رژیم غذایی مدیترانه ای برای جوان ماندن مغز

در

(سیارک) : تحقیقات تازه نشان می دهد که رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به جوان ماندن مغز کمک کند.پژوهش های پیشین، رابطه میان رژیم غذایی حوزه مدیترانه و کاهش خطر بروز آلزایمر و دیگر بیماری های ناشی از اختلالات مغزی را به اثبات رسانده اند، اما مطالعات محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک روی نزدیک به ۷۰۰ فرد سالمند نشان داد که حجم مغز افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه استفاده نمی کنند، نسبت به کسانی که از این رژیم استفاده می کنند کوچکتر شده است؛ به نظر پژوهشگران رژیم های غذایی غیرمدیترانه ای در کاهش حجم مغز تأثیر قابل توجهی دارند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای از نوع تغذیه سنتی مردم یونان، اسپانیا، ایتالیا و مراکش الهام گرفته است. روغن زیتون، حبوبات، غلات کامل، میوه و سبزیجات، از اصلی ترین مواد خوراکی این رژیم هستند و مصرف متوسط ماهی و محصولات لبنی، به ویژه ماست و پنیر، و همچنین مصرف شراب و مصرف بسیار کم گوشت و محصولات گوشتی، در این رژیم مورد توجه است .حجم مغز سالمندانی که رژیم غذایی مدیترانه ای مصرف می کنند، ۱۳.۱۱ میلیمتر بزرگتر از افراد هم سن آنها است که به این مواد بی توجه هستند.منبع: نشریه Neurology

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

تغذیه سالم برای به تعویق انداختن آلزایمر

در

غذاها فقط سوختی برای بدنتان نیستند. درست است که انرژی لازم برای بدنتان از غذا به دست می‌آید ولی فواید تغذیه سالم، ورای این موضوع است.در یخچال خود بگردید ، شاید غذاهایی پیدا کنید که علم میگوید میتوانند سلامتی مغز شما را افزایش دهند.

این خوراکی‌ها میتوانند حافظه شما را افزایش دهند، تفکر شما را شفاف کنند، پیری مغز را به تعویق بیاندازند و از آلزایمر جلوگیری کنند. (سیارک
تحقیقات اخیر نشان داده است که غذاهای زیر میتوانند برای مغز بسیار مناسب باشد:
آب سیب و آب انار
انگور قرمز، توت فرنگی، سیب، شاه توت و ذغال اخته
چای و کاکائو
سویا
دانه آفتابگردان و گردو
سبزیجات، بالاخص سبزی تازه
روغن زیتون
شکلات سیاه
زمانی که خوراکی‌هایی از این دست میخرید حتماً برچسب مواد مغذی آن را بخوانید. بعضی از این خوراکی‌ها ممکن است با شکر، چربی یا نمک زیاد درست شوند و کالری و سدیم اضافه به غذای شما وارد کنند. برای سالم ماندن بهتر است نسخه‌های تازه این غذاها را انتخاب کنید. غذاهای آماده را کمتر مصرف کنید. (سیارک
به عنوان مثال میتوانید با مخلوط کردن آب اناری که شکر دارد با آب، هنوز هم از فواید آن استفاده ببرید. کاکائویی که با شیر بدون چربی یا با شیر برنج یا شیر بادام درست شده است بدون اضافه کردن چربی میتواند انرژی مغز شما را بیشتر کند. همچنین بگذارید یک قطعه شکلات سیاه به آرامی در دهانتان آب شود، هم زمان لذت بردن شما را افزایش میدهد هم باعث میشود که تغذیه سالم داشته باشید.
برای سلامت مغز و همچنین سلامت کلی بدنتان از غذاهایی که چربی‌های اشباع یا ترانس دارند دوری کنید. رابطه مستقیم بین این خوراکی‌ها و از بین رفتن توانایی مغز وجود دارد.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک)  

مترجم  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

بعضی بیماران آلزایمری در برابر از دست دادن حافظه "مقاومت" می کنند

در

به گزارش (سیارک)  مطالعه نشان داده که با وجود علائم محرز در مورد آلزایمر دراین افراد، آنها حافظه عالی خود را حفظ کرده اند.
مطالعه ای کوتاه درباره بیمارانِ مسن که حافظهء متوسط به بالایی دارند نشان داده بعضی افراد می توانند در برابر کاهش و نقصان شناختی که با بیماری آلزایمر مرتبط است مقاومت کنند.


محققان، مغزِ هشت نفر که حافظهء قوی و توانایی شناختی بالایی دارند را در زمان مرگ مورد مطالعه قرار داده اند، و متوجه شدند که سه نفر از آنان علائم بیماری آلزایمر داشته اند. پس چطور با وجود بیماری، آنها علائم کاهش و نقصان را ندارند؟
این مطالعه توسط چنگیز گولا عصب شناسی از دانشگاه نورث وسترن انجام شده که در آن هشت نفر با سن بین 95 تا 100 سال مورد مطالعه قرار گرفته اند. آنها از حافظهء متوسط به بالایی برخوردار بودند که در تست های حافظه توانستند توانایی بالای شناختی نسبت به سن خود نشان دهند.
زمانی که این هشت نفر از دنیا رفتند، گولا و تیمش مغزهای این افراد را برای آلزایمر و دیگر بیماری های مزمنِ مغزی آزمایش کردند. (سیارک)  
بعد آزمایشِ چهار ناحیه مرتبط با حافظه، احساس، و زبان، محققان متوجه شدند مغزِ پنج نفر عادی است اما سه مغز"فشردگی بالا و توزیع گسترده " املوید پلکس و نوروفیبلاریِ تنگلز نشان داد که از دو علائم موجود در تشخیص بیماری آلزایمر است.
نتایج نشان می دهد که فشردگی بالای پلکس و تنگلز در مغزِ افراد مسن دیده می شود، اما آنها می توانند به نحوی از لحاظ شناختی ،عادی و حتی بهتر از افراد مشابه در این سن باشند.
گولادر تلگراف به سارا ناپتون گفت "خارق العاده است. اصلا انتظارش را نداشتیم".
"این نکته را به ما گوشزد می کند که بعضی فاکتورها باعثِ حفظ مغز و حافظه در برابر آسیب آلزایمر می شود. حال باید پیدا کنیم آنها فاکتورها کدامند".
با وجود اینکه در مطالعات پیشین دیده شده بود افراد مبتلا به آلزایمر می توانند قسمتی از توانایی شناختی خود را حفظ کنند، اما این مطالعه جدید، نمونه بارز خوبی برای این پدیده است چرا که اکثر این افراد مسن بودند.
همانطور که جورج پرری، عصب شناسی از دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو که در تحقیق حاضر بود، به اس تی ای تی اشاره کرده در سن بالای نود، امبلوید پلکز و تنگلزِ نوروفیبلاری باید خرابی مشهودی در مغز افراد در زمان مرگ به جا بگذارند.
بخاطر همین موضوع است که در مغز افراد مبتلا به آلزایمر، پروتئین های امیلوید به روی پلکزهای سمی انباشته می شوند و همراه با تنگلزِ نوروفیبلاری باعثِ قطع انتقالِ مواد مغذی به اطراف مغز می شوند.
این روند باعث کاهش و نقصانِ شناختی و حافظه ای می شود که که مرتبط با بیماری آلزایمر است.
اما زمانی که گولا و تیمش، مغز سه نفر را مورد مطالعه قرار دادند متوجه شدند عصب های مرتبط با زبان و شکل دهنده حافظه بدون تغییر مانده اند.(سیارک)  
زمانی که مغزهای پنج نفر از گروه دیگر را که برای انها بیماری آلزایمر تشخیص داده شده بود و در زمان مرگ نقصانِ شناختی از خود به جا گذاشته بودند مورد مطالعه قرار دادند متوجه شدند که عصب مرده در این ناحیه نیز وجود دارد.
روشن است که این نتایج خیلی دقیق نیست و باید با حساسیت بیشتری بررسی شود. این نتایج باید در گروه بزرگتر و با تیم جداگانه ای که خیلی در مورد این نتایج نمی دانند تکرار شود.
این امکان وجود دارد که سه نفر از کسانی که علائم فیزیکی بیماری الزایمر را داشته اند قبل از اینکه علائم قطعی شوند مرده باشند تا اینکه به صورت طبیعی محافظت شده باشند.
اما، همانطور که شارون بگلی به اس تی ای تی گزارش داده، نتایج می توانند مهم باشند چرا که محققان شاهد علائمی بوده اند که بعضی مغزها می توانند علائم فیزیکی آلزایمر را نشان دهند بدون اینکه این نشانه ها بروز کنند.
دو فرضیه درباره چرایی این مورد وجود دارد.
اولی "محافظتِ شناختی" نامیده می شود به این معنی که اگر کسی ذهن خود را در زمان پیری فعال نگه دارد ، مغز فرد می تواند جلوی از دست رفتن عصب هایی که باعث بروز آلزایمر می شود را بگیرند.
دیین هارتلی، مدیر پیشرفت علمی در انجمنِ آلزایمر، که در مطالعه حضور نداشت به بگلی گفته است "آنچه که در زندگی باعثِ حفاظت از مولکول های سمی می شود این امکان هست که با از دست دادن سلول ها و سیناپس ها باز هم کارایی داشته باشند".
فرضیه دیگر این است که اتفاقی در مغز این افراد مقاوم در برابر آلزایمر می افتد که باعث می شود امیلوید پلکز و تنگلز نوروفیبلاری کمتر از معمول آسیب زا باشند.
بگلی می گوید" بعضی افراد ممکن است مولکول هایی تولید کنند که باعث می شود امبلوید ها غیرسمی شوند که در این صورت با وجود پلکز باز هم انها سیناپس ها را نابود نمی کنند. یا بعضی فاکتورهای ژنتیکی و یا غیره ممکن است سیناپس ها را انقدر قوی کنند که حتی در برابر سمِ امبلویدها مقاومت کنند".
اکنون کسی نمی داند دقیقا چه اتفاقی در جریان است اما دانشمندان می توانند تایید کنند که بعضی افراد در برابر آلزایمر قوی تر هستند و این می تواند در یافتن درمان های جدید برای الزایمر کمک کننده باشد.
گولا و تیمش به تحقیقات خود ادامه می دهند تا بتوانند فاکتورهایی بیایند که تاثیراتِ زیان بار بیماری الزایمر روی عصب ها را کمتر می کنند.
او به تلگراف گفت" ما روی تاثیرات ژنتیکی، تغذیه و محیطی تمرکز خواهیم کرد که باعث مقاومت عصب ها در برابر آسیب الزایمر می شود".
نتایج در این هفته در کنفرانس سالانه جامعه علم عصب 2016 در سن دیگر ارائه خواهند شد. 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸تقریبا همه داریم یه جورایی آلزایمر می گیریم

۱۳۹۵/۱۲/۲۷No coitnamlps on this end, simply a good piece.

در ادامه بخوانید...

زندگی نزدیک ترافیک سنگین خطر ابتلای به زوال عقل را افزایش می‌دهد

در

 (سیارک) : پژوهش جدید حاکی از ارتباط بین خطر ابتلای به دمانس(زوال عقل) و فاصله محل سکونت فرد تا نقاط ترافیک سنگین است
به گفته گروهی از پژوهشگران، زندگی درنزدیکی خیابان‌های پر رفت و آمد خطر ابتلای به بیماری دمانس (زوال عقل) را افزایش می‌دهد. این نتیجه‌گیری باعث تشدید نگرانی در مورد آثار آلودگی هوا بر سلامت مردم شده است.


تحقیقات پژوهشگران مرکز بهداشت عمومی انتاریو، کانادا، حاکی از آن است که حدود ده درصد از موارد ابتلای به آلزایمر در مناطق شهری با زندگی در نزدیک ترافیک سنگین ارتباط دارد.
هونگ چن، مسئول این تحقیقات، گفته است که افزایش شهرنشینی و بالا رفتن میزان آلودگی هوا باعث شده است تا شمار رو به افزایشی از شهروندان در نقاطی زندگی کنند که در نزدیکی ترافیک سنگین قرار دارد و این وضعیت به افزایش ابتلای به دمانس کمک کرده است.
پیش از این، پژوهشگران دریافته بودند که بین آلودگی هوا و سروصدای ترافیک با کاهش ماده سفید مغزی و تضعیف قدرت ادراک فرد رابطه‌ای وجود دارد اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ذرات ریز مغناطیسی معلق در هوا می‌تواند مستقیما وارد بافت مغز شود.
پژوهشگران بر تاثیر آلودگی بر ماده سفید مغز وقوف داشتنداین تحقیقات نشان داده است که کسانی که در نزدیک محل‌های دارای ترافیک سنگین زندگی می‌کنند تا ١٢ درصد بیش از سایرین در معرض ابتلای به دمانس قرار دارند.
این نتیجه‌گیری براساس اطلاعات مربوط به حدود ٦.٦ میلیون نفر طی ده سال به دست آمده است. پژوهشگران گفته‌اند که افزایش خطر ابتلای به دمانس می‌تواند یکی از عوارض مشکلات تنفسی و قلبی ناشی از استنشاق دود ترافیک و سایر عوامل زیانبار زندگی در محیط شهری و هوای ناپاک آن باشد. (سیارک
در انجام این تحقیقات، افراد بین ٢٠ تا ٨٥ ساله ساکن ایالت اونتاریو در کانادا بین سال‌های ٢٠٠١ تا ٢٠١٢ زیر نظر قرار گرفتند در حالیکه با استفاده از کد پستی، میزان نزدیکی آنان به محل‌های ترافیک سنگین مشخص شده بود. در طول این دوره، ٢٤٣ هزار نفر از این گروه به دمانس، ٣١ هزار و پانصد نفر به پارکیسنون و ٩ هزار و دویست و پنجاه نفر به ام.اس مبتلا شدند.
پیش از این تاثیرز ناشی از ترافیک شهری عامل در بروز عوارض تنفسی و قلبی مشخص شده بود
بررسی نتیجه این تحقیقات نشان داد که بین میزان ترافیک و ابتلای به پارکینسون یا ام.اس ارتباطی وجود ندارد اما فاصله افراد تا نقاط ترافیک سنگین با میزان ابتلای به دمانس مرتبط است.
در واکنش به انتشار این گزارش، راب هوارد، استاد کرسی روانپزشکی سالمندان در دانشگاه لندن گفته است که این آگاهی وجود داشته که آلودگی هوا به سلامتی مردم زیان می‌زند و پژوهش اخیر هم مشخص نمی‌کند که آیا افزایش هرچند مختصری که در خطر ابتلای به دمانس گزارش شده نتیجه مستقیم قرار گرفتن در معرض ترافیک است یا به طور مستقیم از عوارض دیگر مرتبط با الودگی ناشی می‌شود. وی افزوده است "در هر حال، مهم این است که این پژوهش بار دیگر لزوم مقابله با آلودگی هوا را گوشزد می‌کند."
کارشناسان هشدار داده‌اند که کسانی که در نزدیکی محل‌های پر رفت و آمد شهری زندگی می‌کنند نباید با مطالعه نتیجه این پژوهش بیهوده گرفتار نگرانی شوند. جان هاردی، استاد کرسی عصب‌شناسی دانشگاه لندن گفته است که "تجزیه و تحلیل شواهد به دست آمده از چنین مطالعاتی بسیار پیچیده است و گاه همین پیچیدگی باعث نتیجه‌گیری بی پایه و نگرانی بی‌مورد می شود. دلایل کافی برای اجتناب از زندگی در نزدیک گذرگاه‌های پر رفت و آمد وجود دارد و این پژوهش یک دلیل جدید به دلایل قبلی می‌‍افزاید."

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۸بیشتر خانواده ها 2 تا 3 عدد ماشین دارن

در ادامه بخوانید...

بی‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به زوال عقل است

در

 (سیارک) : یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که برای افراد میانسال و مسن، عدم تحرک و ورزش نکردن مهمتر از با عوامل ژنتیکی بوده و آنها را مستعد بیماری زوال عقل می‌کند.



پژوهش دانشگاه مک مستر کانادا:بی‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به زوال عقل است

به نقل از مدیکال نیوز تودی، در سراسر جهان، حدود 47.5 میلیون نفر مبتلا به زوال عقل زندگی می‌کنند که این رقم تا سال 2030، افزایش یافته و به حدود 75.6 خواهد رسید.

بیماری آلزایمر رایج ترین شکل زوال عقل بوده و در حدود 60 تا 80 درصد از تمام موارد را شامل می‌شود .در ایالات متحده به تنهایی حدود 5.4 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند.

یکی از بزرگترین عوامل خطر برای بیماری آلزایمر ژن آپولیپوپروتئین APOE e4 است .به گزارش انجمن آلزایمر، بزرگسالانی که دارای یک کپی از ژن APOE e4 هستند، سه برابر بیشتر از سایرینی که این ژن را ندارند به بیماری دچار می‌شوند.

در حالی که کسانی که دو کپی از این ژن را دارند 8 تا 12 برابر بیشتر احتمال ابتلا به آلزایمر دارند.

با این حال، محققان این پژوهش جدید از جمله جنیفر هیس، استادیار گروه حرکت شناسی در دانشگاه مک مستر کانادا نشان می‌دهند که خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مسن کم تحرک بسیار بیشتر است.

یک پژوهش که در سال 2015 در Journal of Aging and Physical Activity منتشر شده نشان می‌دهد که بزرگسالان 60 سال و بالاتر حدود 9.4 ساعت از روز خود را در بی‌تحرکی به سر می‌برند که این رقم حدودا معادل 65 تا 80 درصد از ساعات بیداری روز آنها است.در این مطالعه، هیس و همکارانش شروع به بررسی ارتباط بین فعالیت فیزیکی و خطر زوال عقل در میان افراد مسنی که دارای ژن APOE e4 و فاقد آن هستند کردند.

محققان با تجزیه و تحلیل فعالیت فیزیکی و توسعه زوال عقل 1646 فرد مسن به این یافته‌ها دست یافتند.تمام شرکت کنندگان در زمان شروع پژوهش فاقد بیماری زوال عقل بوده و تا پنج سال بعد نیز دنبال شده و بر وضعیت آنها نظارت شد.

محققان دریافتند در میان افرادی که دارای ژن APOE e4 نیستند، کسانی که ورزش تحرکی نداشته و ورزش نمی‌کنند بیشتر از آنها که ورزش می‌کنند در معرض خطر ابتلا به زوال عقل قرار دارند.این در صورتی است که برای افرادی با ژن APOE E4 ، تفاوت قابل توجهی در ابتلا به زوال عقل چه در صورت داشتن تحرک و چه در صورت کم تحرکی وجود نداشت.

به گفته محققان، این یافته‌ها نشان می‌دهد که عدم تحرک و ورزش برای توسعه زوال عقل خطرناک تر از داشتن ژن APOE e4 است.البته این نمی‌تواند خبر بدی برای افراد مسن باشد و باعث ترس آنها شود چرا که نتایج مطالعه نشان می‌دهد که افزایش فعالیت بدنی می‌تواند از افرادی که دارای ژن APOE e4 نیستند در برابر توسعه زوال عقل محافظت کند.

در نهایت این پژوهش نشان دهنده این است که سبک زندگی افراد و نوع فعالیت آنها بر مغز آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

این پژوهش در Journal of Alzheimer's Disease. به چاپ رسیده است.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۰/۲۹ز نیرو بود مرد را راستی... ز سستی کژی آید و کاستی

۱۳۹۵/۱۰/۲۸فکر کنم استرس بیشتر نقش داره

۱۳۹۵/۱۰/۲۸بیشتر بیماری ها از بی تحرکی است

در ادامه بخوانید...

با آلزایمر خداحافظی کنید

در

(سیارک) : میلاد خادم پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه مصرف مویز در زمستان باعث افزایش انرژی بدن می شود، گفت: مواد آنتوسیانین و پلی فنولیک موجود در مویز باعث کاهش بیماری های سرطانی و آلزایمر می شود.

این پژوهشگر طب سنتی با تاکید بر اینکه مویز از نظر شکل ظاهری و رنگ با کشمش متفاوت است اما خواص درمانی یکسانی دارد، اظهار داشت: اسید امگا 3 و امگا 6 موجود در این خشکبار در زمان مصرف باعث کاهش غلظت خون و چسبندگی پلاکت های خون و مانع لخته شدن خون می شود.
او گفت: با اشاره به اینکه خشک کردن مویز خواص آن را کاهش می دهد، تصریح کرد: این میوه سرشار از ویتامین‌های B، A، E، و املاحی همچون کلسیم فسفر و پتاسیم است.

وی با اشاره به اینکه قند موجود در مویز از نوع فروکتوز است، تصریح کرد: مبتلایان به دیابت برای کاهش قند خونشان می توانند از این خشکبار استفاده کنند.

این پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه بیماران دیابتی در خصوص استفاده از این خشکبار باید با پزشک مشورت کنند، افزود: مصرف مواد غذایی حاوی قند دی ساکارید برای مبتلایان به دیابت مضر است و این افراد باید از خوردن آن خودداری کنند.

ویبا اشاره به اینکه، مویز حاوی آنتوسیانین و پلی‌فنولیک است، تاکید کرد: این خشکبار مانع بروز آلزایمر و تسریع روند بهبود سلول های مغزی می شود.

به گفته وی، مصرف روزانه 25 عدد مویز، باعث جذب مواد معدنی و تقویت حافظه می‌شود.

رژیم غذایی مدیترانه ای برای جوان ماندن مغز

بی‌تحرکی زمینه‌ساز ابتلا به زوال عقل است

بعضی بیماران آلزایمری در برابر از دست دادن حافظه "مقاومت" می کنند

تغذیه سالم برای به تعویق انداختن آلزایمر

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

6 روش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

در

درحالی‌که سن افزایش می‌یابد، مغز ما احتمالاً رفته رفته با دقت کمتری عمل می‌کند و موجب یادگیری سخت‌تر مطالب جدید و یا به خاطر سپردن وقایع کلیدی می‌شود. و در برخی از افراد، زوال شناختی قابل‌توجه است و در موارد بسیار نادر منجر به بیماری آلزایمر می‌شود.


 به‌طور متوسط حدود 99 درصد کلیه داروها در کار آزمایی های بالینی درواقع هرگز موجب درمان آن نشده‌اند، و مصرف داروها هنوز هم در آخرین مرحله آزمایش‌ها در سال 2017 ناموفق است. اما راه‌کارهای دیگری برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد.      با آلزایمر خداحافظی کنید
ما با مدیرعامل Neurotrack الی کاپلان گفتگویی داشتیم. شرکت وی به‌تازگی برای انجام ارزیابی آنلاین راه‌اندازی شده است که کمک می‌کند تا افراد از وضعیت سلامت حافظه خود مطلع شوند، باهدف یادگیری برخی از راه‌هایی که به‌واسطه آن‌ها شما به‌طور بالقوه می‌توانید خطر ابتلا به آلزایمر و زوال شناختی به‌طور گسترده‌تری کاهش دهید.
این شرکت همچنین برنامه‌ای را ارائه می‌دهد که به‌منظور جلوگیری از برخی از این زوال شناختی قابل‌استفاده است.
آنچه علم در مورد بهترین راه‌های کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال شناختی می‌گوید در اینجا ارائه می‌شود.
1. به مواد غذایی مصرفی خود توجه داشته باشید.
رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به زوال شناختی کمک می‌کند_به‌ویژه در یک رژیم غذایی به نام رژیم غذایی ذهن (MIND)، مخفف عبارت " رژیم غذایی مدیترانه‌ای- دش" به‌منظور تأخیر در اختلال عملکرد سلول‌های عصبی".
این یک نسخه ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای و DASH است، با تمرکز بر جنبه‌های آن دسته از رژیم‌هایی که باید با فعالیت مغز انجام شوند.(سیارک
انواع توت‌ها، روغن‌زیتون، آجیل، و برگ سبزی‌ها تیره مواد غذایی اساسی رژیم غذایی که بر اساس مطالعات در مقیاس بزرگ از زوال شناختی طراحی‌شده است و لیست بهترین رژیم غذایی سالانه در گزارش جهانی و در گزارش‌های ایالات‌متحده رتبه‌ سوم را کسب کرده است.
مطالعه‌ای انجام‌شده بر روی حدود 1000 سالمندان نشان داد که این رژیم غذایی به نظر موجب کاهش 35٪ خطر ابتلا به آلزایمر در افرادی که آن را به‌طور متوسط دنبال کردند و کاهش 53 درصدی در افرادی که به‌دقت این رژیم را دنبال کردند می‌شود.     تغذیه سالم برای به تعویق انداختن آلزایمر
به‌علاوه، این رژیم متناسب با رژیم ماریا کاریلو است، افسر ارشد علمی انجمن آلزایمر است که خبرنگاری بیزینس اینسایدر (Business Insider) در ماه ژوئیه گفت:
"از زندگی لذت ببرید، وعده‌های غذایی سالم مصرف کنید که برای شما مفید هستند، و شما احتمالاً درنهایت به مراقب مغز خود و همچنین قلب خود خاتمه خواهید داد."
2. فعال باشید.
با استناد به آزمایش‌های مبتنی بر مداخله در رژیم غذایی و مطالعات اپیدمیولوژیک، موسسه ملی سالمندی ایالات‌متحده نشان داد که به‌طورکلی ورزش نیز می‌تواند نقش کلیدی در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال شناختی ایفا کند.
برنامه نئوترک (Neurotrack)، تمرینات قدرتی و ورزش‌های کاردیو را توصیه می‌کند، کاپلان گفت:
ورزش می‌تواند فواید سلامتی جانبی داشته باشد و همچنین مضاف بر این‌که آنچه برای قلب و بدن شما مفید است برای مغز شما نیز احتمالاً مفید خواهد بود.

3. سطوح استرس خود را تا حد ممکن کاهش دهید.
شواهد نشان می‌دهد حلقه ارتباطی میان استرس و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر و زوال شناختی وجود دارد.
مطالعه کوچکی در سال 2009 این مورد را از بررسی تعداد 41 شرکت‌کننده با اختلال شناختی خفیف، کسانی که دارای میزان بالاتری از استرس و همچنین مقیاس‌های سریع‌تر از زوال شناختی بودند کشف کرد.
اخبار خوب این است که اقدامات بسیار زیادی برای قابلیت مدیریت استرس شما، مانند تمرین تنفس، مدیتیشن و یوگا وجود دارد.
4. عادات خواب سالم و طبیعی را حفظ کنید.
خواب بیش‌ازحد کم می‌تواند کنترل انجام کارهای مرتبط با بدن و مغز شما را تحت تأثیر قرار دهد.
بررسی سال 2014 از مطالعات مشاهداتی نشان داد که خواب کم عامل خطرآفرینی برای زوال شناختی و بیماری آلزایمر است.
هرچند محقق معتقد است که تحقیقات بیشتری درزمینهٔ مکانیسم دقیق چگونگی عملکرد آن موردنیاز است، آن ها به این نتیجه رسیدند که "خواب سالم و طبیعی به نظر می‌رسد نقش مهمی را در حفظ سلامت مغز با بالا رفتن سن ایفا می‌کند و ممکن است نقش کلیدی در پیشگیری از [بیماری آلزایمر] بازی کند".
5. فعالیت اجتماعی خود را حفظ کنید.
کاپلان اظهار می‌کند که مؤلفه اجتماعی مسئله‌ای است که نئوترک به‌سختی در تلاش برای مطرح کردن آن است. این شرکت دارای طرح‌هایی درزمینهٔ ایجاد یک شبکه اجتماعی داخلی است.

وی اظهار داشت که از زمان ارزیابی راه‌اندازی شده در دسامبر 2016، او شاهد پیوستن هزاران نفر به یک گروه ویژه فیس بوکی برای گفتمان در مورد نتایج به‌دست‌آمده‌شان بوده است.
کاپلان گفت حتی یک گروه در نیوزیلند وجود دارد که برای صرف قهوه پس از انجام امور کاری خود گرد هم می‌آیند.
اجتماعی ماندن می‌تواند راه بسیار خوبی برای کاهش خطر ابتلا به زوال شناختی و آلزایمر باشد.
به گفته موسسه ملی سالمندی، حفظ فعالیت‌های هوشی و شناختی، یا با تحریک فکری و یا مشارکت در فعالیت اجتماعی، با کاهش خطر آلزایمر مرتبط است.

بعضی بیماران آلزایمری در برابر از دست دادن حافظه "مقاومت" می کنند
6. بخوانید، بازی کنید، و یا در غیر این صورت ذهن خود را وادار به فعالیت کنید.
به همراه راه‌کارهای تعامل اجتماعی، حفظ فعالیت ذهنی و فکری نیز با کاهش خطر آلزایمر دارای همبستگی است.
با توجه به موسسه ملی سالمندی، این نوع از انگیزش می‌تواند هر کاری ازجمله خواندن مطالب گرفته تا حل جدول کلمات متقاطع و یا حضور در سخنرانی‌ها و انجام بازی‌های مبتنی بر حافظه (بازی فکری) باشد.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...