فوران (داستان آتشفشان ها)

در

داستان آتشفشان ها از زیر زمین شروع می شود. اگر بالا و پایین بپرید زمین زیر پایتان جامد و محکم است. اما درون زمین، آنچنان داغ است که حتی سنگ ها هم به صورت مایع هستند. سنگ ها مانند کَره ی آب شده این طرف و آن طرف می لغزند. بعضی اوقات این سنگ های مایع راهی از دل زمین پیدا می کنند و به سطح زمین می آیند. و این گونه یک آتشفشان شروع می شود. بعضی از آتشفشان ها آتش و گدازه پرتاب می کنند. در بعضی از آتشفشان های دیگر مواد مذاب و آتش به صورت یک رود جاری پایین می آیند. وقتی مواد مذاب جاری می شوند هیچ چیز نمی تواند جلوی آن را بگیرد و هر چیزی مانند: روستا ها، درختان و خانه ها را می سوزاند و خراب می کند. آتشفشان ها طرح ها و اندازه های مختلفی دارند. بعضی از آتشفشان ها باصدای بلندی سنگ و خاکستر به بیرون پرتاب می کنند. این نوع از کوه های آتشفشانی، مخروطی شکل هستند دامنه هایشان شیب تندی دارد. در آتشفشان های دیگر مواد مذاب به آرامی بالا آمده ودر همه ی اطراف کوه به پایین سرازیر می شود. این کوه های آتشفشانی ارتفاع کمی دارند و قله های آن ها پهن و عریض است.  

موانا لوا (Mauna Loa) در هاوایی بزرگترین آتشفشان جهان است. ارتفاع این کوه 5846 متر است. 

 

بعضی از آتشفشان ها مواد مذاب را به شدت به بیرون پرتاب می کنند. سنگ ها و خاکستر داغ به سرعت از دهانه آن ها خارج می شود. خاکستر این نوع از آتشفشان ها از تکه های نازک گدازه تشکیل شده است. غبار و خاکستر به هوا پرتاب می شوند. مقداری از این خاکستر و گرد و غبار بروی دامنه کوه می نشیند. این ابرخاکستری بروی ساختمان ها و زمین ها و مزارع می نشیند و آن ها را با یک لایه پودر خاکستری تیره می پوشاند. بعضی از این خاکسترها توسط باد به دور دست ها بده می شود و می توانند جلوی نور خورشید را بگیرند و روز را به شب تبدیل می کنند. در بالای کوه های آتشفشانی حفره ای وجود دارد که دهانه آتشفشان نامیده می شود. گدازه ها، خاکستر و سنگ ها از دهانه آتشفشان خارج می شوند. دهانه ی برخی از آتشفشان ها طویل است و می تواند کیلومتر ها طول داشته باشد. زمانی که یک آتشفشان خاموش می شود دهانه اش نیز بسته می شود. دهانه ی برخی از آتشفشان های قدیمی با آب پر شده و به دریاچه تبدیل شده اند.

دانشمندان آتشفشانی که دیگر فعالیت ندارد را آتشفشان غیر فعال می نامند. آتشفشان های غیر فعال مواد مذاب به بیرون پرتاب نمی کنند.

آتشفشان هایی که مواد مذاب و خاکستر پرتاب می کنند را آتشفشان فعال می گویند. کیلاوا (Kilauea) در هاوایی فعال ترین آتشفشان زمین است. این آتشفشان از سال 1983 تا کنون بی وقفه مواد مذاب به بیرون پرتاب کرده است. ما به آتشفشانی که دیگر فعالیت ندارد آتشفشان خاموش می گوییم. این بدین معنی است که این آتشفشان دیگر فعالیت ندارد ولی هر زمانی امکان دارد که دوباره فعال شود. مونتسرات (Montserrat)یک جزیره کوچک در دریای کارایب(Caribbean Sea)است{دریای کارایب بین آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی، جزیره کارایب و غرب اقیانوس اطلس واقع شده است.}که به مکانی زیبا برای زندگی تبدیل شده است. اما در سال 1995 یک آتشفشان به نام سوفریر هیلز شروع به فعالیت کرد. تمام منطقه را خاکسترهای آتشفشانی فراگرفت. این آتشفشان برای  400سال خاموش بود. اما با دوباره فعال شدن آن مردم مجبورشدند که خانه های خود را ترک کنند و به کشور دیگری برای زندگی مهاجرت کنند. این جزیره برای زندگی و ماندن بسیار خطرناک است.

کوه وزوو یک کوه آتشفشانی در ایتالیا است. در سال 79 میلادی، این آتشفشان با سرعت بسیار زیاد و شدید شروع به پرتاب کردن سنگ و خاکستر و مواد  مذاب کرد. این مواد آتشفشانی به یک باره همگی بر شهر پمپی سرازیر شد و و موجب مرگ هزاران نفر شد. امروزه باستان شناسان شهر های زیر خاکستر دفن شده را بیرون کشده اند و شما می توانید به راحتی میان خیابان های شهر پمپی قدم بزنید و بقایای انسان هایی که زیر سه متر خاکستر دفن شده بودند را مشاهده کنید.

 سنگ خارا یا سنگ پا یکی از محصولات آتشفشانی است که برای زدودن پوست مرده وزبر به کار برده می شود. سنگ خارا تنها سنگی است که شناور می شود.

در کنار تمام مضرات آتشفشان ها، فوایدی نیز دارند. بروی بستر خاکسترهای آتشفشانی می توان کشاورزی کرد، زیرا خاکستر آن برای بزرگ شدن محصولات کشاورزی مفید است. در بعضی از مکان ها از سنگ های آتشفشانی برای ساخت جاده ها و معابر، خانه ها و ساخت پل استفاده می شود. همچنین در بعضی از سنگ های آتشفشانی رگه هایی از طلا و تکه های الماس یافت می شود. Old Faithful (با وفای قدیمی) آبفشان مشهوری در پارک یلواستون واقع در ایالات متحده آمریکاست. این آبفشان اسم خود را به این دلیل گرفته است که  همیشه هر ساعت یک بار به بیرون آب می پاشد.

در اعماق دریا نیز آتشفشان های زیادی وجود دارد. بیشتر آن ها را نمی توان دید. اما بعضی از این آتشفان های زیر دریایی به قدری مواد مذاب خود را بلند پرتاب می کنند که باعث ایجاد جزیره بر روی آب می شوند. در سال 1963یک آتشفشان زیر دریا شروع به فعالیت های شدید در نزدیکی ایسلند کرد. از زیر دریا بخار آب بیرون می آمد تا این که روز بعد آتشفشان وسعت یافت و یک جزیره جدید به وجو آمد. مردم محلی این جزیره را Surtsey می نامند. این نام از خدای آتش ایسلندی گرفته شده است.

هاوایی مجموعه جزایری است که از بیش از 100 جزیره در اقیانوس آرام تشکیل شده است. این جزایر بروی یک کمربند قرار دارند که در زیر آن ها مجوعه ای از آتشفشان های زیر آبی قرار دارد. بعضی از این آتشفشان ها دویا چند دهانه دارند اما مواد مذاب از دهانه ها به آرامی خارج می شود. در برخی مناطق مواد مذاب با سطح آب برخورد می کنند و بخار و سر و صدا ایجاد می کنند. در برخی از سواحل سنگ های سیاهی یافت می شود. این سنگ ها مواد آتشفشانی هستند که توسط آب دریا به ساحل آورده می شوند.

آتشفشان شناس ها به دانشمندانی می گویند که سعی می کنند آتشفشان ها و نحوه ی عملکرد آن ها را بیشتر بررسی کنند. آن ها می خواهند بدانند که زمان فوران یک آتشفشان چطور می توان مردمی که در آن نزدیکی هستند را به سلامت خارج کنند. اما آتشفشان شناس ها هنوز پاسخ تمام سوالات راجع به آتشفشان ها را نیافته اند. هیچکس هنوز به درستی نمی داند که چه زمانی یک آتشفشان شروع به فعالیت می کند و یا چه زمانی خاموش می شود.

حقایقی در مورد آتشفشان ها

چیزی حدود 1500 آتشفشان فعال روی زمین وجود دارد. حدود 50 مورد از آن ها سالی یک بار فوران می کنند، اما بیشتر این فوران ها زیر دریا اتفاق می افتد.

در سال 1883 آتشفشانی واقع در جزیره کراکاتوا در کشور اندونزی با بلندترین صدایی که تاکنون شنیده شده است، فوران کرد.

واژه لاتین ‘volcano’(به فارسی آتشفشان) ، ازVulcan، خدای آتش رومی ها آمده است.

کوه سنت هلن یک کوه آتشفشانی واقع در واشنگتن ایالات متحده آمریکاست. این کوه در سال 1980بعد از 123 خاموش بودن فوران کرد. انفجار این کوه باعث شد که چیزی حدود 8000 میلیون تن سنگ را پرتاب و سرازیر کرد.

بزرگترین آتشفشان در منظومه شمسی بر روی قمر مریخ، اولمپوس قرار دارد. این کوه 27 کیلومتر ارتفاع دارد. همچنین در 200 میلیون سال پیش فعال بوده است اما اکنون غیر فعال است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

تصاویر برتر سیاره زمین از فضا 2019

در
از فوران های آتشفشان گرفته تا شدت آتش سوزی و سیل های فاجعه بار ، ماهواره ها ، و همچنین فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی ، همه این اقدامات را ضبط کردند.

تصویر فضایی از فوران آتشفشان کوه رایکوک

تصاویر برتر سیاره زمین از فضا 2019
یک فضانورد در ایستگاه فضایی بین المللی این منظره شگفت انگیز از فوران آتشفشان رایکوک در 22 ژوئن 2019 را ثبت کرد. (منبع: رصدخانه زمین ناسا)
 
حدود ساعت 4 بامداد در 22 ژوئن 2019 ، آتشفشان Raikoke ، ستونی از خاکستر و گازهایی را که ده مایل ارتفاع دارد را به جو بالای اتمسفر شمال غربی اقیانوس آرام فرستاد.
 
همانطور که این فضانورد شانس این را داشت - و کلمه "شانس" به ویژه مناسب است زیرا این آتشفشان به ندرت فوران می کند - فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی قادر به مشاهده این رویداد بودند. یکی از آنها عکس بالا را ضبط کرد.
 
Raikoke یکی از آتشفشان ها در جزایر کوریل روسیه است. شامل جزیره بیضی شکل کوچک با دهانه کمی کمتر از یک مایل، آتشفشان اخیرا در سال 1924 فوران داشت و قبل از آن، در 1778. فوران ماه ژوئن خاکستر را به استراتوسفر، فرستاد.

تصویر فضایی از آتش سوزی استرالیا

تصاویر برتر سیاره زمین از فضا 2019
حوضچه های دود ضخیم از ده ها آتش سوزی چشم انداز در نیو ساوت ولز ، استرالیا ، در تاریخ 7 دسامبر سال 2019 جریان دارد. آتش تقریباً ناگسستنی که در این تصویر خیره کننده دیده می شود ، در حدود 500 مایل از شمال به جنوب امتداد دارد. این معادل فاصله بین شهر نیویورک و دیترویت است.
 
در سطح جهان ، امسال آتش سوزی های بسیار شدید و خیره‌کننده رخ داده است. و با گذشت یک هفته از آن در سال 2019 ، استرالیایی ها هنوز هم توسط ده ها تن از آتش سوزی که در سرتاسر کشورشان طغیان می کنند ، تحت محاصره هستند.
 

تصویر فضایی از کوه آتشفشان Erebus

تصاویر برتر سیاره زمین از فضا 2019
کوه اربوس - آتشفشان در قطب جنوب - همانطور که در 9 نوامبر 2019 توسط یک ماهواره Sentinel مشاهده می شود.
ممکن است جای تعجب باشد ، اما قطب جنوب نیز آتشفشان هایی دارد ، از جمله کوه. Erebus ، جنوبی ترین آتشفشان فعال سطح سیاره زمین است. می توانید آن را در تصویر ماهواره ای فوق مشاهده کنید ، که توسط Pier Mark Markuse نیز پردازش شده است.
 
آن نقطه نارنجی در دهانه ، علامت گرمای آتشفشان است ، همانطور که توسط داده های مادون قرمز نشان داده شده است که مارکوز با داده های نوری قابل مشاهده برای ایجاد تصویر نهایی ترکیب شده است.

تصویر فضایی از آتشفشان کوه اربوس

تصاویر برتر سیاره زمین از فضا 2019
آتشفشان کوه اربول ، قطب جنوب ، همانطور که در 9 نوامبر 2019 توسط یک ماهواره Sentinel مشاهده می شود.
در اینجا نمای وسیع تری وجود دارد که نشان دهنده کناره های یخ زده کوه اربوس و همچنین یخ های دریایی شناور در امتداد ساحل جزیره راس است که تحت تسلط این آتشفشان است.

تصویر ماهواره ای دلتای لنا در روسیه

تصاویر برتر سیاره زمین از فضا 2019
تصویری با رنگ کاذب از لنا دلتا ی روسیه که توسط ماهواره Sentinel 2 در 6 ژوئن 2019 بدست آمد.
برای زیبایی مطلق ، من به یاد نمی آورم در سال 2019 - یا در طول سال های قبل ، تصویری برتر از آین را مشاهده کرده باشم.
 
پردازش رنگ توسط Annamaria Luongo با استفاده از داده های ماهواره Sentinel 2 پردازش شد. آبی تیره که در حاشیه رودخانه جزیره مرزی قرار دارد ، آب آزاد است و رنگهای آبی روشن تر نشانگر یخ های دریایی هستند که با شروع تابستان در شمال مرتفع ، کاملاً ذوب نشده است.
 

تصویر فضایی از دلتای رود گنگ

تصاویر برتر سیاره زمین از فضا 2019
Delta Ganges در شبه قاره هند در این موزائیک از تصاویر با رنگ کاذب که توسط ماهواره Sentinel-2 بین 30 ژانویه و 1 فوریه 2019 به دست آمده است ، مشاهده می شود. مرز بین بنگال غربی در هند ، از چپ و بنگلادش ، تا در سمت راست ، تقریباً در وسط تصویر از شمال به جنوب جریان دارد. 
عکس فوق که نشان دهنده دلتا ی گنگ است. این دلتای بزرگترین رود سیاره زمین است و در منطقه ای با اندازه ای مشابه ایالت پنسیلوانیا پراکنده است.
 

تصویر فضایی Typhoon Kammuri در اقیانوس آرام غربی

تصاویر برتر سیاره زمین از فضا 2019
ویژگی بنفش مدور در این تصویر ، که در تاریخ 30 نوامبر 2019 توسط ماهواره GEO-KOMPSAT-2A کره جنوبی ضبط شده ، Typhoon Kammuri است. رنگهای کاذب دمای بالای ابرها را نشان می دهد.رنگ های موجود در تصویر برای لذت بردن با چشم نیست (گرچه مطمئناً آنها این کار را می کنند). درعوض ، آنها نشانگر دمای ابرها هستند.
عمیق ترین رنگ بنفش نشانگر دمای سردتر از -80 درجه سانتیگراد است. این در مورد منفی 110 درجه فارنهایت است!
 

مسیرهای ستاره ای دیده شده از ایستگاه فضایی بین المللی

تصاویر برتر سیاره زمین از فضا 2019
این تصویر از مسیرهای ستاره ای از عکاسی با گذشت زمان گرفته شده در 5 ژوئیه 2019 از ایستگاه فضایی بین المللی تهیه شده است. 
همانطور که در صدر داستان قرار دارد ، از ایستگاه فضایی بین المللی ضبط شد - و همینطور ، یکی از برترین رصدخانه زمین ناسا برای سال 2019 است.
 
چراغ هایی که به نظر می رسد در گوشه بالا سمت چپ یک نقطه دارند ، مسیرهای ستاره ای هستند. اینها از چرخش ایستگاه فضایی ناشی از چرخش زمین در طی یک دوره به دست آمده است
در سطح زمین ، شهرها به صورت رگه های زرد کمرنگ ظاهر می شوند.بسیاری از خطوط باریک تر با رنگ های نارنجی تیره تر  آتش سوزی  در آنگولا و جمهوری دموکراتیک کنگو هستند.
 
در بالای زمین می توانید یک درخشش سبز ضعیف ببینید. این در حقیقت پدیده ای است که با نام airglow شناخته می شود . این اتفاق زمانی می افتد که اتم های موجود در جو انرژی فوقانی خود را از اشعه UV خورشیدی جذب می کنند.
 
و آن تکه های سفید رنگ چیست؟ اینها رعد و برق های درخشان و تابناک در شمال آفریقا هستند!

نظرات

در ادامه بخوانید...

ناسا ممکن است بعد از سال 2022 مأموریت های کوچکی را به زهره، آیو و تریتون انجام دهد

در
ناسا ممکن است بعد از سال 2022 مأموریت های کوچکی را به زهره، آیو و تریتون انجام دهد
ناسا نتایج رقابت ماموریت های کوچک فضایی را منتشر کرده است. این برنامه شامل چهار برنامه است. دو ماموریت برای مطالعه سیاره ناهید ، یک ماموریت به یکی از قمر های مشتری به نام ایو (Io)  و ماموریت چهارم به بزرگترین قمر نپتون، تریتون است. این در بیانیه ناسا بیان شده است.
 
به عنوان بخشی از برنامه ماموریت فضایی کوچک Discovery ، ناسا انجام چهار ماموریت را از میان دهها متقاضی انتخاب کرد .این برنامه ها طی پنج سال از زمان تکمیل مرحله قبلی این برنامه در سال 2016 ارسال شده اند. برندگان هر کدام 3 میلیون دلار برای تهیه یک طرح مفهومی مفصل ، که باید در 9 ماه تهیه شود ، دریافت می کنند. در صورت موفقیت ، باید دو مأموریت بعد از سال 2022 به فضا اعزام شوند ، وقتی دو ماموریت Discovery در دست ساخت است ، کاوشگر های فضایی Lucy و Psyche ، در مدار قرار می گیرند.
 
مأموریت ناسا شامل مأموریت DAVINCI + بود ، که قبلاً وارد لیست فینالیست های Discovery شده بود. توسعه دهندگان DAVINCI + پیشنهاد می دهند وسیله نقلیه ای ایجاد کنند که بتواند ترکیب شیمیایی جو  سیاره زهره را طی یک فرود 63 دقیقه ای در سطح زهره(نام های دیگر سیاره زهره، ناهید و ونوس است)  مطالعه کند. این دستگاه همچنین به شما اطلاع می دهد که آیا اکنون آتشفشان هایی در ونوس وجود دارد و واکنش جو با سطح سیاره چگونه است.
 
مأموریت دیگر برای مطالعه ناهید ، VERITAS ، که در این رقابت نیز پیروز شد ، ادامه کاوش ماژلان خواهد بود که در اوایل دهه 1990 این سیاره را مورد مطالعه قرار داد. او تحقیقات مشابه نقشه برداری را با استفاده از رادارهای قدرتمندتر و سایر ابزارهای علمی انجام خواهد داد. به عنوان بخشی از این برنامه ، دانشمندان قصد دارند اولین نقشه سه بعدی ونوس را تهیه کنند.
 
IVO برای مطالعه یکی از بزرگترین قمر های مشتری  یعنی آیو Io ، قادر خواهد بود چندین دهانه نزدیک را بر روی سطح آن آزمایش کند.
 
آخرین پروژه - TRIDENT - بزرگترین قمر نپتون یعنی تریتون را مطالعه خواهد کرد ، همچنین به دنبال علائمی از آب و علائم فعالیت زمین شناسی خواهد بود. در همان زمان ، ممکن است دومین وسیله ای در تاریخ باشد که از نپتون و تریتون پس از وویجر -2 پرواز کرده است. این مطالعه در سال 1989 توسط وویجر -2 انجام شده است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

پدیده غیر طبیعی که هنوز توضیح دقیق علمی ندارند 6 پدیده

در
این شش پدیده غیر طبیعی هنوز توضیح دقیق علمی ندارند. شاید در قرن XXI ، مردم بتوانند پاسخ همه سؤالات را پیدا کنند؟
 

1. معمایی از دوران دایناسورها

پدیده غیر طبیعی که هنوز توضیح دقیق علمی ندارند
با توجه به اینكه در كشورهای مختلف بین لایه های زمین شناسی دوره های مزوزوئیك و سنوزوئیك یك لایه غیرمعمول از رس یافت شد (در این دوره زمانی كه دایناسور ها منقرض شدند). این ماده حاوی مقدار ایریدیم است که بیش از 300 برابر از حد طبیعی است.
 
سؤال: علت ناهنجاری زمین شناسی چیست و آیا مربوط به انقراض دایناسور ها است؟
 
پاسخ های احتمالی: فعالیت زیاد آتشفشان در آن دوره منجر به افزایش سطح فلز نادر در خاک شده و به انقراض دایناسور ها کمک کرده است. برخورد این سیاره با یک سیارک غول پیکر بر ترکیب شیمیایی خاک تأثیر گذاشت و موجودات ماقبل تاریخ را نابود کرد.
 

2. ناپدید شدن آب در شیلی

پدیده غیر طبیعی که هنوز توضیح دقیق علمی ندارند
با توجه به: شیلی ، 2016. عصر ، دریاچه ریسکو (14 کیلومتر مربع) چشم ساکنان محلی و گردشگران را خوشحال کرد. صبح به جای دریاچه ، مردم کویری را دیدند. هیچ موجود زنده (ماهی ، دوزیستان و ساکنان دیگر) نیز یافت نشد.
سوال: چه اتفاقی افتاد؟
پاسخ های احتمالی: این دریاچه در اثر حرکات زمین ناپدید شد (یک مورد مشابه در چین رخ داد).
 

3. بقایای گیاه از ماقبل تاریخ

پدیده غیر طبیعی که هنوز توضیح دقیق علمی ندارند
بازمانده از گیاه ماقبل تاریخ
 
با توجه به اینكه : در استرالیا گیاهانی یافت شد كه 145 میلیون سال پیش در سیاره زمین رشد می كردند. تعداد این مخروط های منحصر به فرد همیشه سبز (کاج) چند ده تا است. کسانی که مایل هستند می توانند نهال "دایناسورها" را خریداری کنند و به گسترش و افزایش جمعیت آنها کمک کند.
 
سؤال: گیاهان چگونه تا به امروز زنده مانده اند و چرا تعداد کمی از آنها وجود دارد؟
پاسخ های ممکن: هنوز گزینه ای وجود ندارد.
 

4- هنر لاکچری از زمان بدوی

پدیده غیر طبیعی که هنوز توضیح دقیق علمی ندارند
هنر لاکچری از زمان بدوی
 
با توجه به اینكه: مردم باستان كه در جایی كه بیابان بود زندگی می كردند ، چگونه نقاشی های سنگی ساخته شده اند. این اثر هنری به لطف ترکیبی از آهن ، خاک رس و منگنز که روی آن تصاویر خراشیده می شود ، حفظ شده است. همچنین در نقاشی ها میکروارگانیسم ها وجود دارند. بیش از همه ، پوشش غیر معمول شبیه لاک الکل است.
 
سوال: چگونه این ترکیب غیرمعمول ظاهر شد؟
پاسخ های احتمالی: این مخلوط نتیجه محافظت از میکروارگانیسم های موجود در آن از عوامل محیطی نامطلوب است.
 

5- تله های شنی

پدیده غیر طبیعی که هنوز توضیح دقیق علمی ندارند
با توجه به اینكه در یكی از تپه های ماسه ای آمریكا (کوه بولدی) سوراخ های عمیقی ناگهان ظاهر می شود. این تله های غیر منتظره برای بازدیدهای توریستی از تپه ها خطرناک است. خود این تپه سالانه 1 تا 2 متر در اثر باد حرکت می کند.
 
سوال: دلیل ظهور این قیف های شنی چیست؟
پاسخ های احتمالی: این ممکن است یک پدیده ناشناخته و مرتبط با زمین شناسی باشد.
 

6.باران ماهی

پدیده غیر طبیعی که هنوز توضیح دقیق علمی ندارند
با توجه به اینكه: در تاریخ جهانی موارد سقوط از بهشت ​​به زمین ،بارش موجودات زنده (تازه یا یخ زده) شرح داده شده است. معمولاً اینها موجودات آبزی یا دوزیستان هستند.
 
سؤال: علت باران های غیرمعمول چیست؟
پاسخهای احتمالی: این به دلیل گردبادها است که به همراه ساکنانش مقدار زیادی آب را در هوا جمع و پخش می کنند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

دو ماده معدنی جدید در یک آتشفشان در کامچاتکا کشف شد

در

آتشفشان  کامچاتکا

دو ماده معدنی جدید در یک آتشفشان در کامچاتکا کشف شد. قبلا اعتقاد بر این بود که این مواد معدنی را فقط می توان در آزمایشگاه ساخت.

این مواد معدنی از قبل برای دانشمندان شناخته شده است - این ماده آردمیراندیت و لمانیت است. آنها متعلق به کلاس پلیوكسالات - ترکیبات حاوی خوشه های نانو در ساختاری هستند كه توسط اتم های فلزی و اکسیژن تشکیل شده اند.

این مواد معدنی دارای فعالیت کاتالیزوری و مغناطیسی بالایی هستند و در صنایع داروسازی و شیمیایی از آنها استفاده می شود. تاکنون ، آنها فقط در شرایط آزمایشگاهی از نظر مصنوعی ساخته شده اند. در حال حاضر ، دانشمندان برای اولین بار موفق به پیدا کردن آردمیراندیت و لمانیت ، تشکیل شده  به صورت طبیعی  شدند.

گروهی از محققان مواد معدنی جدیدی را که ناشی از گازهای آتشفشانی است کشف کردند - آردمیراندیت و لمانیت. پیش از این اعتقاد بر این بود كه مواد معدنی مشابه در ساختار و ترکیب فقط در شرایط آزمایشگاهی قابل دستیابی هستند. اکتشاف اساسی در توسعه روشهایی برای سنتز مواد جدید و همچنین مطالعه انتقال فلز در سیستم های زمین شناسی کمک خواهد کرد.


در طبیعت ، مواد معدنی خوشه های بلورهای سبز زمرد هستند. در طول مطالعه فومارول ها ، سوراخ های كوچكی كه از طریق آنها گازهای گرم آتشفشان تولباكیك در خروجی كامچاتكا مشاهده می شود ، كشف شدند.

کشف کریستالیزه شدن پلی اکسوا فلزات از فاز گاز ، ما را وادار می کند تا درباره ایده های تحرک برخی عناصر (از جمله فلزات سنگین استراتژیک) در شرایط طبیعی ، دوباره تجدید نظر کنیم. علاوه بر این ، [کشف] برای شیمی دانان مصنوعی مهم است. خوشه هایی از این نوع برای پلیوكسالات با پالادیوم فلزی گرانبها شناخته شده بودند ، اما با مس نمی توان آنها را بدست آورد. به نظر می رسد که طبیعت روش سنتز آنها را به طور مستقل از انسان "اختراع" کرده و روش شبیه سازی این شرایط را در آزمایشگاه به ما نشان داد.

نظرات

در ادامه بخوانید...