مزایا و معایب شیمی درمانی خوراکی

در


 (سیارک) استفاده از شیمی درمانی خوراکی در طول دهه ها ی گذشته افزایش یافته است . یک چهارم از حدود 400 داروی ضد سرطان برای تجویز خوراکی تولید شده اند 
مطابق با مجمع انکولوژی بالینی آمریکا و جامعه پرستاری انکولوژی، شیمی درمانی شامل همه درمان های ضدسرطان برای تزریق داخل وریدی و خوراکی می شود . طبق تعریف، شیمی درمانی خوراکی مشتمل بر تمام مواد ضدسرطان، سیتوتوکسیک و همچنین مواد بیولوژیک می گردد که می توان آنها را به صورت خوراکی تجویز کرد. در سال های اخیر، رویکرد درمان سرطان به خاطر توسعه اهداف جدیدی که در مراحل مختلف رشد سلول یا تقسیم سلولی مداخله می کنند، تغییر یافت. این موضوع منجر به ظهور درمان های هدفمند برای تجویز خوراکی شد . درمان های هدفمند موادی هستند که از رشد و گسترش سرطان با تداخل در مولکول های خاص مسئول بروز و یا پیشرفت سرطان جلوگیری می کنند. انواع مختلفی از درمان های هدفمند وجود دارند. به عنوان نمونه، مهارگرهای تیروزین کیناز مطرح می شوند. آنها با گیرنده فاکتور رشد اپیدرمی (EGFR) تداخل و انتقال سیگنال را به طور انتخابی مهار می کنند و به رشد سلول های تومور واکنش نشان می دهند. نوع دیگری از سرطان درمانی موجود برای مصرف خوراکی، هورمون درمانی است که سرطان پستان یا پروستات حساس به هورمون را هدف قرار می دهد. آنها با تداخل در تولید و عمل هورمون، رشد تومورهای حساس به هورمون را کم و یا متوقف می کنند . درمان های هدفمند عمدتا مبتنی بر مکانیسم بازدارندگی رشد و تقسیم سلولی (cytostatic) هستند. از تکثیر سلول های بدخیم پیشگیری می شود و سمیت دارو برای هر تومور اختصاصی است. در مقابل، در شیمی درمانی های سیتوتوکسیک که به طور مستقیم با ساختار DNA همکنش دارند، بین سلول های توموری و غیر توموری تمایزی صورت نمی گیرد. بنابراین، سمیت دارویی آنها غیر اختصاصی است . داروهای ضد سرطان سیتوتوکسیک شامل مواد آلکیل کننده DNA، مهارگرهای توپوایزومراز و آنتی متابولیت ها هستند . یک داروی سرطان سیتوتوکسیک به عنوان یک ماده درمانی تعریف می شود که هدف آن، مهار گسترش سلول های سرطانی با کشتن سلول های سرطانی و نیز سالم است . عوارض جانبی مختلفی بسته به نوع دارو به وقوع می پیوندند. داروهای سیتوتوکسیک موجود برای تجویز خوراکی از مشتقات فلوئورواوراسیل مانند capacitabine، علاوه بر دیگر اجزا تشکیل می شوند که به ویژه برای سرطان روده بزرگ و پستان تجویز و به عنوان پیش داروی antimetabolite طبقه بندی می شوند . هر ماده شیمی درمانی خوراکی دارای خواص سمیت اختصاصی خود است . واکنش های پوستی ، به عنوان مثال، erythrodysesthesia در کف دست-کف پا با بروز 64-6٪ بارها مشاهده شده اند . سمیت های پوستی محدودکننده دوز هستند. شیمی درمانی های خوراکی بسته به شدت می توانند سبب عوارض جانبی خفیفی مانند خارش و یا احساس ناخوشایند شوند اما می توانند کشنده نیز باشند .
عوارض جانبی شیمی درمانی خوراکی سیتوتوکسیک به اندازه درمان با تجویز داخل وریدی به طور بالقوه خطرناک و محدودکننده دوز هستند . بیماران ممکن است فکر کنند که مصرف قرص ضرر کمتری از تحمل شیمی درمانی داخل وریدی دارد، اما این یک تصور غلط است .

شیمی درمانی هایی که به صورت خوراکی تجویزشده اند، مزایا و معایبی را برای بیماران دربر دارند. از یک طرف، آنها اجازه خودمهاری بیشتر را می دهند و مراجعه به بیمارستان کمتر مورد نیاز است. از سوی دیگر، بیماران باید خودشان رژیم شیمی درمانی خود را مدیریت کنند و باید در صورت عوارض جانبی سمی به درستی واکنش نشان دهند.

مطالعات متعددی مطلوبیت شیمی درمانی خوراکی را نسبت به نوع داخل وریدی از سوی بیماران نشان داده اند . دلایل مطلوبیت کاربرد خوراکی عبارت از ماندن در خانه ، تحمل اثرات کمتر بر زندگی خانوادگی و روزمره ، اجتناب از مشکلات همراه با کاتتر ، داشتن نظارت بیشتر بر درمان، داشتن احساس کمتری از بیماری  و بهبود کیفیت زندگی .
مزیت دارویی شیمی درمانی خوراکی، تماس مداوم سلول های تومور با ماده مورد نظر است . پایبندی شدید به درمان از اهمیت زیادی برای کاربرد خوراکی برخوردار است. مقدار مصرف، زمان مصرف و فواصل زمانی باید دقیقا رعایت شوند . عبارت "پایبندی" به Sackett و Haynes 1976 برمی گردد که آن را به این صورت تعریف کردند "که تا چه حد رفتار فرد ... با تجویز بالینی مطابقت دارد".

مطابق با Cramer و همکاران در 2008، واژه های پایبندی و پشتکار باید برای توصیف چگونگی پیگیری رژیم دارویی طولانی مدت از سوی بیماران به کار روند. این نویسندگان بر اساس مرور گسترده منابع، پایبندی را به این صورت تعریف می کنند: "دامنه ای که در آن یک بیمار مطابق با فاصله زمانی و دوز تجویزشده اقدام می کند"، در حالی که پشتکار به عمل پیگیری توصیه های پزشکی برای درمان مداوم در طول زمان تجویزشده اشاره دارد. (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

سرطان پستان همیشه با توده شروع نمی شود

در

(سیارک) : کارشناسان می گویند که از هر شش مورد سرطان پستان یکی با علائمی غیر از توده های مظنون شروع می شود.
محققان از دانشگاه کالج لندن برای سلامت زنان می گویند که زنان باید از سایر نشانه های هشداردهنده بیماری های زنان آگاه باشند تا بتوانند زودتر کمک بگیرند.


به گفته آنها ورم زیر بغل یا عفونت در بافت سینه باید توسط پزشک معاینه شود.
همینطور تغییرات در نوک پستان حساسیت دادن (رش)، خونریزی و ترشح و هرگونه درد و ناراحتی روی پوست سینه باید بررسی شود.
محققان، که نتایج مطالعه خود را در کنفرانس موسسه تحقیقات ملی سرطان در لیورپول ارائه می کنند، علائم بیماری ۲۳۰۰ زن را که اخیرا به سرطان پستان مبتلا شده اند بررسی کردند.آنها دریافتند که زنانی که علائمی غیر از ظاهر شدن توده در پستان دارند به احتمال بیشتر ویزیت دکتر را عقب می اندازند.(سیارک
دکتر کارن کندی مدیر موسسه تحقیقات ملی سرطان گفت: "این پژوهش نشان می دهد که خیلی زیاد پیش می آید که زنان با ظاهر شدن علائم سرطان پستان دکتر نمی روند."
"علت می تواند این باشد که مردم به سادگی از این مساله که سرطان پستان می تواند به شکل های خیلی مختلفی ظاهر شود، یعنی نه فقط به شکل توده، بی خبرند."
"در مورد بیماری ای مثل سرطان پستان، تشخیص بیماری در اسرع وقت اهمیت اساسی دارد تا برای معالجه برنامه ریزی و درمان شروع شود."
بیماری هرچه سریعتر تشخیص داده شود شانس درمان آن بیشتر می شود.
در انگلستان و ولز حدود ۹ زن از هر ۱۰ زنی که به سرطان پستان مبتلا می شوند برای حداقل پنج سال یا بیشتر زنده می مانند.
حدود شش نفر از هر ده نفر هم بیش از ۲۰ سال زندگی خواهند کرد.
در بریتانیا به زنان ۵۰ تا ۷۰ ساله توصیه می شود هر سه سال یک بار تحت معاینه قرار گیرند.

علائم و نشانه های سرطان سینه

در صورت بروز اینها به پزشک مراجعه کنید:
ظاهر شدن توده تازه یا بافت ضخیم شده در هر کدام از سینه ها که قبلا وجود نداشت
تغییر در اندازه یا شکل یک یا هر دو پستان
ترشحات خون آلود از پستان
توده یا ورم در زیر بغل
فرورفتگی در پوست سینه
حساسیت دادن (رش) در نوک پستان یا اطراف آن
تغییر در ظاهر نوک پستان مثل فرورفتگی آنها در سینه

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

در ادامه بخوانید...

چرا مبتلایان به سرطان پستان درمان را ادامه نمی دهند

در

(سیارک) :پژوهشگران آمریکایی می گویند حدود یک سوم از بیماران مبتلا به سرطان پستان به دلیل اثرات جانبی شدید داروهایی که برای درمان به آنها تجویز می شود، ترجیح می دهند از این داروها استفاده نکنند.


تیم تحقیقاتی دانشگاه نورث وسترن پس از تحقیق بر روی بیش از ۶۰۰ نفر از زنان مبتلا به سرطان پستان که از Aromatase inhibitors استفاده می کردند دریافتند که ۳۶ درصد از این افراد به دلیل بروز علائمی نظیر درد مفاصل، گر گرفتگی ، اضافه وزن وحالت تهوع ترجیح می دهند که از این دارو استفاده نکنند.
داروی (Aromatase inhibitors) از جمله داروهایی است که برای درمان سرطان های پستان و رحم در زنان پس از یائسگی تجویز می شود.
این داروها باعث کاهش میزان استروژن در بدن می شود. افزایش میزان استروژن در مبتلایان به سرطان باعث تحریک بیشتر تومورها می شود.از بیماران مورد تحقیق در دانشگاه نورث وسترن خواسته شد تا به ۴۶ سوال در مورد شیوه زندگی و علائم مرتبط با سرطان پستان و نحوه درمان خود پاسخ بدهند.
از این بیماران خواسته شده بود تا به سوالاتی درباره حالاتشان قبل از شروع درمان، همچنین در سه، دوازده و بیست و چهار ماه پس از شروع درمان نیز پاسخ دهند.
پس از گذشت سه ماه، یک سوم از زنان مورد تحقیق از درد مفاصل شدید شکایت داشتند. این درحالی است که ۲۸ درصد از آنها دچار گر گرفتگی و ۲۴ درصد از آنها با کاهش میل جنسی روبرو شدند.
براساس این تحقیق، افزایش زمان درمان، باعث بروز عوارض جانبی بیشتری در بیماران شده است.به دلیل تاثیرات جانبی شدید این دارو، ۱۰ درصد از زنان ترجیح می دادند که استفاده از آن را پس از دو سال متوقف کنند. این در حالی است که ۲۶ درصد از زنان تحت درمان، مصرف آن را پس از چهار سال متوقف کردند.
دکتر لین واگنر، سرپرست این تیم تحقیقاتی می گوید: "پزشکان به امید درمان دارویی را برای بیماران تجویز می کنند. بنابراین آنها کمتر به اثرات منفی این داروها اشاره می کنند."به گفته دکتر واگنر بیماران هم تمایلی ندارند که درباره اثرات داروها شکایتی کنند. بیماران اغلب می خواهند که پزشکشان روند درمان را ادامه دهند.بنابراین هیچ کس نمی داند که واقعا این داروها چه تاثیری بر بیماران دارد.
دکتر سوزی جنینگز، متخصص سرطان می گوید:" ما می دانیم که بعضی از بیماران مبتلا به سرطان در بریتانیا ترجیح می دهند که درمان را متوقف کنند. از این رو باید اطلاعات کامل را در مورد اثرات جانبی داروها در اختیار بیماران قرار داد. و اگر زنی قصد دارد درمان را متوقف کند، باید او را تشویق کنیم که با پزشک معالجش صحبت کند."

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۱/۴عکس جالبیه ، خیلی اطلاعات می ده

در ادامه بخوانید...

آیا منافع ماموگرافی از مضراتش بیشتر است

در

(سیارک) : نتیجه تحقیقات در زمینه سلامت زنان،  حاکی از آن است که در ازای هر بیماری که در نتیجه ماموگرافی ممکن است تحت درمان غیر ضروری قرارگیرد، جان دو نفربه دلیل ماموگرافی نجات پیدا می کند.این در حالیست که برخی دانشمندان هنوز معتقدند برای سلامت زنان اینگونه آزمایشها سرطانهایی را نشان می دهند که الزاما خطرناک و مرگبار نیستند.

در دو دهه گذشته به طور معمول زنان در دهه 50 و 60 سالگی زند گی شان تحت آزمایش های تشخیص سرطان پستان مانند ماموگرافی قرار می گرفتند اما اخیرا برخی صاحبنظران با انتقاد از این شیوه می گویند، اینکه همه زنان در این سنین مورد آزمایشهای مربوطه قرار بگیرندممکن است باعث شود افراد زیادی به خاطر ابتلا به سرطان هایی مورد درمان قرار گیرند که الزاما مرگبار نبوده و زندگی آنها را تهدید نمی کنند.

این در حالیست که تحقیقات جدید بر روی هزاران نفر از زنان بریتانیایی و سوئدی نشان می دهد تعداد کسانی در پی انجام آزمایش ها، تحت درمان غیر ضروری قرار گرفته اند از تعداد افرادی که جانشان به همین واسطه نجات پیدا کرده کمتر است.با این حال برخی پزشکان روشهای این تحقیق را زیر سوال می برند.

بعد از اختلاف نظر هایی که در این مورد پیش آمده قرار بر این است که جزییات بیشتری از منافع ماموگرافی و مضرات ماموگرافی در این دفترچه ها درج شود.

سرطان پستان یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر زنان در جهان است.سالانه حدود 1/5میلیون نفر درجهان به این بیماری مبتلا می شوند و حدود 465 هزار نفرشان به دلیل ابتلا به این سرطان می میرند.

گروهی از محققان آلمانی و بریتانیایی به تازگی در یک کنفرانس در اسپانیا اعلام کردند مبتلایان به سرطان پستان که برای کنترل فشار خون خود از داروهای موسوم به بتا بلاکر استفاده می کنند از سایر مبتلایان به این بیماری بیشتر عمر می کنند.به گفته محققان امکان دارد این دسته از داروها مانع فعالیت هورمون هایی شود که در گسترش سلول های سرطانی به سایر قسمت های بدن موثر هستند.

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۱/۴شتیدم خیلی درد داره

در ادامه بخوانید...

ورزش های نفس گیر خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد

در

(سیارک) : تحقیقات جدید نشان می دهد که ورزش های نفس گیر ظاهرا می تواند در دوره پس از یائسگی مانع از ابتلا به سرطان سینه در زنان با وزن نرمال شود.

این مطالعه دریافت که فعالیت های عادی مانند دویدن یا حتی کار سنگین خانگی با کاهش 30 درصدی خطر ابتلا به سرطان در این گروه از زنان مرتبط است.فعالیت های جسمی طاقت فرسا تنها در زنانی موثر بود که اضافه وزن نداشتند و همچنین معلوم شد که ورزش های سبک در کاستن از این خطر موثر نیست.نتیجه این مطالعه 11 ساله به روی 32 هزار زن در نشریه "تحقیقات سرطان سینه" چاپ شده است.

 

از شرکت کنندگان در این مطالعه درخواست شد پرسشنامه ای با سوالات دقیق درباره نوع و حجم فعالیت های جسمی شان را پر کنند.ورزش های نفس گیر علاوه بر ورزش هایی مانند دویدن، تنیس رقابتی، دوچرخه سواری در سربالایی، همچنین می تواند شامل کار سنگین خانگی و باغداری مانند شخم زدن و شستن شیشه ها یا خرد کردن هیزم باشد.

 

ارتباط ورزش های نفس گیر با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه تنها در زنانی که وزن آنها نرمال بود به شدت خودنمایی کرد.فعالیت های سبک از جمله تمیز کردن خانه با جاروبرقی، شستن رخت، نقاشی، و ورزش هایی مانند راه رفتن یا بولینگ تاثیری در کاهش خطر سرطان نداشت.

 

محققان گفتند که هنوز دقیقا معلوم نیست چرا ورزش می تواند از خطر سرطان سینه بکاهد.مایکل لیتزمن سرپرست این تحقیق گفت: "در این دسته از زنان که وارد دوره یائسگی شده اند، به نظر می رسید که کاهش خطر سرطان سینه تنها به فعالیت های نفس گیر محدود باشد. این وضع در زنان دارای وزن عادی قابل مشاهده بود اما نه در زنان دارای اضافه وزن." 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

نظرات

۱۳۹۵/۱۱/۴خیلی بد شد که کارای خونه به حساب نمیاد

در ادامه بخوانید...

آزمایش خون در تشخیص زودرس سرطان تخمدان

در

احتمال سرطان تخمدان (و همینطور سرطان پستان) در زنانی که دو ژن BRCA۱ و BRCA۲ آنها به دلیل جهش معیوب است بسیار بالاتر از زنانی می باشد ، که این دو ژن در آنها سالم است. این ژن‌ها احتمال سرطان پستان را ۸۷ و احتمال سرطان تخمدان را ۵۰ درصد افزایش می‌دهند.


البته به جز این دو ژن، جهش ژن‌های دیگری مثل RAD۵۱C, RAD۵۱D, BRIP۱ هم احتمال سرطان تخمدان را افزایش می دهند.
پزشکان به به زنانی که حامل چنین ژن‌هایی هستند توصیه می‌کنند که بین سی تا چهل سالگی، با جراحی، تخمدان‌ها و لوله‌های رحم را بردارند و احتمال سرطان را به میزان چشمگیری کاهش دهند.
اما برداشتن تخمدان برای زنان جوان و بارور تصمیم بزرگی است، آنها پس از این جراحی یائسه شده و دیگر نمی‌توانند بچه‌دار شوند.از این رو به زنانی که به این دلایل جراحی را به تعویق می‌اندازند توصیه می‌شود که به دقت مراقب باشند به محض بروز علائم سرطان تخمدان به دنبال درمان بروند.(سیارک
علائمی مثل:
احساس نفخ و بادکردن دائمی در شکم
احساس ناراحتی در شکم و لگن
احساس انباشتگی سریع با خوردن مقدار کمی غذا یا بی‌اشتهایی
نیاز به ادرار کردن فوری یا تکرر ادرار
اکنون محققان در بریتانیا سعی کردند دریابند به جای اتکا به علائم بالینی، آیا از اندازه‌گیری پروتئینی به نام CA-۱۲۵ در خون می‌توان برای تشخیص زودرس سرطان تخمدان استفاده کرد یا نه.مقدار این پروتئین در خون بر اثر ابتلا یه سرطان تخمدان بالا می‌رود اما اندازه‌گیری آن به طور مرتب برای بیماریابی (غربالگری) در بریتانیا انجام نمی‌شود.
تقریبا دو درصد زنان به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند اما پژوهشگران برای تحقیق خود زنانی را انتخاب کردند که احتمال ابتلای آنها به سرطان تخمدان پنج برابر بیشتر بود.به این ترتیب در ۴۲ مرکز درمانی در بریتانیا به مدت سه سال، هر سه ماه یکبار CA-۱۲۵ را در خون در بیش از ۴۰۰۰ از این زنان اندازه‌گیری کردند.(سیارک
در مدت این سه سال و یک سال بعد از آن، ۱۹ سرطان تخمدان در مراحل اولیه تشخیص داده شد. پنج سال بعد ۱۸ مورد دیگر سرطان تخمدان تشخیص داده شد که فقط یکی در مراحل اولیه بود.
پزشکان البته تاکید کرده اند که همچنان جراحی پیشگیرانه بهترین روش است و هنوز نمی‌توان گفت آیا اندازه‌گیری مرتب CA-۱۲۵ می‌تواند باعث نجات جان زنان شود اما ممکن است برای زنانی که جراحی را به تعویق می‌اندازند، در کنار هشیاری در مورد علائم بالینی و سونوگرافی مرتب، این تست ساده و ارزان که به راحتی در دسترس است برای تشخیص زودرس سرطان مفید باشد.
بنابراین:
کسانی که در بستگان درجه اول، درجه دوم یا سوم خود چه در طرف مادری و چه در طرف پدری سرطان سینه در سن کمتر از پنجاه و سرطان تخمدان در هر سنی داشته‌اند یا در اقوام نزدیکشان سرطان‌هایی مثل معده، روده بزرگ، پانکراس (لوزالمعده) وجود داشته باید از نظر ژن‌های معیوب تست ژنتیک بدهند و در صورتی که این ژنها وجود داشت، باید مراقبت از سرطان تخمدان را بین سی تا چهل سالگی یا ده سال زودتر از سنی که اقوام به سرطان تخمدان مبتلا شده‌اند شروع کنند به این ترتیب که:
سونوگرافی داخل واژن هر شش ماه
معاینه لگن توسط متخصص هر شش ماه
اندازه‌گیری CA-۱۲۵ در خون هر سه ماه
اما در نهایت تصمیم این که جراحی در چه زمانی انجام شود باید با مشورت و راهنمایی پزشک گرفته شود.

5 مورد که زنان باید درمورد سرطان تخمدان بدانند

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

ارتباط داروی استاتین و سرطان سینه

در


یافته های محققان دانشگاه آستون بریتانیا نشان داده در مقایسه با افراد فاقد کلسترول بالا، بیماران مبتلا به کلسترول بالا ۴۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، و چنانچه این بیماران مبتلا به سرطان سینه شوند، ۴۰ درصد کمتر در معرض مرگ به دلیل این بیماری هستند.این مطالعه به خوبی نشان می دهد که استاتین ها تاثیر حفاظتی در مقابله با سرطان سینه دارند.

علائم خطرناک سرطان سینه 

ورزش های نفس گیر خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد

آیا منافع ماموگرافی از مضراتش بیشتر است

سرطان پستان همیشه با توده شروع نمی شود

در این مطالعه، تیم تحقیق وضعیت ۱.۲۲ میلیون زن ۴۰ سال بالاتر را که مبتلا به بیماری کلسترول بالا بودند یا فاقد بیماری بودند را بررسی کردند و ابتلا به سرطان سینه و نرخ مرگ و میر ناشی از آن را در دو گروه بررسی کردند.

 

نتایج تایید کرد که زنان مبتلا به کلسترول بالا به شکل چشمگیری در معرض کاهش ریسک سرطان سینه و همچنین افزایش نرخ بقاء بعد از سرطان بودند.(سیارک

پال کارتر، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید:

بیماران مبتلا به سرطان سینه که کلسترول بالا دارند، افرادی که در معرض خطر بیماری قلبی عروقی هستند و افرادی که بیماری قلبی عروقی دارند، باید با توجه به دستورالعمل های فعلی برایشان استاتین ها تجویز شود.منبع:مهر

نظرات

در ادامه بخوانید...