آنچه لازم است در باره سرطان روده بزرگ بدانید

در

چرا غربالگری میتواند زندگی شما را نجات دهد، راهنمایی هایی برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ.

سرطان روده بزرگ دومین علت اصلی مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است، سالانه حدود 50هزار نفر بعلت سرطان روده از بین میروند.این بیماری اغلب کشنده است زیرا قبل از رسیدن به مرحله پیشرفته شناسایی نمیشود.

علائم سرطان روده بزرگ

سرطان روده از قسمت پایین روده شروع میشود.بنا به گفته "گلدین" اکثر سرطان های روده بزرگ بویژه تومورهای کوچک هیچ نشانه ای ندارند مردم طبق روال عادی زندگی به همه جا رفت و امد دارند و اصلا فکر نمیکنند که تومور های متعددی را داشته باشند.مردم اغلب به آزمایش نرفته و زمانی برای معالجه اقدام میکنند که سرطان پیشرفت کرده است.علائم این بیماری زمانی مشخث میشود که به خارج از روده بزرگ گسترش یافته باشد.

70تا 90 درصد سرطان روده بزرگ پس از ازمایش با دیده شدن علائمی تشخیص داده میشوند. در حال حاضر این علائم عبارتند : اسهال، سیاه یا قیری شدن مدفوع، یوبوست یا ناتوانی کامل در اجابت مزاج، وجود گازهای مکرر در معده و وجود خون در مدفوع.

هر فردی که تجربه خونریزی در مقعد دارد باید به مشاورین مراقبت های بهداشتی و به پزشک مراجعه کند.(HCP).

بنا به گفته "گلدین" احتمال دارد مردم فکر کنند مبتلا به بواسیر هستند، اما ممکن است سرطان روده بزرگ داشته باشند.

خونریزی داخلی نیز باعث ضعف، خستگی و سرگیجه میشود.اگر شما هر یک از این علائم را دارید.به مشاورین مراقبت های بهداشتی و بیمارستان مراجعه کنید.

غربالگری سرطان روده بزرگ

اگر در معرض متوسط خطر ابتلا به سرطان روده هستید، در سن 50سالگی کولونوسکوپی انجام دهید."گلدین" اظهار میدارد. افراد با مشخصات زیر باید قبل از 50سالگی غربالگری شوند.

  • افرادی که در معرض خطر بالایی از ابتلا به سرطان روده هستند.
  • افرادی که آمریکایی-افریقایی هستند.
  • افرادی که سابقه بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو دارند.
  • افرادی که سابقه خانوادگی سرطان روده دارند.

"گلدین" توضیح میدهد : آزمایش های زیادی برای تشخیص سرطان روده وجود دارد، اما آزمایش مرسوم فعلا کولونوسکوپی است. برای کولونوسکوپی یک متخصص گوارش ، یک متخصص معده و روده با یک لوله بلند مجهز به دوربین روده را پوشش داده و پولیت ها را بررسی میکنند. پولیت ها در دیواره روده رشد کرده و در نهایت به تومور تبدیل میشود. اگر شما پولیت دارید، متخصص گوارش از آن نمونه برداری کرده و به آزمایشگاه میفرستد. تا مشخص شود به سرطان روده مبتلا هستید یا خیر. این عمل Biopsy نام دارد. ممکن است در طول کولونوسکوپی پولیت ها یا حتی تومورهای کوچیک را بطور کامل برداند.

کلونوسکپی

کارهایی که قبل از کولونوسکوپی باید انجام دهید

یک شب قبل با نوشیدن یک داروی مایع که باعث اسهال کوتاه مدت میشود، روده خود را برای این کار اماده کنید.هدف از امادگی روده این است که روده را تمریز کنید.تا دوربین راحت تر روده را پوشش داده و بررسی کند. شما باید قبل از ازمایش از خودن غذاهای جامد اجتناب کنید. به اکثر مردم توصیه میشود مایعاتی مثل سوپ مرغ  و ژله مصرف کنند. قبل از کولونوسکوپی به شما داروی ارامبخش یا مخدر تزریق میکنند.که ممکن است باعث خواب الودگی شود.بد از کولونوسکوپی ممکن است شما احساس ضعف یا بیحالی داشته باشید، بنابر این همراه بودن یک دوست یا عضوی از خانوداه با شما ضروری است.تا راحتتر به منزلتان برگردید. اگر شما در معرض متوسط ابتلا به سرطان روده هستید، کولونوسکوپی بعدی را 10سال بعد انجام دهید.

سرطان روده بزرگ چگونه درمان می شود

اغلب ازمایشگاه ها نتایج Biopsy را ظرف 2هفته اعلام میکنند، اما بسیاری از انها نتیجه را زودتر میدهند.

اگر شما مبتلا به سرطان باشید، درمان شما به نحوه تهاجم سرطان بستگی دارد.تومورهای کوچک در طول کولونوسکوپی بطور کامل حذف میشوند. اگر تومورها در نقطه ای حذف نشوند شما باید جراحی شوید. جراح از غده لنفاوی شما نمونه برداری میکند تا مشخص کند سرطان به خارج از روده گسترش یافته یا نه. اگر سرطان به غده لنفاوی شما رسیده باشد باید شیمی درمانی شوید.

شیمی درمانی یک روشی است که سلول های باقیمانده بعد از عمل جراحی را از بین میبرد. شیمی درمانی داخل روده بزرگ انجام شده و معمولا به مدت شش ماه طول میکشد.

روشهای پیشگیری از ابتلا به سرطان

هیچ راهی برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ وجود ندارد، ولی چند تغیر در شیوه زندگی خطر ابتلا را کاهش میدهد.

- سیگار را ترک کنید، با چند دقیقه پیاده روی سیگار را زیر پا بگذارید.

- مصرف گوشت قرمز را کاهش دهید: شواهد نشان میدهد که گوشت قرمز و غذاهای دودی، که با مواد نگهدارنده بنام نیتریت پردازش شده اند خطر ابتلا به سرطان روده را افزایش میدهند.

طبق گفته "گلدین" : تنظیم یک برنامه غذایی گیاهی و اضافه کردن حبوباتی مثل لوبیا ، عدس، نخود به غذا در پیشگیری از سرطان موثر است .

- به اندازه کافی ورزش کنید: با 150 دقیقه ورزش ملایم و 75 دقیقه ورزش تند در هفته وزن خود را کاهش دهید، کاهش وزن در قسمت میانتنه خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش میدهد.

- در مورد رژیم اسپرین از HCP سوال کنید: مطالعات زیادی نشان داده اند داروهای ضد التهابی مانند اسپرین و ناپروکسن خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش میدهد. اما این داروها باید طبق دستور پزشک و با مشورت HCP مصرف شود. این اقدامات به همراه غربالگری مهمترین عوامل برای جلوگیری از ابتلا به سرطان میباشند. با تشخیص به موقع سرطان و حذف پولیت ها قبل از تبدیل شدن به سرطان هزینه های درمان و نگرانی خود را به مقدار زیادی کاهش میدهید.منبع : doctoroz.com

مردان و سرطان کلون: اهمیت غربالگری

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.

هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع (سیارک)  ممنوع است. 

نظرات

۱۴۰۰/۱۱/۱۶سرطان روده بزرگ کولونوسکوپی، آزمایش خون مخفی مدفوع، آزمایش DNA مدفوع، و سی تی کولونوگرافی برای غربالگری سرطان کولورکتال استفاده می شود. با پزشک خود تصمیم بگیرید که به کدام روش نیاز دارید. به افراد 50 تا 75 سال توصیه می شود که معاینه شوند. در عین حال، افرادی که در معرض خطر بالای ابتلا به چنین سرطانی هستند باید از سن 45 سالگی غربالگری شوند. چنین خطراتی عبارتند از: سابقه شخصی این نوع سرطان یا انواع خاصی از پولیپ، سابقه خانوادگی بیماری، بیماری قبلی همراه با بیماری التهابی روده (کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون).

در ادامه بخوانید...

انکولوژیست از 8 علامت گفت که نشان دهنده سرطان است

در

سرطان
 متخصص سرطان 8 علامت نگران کننده  را نام برد:

خونریزی از روده بزرگ

در افراد مسن ، این علائم ممکن است نشان دهنده سرطان روده بزرگ باشد.

خون در مدفوع

این می تواند سرطان پروستات یا روده بزرگ باشد.

کم خونی

کمبود آهن در افراد مسن می تواند سرطان دستگاه گوارش را گزارش کند.

برآمدگی در قفسه سینه

ممکن است نشان دهنده سرطان پستان و غدد لنفاوی باشد.

خون در ادرار

مهم است که از نظر تومور دستگاه تناسلی آزمایش شود.

سرفه خونی

این می تواند سرطان ریه باشد.

خونریزی در زنان یائسه

ممکن است نشان دهنده سرطان دستگاه تناسلی رحم و تخمدان باشد.

احساس توده گلو

اگر بلعیدن مشکل شود و احساس برای مدت طولانی از بین نرود ، ممکن است این نشان دهنده سرطان مری باشد.


توجه داشته باشید که انکولوژیست در توصیه های خود به تحقیقات انجام شده توسط گروهی از دانشمندان از ایالات متحده متکی بوده است ، که 25 مقاله علمی همکارانش از اروپا و ایالات متحده را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. با این حال ، متخصص انکولوژیست خاطر نشان کرد: ارزش آن را دارد که روی سن بیماران تمرکز شود.

تشخیص سرطان روده بزرگ

- برای تشخیص سرطان روده از كولونوسكوپی و آزمایش خون در مدفوع استفاده می شود. پزشک توضیح داد که حالت دوم جایگزین کولونوسکوپی نخواهد شد ، اما این یک روش سریع ، ساده و بدون درد برای تشخیص خونی که با چشم در مدفوع قابل رویت نیست است - یکی از اولین علائم نامرئی سرطان روده بزرگ.

این باور گسترده وجود دارد که برای تشخیص سرطان روده ، باید روی مارکر تومور CEA توجه کرد. این یک آنتی ژن جنینی سرطان است ، یعنی پروتئینی است که در تولید سلول های دستگاه گوارش نقش دارد. پزشکان خاطرنشان كردند كه در سرطان كولو ركتال افزايش مي يابد.

 

با این حال ، با گذشت زمان ، مشخص شد که اغلب در حضور انکولوژی ، این شاخص طبیعی است. مطالعات نشان داده اند که حساسیت CEA به عنوان یک نشانگر بسیار کم است.

 

- ما فقط از آن برای ارزیابی اثربخشی رژیم درمانی انتخاب شده برای تومور که قبلاً تشخیص داده شده است در بیماران دارای CEA مثبت استفاده می کنیم. قبل و بعد از عمل مشخص می شود. و می توان از آن برای داوری غیرمستقیم در مورد پیش آگهی بیماری استفاده کرد.

همانطور که پزشکان خاطرنشان کردند ، کولونوسکوپی "استاندارد طلایی" برای تشخیص ، از جمله موارد دیگر ، تومورهای روده بزرگ است.

بیشتر سرطانهای روده بزرگ به عنوان تومورهای کوچک و خوش خیم به نام پولیپ شروع می شوند. با گذشت زمان ، برخی از آنها می توانند در تومور بدخیم تخریب شوند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

غربالگری سرطان کولون: آن را به تاخیر نیندازید

در

سرطان یک بیماری ویرانگر است، که هر سال جان میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. خواه شما و یا کسی که او را دوست دارید مبتلا به سرطان تشخیص داده شده شود، ما برای کمک اینجا هستیم. در ابن پست، نکات مفیدی برای پیشگیری، تشخیص، مقابله و درمان انواع مختلف سرطان دریافت می کنید.


یک زن با دکتر صحبت می کرد: "مسئله بزرگی نبود. نمی فهمم چرا مردم بیش از حد آن را بزرگ کرده و استرس وارد می کنند. "
"رویه درمانی ذاتا کاملا بدون درد و نسبتا آسان بود."(سیارک)
"مثل آب خوردن بود."
نه، ما به این زنان تقریبا 50 ساله پول ندادیم تا در مورد اولین کولونوسکوپی خود نظر بدهند. فقط از آنها خواستیم که به ما صادقانه بگویند که چطور بود. با توجه به نگرش منفی در مورد کولونوسکوپی، پاسخ های آنها ممکن است چند خواننده را متعجب کند. همچنین باید شما را وادار به تفکر مجدد در مورد کنار گذاشتن آزمایش غربالگری کولورکتال کند. از آنجا که واقعیت این است که سرطان روده بزرگ سومین عامل سرطان در میان زنان است و هم چنین یکی از معدود سرطان هایی است که ما می توانیم قبل از آغاز، آن را متوقف کنیم (با حذف پولیپ های پیش سرطانی یافت شده در طی کولونوسکوپی های غربالگری)، کنار گذاشتن امری واقعا مفید، بیش از حد کارشناسان را بهت زده می کند. و شما لازم نیست یک کولونوسکوپی را انجام دهید. آزمایش های دیگری نیز در دسترس هستند، اگرچه آنها هم زیاد مورد استفاده قرار نگرفته اند.
دلیل اصلی که زنان، غربالگری های سرطان کولورکتال توصیه شده را انجام نمی دهند، چیست؟ متخصص مراقبت های بهداشتی آنها هرگز آن را پیشنهاد نمی کند.
هرگز دکتر دیوید استین از توصیه غربالگری روده بزرگ به بیمارش غفلت نمی کند. جراح کولورکتال در کالج پزشکی دانشگاه درکسل در فیلادلفیا اغلب می بیند زمانی که مردم غربالگری را نادیده می گیرند، چه اتفاقی می افتد. به همین دلیل است که دکتر استین اعتقاد زیادی به کولونوسکوپی دارد. آمار شگفت انگیز است، او می گوید: "حدود دو درصد از کولونوسکوپی ها، سرطان را در زمان آزمایش و حدود 15 درصد پولیپ را تشخیص می دهند". بنابراین 17 درصد از بیماران تحت کولونوسکوپی -حدود یک پنجم- می توانند از ابتلا به سرطان در وهله اول و یا اگر سرطان دارند، از نتیجه بدی جلوگیری کنند.
او می گوید: "کولونوسکوپی احتمالا سرطان های واقعی حدود یک سانتی متری یا بزرگتر را در تقریبا 90 تا 93 درصد موارد تشخیص می دهد". و بسیار امن است.
به اعتقاد بسیاری، بدترین قسمت کولونوسکوپی، آمادگی است. برای سالها، این مورد به معنای نوشیدن مقدار زیادی از مایع تند و زننده بود (گرچه چند طعم داشت) که برای "خالی کردن شما" طراحی شده بود. با این حال امروزه بسته به توصیه کولونوسکوپیست شما، ممکن است فقط به تعدادی قرص نیاز داشته باشید. شما هنوز هم چند ساعت را در حمام خواهید گذراند، اما حداقل لازم نیست که آن مایع افتضاح را پایین بکشید.(سیارک)
به علاوه، دو آزمایش دیگر از آزمایش های غربالگری برای سرطان کولون (سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر و تنقیه باریوم کنتراست دوگانه) هم چنین به آمادگی روده نیاز دارند و به اندازه کولونوسکوپی حساس نیستند. اما نکته اینجاست: اگر آنها پولیپ یا سرطان را نشان دهند، شما هنوز هم برای ارزیابی و یا خارج کردن آنها برای ارزیابی به کولونوسکوپی نیاز خواهید داشت.(سیارک)
آزمایشی که به آمادگی نیاز ندارد، آزمایش خون مخفی مدفوع است. با این آزمایش، شما نمونه های مدفوع را جمع آوری می کنید، که برای محصولات تجزیه خون در مدفوع آزمایش می شوند. شما باید از قرص آهن، گوشت قرمز و یا کلم بروکلی قبل از آزمایش پرهیز کنید، و هنوز هم این آزمایش میزان بالایی از مثبت کاذب را خواهد داشت. به علاوه، شما باید آن را سه بار انجام دهید. دکتر استین می گوید: "آزمایش های خون مخفی مدفوع احتمالا 50 تا 60 درصد زمان ها مشکلات را نشان می دهند"، که البته به معنی آن است که حدود نیمی از سرطانها را تشخیص نمی دهند. و اگر مثبت باشد، هنوز هم به یک کولونوسکوپی نیاز دارید.
یک آزمایش مدفوع جدیدتر، مدفوع را برای DNA از شایع ترین جهش های موجود در سرطان کولون و پولیپ های بزرگ ارزیابی می کند. دکتر استین می گوید که این آزمایش حدود 85 درصد موثر است. با این حال، هنوز هم تجربی محسوب می شود و اکثر بیمه ها آن را پوشش نمی دهند.
دکتر استین پیش بینی می کند که روزی کولونوسکوپی جای آزمایش خون مخفی مدفوع با DNA بهبودیافته و یا کولونوسکوپی مجازی (کولون شما از طریق CT یا MRI مورد بررسی قرار می گیرد) را خواهد گرفت. با این حال در حال حاضر، شما هنوز هم باید یک آمادگی روده بزرگ برای MRI یا CT انجام دهید و آنها توسط بیمه هم تحت پوشش نیستند؛ مگر اینکه شما نتوانید به دلیلی کولونوسکوپی انجام دهید. و شما در مورد کولونوسکوپی مجازی نیز با مسئله ای روبرو می شوید که در هر آزمایش غیر کولونوسکوپی دیگری وجود دارد: اگر چیزی مشکوک بود، شما هنوز هم به یک کولونوسکوپی برای خارج کردن "چیزی" برای آزمایش نیاز دارید.

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک)  

مترجم  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

ویروس و سرطان

در

 

 ممکن است  فکر کنید چرا برخی از ویروس ها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند

                                                

می دانیم که رفتارهای خاص و عوا مل محیطی ، مانند سیگار کشیدن و آلود  می تواند به سرطان منجر شود، ، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که گاهی اوقات پاسخ ایمنی بدن وی به ویروس ممکن است منجر به سرطان شود.  البته این تحقیق هنوز در مراحل اولیه است، اما اگر در طول تحقیق آزمایشات بیشتر ادامه یابد، می تواند منجر به روش های موثرتر پیشگیری از سرطان شود و حل این معضل بشری که به دلیل سبک زندگی جدید رو به افزایش است کمک کند.

 

این تحقیق از دانشگاه Cancer of Colorado نشان داد که آنزیم های ایجاد شده توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به ویروس مهاجم ممکن است باعث جهش های سرطانی شود.  براساس این تحقیق، یک آنزیم به نام APOBEC3 در واکنش به عفونت ویروسی منتشر شده و با کشیدن DNA ویروس به تلاش برای غیر فعال کردن آن کار می کند.  با این حال، ممکن است DNA فرد را نیز از بین ببرد و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. این فرضیه ممکن است به توضیح اینکه چرا عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) اغلب منجر به سرطان می شود کمک می کند.

 

محققان در تحقیقات اخیر خود نشان داده اند حدود 40 درصد از جهش ژنهای سرطان سر و گردن HPV مثبت توسط آنزیم َAPOBEC3 انجام میگیرد ،اما فقط 10درصد از سرطان های سر و گردن بهHPV  مربوط نیست .

 

"ما می دانیم برخی از مکانیسم هایی که این جهش ها را ایجاد می کنند، به عنوان مثال، تابش اشعه ماوراء بنفش (UV) می تواند جهش هایی باشد که به سرطان پوست منجر می شود و سیگار کشیدن می تواند موتاسیون هایی را که به سرطان ریه منجر می شود، ایجاد کند . Dohun Pyeon"، " Ph.D. اما سرطانهای بیشتری وجود دارد که در آن ما منبع جهش را نمی دانیم.  گروهای  APOBEC3  می توانند توضیح دهند که چگونه برخی از این جهش ها ایجاد می شوند.  در واقع، APOBEC3A  را می توان به روش های مختلفی - نه فقط  با عفونت HPV - فعال کرد  و این عمل ممکن است یک درصد از جهش های سرطانی را در میان بسیاری از انواع سرطان به وجود آورد.

 

با توجه به آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، HPV  باعث ایجاد سرطان های گردن رحم می شود، همچنین باعث ایجاد سرطان های واژن، ورم آلت تناسلی، انس، رکتوم و ریفارنکس می شود. در کل، حدود 31،500 مورد سرطان در سال را می توان به HPV نسبت داد . در حال حاضر یک واکسن وجود دارد که می تواند برای جلوگیری از عفونت ها  HPV موثر باشد، اما واکسن موثرتر در زمان سزارین، ترجیحا قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس تزریق می شود .

 

طبق آنچه که Pyeon توضیح داد، اگر این تحقیق ادامه یابد، دانشمندان ممکن است قادر به تولید داروهایی باشند که از اثر APOBEC 3 بر روی DNA انسان جلوگیری کند.

 

اگر شما مبتلا به HPV هستید یا دارای سطح بالایی از APOBEC3A هستید، می توانید یک دارو برای جلوگیری از جهش های مهم استفاده کنید .

با این حال، این تیم همچنین یادآور می شود که عوامل دیگر نیزدرافزایش خطر سرطان علاوه بر اثر آنزیم روی جهش ها وجود دارد و آنها امیدوارند که تحقیق بیشتری انجام دهند تا بیشتر از قبل بتوانند به درمان یا پیشگیری از این بیماری، و یا کند شدن سرعت پیشرفت بیماری کمک کنند.

 

نظرات

در ادامه بخوانید...

مردان این علائم را جدی بگیرند

در

 کارشناسان می گویند مردان می توانند با هشیار بودن در مورد برخی از علائم بیماری سرطان که بیانگر نیاز فوری به مراجعه به دکتر است، به خود نفع بسیاری برسانند.

خستگی

خستگی یک علامت مبهم دیگر است که ممکن است در مردان به سرطان مربوط باشد. البته بسیاری از مشکلات دیگر هم می تواند باعث خستگی شود. خستگی نیز مانند تب هنگامی رخ می دهد که سرطان گسترش پیدا کرده باشد. اما در برخی از سرطان ها مانند سرطان خون یا لوسمی یا برخی از سرطان های معده یا روده بزرگ ممکن است در همان ابتدای بیماری بروز کند.

اگر احساس خستگی شدید دارید و با استراحت بهتر نمی شوید، به دکترتان مراجعه کنید. پزشک ضمن معاینه شما وجود سایر علائم را هم جستجو خواهد کرد تا علت خستگی شما پیدا کند و درمان آن را تجویز کند.

سرفه مداوم

سرفه علامت شایعی در سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آلرژی ها است و همچنین سرفه ممکن است عارضه جانبی برخی از داروها باشد. اما هر سرفه طولانی مدتی- یعنی سرفه ای که بیش از سه تا چهار هفته طول بکشد- را نباید نادیده گرفت و برای بررسی آن باید به پزشک مراجعه کرد. سرفه طولانی مدت علاوه بر سرطان ممکن است نشانه بیمار یهای دیگری مانند برونشیت مزمن یا بازگشت محتویات اسیدی معده به مری (ریفلاکس) باشد. پزشک شما سابقه پزشکی شما را خواهد گرفت، گلوی شما را معاینه خواهد، کارکرد ریه تان را بررسی خواهد کرد و به خصوص اگر سیگاری باشید، ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه را هم تجویز کند. هنگامی علت سرفه مشخص شد، پزشک یک طرح درمانی برای شما تعیین خواهد کرد.

اشکال در بلع

برخی از مردان از اشکال در بلع شکایت می کنند. آنها در طول زمان ممکن است با تغییردادن رژیم غذایی شان و مصرف مواد غذایینرم تر و مایع سعی کنند بر این مشکل غلبه کنند مثلا سوپ بخورند. اما اشکال در بلع می تواند نشانه سرطان های گوارش از جمله سرطان مری باشد.

اگر در بلعیدن غذا مشکل دارید، به پزشک تان اطلاع بدهید. پزشک پس از گرفتن شرح حال و سابقه پزشکی شما ممکن است رادیوگرافی قفسه سینه تجویز کند. پزشک تان همچنین ممکن است شما را به متخصص گوارش ارجاع دهد تا با آندوسکوپی فوقانی مری و بخش بالایی دستگاه گوارش تان مورد بررسی قرار گیرد.

تغییرات پوست

شما نه تنها باید از تغییرات در خال های تان آگاه باشید (که نشانه شناخته شده سرطان پوست بالقوه است) بلکه هر تغییر در رنگ پوست را باید مورد توجه قرار دهید. همچنین ایجاد زخم و خونریزی ناگهانی از پوست هم و پوسته ریزی شدید هم باید بوسیله پزشک مورد بررسی قرار گیرد.

مشکل است گفت تا چه مدت باید صبر کرد و به مشاهده تغییرات پوست ادامه داد و سپس به پزشک مراجعه کرد، اما اغلب کارشناسان می گویند بیشتر از چند هفته نباید منتظر بمانید. پزشک از شما شرح حال دقیقی خواهد گرفت و معاینه جسمی دقیقی انجام خواهد داد. همچنین ممکن است برای رد کردن احتمال سرطان نمونه برداری بافتی از پوست را تجویز کند.

ظهور خون در جاهای غیرمعمول

اگر در بخشی از بدن تان که به طور معمول خونریزی نمی کند، خون مشاهده کنید، باید به پزشک تان مراجعه کنید. اگر شروع به سرفه کردن و بالا آوردن خلط خونی کنید، خون در مدفوع تان ظاهر شود یا ادرارتان خونی باشد، مراجعه به پزشک لازم است. توجه داشته باشید که نسبت دادن وجود خون در مدفوع به بواسیر (هموروئید) اشتباه است، این خونریزی ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ باشد.

پزشک شما در مورد علائم تان سوال خواهد کرد. ممکن است آزمایش هایی مانند کولونوسکوپی (آندوسکوپی روده بزرگی با استفاده از یک لوله انعطاف پذیر که بر سر آن دوربینی نصب شده است) را توصیه کند. هدف کولونوسکوپی یافتن نشانه های سرطان یا ضایعات پیش سرطانی (که ممکن است بعدها به سرطان تبدیل شوند) و نیز هر ضایعه دیگری باشد که باعث خونریزی شده است.

تغییرات  در دهان

اگر سیگار می کشید یا توتون می جوید، به خصوص باید در مورد بروز لکه های سفید درون دهان یا نقاط سفید رنگ روی زبان تان هشیار باشید. این تغییر ممکن است بیانگر بروز "لوکوپلاکیا"، یک ضایعه پیش سرطانی که ممکن است در نتیجه تحریک شدن مداوم پوشش دهان و زبان رخ دهد- باشد. این عارضه ممکن است در نهایت به سرطان دهان تبدیل شود.

این تغییرات را باید به پزشک یا دندانپزشک تان اطلاع دهید. پزشک یا دندانپزشک پس از پرسیدن سوابق پزشکی و معاینه تغییرات، تصمیم خواهد گرفت چه کارهای دیگری لازم است انجام شود.

مشکلات ادراری

با افزایش سن مردان، دچار شدن به مشکلات ادراری شیوع بیشتری پیدا می کند. مردان ممکن است تکرر ادرار، احساس فوریت برای ادرار کردن و احساس باقی ماندن ادرار در مثانه و تخلیه نشدن کامل آن شکایت داشته باشند. هر مردی با افزایش سن ممکن است به این مشکلات دچار شود. اما توجه داشته باشید که این علائم ممکن است به علت سرطان نیز بروز کند، به خصوص اگر این علائم روز به روز بدتر شوند. پروستات با افزایش سن مردان بزرگ می شود. این بزرگ شدن به علت یک عارضه خوش خیم و غیرسرطانی به نام "هیپرپلازی خوش خیم پروستات" یا BPH است.

پزشک شما ممکن است آزمایش خون برای اندازه گیری آنتی ژن اختصاصی پروستات یا PSA را تجویز کند. PSA پروتئینی است که بوسیله غده پروستات تولید می شود. این آزمایش برای کمک به تعیین امکان وجود سرطان پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. اگر دکترتان در معاینه متوجه ناهنجاری های پروستات شود یا اگر میزان PSA از حد طبیعی بالاتر باشد، شما را به یک متخصص مجاری ادراری- تناسلی (اورولوژیست) ارجاع می دهد و ممکن است نمونه برداری بافتی از پروستات را تجویز کند.

سوء هاضمه

بسیاری از مردان، به خصوص با در سنین بالاتر هنگامی که دچار سوء هاضمه می شوند، به خصوص اگر در خوردن و نوشیدن افراط کرده باشند، فکر می کنند دچار "حمله قلبی" شده اند. اما سوء هاضمه مداوم همچنین ممکن است نشانه سرطان مری،گلو یا معده باشد و باید به پزشک اطلاع داده شود.

پزشک شما از سوابق پزشکی تان سوال خواهد کرد و پرسش هایی درباره دوره های سوء هاضمه خواهد کرد. بر اساس شرح حال شما و پاسخ های تان به این پرسش ها پزشک در مورد آزمایش های لازم و نحوه درمان تصمیم خواهد گرفت.منبع :برنا

نظرات

در ادامه بخوانید...

سرطان فقط با 5 هزارتومانی

در


رشد سریع مراکز عرضه کننده پیتزاهای 5 هزار تومانی آن هم به همراه نوشابه رایگان، نشان می‌دهد که صاحبان این اغذیه‌فروشی‌ها از عواقب آن بی‌خبر هستند.
 فراگیر شدن زندگی ماشینی و صنعتی در همه عرصه‌ها، نمود یافته و به نوعی سبک زندگی بشری را در همه ابعاد تغییر داده‌اند و یکی از این ابعاد تغییر یافته، موضوع خوراک و تغذیه انسان است.رشد قارچ‌گونه فست‌فودها و البته استقبال مردم در مصرف آن‌ها خود مؤید این موضوع است که البته قیمت پایین‌تر برخی از فست‌فودها نسبت به سایر خوراکی‌های رستورانی نیز در رغبت مردم به فست‌فودهای سوسیس و کالباس بی‌تأثیر نیست.

رشد سریع مراکز عرضه کننده پیتزاهای 5 هزار تومانی آن هم به همراه نوشابه رایگان، نشان می‌دهد که صاحبان این اغذیه‌فروشی‌ها با در نظر گرفتن شرایط رکود اقتصادی و جریان نداشتن پول در جامعه و در نتیجه آن کاهش تمایل مردم به خرید، سعی کردند تا با کمترین قیمت ممکن، یک محصول خوراکی را در اختیار مردم قرار دهند.( سیارک)

*پیتزاها با احتساب همه هزینه‌ها، از 5 هزار تومان بیشتر نمی‌شود؟

ناگفته نماند که در این کار نیز موفق بودند، پیتزا فروشی‌های 5 هزار تومانی در مقطعی خیابان‌های شهر را قبضه کردند هر چند که امروز تعداد آن‌ها کمتر شده است اما هنوز هم هستند مغازه‌هایی که چنین محصولاتی را به شهروندان ارائه می‌دهند.

یک پیتزای معمولی از سوسیس، کالباس، پنیر پیتزا، نان یا خمیر پیتزا، ادویه و افزودنی‌های دیگر چون قارچ یا زیتون تشکیل شده است و سؤال اینجاست که مغازه‌هایی که پیتزاهای 5 هزار تومانی آن هم با نوشابه رایگان به فروش می‌رسانند از چه مواد و با چه کیفیتی در غذاهای خود استفاده می‌کنند؟

اگر هزینه جعبه مقوایی که پیتزا را در آن قرار می‌دهند به احتساب نوشابه‌ای که به گفته خودشان رایگان حساب می‌کنند از 5 هزار تومان کم کنیم، همچنین هزینه سود، آب، برق و گاز و احیاناً هزینه اجاره مغازه و کارگر را نیز از این مقدار کم کنیم، آن چیزی که در انتها باقی می‌ماند باید خرج مواد اولیه شود، حال حساب کنیم که مواد اولیه و اصلی که همان نان پیتزا، پنیر آن و سوسیس و کالباس است با چه کیفیتی خریداری شده‌اند که مجموع هزینه‌های فوق از 5 هزار تومان بیشتر نشود.

*رئیس اتحادیه پیتزا و ساندویچ‌فروشان: این پیتزاها بهداشتی نیست
در همین رابطه با سید مصطفی موسوی گفت‌وگو کردیم و او نیز در خصوص سلامت این پیتزاها اظهار کرد: مغازه‌هایی که پیتزاهای 5 هزار تومانی عرضه می‌کنند هیچ کدام مورد تأیید بهداشت نیست و ما نیز برای بررسی و آزمایش روی مواد اولیه آن‌ها، پیگیری‌های خودمان را داریم.

وی با بیان اینکه این مدل پیتزا فروشی‌ها بسیار کمتر شده‌اند، بیان کرد: هم مواد مصرفی و هم بهداشت محیط آن مورد تأیید نیست، هیچ کدام از این مدل پیتزا فروشی‌ها استاندارد نیستند.

رئیس اتحادیه پیتزا و ساندویچ فروشان ، عنوان کرد: نظارت روی ساندویچ و پیتزافروشان از طرف اتحادیه، سازمان صنعت و معدن و هم اتاق اصناف انجام می‌شود و اگر واحدی به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی، پلمب شود با تأیید بهداشت، می‌تواند مجدد اقدام به راه‌اندازی واحد کسبی خود کند.

*بفرمایید سرطان!

در خصوص سلامت سوسیس و کالباس‌ها نیز گفت‌وگویی با سید مرتضی صفوی ترتیب دادیم و این متخصص تغذیه گفت: فست‌فودها به لحاظ تعدد مراکز عرضه و فروش در سطح شهرها به خصوص کلان‌شهرها، جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است.

وی با اشاره به مقادیر بسیار بالای چربی و نمک که به همراه یک نوشیدنی شیرین مصرف می‌شود، بیان کرد: همه مضراتی که یک غذای با کیفیت پایین می‌تواند داشته باشد، این فست‌فودها دارای آن هستند، در خصوص سوسیس و کالباس که بخش عمده‌ای از این فست‌فودها را تشکیل می‌دهد، این مواد به دلیل داشتن محتویات نیترات و نیتریت بالا، می‌توانند در بدن تبدیل به نیتروزامین شوند و باعث بروز سرطان شوند.

 متخصص علم تغذیه ادامه داد: از افزایش سرطان در جامعه گلایه‌مندیم و قطعاً یکی از دلایل آن، مصرف فست‌فودهاست، منابع اصلی ایجاد کننده سرطان همین فست‌فودهای حاوی سوسیس و کالباس است و در بسیاری از کارخانه‌های سوسیس و کالباس سازی کشور، به این موضوع توجه نمی‌شود و به جای استفاده از گوشت تازه از گوشت‌های فاسد استفاده می‌کنند و در بسیاری از موارد بازرسی مشاهده شده از امحا و احشا و ضایعات گوشت در تولید سوسیس و کالباس استفاده کرده‌اند.

*آیا شما هم اعتیاد دارید؟

 وی با بیان اینکه در دنیا نظارت روی کارخانه‌های سوسیس و کالباس سازی آن قدر قوی هست که کارخانه‌داران موظف به استفاده از گوشت‌های سالم در محصولات خود هستند، مطرح کرد: به دلیل محدودیت کارشناسان بازرسی و تعدد کارخانه‌های سوسیس و کالباس سازی، امکان نظارت دقیق روی همه آن‌ها نیست در حالی که واحدهای زیر پله‌ای و تولیدکنندگان غیرمجاز که محصولات با کیفیت بسیار پایین‌تر و قیمت نازل‌تر به مغازه‌ها می‌فروشند.

 صفوی با بیان اینکه در سایر فست‌فودها نیز از پنیر پیتزای نامرغوب که چربی اشباع شده دارد، استفاده می‌شود، تأکید کرد: همین موضوع باعث افزایش کلسترول، چربی خون و فشار خون در بین شهروندان می‌شود، بنابراین نوع ترکیبات در فست‌فودها و حتی در نوشابه‌ها که حاوی اسید فسفریک است و باعث بروز پوکی استخوان می‌شود و یا کافئین موجود در آن که باعث اختلال در آرامش فرد می‌شود و نوعی اعتیاد در فرد به وجود می‌آورد.

 این کارشناس تغذیه پیشنهاد داد: می‌توان فست‌فود خوشمزه داشت اما باید از مواد سالم استفاده کنیم مانند سبزیجات زیاد، پیتزای سبزیجات غذای بسیار خوبی است به شرطی که نان نازک‌تر، لایه پنیر کمتر و از سبزیجات فراوانی نیز استفاده شود. ( سیارک)

*خریدار غذاهای بی‌کیفیت، خانواده‌های کم درآمد هستند

 با نظر به مطالب بیان شده مشخص شد که پیتزا فروشی‌ها 5 هزار تومانی قطعاً از کیفیت آن کم می‌گذارند؛ پیشنهاد کارشناسان تغذیه این است که در صورت امکان به همان غذاهای سنتی مراجعه شود اما اگر کسی نیز خواهان مصرف فست‌فود است حداقل از فست‌فودهای با کیفیت استفاده شود تا اثرات منفی کمتری روی بدن داشته باشد.

 اما همان‌طور که گفته شد قیمت پایین این پیتزاها یکی از عوامل وسوسه انگیز برای خرید آن‌ها به خصوص برای افراد با میانگین درآمد متوسط رو به پایین جامعه است، خانواده‌هایی که به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و البته دستمزدهای پایین توانایی خرید از فروشگاه‌های عرضه کننده محصولات با کیفیت‌تر را ندارند و به هر دلیلی مجبور می‌شوند که چنین غذاهای بی‌کیفیتی را خریداری کنند.

*اثرات مصرف غذاهای بی‌کیفیت روی آینده اقتصادی کشور

باید به یاد داشت که اثر مخربی که غذاهای بی‌کیفیت روی بدن انسان می‌گذارد و سبب بروز انواع بیماری‌ها از جمله سرطان می‌شود در واقع هزینه‌ای چند برابر برای درمان را در آینده چنین خانواده‌هایی متصور است و خانواده‌ای که امروز در خرید غذای با کیفیت دچار مشکل است احتمالاً در آینده نیز برای درمان بیماری‌های ناشی از این بیماری‌ها به مشکل برخواهد خورد این یعنی همان مثل اروپایی که می‌گویند «آنقدر ثروتمند نشده‌ایم تا جنس ارزان بخریم!».

بنابراین برای پیشگیری از آسیب‌های آینده، چند راهکار به ذهن می‌رسد که نخستین آن نظارت دقیق‌تر و جدی‌تر روی کارخانه‌های تولید کننده مواد اولیه فست‌فودهاست تا از عرضه محصولات بی‌کیفیت به خصوص در واحدهای غیرمجاز جلوگیری شود.

دوم آن که اجازه راه‌اندازی واحدهای کسبی که با عرضه محصولات غیرمجاز با به خطر انداختن سلامت مردم، نان می‌خورند جلوگیری شود.

سومین راه که اصلی‌ترین راه نیز به نظر می‌رسد، تغییر رویه اقتصادی دولت است تا زمانی که حقوق کارگر پایین‌تر از آن چیزی که استحقاق آن را دارد آن هم با تأخیر پرداخت می‌شود و تا زمانی رکود و تورم بر اقتصاد سایه افکنده‌اند نباید انتظار داشت که مردم نیز به مصرف غذاهای بی‌کیفیت برای رفع نیاز خود، تمایل نشان دهند و ادامه این چرخه باطل یعنی هزینه‌تراشی‌های گزاف در حوزه سلامت و نیروی انسانی در آینده این کشور.منبع:فارس/ ( سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

ارتباط بین غذاهای با درجه فرآوری بالا‌ و سرطان

در


پژوهشگران فرانسوی می‌گویند ارتباطی میان غذاهای با درجه بالای فراوری‌ و سرطان وجود دارد.آنها برخی انواع کیک، ناگت مرغ و نانی که به صورت انبوه تولید می‌شود را از جمله خوراکی‌های "با درجه بالای فرآوری‌" دسته‌بندی کرده‌اند.      

مطالعه ۱۰۵ هزار نفر نشان می‌دهد که افراد هر چه بیشتر از این نوع غذاها بخورند، خطر مبتلا شدن‌شان به سرطان به همان میزان بیشتر می‌شود.

ملاحظات زیادی درباره این مطالعه مطرح شده است اما کارشناسان می‌گویند که یک رژیم غذایی سالم بهترین گزینه است.

چه خوراکی‌هایی با درجه بالای ‌فرآوری‌ به حساب می‌آیند

انواع نان‌هایی که به صورت انبوه تولید می‌شوند
تنقلات بسته‌بندی شده شیرین یا طعم‌دار از جمله چیپس
شکلات‌ها و شیرینی‌ها
سوداها و نوشیدنی‌های شیرین گازدار
گوشت قلقلی آماده شده، ناگت مرغ و ماهی‌
نودل و سوپ فوری
غذاهای نگهداری‌شده یا یخ‌زده
غذاهایی که به طور کامل و یا با مقدار زیادی شکر، روغن و انواع چربی آماده می‌شوند

نظر به یافته‌‌ها، دومین عامل قابل پیشگیری از سرطان بعد از کشیدن سیگار، داشتن اضافه‌وزن است و سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که گوشت‌های فرآوری‌شده خطر ابتلا به سرطان را اندکی بالا می‌برد.

اما غذاهای با درجه بالای فرآوری چطور؟

افرادی که در تحقیق شرکت داشتند، بیشترشان زنان میانسال هستند و به طور متوسط به مدت پنج سال تحت مطالعه بودند.

نتیجه این تحقیق که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده نشان می‌دهد که اگر میزان غذاهای با درجه بالای فرآوری در یک رژیم غذایی ۱۰ درصد افزایش یابد، شمار سرطان‌های تشخیص‌داده شده هم ۱۲ درصد افزایش پیدا می‌کند.

در جریان تحقیق:

به‌طور میانگین، رژیم غذایی افراد ۱۸ درصد به‌شدت‌فراوری‌شده بود
به‌طور میانگین، سالانه ۷۹ مورد سرطان در هر ۱۰هزار نفر تشخیص داده شد
بالابردن ۱۰درصدی میزان مصرف غذاهای فرآوری شده می‌تواند، ۹ مورد دیگر به تعداد سرطان‌ها در هر ۱۰‌هزار مورد اضافه کند.
پژوهشگران چنین نتیجه‌گیری کرده‌اند: "این نتایج نشان می‌دهد که مصرف به‌سرعت رو به ‌افزایش غذاهای با درجه بالای فرآوری ممکن است باعث سنگین شدن بار سرطان‌ها بر دوش دهه‌های آینده شود."

اما آنها می‌‎گویند که یافته‌های شان نیاز به "تایید دیگر مطالعات و تحقیقات گسترده" دارد و تحقیق دیگری نیاز است تا دریابد که عامل ارتباط غذاهای با درجه بالای ‌فراوری‌ و سرطان چه چیزی می‌تواند باشد.

'سیگنال هشداردهنده'

این مطالعه درباره ارتباط غذاهای با درجه بالای فرآوری و سرطان قطعی نیست و نمی‌تواند بیانگر این باشد که این غذاها عاملی از سرطان هستند.

فاکتورهای دیگری هم هستند که این تحقیق را پیچیده‌تر می‌کند، شرکت‌کنندگان در این تحقیق که مقدار زیادی غذاهای با درجه بالای فرآوری مصرف می‌کردند، شاید عادت‌های دیگری هم داشتند که می‌تواند با سرطان مرتبط باشد.

به احتمال زیاد سیگار می‌کشیدند، کمتر فعال بودند، در کل کالری بیشتری می‌گرفتند و یا به احتمال زیاد قرص‌های ضد بارداری مصرف می‌کردند.( سیارک)

در حالی که محققان تحلیل‌شان را با بیان این که "تاثیر عوامل دیگر هم را هم نمی‌شود نادیده گرفت" تا جایی مطابقت داده‌اند.

پروفسور لیندا باولد، متخصص پیشگیری در نهاد "تحقیق سرطان بریتانیا" می‌گوید:"حالا دیگر مشخص شده که خوردن میزان زیادی از این نوع غذاها می‌تواند باعث افزایش وزن شود و وزن اضافه یا چاقی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد، پس سخت است که ارتباطی میان رژیم غذایی و وزن بدن قایل نشویم."
او می‌گوید که این تحقیق یک "سیگنال هشداردهنده برای ماست تا رژیم غذایی سالم داشته باشیم" اما مردم نباید به خاطر خوردن مقداری از غذاهای فرآوری‌شده "در اینجا و آنجا" نگران باشند به شرطی که مقدار زیادی سبزیجات، میوه و فیبر هم بخورند.

دکتر یان جانسون از موسسه "کوادرم" در نورویچ بریتانیا می‌گوید که این تحقیق "برخی ارتباطات ضعیف را تشخیص داده است".اما او از ابهام در اصطلاح "با درجه بالای فرآوری" انتقاد می‌کند.

او می‌گوید:"مشکل این است که تعریفی که آنها از غذاهای با ‌فرآوری‌ بالا به دست داده‌اند، خیلی وسیع و کلی است و این موضوع، درک نوع ارتباط‌ های در نظر گرفته شده در این تحقیق را غیرممکن می‌کند."

به نظر پروفسور تام سندرز در دانشگاه کینز کالج لندن، تعریف غذاهای با درجه بالای ‌فراوری‌ پیش‌فرض‌های زیادی به وجود می‌‎آورد.

او می‌گوید: نانی که به صورت انبوه تولید می‌شود را می‌توان از جمله غذاهای با فرآوری بالا به حساب آورد، اما نان خانگی و یا نان پخته‌شده در یک نانوایی محلی را نمی‌شود در این مقوله گذاشت.

او می‌گوید: "به نظر می‌رسد این دسته‌بندی خودسرانه و بر اساس این فرضیه باشد که غذایی که به صورت صنعتی تولید می‌شود دارای ترکیب غذایی و شیمیایی متفاوتی نسبت به غذایی که در خانه و یا توسط پیشه‌وران تولید می‌شود دارد، چنین نیست."

حتی تفسیرهای ضمیمه‌شده در مجله پزشکی بریتانیا هم از نتیجه‌گیری شتاب‌زده در این باره هشدار می‌دهد.

مارتین لاجوس و اندریانا مونگ، از انستیتوی ملی بهداشت عمومی در مکزیک هشدار می‌دهند: "ما هنوز از درک عواقب کامل فرآوری غذاها نسبت به سلامتی و تندرستی فاصله زیادی داریم."

آنها می‌گویند این تحقیق فقط یک "برداشت و بینش اولیه" است.( سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...