مهندسان شاغل در مؤسسه های مربوط به واتساپ، قادر به شناسایی دوستان کاربران و یا حتی فعالیت هایی که در گذشته در فضای مجازی داشته اند، نباشند و این امر، نظارت آن ها بر فعالیت های کاربران را بسیار محدود می کند و  امکان شناسایی و پیشگیری از رفتار های سودجویانه به مراتب کاهش پیدا می کند. طبق اطلاعات منتشر شده توسط واتساپ، میانگین تعداد افرادی که در گروه های گفتگو شرکت می کنند شش نفر است (به عبارت دیگر گروه ها به صورت میانگین شش نفره هستند) و این در حالی است که امکان شرکت کردن 256 نفر در یک گروه مجزا وجود دارد. علاوه بر این، گفتگو هایی که در این گونه گروه ها صورت می گیرد، کمتر در معرض نظارت روزنامه نگاران و کسانی قرار می گیرد که وظیفه شان، بررسی صحت خبر ها و منابع رسمی اطلاعاتی است؛ معمولاً همین افراد هستند که خبر های ضد و نقیض و سود جویانه را شناسایی کرده و آن ها را از سکه می اندازند. در کشور های کلمبیا، مکزیک و برزیل، اخیراً مؤسسه هایی ایجاد شده اند که هدف اصلی و وظیفه شان بررسی اطلاعات و خبرهای موجود در واتساپ است و کاربران واتساپ در این کشور ها قادر هستند که پیامی را که دریافت کرده اند برای این مؤسسه ها ارسال کرده و از موثق بودن خبر کسب اطمینان کنند. افراد شاغل در این مؤسسه ها پس از دریافت پیام های مردمی، آن ها را به دقت بررسی کرده  و در صورتی که خبر صحت نداشته باشد، خبر تأیید شده و اصلی را برای شخص ارسال می کنند؛ به این امید که او این خبر تأیید شده را با افراد گروه خود به اشتراک بگذارد و نه خبر قبلی و بی اساس را. ترجمه  itrans.ir

این مقاله ادامه دارد...

نظرات

در ادامه بخوانید...

اثرات نشر اخبار جعلی در واتساپ و پیام رسان های مشابه بخش دوم

در

چند ماه پیش از فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری سال جاری در مکزیک، یک ویدئوی تدوین شده که زیرنویسی نیز همراه آن بود، در واتساپ شروع به دست به دست گشتن کرد. در این ویدئو، مردی در ایالت تاباسکوی مکزیک، زنده زنده در حال سوزانده شدن بود و این در حالی بود که جمعیت حاضر در صحنه فریاد «مُرینا» سر می دادند (مُرینا نامِ جنبش سیاسی ای است که در رأس آن آندره مانوئل لوپز اُبرادور قرار دارد. او شخصی است که در نهایت در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و به عنوان رئیس جمهور آینده مکزیک شناخته شد.) و همه چیز در تدوین ویدئو به گونه ای طرح ریزی شده بود که نشانگر این موضوع باشد که آن شخص، به واسطه عقاید سیاسی خود مورد شکنجه قرار گرفته است و به این خاطر است که حساب پس می دهد. زیرنویسی هم برای ویدئو در نظر گرفته شده بود که واژه های نا محترمانه ای را به چپ گراهای مکزیک خطاب می کرد. بسیاری از مردم، این ویدئو را برای بررسی این که تا چه حد واقعی است، برای همان مؤسسه ای که پیش از این و در بخش قبلی مقاله توضیحاتی در خصوص آن داده شد، ارسال کردند.

روزنامه نگاران و نیز کسانی که وظیفه شان بررسی منابع خبری مختلف در مکزیک است، این ویدئو را به دقت مورد بررسی قرار داده و در نهایت مشخص شد که آن شخص، به این خاطر در حال سوزانده شدن بود که قصد داشت یک موتور سیکلت را بدزدد و اساساً به هیچ عنوان به واسطه عقاید سیاسی اش چنین شکنجه ای برای اش در نظر گرفته نشده بود. علاوه بر این در ویدئوی کامل و دستکاری نشده ای که از این واقعه گرفته شده بود، مردم حاضر در صحنه، نام کاندیداهای مختلفی را به زبان می آوردند و همگی طرفدار یک حزب و جنبش سیاسی به خصوص نبودند. در نهایت نیز مسئولان این مؤسسه، مقاله ای در این خصوص منتشر کرده و تمامی حقایق و اسناد موجود را در آن ضمیمه کرده و سپس مقاله را برای مردم ارسال کردند و از آن ها درخواست کردند تا این مقاله را در گروه های خود به اشتراک بگذارند.

اثرات نشر اخبار جعلی در واتساپ و پیام رسان های مشابه بخش اول 

برزیل نیز از جمله کشورهایی است که از گزند چنین خبرهای ضد و نقیضی مصون نمانده است؛ دنیل براماتی، مدیر مسئول بخش تحقیقات مطبوعات برزیل و نیز یکی از افراد شاغل در مؤسسه ای است که برای بررسی صحت و چند و چون خبرهای منتشر شده در واتساپ، تأسیس شده است. او در مصاحبه ای از نگرانی های خود در خصوص این گونه اخباری که در واتساپ منتشر می شود گفته است؛ رانندگان کامیون برزیلی، در ماه مِی، به وسیله واتساپ با یکدیگر هماهنگ شده و اعتصابی سراسری را برنامه ریزی کردند که مشکلات عدیده ای را پدید آورد. او در ادامه صحبت های خود در خصوص اطلاعات و اخبار غلط و بی پایه و اساسی گفت که در باره نامزد های انتخاباتی و نیز خطرات واکسن های دولتی در واتساپ مطرح شدند؛ برای نمونه خبری که در خصوص خطرات واکسن تب زرد در واتساپ منتشر شد تا جایی پیش رفت که مقامات دولتی را مجبور به آن کرد که به طور رسمی و طی بیانه ای اعلام کنند که این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد. او در نهایت عنوان کرد که از زمان تشکیل این مؤسسه (بررسی خبرهای موجود در واتساپ) نزدیک به هفده هزار پیام از سوی کاربران واتساپ در برزیل دریافت شده است. ماه اکتبر آینده، انتخابات ریاست جمهوری در برزیل انجام خواهد گرفت و به همین خاطر، متصدیان برنامه پیام رسان واتساپ، نرم افزار هایی در اختیار مسئولان برزیلی قرار داده اند که به واسطه آن قادر خواهند بود، لینک های خبر های اصلی را (که خبرهای بی اساس و دروغین به جای آن ها در واتساپ منتشر می شود)، در آن واحد برای تعداد زیادی از کاربران ارسال کنند و این مسئله به مراتب کار آن ها را برای پیشگیری از انتشار چنین اخباری ساده تر خواهد کرد. البته تنش های زیادی به واسطه استفاده از واتساپ تا کنون در برزیل به وجود آمده است؛ چیزی حدود صد و بیست میلیون نفر کاربر فعال واتساپ در برزیل وجود دارند و مسئولان برزیلی، تا کنون سه بار به طور کامل استفاده از این برنامه پیام رسان را متوقف کرده اند. آخرین باری که دسترسی به این برنامه به طور کامل در برزیل مسدود شده است به سال 2016 باز می گردد.

با تمامی این تفاسیر اما به نظر می رسد که جنبه تاریک و ناخوشایند استفاده نادرست از برنامه پیام رسان واتساپ، در هندوستان پر رنگ تر از سایر نقاط است. بالغ بر 225 میلیون نفر کاربر فعال واتساپ در هندوستان وجود دارند (بنا به آماری که دولت هندوستان منتشر کرده است) و روز به روز نیز به تعداد این کاربران افزوده می شود و این تعداد در حال رسیدن به 240 میلیون نفری است که از شبکه اجتماعی فیسبوک استفاده می کنند. در هندوستان، بی تجربگی و عدم آگاهی کافی مردم از چگونگی استفاده از برنامه های پیام رسان، در کنار رمزگذاری هایی که مختص به این برنامه ها است و پیش تر در خصوص آن اطلاعات دقیق تری عنوان شد، باعث شده است تا اتفاقات ناخوشایندی در هندوستان رخ دهد و سوء تفاهم هایی که بعضاً به خشونت کشیده می شوند. بنا به اطلاعات رسمی منتشر شده توسط مقامات هندوستان، علاوه بر حادثه مربوط به سیزدهم جولای که در آن احمد کشته شد (پیش تر وصف کامل این حادثه عنوان شد)، در همین چند هفته اخیر و به واسطه شایعاتی که در خصوص حضور قاچاقچیان کودک و اعضای بدن انسان در این برنامه های پیام رسان عنوان شده است، بالغ بر بیست و چهار نفر توسط افراد گروه ها و فرقه های متفاوت هندی به قتل رسیده اند. این رفتار های خشونت آمیز و تلفات های انسانی، خشم دولت مردان هندی را بر انگیخت و در نهایت باعث شد تا طی بیانه ای رسمی، از مسئولان واتساپ درخواست کنند تا قابلیت رد یابی منابع خبر های ضد و نقیض و این گونه اقدامات امنیتی بیشتر شود. آن ها در بیانه خود اعلام کرده اند که در غیر این صورت از مسئولان واتساپ شکایت خواهند کرد و روند قانونی را در پیش خواهند گرفت. این مسائل و مشکلات در هندوستان تا جایی پیش رفته است که ایستگاه های مرکزی پلیس و نیز برخی مؤسسه های اجتماعی هندی، تدابیری اندیشیده اند تا مردم را از خطرات این خبر های ضد و نقیض آگاه کنند: برای نمونه عده ای اقدام به برگزاری تئاتر های خیابانی در این خصوص کرده اند و عده ای دیگر نیز به سبک و سیاق دوران باستان، با بلند گو های خود در خیابان با صدای رسا به همگان اعلام می کنند که نباید این گونه خبر ها را باور کنند.

با تمامی این تفاسیر این گونه به نظر می رسد که مسئله در هندوستان جدی تر و ریشه ای تر از آن چیزی است که به نظر می رسد و بسیاری از متخصصان شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان عنوان کرده اند که دولت مردان هندی، در واکنش نشان دادن به این مسئله که روز به روز حاد تر و جدی تر می شود، تدابیر کافی را اتخاذ نکرده و آن گونه که باید و شاید عمل نکرده اند. این متخصصان بر این باور اند که این عدم نشان دادن واکنش بیشتر به این خاطر است که احذاب تند رویی که در هندوستان وجود دارند و فعالیت می کنند، خود از طرفدار های پر و پا قرص این گونه برنامه های پیام رسان بوده و بسیاری از مواقع از این برنامه ها استفاده می کنند تا خبر های جعلی را منتشر کرده و به ضرر رقیبان خود عمل کنند. اخیراً در هندوستان یک انتخابات حذبی برگزار شد که به گونه ای پیش در آمدی بر انتخابات اصلی و ملی سال 2019 به شمار می رفت و نقشی تأیین کننده در روند آن می گذارد؛ محققان واتساپ با بررسی هایی که در هندوستان انجام دادند به این نتیجه دست یافتند که یکی از احذاب سیاسی حاضر در آن انتخابات (البته از عنوان کردن نام حذب خود داری کردند) از واتساپ برای پیش برد اهداف خود سوء استفاده کردند و هزاران گروه مختلف در این برنامه پیام رسان به وجود آوردند و از آن ها برای انتشار مطالب خود و از بین بردن چهره رقبای خود بهره گرفتند و برای دست یابی به این مهم از افرادی استفاده کردند که طرفدار حذب شان بوده و به آن ها وفادار بودند. این محققان توانستند بسیاری از این گروه ها را شناسایی و اقدامات آن ها را متوقف کنند، با این حال تعداد زیادی از این گروه ها نا شناس باقی مانده و به فعالیت خود ادامه دادند.

این سوء استفاده ها از واتساپ و پیامد های شومی که با آن همراه شده است، به گونه ای نشان گر این مسئله است که چگونه در سال های اخیر، امکانات حاصل شده از تکنولوژی بدل به تهدیدی برای انسان شده اند؛ تهدیدی که بیشتر ریشه در خبر های جعلی و ضد و نقیض دارد. از زمانی که برنامه پیام رسان واتساپ شروع به فعالیت کرد، مهمترین هدف اش آن بود که تا جای ممکن اطلاعات کمتری در خصوص کاربران خود داشته باشد و دو مؤسس و بنیان گذار اصلی واتساپ، برایان اَکتون و جان کوم، افرادی آزادی طلب بودند که عقیده شان به حریم خصوصی افراد و احترام گذاشتن به این حریم، اصلی ترین دلیل شان از راه اندازی واتساپ بود. در نهایت در سال 2014 بود که مسئولان فیسبوک، حق انحصاری استفاده و راه اندازی واتساپ را به قیمت نجومی نوزده میلیارد دلار خریداری کردند (گران قیمت ترین خرید فیسبوک تا کنون) و از آن زمان به بعد، برای این برنامه پیام رسان، افرادی متخصص را به کار گرفته و تمامی تلاش خود را به کار بستند تا از انتشار اخبار جعلی و ضد و نقیض جلوگیری کنند؛ از جمله این اقدامات می توان به استخدام هزاران فرد متخصص در زمینه رد یابی پیام ها و نیز به کار گرفتن هوش مصنوعی برای شناسایی آن دسته از پیام هایی که محتوایی تهدید کننده داشتند، اشاره کرد. محققان بر این باور اند که جدا کردن کنترل واتساپ از فیسبوک، توسط مسئولان و مستقل شدن کنترل آن به طور کلی، باعث شد تا این گونه مشکلاتی که به چند نمونه از آن ها اشاره شد، کمتر شوند. البته برخی هم بر این باور اند که این گونه اقدامات با هدف اصلی فیسبوک که داعیه آن را دارد، یعنی انتشار دموکراسی در سراسر نقاط دنیا سازگاری ندارد.

سخنگوی حال حاضر واتساپ در مصاحبه ای عنوان کرد: «تمامی تمرکز ما از روز نخست بر این بوده است که اطلاعات هر شخصی تا جایی که امکان دارد، ایمن باقی مانده و کسی به آن ها دسترسی نداشته باشد و همه قادر باشند که گفتگو هایی کاملاً خصوصی در این برنامه پیام رسان داشته باشند. البته در سوی دیگر نیز شاهد نتایج خطرناک و بعضاً خشونت باری هستیم که به واسطه نشر اطلاعات و اخبار جعلی رخ می دهند و همین مسئله است که باعث شده تا به فکر اتخاذ تدابیری جدید در این خصوص باشیم و این مسئله اجتناب ناپذیر است.».

اَکتون و کوم، دو شخصی که بنیان گذاران اصلی واتساپ به شمار می روند، تا کنون مشاجره های بسیاری با مسئولان فیسبوک بر سر مسئله دسترسی به اطلاعات شخصی افراد داشته اند. در نهایت اما سال گذشته بود که اَکتون به طور کلی از این مشاجره ها کناره گرفت و کوم نیز در سال جاری استعفای رسمی خود را از هدایت واتساپ عنوان کرد. استعفای کوم مصادف با گزارش رسمی ای بود که روزنامه واشینگتن پُست آمریکا، از مشاجره های میان کوم و مسئولان فیسبوک نقل کرد. کوین لی، یکی از مدیران ارشد در یکی از بخش های فیسبوک بود که تا سال 2016 برای فیسبوک فعالیت می کرد. او در این خصوص عنوان کرد: « اَکتون و کوم، در خصوص حریم خصوصی افراد و اطلاعات شخصی آن ها به هیچ عنوان کوتاه نمی آمدند و مسئله این جا بود که این دو به هیچ سازمان و اُرگان به خصوصی وابستگی نداشتند و به همین دلیل، ماندن بر سر موضع شان، کاری ساده تر بود و از این لحاظ محدودیتی نداشتند.».

واتساپ، هیچ گاه نام خود را به عنوان یک شبکه اجتماعی مطرح نکرده بود، چرا که محتویات و مطالب موجود در آن، در معرض دید عموم قرار نمی گرفت و الگوریتم های این برنامه به گونه ای است که اطلاعات را همانند شبکه های اجتماعیِ دیگر (فیسبوک، اینستاگرام و...)، منتشر و به اصطلاح وایرال نمی کند. اما مسئله ای که در خصوص واتساپ مطرح است، این است که حتی با وجود نبود چنین الگوریتم هایی در برنامه، به واسطه قابلیت فُروارد کردن و فرستادن پیام هایی مشابه برای کاربران دیگر، نقشی دو گانه به خود می گیرد. به عبارت دیگر هم برنامه ای پیام رسان است و هم شبکه ای اجتماعی. مسئولان قبلیِ این برنامه پیام رسان نیز همان گونه که عنوان شد، به شدت با هرگونه دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران و محدود کردن استفاده آن ها از برنامه مخالفت می کردند. در نهایت توقف کلی برنامه و مسدود شدن واتساپ در کشور برزیل و نیز فزونی گرفتن پیام های تبلیغاتی غیر مجاز در آن سبب شد تا روند کاری برنامه وارد یک دوره بحرانی شود؛ دوره ای که مسئولان فیسبوک اطلاعات کافی برای خارج شدن از آن را نداشتند و دو متخصص و مؤسس واتساپ نیز دیگر در دسترس نبودند. همین باعث شد تا مسئولان فیسبوک، متخصصین و مهندسانی زبده را برای این منظور به کار بگیرد و با پرداخت هزینه هایی گزاف، فعالیت ها و نیز تعداد ساختمان هایی که برای کار به واتساپ اختصاص می گیرد را دو چندان کند. همچنین آن ها ساختمان مرکزی واتساپ را به مِنلو پارک منتقل کردند؛ جایی که مرکز فعالیت های فیسبوک نیز به شمار می رود.

هفته گذشته، مسئولان اقدام به آموزش شیوه هایی به گروهی از افراد هندی کردند که به واسطه آن قادر خواهند بود اخبار های جعلی و بی پایه و اساس را تشخیص دهند. علاوه بر این،  قسمت هایی از روزنامه های هندی نیز برای این کار در اختیار مسئولان واتساپ قرار گرفته اند و در این قسمت ها، آن ها اقدام به انتشار نکاتی می کنند که شهروندان هندی برای شناسایی اخبار ضد و نقیض و جعلی باید مد نظر داشته باشند و در صورت مشاهده چنین نکاتی، به دنبال اخبار اصلی ومنابع خبری موثق تر باشند. از اقدامات دیگر مسئولان واتساپ می توان به استخدام مهندسینی اشاره کرده که وظیفه شان تنها رسیدگی به اخباری خواهد بود که در خصوص کمپین های انتخاباتی و توسط احذاب سیاسی منتشر می شود. تکنولوژی جدیدی نیز به کار گرفته شده است که به واسطه آن قادر خواهند بود تشخیص دهند که آیا فرد پیام را به اصطلاح فُروارد کرده است و یا این که مطالبی که تحت عنوان خبر منتشر کرده است را خود نوشته و جعل کرده است.

دنیلز، مدیرمسئول جدید واتساپ، در نخستین هفته کاری اش در ماه مِی، سیصد نفر از مستخدمین برجسته واتساپ را به نشستی دعوت کرده و با آن ها به گفتگو نشست. دنیلز هنوز حاضر به شرکت در نشست های خبری نشده است با این وجود اطلاعات مختصری در اختیار رسانه ها قرار داده است مبنی بر این که آن ها به هیچ عنوان قصد ندارند به حریم خصوصی افراد وارد شده و به اطلاعات شخصی شان دسترسی داشته باشند و سیاست های پیشین در این خصوص، دست نخورده باقی خواهند ماند، با این وجود تدابیر جدیدی اتخاذ خواهد شد که به واسطه آن بتوان امنیت افراد را تضمین کرد و از بروز رخداد هایی که پیش از این شاهد اش بوده ایم و نیز از اثرات سوئی که واتساپ به واسطه نشر اخبار جعلی می تواند داشته باشد، جلوگیری کنیم.

نظرات

در ادامه بخوانید...

بهترین نکات کاربردی تلگرام

در

تلگرام به عنوان تنها برنامه ای که می تواند با واتس اپ، این سالار جهانی در پیام رسانی در گوشی های هوشمند، رقابت کند شناخته شده است. تلگرام سبک بوده و در قیاس با واتس اپ با قابلیتهای مشابه عرضه شده است. خبر خوش این است که تلگرام امن تر بوده و شما می توانید در گفتگوهای فرد به فرد محرمانه و امن نیز شرکت کنید. نگاهی به تعدادی از بهترین نکات کاربردی تلگرام بیندازید که با کمک آنها می توانید تجربه ی کاربردی خود را بهبود بخشید.

تعدادی از نکات کاربردی تلگرام

  1. شما می توانید در تلگرام پیام های محرمانه بفرستید. این پیام ها با دو لایه رمزگذاری محرمانه ارسال می شوند تا کل ارتباط شما امن باشد. برای شروع یک گفتگوی محرمانه، به سادگی پیام جدیدی را آغاز کرده و عبارت "گفتگوی محرمانه جدید" (New Secret Chat) را لمس کنید.
  2. شما می توانید چند گفتگوی محرمانه با یک فرد ایجاد کنید. اساسا می توانید برای هر گفتگویی که با آنها دارید یک رشته پیام تازه ایجاد کنید. نیازی نیست پیام شما در یک زنجیره پیام با صدها پیغام دیگر گم شود.
  3. همیشه به یاد داشته باشید گفتگوهای محرمانه منحصر به دستگاه بوده و با سایر دستگاه های شما همگام سازی نمی شوند. لذا شروع یک گفتوی محرمانه به معنی محرمانه بودن کامل است. خروج از خساب کاربری به معنی از دست دادن همه ی گفتگوهای محرمانه است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که از حساب خود خارج نمی شوید مگر اینکه عمدا بخواهید همه ی این گفتگوها را حذف کنید.
  4. شما می توانید در گفتگوهای محرمانه، خودنابودی پیام را فعال کنید. زمانسنج در گوشه سمت راست بالا، جایی که یک تصویر کوچک قرار دارد است. شما می توانید بر روی تصویر کلیک کرده و زمان مورد نظر را تنظیم کنید. این موجب می شود پس از اتمام زمان، پیام های شما حذف شوند. معمولا زمانسج هنگامی فعال می شود که پیام ها به صفحه نمایش دریافت کننده رسیده باشد. با این فوت و فن ساده، دیگر پیام در هیچ یک از دو دستگاه قابل دسترسی نبوده و حتی ردی از خود به جا نمی گذارد.
  5. زمانسنج نابودی خودکار را پیش از ارسال یک پیام محرمانه تنظیم کنید. چنانچه پیام ارسال شود و سپس زمانسنج تنظیم گردد، تاثیری بر پیام هایی که پیش از آن ارسال شده اند نخواهد داشت.
  6. شما می توانید برنامه تلگرام را با دانلود بسته های زبان نیز محلی کنید. فقط این فایل را بوسیله تلگرام فرستاده یا دریافت کنید، سپس آن را دانلود کرده و به آرامی روی آن ضربه بزنید. پس از آن باید گزینه ی "اعمال فایل محلی کننده" (Apply Localization File) را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید بر روی گوشی اندرویدی، تنها می توانید از فایل های .xml برای این منظور استفاده کنید.

اگر شما توسعه دهنده هستید و می توانید الگوریتم تلگرام را بشکنید، جایزه ی نقدی 200.000 دلاری دریافت خواهید کرد. اگر چه این واقعا یک نکته کاربردی نیست، اگر دوست دارید این کد متن باز را توسعه دهید، می تواند برایتان خوب کار کند. (سیارک

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  

مترجم  itrans.ir  

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا افراد با پیام Last Seen Recently در تلگرام آنلاین هستند

در

last seen recently در تلگرام به چه معناست

بستن وضعیت آنلاین بودن ، یکی دیگر از قابلیت‌های تلگرام، می باشد.دراین حالت شما متوجه نمی شوید آیا مخاطب مورد نظر شما وضعیت آنلاین دارد یا نه ؟ مثلا پیامی به شخصی داده اید اما زمانی که چک می کنید که ببینید پیام را خوانده یا نه می بینید در وضعیت Last Seen Recently ( معنی آخرین مشاهده اخیراً به فارسی ) می باشد .این سوال پیش می آید که آیا آنلاین شده و پیام شما را دیده یا نه؟  معنی آخرین بار دیده شده اخیراً  Last Seen Recently  چیست؟

شما با انجام این روش به راحتی از وضعیت آنلاین و یا آفلاین کاربرانی که در تلگرام Last Seen Recently هستند، مطلع می شوید.

آخرین مشاهده اخیر یعنی چه

بعد از این که برای مخاطب مورد نظرتان که در حالت Last Seen Recently (معنی اخیر در تلگرام ) می باشد پیام فرستادید و جوابی نگرفتید، بر روی تصویر پروفایل شخص کلیک نمایید. و وارد اطلاعات پروفایلی شخص مورد نظر شوید.
2 -گزینه “Start Secret Chat” که در اندروید سبز رنگ می باشد را انتخاب کرده و پیغامی که نمایش می دهد  را Ok بزنید. حالا وارد  صفحه چت مخفی شده اید.


3- در نوار پایینی این صفحه پیغامی با عنوان “Waiting for … to get online…” نشان داده می‌شود. این پیغام به این معناست که مخاطب مورد نظر شما از آن زمان که پیام را ارسال کرده اید تا به الان آنلاین نشده است و تلگرامش را چک نکرده . اما اگر این پیغام را از همان ابتدا در نوار پایینی این صفحه مشاهده نکردید  و یا بعد از گذشت چند دقیقه مخفی شد، به این معنا است که شخص مورد نظر شما پیام شما را گرفته، اما باز نکرده است.

 

 

آخرین بار اخیراً یعنی چی دیده شده است

برای اجرای این ترفند به این موارد هم توجه داشته باشید:

بعد از این که از وضعیت آنلاین بودن و یا نبودن مخاطب مورد نظر اطمینان پیدا کردید ، با انتخاب گزینه Delete Chat، چت مخفی را کنسل نمایید.در صورتی که پیش از آنلاین شدن مخاطب مورد نظر، چت مخفی را ‌Delete Chat نمایید، شخص بعد از آنلاین شدن  متوجه درخواست چت مخفی شما نمی شود.
در غیر این صورت مخاطب مورد نظر بعد از اینکه آنلاین شود متوجه درخواست چت مخفی توسط شما شده وتمامی عواقب استفاده از این شیوه بر عهده شما خواهد بود.

 

چگونه بفهمیم که تلگرام ما هک شده است

دلایل ریپورت شدن در تلگرام

آیا پروفایل تلگرام افراد را می توان هک کرد 

 پست " آخرین مشاهده اخیر معنی " را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

نحوه حذف پیام ارسال شده در تلگرام

در

(سیارک) : نرم افزار تلگرام یکی از پرطرفدارترین نرم افزار های پیام رسان می باشد که در بین ایرانیان محبوبیت زیادی دارد. نگرانی بسیاری از کاربران، حذف پیام هایی می باشد که بدون قصد کاربر ارسال شده است شاید به اشتباه یک پیام را به شخصی ارسال نموده اید در حالی که اصلا همچین قصدی نداشتید اما به نظر میآید چاره ای نداشته باشید و  منتظر باشید تا آن شخص پیام را خوانده و بعد  شما معذرت خواهی نمایید و یا احتمالا شرمنده از عملی که اتفاق افتاده ، اما راه حلی را به شما آموزش می دهیم تا پس از فرستادن پیام بتوانید پیام اشتباهی را حذف کنید.

برای حذف این پیام ها از دو شیوه می توانید استفاده کنید.
شیوه اول ؛ برای این که مدیریت کاملی روی چت های خود اعمال کنید، بهترین راه استفاده از secret chat می باشد، برای این منظور باید حتما از نسخه موبایلی تلگرام استفاده نمایید. ابتدا به بخش تنظیمات بروید و گزینه New Secret chat را انتخاب نمایید. سپس شخصی مورد نظر  را انتخاب نمایید. بعد از این که پیام ها را ارسال نمودید این امکان به شما داده می شود که هر پیامی که دوست ندارید که  او ببیند را به صورت معمولی پحذف نمایید و در حالی که پیام ها از گوشی شما پاک می گردد، فرد مورد نظر هم دیگر در گوشی خودش این پیغام ها را مشاهده نمی کند.

شیوه دوم ؛ اگر به صورت اشتباهی پیامی را ارسال کرده اید و پیام به سرور رسیده  و یک تیک دیده می شود و شخص مورد نظر آنلاین نمی باشد یا هنوز پیام شما را ندیده دیگر نمی توانید با روش اول پیام را حذف کنید. در تلگرام امکان قابلیت پاک نمودن پیام بعد از ارسال وجود ندارد و پیغام شما پس از ارسال برای طرف مقابل در سرورهای تلگرام می ماند و پس از آنلاین شدن وی ، توسط او خوانده می شود.

تنها راه این است که جلوی خوانده شدن پیام را بگیرید که این امر هم به شانس و سرعت عمل شما وابسته است برای این کار باید آن شخص را قبل از این که آنلاین شود بلاک نمایید و از دریافت و خواندن پیغام اشتباه توسط او جلوگیری نمایید. اما این نکته را در نظر بگیریدکه حتما باید منتظر باشید تا فرد آنلاین شود و پس از آن او را از بلاک خارج کنید و به این صورت پیغام  اشتباه برای او قابل دیدن نمی باشد.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

چه کسانی شماره ی ما را در تلگرام خود دارند

در

 

 

چگونه بفهمیم چه کسانی شماره ما را در تلگرام دارند

حتما برای شما هم این سوال ها پیش آمده است که : چه کسانی شماره ی شما را درشبکه های اجتماعی تلگرام، واتس آپ، لاین ، موبوگرام و .... روی گوشی  خود دارند ؟ یا چگونه در تلگرام بفهمیم چه افرادی شماره ما را دارند. چطوری بفهمم دوستام ، شماره منو با چه اسمی تو گوشیشون ذخیره میکنن؟ از کجا بفهمیم توی لیست تلگرام کی هستیم و چه کسانی شماره مرا سیو دارند؟چگونه در تلگرام بفهمیم کی شمارمونو داره ؟

  
چه کسانی در تلگرام شماره من را دارند

چگونه بفهمیم چه کسانی شماره ما را در تلگرام دارند و نحوه فهمیدن کسانی ک شماره ما را دارند؟ از کجا بفهمیم چه کسانی تلگرام ما را دارند؟ آیا احتمال دسترسی  افراد مختلف  بخصوص هکرها به اطلاعات شخصی  شما از طریق برنامه های نصب شده ، روی گوشی وجود دارد؟

درابتدای نصب برنامه ها یی مثل تلگرام، واتس آپ، لاین و دیگر شبکه های اجتماعی بر روی گوشی خود،اول از شما شماره گوشی پرسیده می شود تا رمزی برایتان ارسال شود که برای تکمیل درخواست شما مبنی بر نصب برنامه ، لازم می شود.در ضمن با نصب برنامه  شما متوجه می شوید که کدام یک از افراد لیست مخاطبان گوشی شما این برنامه را نصب کرده اند.  دسترسی به این اطلاعات مثل لیست مخاطبان، تصاویر و فیلم های موجود در گالری، موقعیت مکانی، شنود مکالمات، فیلمبرداری و عکسبرداری بدون اجازه شما در هنگام نصب این برنامه ها صورت می گیرد ، اما اجازه این دسترسی ها جزئی از خاصیت برنامه های تعاملی و دیگر نرم افزارها برای ارائه خدمات به مشتریان  می باشد.  (سیارک)

 

 

آپدیت جدید مقاله 27 آذر 97

نحوه فهمیدن آنها ک شماره ما را در تلگرام دارند 

از آنجایی که تلگرام آپدیت های زیادی از زمان انتشار مقاله داده است ممکن است روش فوق کار نکند برای همین ما یک روش موثر دیگر نیز معرفی می کنیم. در این روش از نرم افزار واتس اپ برای چک کردن طرف مقابل استفاده می کنیم. مراحل را دنبال کنید

هدف منظور شخصی است که می خواهیم ببینیم شماره ما را ذخیره کرده است.

  1. واتس اپ را باز کنید، منوی سمت راست را باز کنید. (3 خط افقی)
  2. روی New Broadcast بزنید، روی نام یکی از دوستان و هدف را بزنید تا به لیست اضافه شود. 
  3. در این مرحله اگر هدف از واتس اپ استفاده نکند شما نمی توانید او را به لیست اضافه کنید.
  4. اگر اضافه شد یعنی واتس اپ دارد، واتس اپ پیام خوش آمدگویی می فرستد، روی پیام بزنید و گزینه info at the top را بزنید.
  5. در اینجا دو گزینه Read By و Delivered to نمایش داده می شود. اگر نامی در بخش Delivered to داده نشد یعنی شماره شما را ذخیره ندارد ولی اگر نام هدف نمایش داده شد و 2 تیک خاکستری داشت یعنی شماره شما را دخیره کرده است.

ویژگی‌ های تلگرام ورژن 4

معرفی ربات آنتی ویروس برای تلگرام

نحوه حذف پیام ارسال شده در تلگرام

 

 

برای حفظ حریم شخصی  و حفاظت از اطلاعات چه کاری باید انجام دهیم

چگونه بفهمیم در تلگرام چه افرادی شماره ما را دارند و در تلگرام از کجا بفهمیم مخاطب شماره ما را دارد

با توجه به این که  شبکه های اجتماعی  و برنامه نویسان آنها اجازه دسترسی دیگران را به شماره گوشی شما نخواهند داد،( زیرا این امر نقض حریم خصوصی افرادمی باشد) اما در صورت هک شدن آن شبکه ، هکر ها به اطلاعات شخص شما دسترسی پیدا می کنند حال بهترین راهکاربرای حفظ حریم شخصی در تلگرام و حفاظت از اطلاعات ذخیره نکردن  فیلم ، عکس و اطلاعاتی که برایتان مهم و حیاتی هستند بر روی گوشی می باشد.

 

 

چگونه بفهمیم که چه کسانی شماره ما را در گوشی خود ذخیره کرده اند

چگونه بفهمیم کسانی که در تلگرام شماره ما را دارند و چه کسانی شماره من را در تلگرام دارند  

 در برنامه هایی مثل  تلگرام و برنامه های مشابه آن مانند موبوگرام ، اگر از فرد ناشناسی پیامی دریافت کردید  به اطلاعات پروفایل آن فرد بروید، اگر شماره وی را مشاهده نمودید شخص مورد نظر نیز شماره شما را در گوشی خود داردولی اگر اکانت وی بدون شماره موبایل بود و آن فرد  تنها با آی دی دیده می شد شماره شما را در گوشی  ندارد.

حذف کامل اکانت در تلگرام

آیا افراد با پیام Last Seen Recently در تلگرام آنلاین هستند

نظرات

۱۳۹۶/۷/۲۹ در برنامه هایی مثل تلگرام و برنامه های مشابه آن مانند موبوگرام ، اگر از فرد ناشناسی پیامی دریافت کردید به اطلاعات پروفایل آن فرد بروید، اگر شماره وی را مشاهده نمودید شخص مورد نظر نیز شماره شما را در گوشی خود داردولی اگر اکانت وی بدون شماره موبایل بود و آن فرد تنها با آی دی دیده می شد شماره شما را در گوشی ندارد.

۱۳۹۶/۷/۲۴سلام، اگه من شماره شخصی رو داشته باشم ولی اون نداشته باشه. اگه از طریق آیدی منو پیدا کنه و بهم پیام بده، چون من شماره شو دارم، بهش شماره ام نمایش داده میشه؟! اینو میدونم که من خودم شخصا بهش پیام بدم شماره ام براش نمایش داده میشه اما اگر برعکسش اون از طریق ایدی ام بهم پیام بده و من جوابشو ندم، در این صورت بازم نمایش داده میشه؟!

۱۳۹۶/۱۲/۲۵سلام اگر در یک گروه باشید فقط آی دی هم را می بینید مگر شما به شخص مذکور پیام بدهید.

۱۳۹۶/۱۲/۱۹سلام ممنون از سایت خودتون ببخشید اگر من شماره یک نفرو در تلگرام داشته باشم و گروه مشترک داشته باشیم شماره من هم برای اون نفر نمایش داده میشه در اطلاعات پروفایلم بدون اینکه پیامی بدم؟

۱۳۹۷/۲/۱۸یکی از روشهایی که می توان متوجه این امر شد این است که اگر یک اکانت ناشناس برای شما پیامی بفرستد و این اکانت با شماره تماس این شخص نشان داده شده باشد یعنی اینکه شماره شما را قبلا ذخیره کرده است ولی اگر فقط ایدی این شخص مشخص باشد یعنی شماره تماسی از شما ندارد.ولی در تلگرام معمولی راه دیگری برای تشخیص این مسله وجود ندارد اما نسخه پیشرفته تلگرام که در گوگل پلی و سایر app store ها می توانید آن را دانلود کنید این قابلیت را دارد که به راحتی تشخیص دهیم چه کسانی شماره ما را دارند.در تلگرام جدید بعد از وارد شدن به قسمت مخاطبان اگر جلوی نام مخاطبی آیکون موبایل دیدید این مخاطب شماره شما را دارد واگر جلوی این مخاطب هیچ آیکون موبایلی مشاهده نکردید این مخاطب شماره شما را سیو نکرده و فقط شما شماره او را دارید.

۱۳۹۷/۲/۷سلام چگونه متوجه بشویم‌کسی گه شماره تلگرام ما را داشته ، پاک کرده است ، ممنون از راهنماییتون

۱۳۹۷/۳/۲۸سلام جواب سوال قبلی در پیام کاربر قبلی داده شده است

۱۳۹۷/۳/۲۸با سلام شما باید شماره مذکور را از حافظه گوشی پاک کنید البته ایشان می توانند دوباره پیام بدهند زیرا شماره شما را دارند. برای اینکه پیامی دریافت نکنید ایشان را بلاک کنید.

۱۳۹۷/۳/۲۸سلام.قبلایه شماره تووی مخاطبینم ذخیره کرده بودم،بعدحذف کردم..اماشماره ای که حذف کردم هرچندوقت دوباره تووی مخاطبینم باهمون اسمی که قبلاذخیره کرده بودم بالامیاد،هربارم پاک میکنم اماچندوقت بعددوباره بالامیاد.دلیلش چیه؟ممنون

۱۳۹۷/۳/۲۸سلام.مسی قبلاشماره ی منوذخیره داشته...الان گفته شمارتوپاک کردم،ازکجامطمئن بشم که الان دیگه شنارموذخیره نداره؟

۱۳۹۷/۹/۲۴خوب معلومه هست خودت سیو کردی!! باید بری ببینی اونی که بهش پیام میدی شماره ر رو نشون میده یا نه

۱۳۹۷/۹/۲۴این مطلب اصلا صحت نداره برای اثبات هم میتونی شماره ده تا آدم کاملا ناشناس اتفاقی رو تو گوشی خودت سیو کنی بعد خواهی دید تو پروفایلای اونها شمارشان است نه به خاطر اینکه اونها شمارتو دارن به خاطر اینکه شماره اونها رو تو تو گوشی خودت داری. لطفا مردم رو سر کار نزارید

۱۳۹۷/۱۰/۱۱در اصل برنامه ای برای مخفی کردن عکس های پروفایل برای کاربر خاصی وجود ندارد . با بلاک کردن باز هم شخص مورد نظر می تواند از طریق افراد دیگر به عکس های پروفایل شما دسترسی پیدا کند . برای دیده نشدن عکس پروفایل در تلگرام برای فرد مورد نظر این موارد هم هست. 1-دیلیت اکانت کنید و تمام کسایی که شمارتونو ندارند برای همیشه از دسترسی به شما محروم می شوند. 2- طرف مورد نطر شماره ای از شما نداشته باشد، چون در صورتی که شماره شما را داشته باشد میتواند با یک اکانت دیگر اقدام به دیدن عکس های شما کند. اکانت تلگرام شما id نداشته باشد، اگر آیدی دارید اون شخص به راحتی میتونه با سرچ کردن یوزرنیم شما را پیدا کند. در گروهی که اون طرف عضو هست ، شما عضو نباشید. یک راه هم تعویض شماره گوشی و درست کردن یک اکانت جدید با نامی متفاوت است.

۱۳۹۷/۱۰/۱۰به جز بلاک کردن طرف راه دیگه ای وجود داره کع طرف نفهمه عکس پروفایلم عوض میشه؟؟یعنی مثلا رو یه عکس قفل شه یا هیچکدوم از عکسام نمایش داده نشه براش بدون اینکه بلاکش کنم؟؟؟هم اون شماره منو داره هم من شماره اونو.میشه عایا؟؟

۱۳۹۷/۱۰/۱۰عدم نمایش شماره تلفن در تلگرام پلاس به نطرم رسید به صورت زیر: در نسخه های دیگر تلگرام مانند موبوگرام، تلگرام پلاس شما می توانید شماره های همراه خود را از منواصلی برنامه مخفی کنید نسخه تلگرام پلاس را دانلود کرده و روی گوشی نصب کنید. بعد از نصب و راه اندازی تلگرام پلاس وارد تنظیمات یا setting شده و عبارت Privacy and security را انتخاب کنید. در قسمت Privacy گزینه ای با عنوان Hide mobile number from menu را انتخاب کنید تا در زمانی که کسی یا شخصی شما را Add یا اضافه می کند نتواند به شماره شما دسترسی داشته باشد.

۱۳۹۷/۱۰/۶سلام خسته نباشید...میشه مثلا من شماره یه نفرو دارم و اونم شماره منو داره و آیکن موبایل جلوی اسم من تو تلگرام اون و آیکن موبایل تو تلگرام من جلوی اسم اون هست و یه کاری کنیم که آیکن موبایل ظاهر نشه بدون اینکه طرفو پاک کنیم؟ینی من شماره طرف و دارم وقتی اون شمارمو سیو میکنه تو تلگرامش اون آیکن نمایش داده نشه که معلوم نشه من شمارشو دارم!میشه؟؟لطفا سریع پاسخ بدید خیلی حیاتیه ممنون از سایت خوبتون.

۱۳۹۷/۱۰/۲۴سلام.شما هم شماره آنها را سیو کرده اید؟

۱۳۹۷/۱۰/۲۳سلام.چرا کسایی که شماره منو دارن ولی بهم پیام میدن شماره ی اونا برای من نمیاد؟از اینکه شماره ی منو دارن مطمئنم

۱۳۹۷/۱۲/۲۷کسی ک شماره منو داره ولی من ندارم راهی داره بفهمم یا نه که شمارمو دخیره کرده یا نه؟ یه سوال دیگه اونایی که شمارشونو دارم و تومخاطبین اینیستا میارتشون ولی نمی دونم کیا هستن اینو میشه فهمید شمارش چیه؟ ممنون میشم حواب بدید

۱۳۹۸/۲/۲۲سلام . من شماره یه نفر رو در تلگرام دارم میخوام بدونم که اونم شماره منو داره یا نه ؟ ممنون میشم اگه کمکم کنید .

۱۳۹۸/۵/۱۹سلام این روش جواب نمی ده چون در مورد اشحاصی که مطمئنا شماره ام را سیو دارن امتحان کردم

۱۳۹۸/۵/۱۷سلام اگر طرف مقابلتون تلگرام داره برید توی اکانتش و فکر کنین میخواین بهش پیام بدین. حالا بالای صفحه سمت راست اون سه تا نقطه رو انتخاب کنین تا یه پنجره باز شه: اگر گزینه share my contact رو دیدین یعنی طرف مقابل شماره شما رو سیو نکرده. اما اگه این گزینه رو ندیدن یعنی طرف شماره شما رو سیو کرده و داره.

۱۳۹۸/۵/۱۵سلام .شماره ام را به یه نفر دادم من شماره اش را سیو کردم از کجا بفهمم اون هم شماره ام را سیو کرد.ممنونم

۱۳۹۸/۵/۱۵سلام .شماره ام را به یه نفر دادم من شماره اش را سیو کردم از کجا بفهمم اون هم شماره ام را سیو کرد.ممنونم

۱۳۹۸/۸/۶ من یکی رو بلاک کرده بودم و شمارشو نداشتم اونم شماره ی منو نداشت ولی دیروز ک رفتم لیست بلاک ها رو دیدم دیدم شماره ی اون ک بلاک کرده بودم واسم افتاده چجور ممکنه؟!!!!

۱۳۹۸/۱۰/۱۵چرا وقتی من با شماره ام در تلگرام هستم اما وقتی دوستانم شماره مرا میزنند میگویند هنوز وارد تلگرام نشده ای علت چیست؟

۱۳۹۸/۱۰/۲۶سلام من توی تلگرام اصلی شماره یک نفرو دارم وقتی حذفش می کردم شمارش برام می اومد و میفهمیدم شمارمو داره. اما الان حذف میکنم دیگه شمارش نمیاد و خیال کردم حذفم کرده. اما یک بار که تلگرام پلاس نصب کردم توی مخاطبینم دیدم جلوی اسمش آیکون مخاطب دوطرفه زده اما بازم حذفش میکردم شمارش نمیومد. یا مثلا توی تلگرام ایکس اگه بزنه اشتراک گذاری شماره یعنی طرف شمارتو نداره. اما توی پی ویش برام اینو نمیزنه . الان شمارمو داره یانه؟ اگه داره چرا دیگه حذفش میکنم شمارش نمیاد؟

۱۳۹۸/۱۱/۱۶سلام میخواستم ببینم اگه من شماره یه نفرو نداشته باشم و بعد فقط ایدیشو داشته باشم و اونم شمارمو نداشته باشه وبعد چند روز بعد سرچ کردن ایدیش ببینم شمارش برام اومده طرف فهمیده که قبلا من ایدیشو سرچ میکردم (در صورتی که اون نمیتونسته شماره منو داشته باشه)؟

۱۴۰۰/۷/۲۹سلام خسته نباشید الان به پیوی یه شخصی میرم شماره تلفن شخص برام نمایش داده میشه و نوشته میشه add to cantact آیا شخص شماره منو داره؟

۱۴۰۰/۸/۶سلام، در تلگرام، Settings / Privacy and Security / Phone Number مراجعه کنید اگر who can see my phone number روی nobody باشد کسی شماره شمارا نخواهد دید، در مورد موضوع پرسش فوق، ممکن است ایشان شماره شما را داشته باشد.

در ادامه بخوانید...

زیباترین کشورهای دنیا

در

20. ویتنام

زیبایی های طبیعی ویتنام قابل شمارش نیست. ویتانم کشوری سرسبز با منظره های بینظیر است.

 

19. کرواسی

شهرهای تاریخی کرواسی سالانه پذیرای تعداد بیشماری توریست است. 

 

18. ایرلند

از افسانه تا واقعیت در ایرلند، 

 

17. نروژ

کشور آبشار، شفق قطبی و یخچال های طبیعی 

 

16. پرو

کویر بی پایان، کوهستان های پر برف  

 

15. سوئیس

شما نمی توانید از زیبایی حرف بزنید و از سوئیس خارج شوید. 

 

14. فنلاند

یکی از زیباترین کشورهای اروپایی

 

13. هندوستان

از هندوستان با نام "Marmite" یاد می شود کشوری که شما یا عاشقش هستید یا از آن متنفرید. هندوستان از از فرهنگی زیباترین کشور دنیاست. 

 

12. مکزیک

خانه یک تمدن کهن، معابد قدیمی، مکان های بسیاری برای کاوش دارد. 

 

11. اسلوونی

کوچک اما قوی، مردم مهمان نواز، کوهستان ها، ساحل دریا و ... 

 

10. ولز

ولز کشور کوه و جنگل، بسیار از کاربران از زیبایی های این کشور گفته اند. 

 

9. ایالات متحده آمریکا

امریکا کشوری بزرگ است و بسیار سخت است از زیبایی های طبیعی آن در چند خط سخن گفت، اگر به این کشور سفر کردید حتما به "پارک ملی گرند کنیون" سری بزنید. 

 

8. ایسلند

سواحل سیاه، کوه های آتشفشانی ایسلند را بین 10 کشور زیبای دنیا قرار داده است. 

 

7. انگلستان

کشور میهن پرستان، انگلستان در رتبه 7 قرار دارد. 

 

6. اندونزی

کشور کوه های زیبا و میراث قدیمی 

 

5. آفریقای جنوبی

تنها کشور آفریقایی این لیست، به وسعت فرانسه و اسپانیا با هم و به همان اندازه زیبا 

 

4. ایتالیا

هیچ کشوری به اندازه ایتالیا دارای مکان های دیدنی نیست. تاریخ و افسانه در شهرهای این کشور موج می زند. 

 

3. نیوزیلند

مقاوم سوم در اختیار یکی از زیباترین کشور های دنیاست، نیوزیلند دارای تپه های سرسبز کوهستان های زیبا و جزایر ناب است. 

 

2. کانادا

در یک رقابت نزدیک کانادا مقام دوم را کسب کرده است. کوهستان ها و مناظر بینظیر این کشور بسیار دیدنی هستند. 

 

1. اسکاتلند

در نهایت زیباترین کشور جهان اسکاتلند است. سواحل بکر و دست نخورده، قلعه های دیدنی و مناظر چشم نواز این کشور

نظرات

در ادامه بخوانید...