مردان و سرطان کلون: اهمیت غربالگری

در

به گزارش (سیارک) فقط سرطان ریه است که بیشتر از سرطان کلون در آمریکا کشته داده است (همچنین به آن سرطان روده بزرگ یا سرطان راست روده هم گفته میشود). خبر خوب این است که وقتی این بیماری در مراحل اولیه شناخته شود به راحتی میتوان آن را مغلوب کرد. به همین دلیل است که در اولویت قرار دادن غربالگری برای سرطان کلون بسیار مهم است.

اگر در معرض خطر سرطان روده بزرگ  یا سرطان کلون هستید، به تمام مردان بالای 50 سال توصیه می شود که یکی از غربالگریهای زیر را انجام دهند:

یک تست خون مخفی مدفوع

(FOBT) یا تست ایمونوشیمیایی مخفی (FIT)، سالی یکبار. تست FOBT که میتوان در خانه هم انجام داد، به دنبال مقادیر نامرئی خون میگردند و با نمونه های کوچک تست از مدفوع، به مدت سه روز متوالی انجام میشود. تست FIT بسیار مشابه FOBT است اما شاید انجام آن کمی آسانتر است و نتایج مثبت کاذب کمتری دارد.

 

یک سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر هر پنج سال یکبار.

دکتر از یک آندوسکوپ استفاده میکند یک تیوب باریک و انعطاف پذیر که در انتهای آن نوری وجود دارد برای بررسی لایه های داخلی راست روده و دو پای انتهایی در کلون، که سرطانها و پولیپهای زیادی در آن ایجاد میشود. این تست معمولا در مطب دکتر انجام میشود و نیاز به بیهوشی ندارد.


تست سالانه مدفوع

تست سالانه مدفوع مخفی یا تست ایمونوشیمیایی و یک سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر در هر پنج سال.
از بین این سه گزینه‌ی اول، ترکیب FOBT یا FIT به صورت سالانه بعلاوه‌ی یک سیگموئیدوسکوپی در هر پنج سال اولویت دارند.
یک کنتراست باریم در هر پنج سال. در این روش، باریوم، که یک مایع است، و هوا توسط یک تیوب که در مقعد فرو میشود، وارد روده بزرگ میشوند؛ سپس برای شناسایی هر گونه اختلالی از اشعه X استفاده میشود.


کولونوسکوپی هر ده سال

این تست شبیه به یک سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر است، اما کل کلون را بررسی میکند و امکان مراقبتهای بهداشتی حرفه ای را فراهم میکند تا بتوان در یک محیط واحد نمونه برداری یا پولیپکتومی را انجام داد. این روش به طور معمول در یک بیمارستان یا مطب پزشک انجام میشود و برای کاهش هر گونه ناراحتی به بیمار آرام بخش داده میشود.
کولونوسکوپی مجازی یک روش غربالگری نسبتا جدید است که با استفاده از یک سی تی اسکن تصویری سه بعدی ایجاد میشود و میتوان به کمک آن روده را ارزیابی کرد انواع سوپر اشعه X از کلون. هوا به داخل کلون فرستاده میشود تا منبسط شود و سپس یک CT اسکن خاص انجام میشود.

تستهای دیگری که میتوانید در مرکز خدمات بهداشتی انجام دهید عبارتند از

معاینه رکتوم (DRE)
سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر
آزمایش ژنتیک
افراد در معرض خطر بالا برای سرطان روده بزرگ هستند عبارتند از افرادی که دارای سابقه بیماری؛ سابقه پولیپ روده بزرگ؛ و آمریکایی آفریقایی تبارهایی که احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در آنها بیشتر از نژادهای دیگر است. پولیپ های کولورکتال تومورهای خوش خیم یا سرطانی یافت شده در روده بزرگ هستند. پولیپ آدنوماتوز به عنوان پیش شرط سرطانی در نظر گرفته میشود چون بخشی از این رشدها اگر برداشته نشوند تبدیل میشوند به تومورهای سرطانی.
بیوپسی مایع میتواند به پزشکان کمک کند تا تغییرات تومورها را ردیابی کنند بیوپسی میتواند برای بیماران سرطانی سخت و دردناک باشد، اما برای تشخیص دقیق بیماری و تعیین بهترین روش برای درمان ضروری است.بیوپسی مایع میتواند به پزشکان کمک کند تا تغییرات تومورها را ردیابی کنند.
امروزه، محققان میتوانند از "بیوپسی مایع" مبنی بر خون به عنوان یک جایگزین پیشگامانه استفاده کرد.
پزشکان از خون گرفته شده از بازوی بیمار برای تجزیه و تحلیل DNA استفاده میکنند زیرا تومورها معمولا وارد جریان خون میشوند. محققی به نام فیلیپ مک که مدیر فارماکولوژی مولکولی در دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، مرکز جامع سرطان است در اینباره توضیح میدهد.
ماک گفت، یک مطالعه بر روی بیش از 15000 بیمار با 50 نوع سرطان مختلف انجام شد و نشان داد که بیوپسی مایع میتواند جهشهای رخ داده در DNA سرطانی را مشخص کند.
مک گفت: "اگر جهشی در پلاسما ببینیم، به این معناست که این جهش در تومور وجود دارد. مک نتایج به دست آمده در انکولوژی بالینی جامعه ی آمریکا را در نشست سالانه ای در شیکاگو ارائه داد.
دکتر جاشو برودی، مدیر برنامه ایمونوتراپی لنفوم در موسسه سرطانی Mount Sinai's Tisch در نیویورک سیتی این تحقیق را یک "معامله بزرگ" نامید. این تحقیق فعالیتها را دگرگون میکند.
برودی گفت: این امر یک سحر و جادو در پزشکی Star Trek نیست، بلکه در حال رفتن به آن سمت است".
اما رئیس بخش پزشکی ASCO، دکتر ریچارد شیلکی، یادآور شد که تایج مطالعه دلگرم کننده است، اما ثابت نمی کند که با استفاده از یک بیوپسی مایع میتوان به نتایج بهتری در بیمار رسید.
در این مطالعه، محققان یک اسکن ژنتیکی جدید به نام Guardant360 استفاده کردند که DNA سرطانی در خون بیماران را تجزیه و تحلیل میکرد، و بر جهشهای 70 ژن سرطانی مختلف نظارت کردند. بودجه این مطالعه از طرف شبکه بهداشت Guardant تامین میشد، که تست مورد استفاده در این مطالعه را نیز تولید کرده است.
مک گفت بیوپسی مایع اطلاعات با ارزشی در اختیار پزشکان قرار میدهد که از آنها برای درمان سرطان استفاده میکنند، زیرا آنها وقتی تومور را تشخصی میدهند که گسترش پیدا کرده و به درمان مقاوم است.
مک گفت: تومورها با کسب جهشهای جدیدی که به آن امکان مهار رامیدهند توسعه پیدا میکنند، در غیر این صورت از یکی از گزینه های درمانی چشم پوشی میشود. اگر بتوانیم نوع جهش را تشخیص دهیم، میتوانیم از درمان متفاوتی استفاده کنیم.(سیارک
در این مطالعه، شایع ترین نوع سرطان عبارتند از سرطان ریه (37 درصد)، سرطان پستان (14 درصد) و سرطان روده بزرگ (10 درصد).
مک گفت چندین دهه است که مشخص شده است که تومورها DNA خود را به جریان خون میریزند، مخصوصا در نمونه های پیشرفته ای که سرطان به بخشهای دیگر بدن هم گسترش پیدا کرده است.
مک و همکارانش دریافتند که تجزیه و تحلیل ژنتیکی DNA سرطانی منتقله از راه خون میتوان جهشهای ناشی از سرطان که در نمونه های بافت سرطانی هم یافت میشوند تشخیص داد.
مک گفت، محققان نتایج بیوپسی مایع را با تستهای ژنتیک انجام شده روی بافت سرطانی بیوپسی شده از 398 بیمار مقایسه کردند و متوجه شدند که در 94 درصد تا 100 درصد مواقع، نمونه های خون، حاوی همان جهشهای بافتی هستند.آنها همچنین دریافتند که این آزمون می تواند تغییرات ژنتیکی در سرطان که به عنوان افزایش تومور مقاوم به داروهای سرطانی رشد میکنند را تشخیص دهند. (سیارک)
در کل، بیوپسی مایع گزینه هایی درمانی برای مردانی با بیش از 63 تست است، که عبارتند از داروهای مورد تایید FDA و همچنین داروهای واجد شرایط برای آزمایشهای بالینی.
مک انتظار دارد که هزینه بیوپسی مایع با هزینه بیوپسی بافتی سنتی قابل رقابت باشد، زیرا هزینه گرفتن خون کمتر از هزینه یک روش تهاجمی و پردازشهای بعدی در بافت جداگانه است.
اما، در این مورد مک معتقد است که در هنگام تشخیص اولیه‌ی سرطان بیوپسی مایع نمیتواند جایگزین بیوپسی بافتی باشد.
او گفت: در این مورد، بیوپسی تومور اولیه را نادیده بگیریم. نمونه برداری (بیوپسی) اولیه و آسیب شناسی های بعدی به ما اجازه میدهند تا نوع سرطان را مشخص کنیم و بفهمیم که آیا این بافت سرطانی است یا نه. اینکار هنوز هم ضروری است.
مک ادامه داد: یک آسیب شناس پزشکی آموزش دیده می تواند در بیشتر مواقع نوع تومور را بر اساس ظاهر سلولها و رفتاری که در نمونه بافتی دارند به شما بگوید. حتی میتوانند بگویند که ما این ضایعه را از کبد گرفته ایم، و این نمونه قطعا نشان دهنده سرطان ریه است.
مک اعتقاد دارد که ارزش بیوپسی مایع با ادامهی درمان سرطان بیمار خودش را نشان میدهد.
بیشتر بیماران برای بررسی پیشرفت بیماری هرگز تحت بیوپسی بافتی ثانویه قرار نمیگیرند، مگر اینکه یک گزینه درمانی قانع کننده‌تر در دسترس باشد.
بیوپسی مایع راهی آسان برای دریابی درمان است. مک گفت: "شما در هر زمانی میتوانید نمونه خون را بگیرید و بر پیشرفت تومور بیمار نظارت داشته باشید.
برودی معتقد است که بیوپسی مایع میتواند جایگزین با ارزشی برای بیوپسی بافتی در تشخیص سرطان در بیماران خاص باشد.
برودی گفت: ما تعداد زیادی بیمار مسن یا جوان سالمی داریم که کاندیدای عمل جراحی نیستند. برای آنها بیوپسی مایع در برابر بیوپسی بافتی نیست. بیوبپس مایع در برابر هیچ چیزی قرار نمیگیرد.
دکتر سومانتا پال، یک انکولوژیست در شهر مرکز ملی امید در دورتی، کالیفرنیا، با برودی موافق است و میگوید انجام بیوپسیهای بافتی در سرطانهایی که در مغز و استخوان گسترش پیدا کرده اند بسیار مشکل است.
پال گفت: این مکانهای برای بیوپسی بسیار خطرناک هستند. در برخی از بیماران نیز خطر خونریزی وجود دارد و این امر باعث میشود که بیوپسی بافتی یک گزینه خطرناک باشد.
پال گفت: موقعیتهای مختلفی وجود دارد که بیوپسی مایع از نظر بالینی به نفع بیمار است.
پال گفت در حال حاضر چندین تست بیوپسی مایع رقابتی در دسترس بوده و یا در حال تولید است.
با اینکه این مطالعه روی درمانهای سرطان مبنی بر ژن تمرکز دارد، اما برودی معتقد است که بیوپسی مایع نیز میتواند برای درمانهایی که از سیستم ایمنی بدن برای سلولهای سرطانی هدف استفاده میکنند ارزشمند باشد.
او گفت: ما میتوانیم تستهای مشابهی برای پیش بینی واکنش بیمار به ایمونوتراپی انجام دهیم.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

تست FOBT راحته ، تست خونه دیگه؟۱۳۹۵/۱۰/۲۸

در ادامه بخوانید...

علائم سرطان روده کوچک

در

درد شکم
اکنون پزشکان بیشتر در مورد سرطان روده بزرگ صحبت می کنند ، زیرا در سال های اخیر سرطان روده بزرگ بیشتر و بیشتر تشخیص داده شده است. سرطان روده کوچک کمتر شایع است ، اما این بدان معنی نیست که خطرناک نیست. ما آموخته ایم که چه علائمی ممکن است نشان دهنده این بیماری باشد. 

علائم سرطان روده کوچک

نحوه شک به یک بیماری توسط علائم
روده کوچک یک لوله ماهیچه ای است که معده و روده بزرگ را به هم وصل می کند. در بزرگسالان بسیار طولانی است - 6-8 متر ، و بارها در حفره شکم پیچ می خورد. عملکرد اصلی آن جذب مواد مغذی است. روده کوچک به اثنی عشر ، تهی‌روده(ژژنوم) و ایلئوم تقسیم می شود. تهی‌روده(ژژنوم) قسمتی است که به معده وصل می شود و ایلئوم به روده بزرگ منتقل می شود. 

دانشمندان موسسه ملی سرطان ایالات متحده (موسسه ملی سرطان) ، خاطرنشان كردند كه علائم سرطان روده كوچك می تواند بسیار شبیه سرطان روده بزرگ باشد. این علائم از قبیل:

خون در مدفوع؛
اسهال مکرر؛
نفخ و درد شکم؛
کاهش وزن غیر قابل توضیح
همانطور که کارشناسان گفتند ، یکی از علائم بارز سرطان روده کوچک درد شکم است که همراه با حالت تهوع شدید و حتی استفراغ است. اگر این شرایط به صورت دوره ای رخ دهد ، باید با پزشک مشورت کنید. این علائم نه تنها می تواند نشانه سرطان باشد بلکه بیماریهای دیگری نیز به همراه دارد. همچنین ، نباید از درد کششی با احساس وود "توده در معده" چشم پوشی کرد.

نظرات

در ادامه بخوانید...