ساخت ابرپروژه‌های شهری معاصر (UMP)

در

در این مقاله، فرآیندهای پیچیده و جهانی که در ساخت ابرپروژه‌های شهری معاصر (UMP) وجود دارد را در شهرهای حاشیه اقیانوس آرام بررسی می‌کنیم. UMPها پروژه‌های بسیار بزرگ ساخت و ساز هستند که کاربردهای تجاری، خرده‌فروشی، مسکونی، صنعتی، تفریحی دارند. این پروژه‌ها معمولا در داخل شهرها، بر روی بقایای بندرها، راه‌آهن، مناطق نظامی، صنعتی، مرداب‌ها، زمین‌های کشاورزی ساخته می‌شوند. پروژه Dockland لندن یا La Defense در پاریس نمونه‌هایی از این پروژه‌ها هستند. UMPها به شکل گسترده‌ای در سرتاسر جهان ساخته می‌شوند. در یک بررسی اجمالی که در مورد چنین پروژه‌هایی انجام داده‌ام، حداقل 30 پروژه را در اروپا، امریکای شمالی، آسیا و استرالیا شناسایی کرده‌ام که در حال ساخت است. این پروژه‌ها متجانس نیستند، اما آشکار است که بسیاری از پروژه‌های UMP (1 شبیه هم ساخته می‌شوند .

2) اغلب توسط مهندسین، معماران، سرمایه‌گذارانی ساخته می‌شود که تجربه کاری قبلی در پروژه‌های مشابه، در شهرهای دیگر را داشته‌اند.

3) اغلب با در نظر داشتن استراتژی‌های صریح و غیر صریح بین‌المللی ساخته می‌شوند.

4) فروش یا اجاره آن‌ها به شرکت‌های خارجی یا افراد ثروتمند در نظر است

5) طوری طراحی شده‌اند که نماد یک آرمان شهر قرن 21 باشد.
در بسیاری از این پروژه‌ها، ساختمان‌های خوش منظری ساخته می‌شود که به سرعت نماد یک شهر می‌شوند مثلا بندر قناری در لبنان). بنابراین ، این پروژه‌ها عمق نفوذ جهانی‌شدن را که از اواخر قرن 20 ام شروع شده است، نشان می‌دهند. اگرچه مطالعاتی در مورد برخی پروژه‌های UMP انجام شده است، به خصوص در مورد پروژه‌هایی در انگلستان، استرالیا، امریکا و کانادا (مثلا Brownill 1990، Desfor 1988، Hatton 1990)، اما تحقیقات مقایسه‌ای چندانی انجام نشده است. به ویژه بررسی تحقیقی خاصی که از مسائل منطقه‌ای و پیوندهای بین‌المللی فراتر رود، و از زمینه جهانی به موضوع بنگرد وجود ندارد. بجز برخی مقالاتی مانند Battery park در نیویورک، Dockland  در لبنان، Berry and Huxley، Crilley 1993، Fainstein 1994، Zukin 1992. این مسئله اصلا خوب نیست زیرا توسعه فضاهای شهری در بسیاری از شهرها (خصوصا شهرهای حاشیه اقیانوس آرام) به شدت به روند جهانی‌شدن مرتبط است. برای مثال، پروژه Vancouver’s Pacific Placeproject توسط سرمایه‌گذاران، مهندسان هنگ‌کنگی و با توجه به فرهنگ آن‌ها ساخته می‌شود. همچنین در سال‌های 1992 و 1993، یک شرکت مشهور معماری لبنانی از تجربیات شهرهایی مانند برلین، پاریس، بارسلون استفاده کرد تا مرکز جدید بین‌المللی تجاری شانگهای را طراحی کند. علاوه بر این، برنامه رسمی دولت شانگهای به سرما‌یه‌گذاری مستقیم خارجی از هنگ‌کنگ و ژاپن و کشورهای دیگر وابسته است. دولت ملی چین امیدوار است که این پروژه طرح‌های توسعه ملی و منطقه‌ای را شتاب ببخشد. ا
ساخت وساز UMPها در حاشیه اقیانوس آرام (و سایر نقاط جهان) که از اواخر قرن 20 شروع شده است، به جهانی شدن وابسته است. اگرچه UMPهایی که در شهرها و کشورهای مختلف ساخته می‌شوند تفاوت‌های زیادی دارند، اما همه آن‌ها تحت تاثیر ساختار جدید نظام مالی جهانی، جهانی‌شدن بازار املاک، تغییر نقش TNC، ظهور شبکه‌های اجتماعی و اهمیت رو به افزایش سیر و سفر و شبکه‌سازی قرار دارند.
به طور خلاصه، TNCهای مستقر در هنگ‌کنگ از پروژه Pacific place شهر ونکوور حمایت مالی کرده‌اند. خود این TNCها از توسعه اقتصادی در ناحیه شرق آسیا سود برده‌اند. توسعه اقتصادی در آن منطقه، سرمایه‌ها را از سرتاسر دنیا به بازارهای بورس منطقه تزریق کرده است. سرمایه‌داران چینی این زمین را در یک شهر کانادایی که ارتباطات فرهنگی و اقتصادی زیادی با هنگ‌کنگ داشته است، خریدند. جمعی از برجسته‌ترین مشاوران سرمایه‌گذاری، که ارتباطات و دانش فرهنگی، اقتصادی و سیاسی از دو سوی اقیانوس آرام دارند، سرمایه‌گذاران هنگ‌کنگی را تشویق کرده‌اند تا مبادرت به سرمایه‌گذاری کنند. ساختمان‌ها و واحدهای انفرادی پروژه Pacific place طوری طراحی و عرضه شده است که هم مناسب ساکنین ونکوور باشد و هم هنگ‌کنگ. شعار این پروژه این است: پروژه مشترک مسکونی با استانداردهای بین‌المللی.
پروژه هوکوهاما MM21 توسط شرکتی با مالکیت مشترک عمومی و خصوصی ساخته می‌شود. این پروژه طوری طراحی می‌شود تا به عنوان یکی از مراکز فعال و سمبلیک و بیست و چهار ساعته TNCها کار کند. TNCها معمولا در بلندترین آسمان‌خراش‌های ژاپن مستقر هستند. دولت محلی امیدوار است تا موقعیت یوکوهاما را در بین مناطق شهری بهتر کند. هم دولت محلی و هم دولت کشوری در تلاشند تا مزایای ژاپن را در شرق آسیا برجسته‌تر کنند. MM21 محلی برای برگزاری همایش‌های بین‌المللی هم خواهد بود. همزمان با برگزاری این همایش‌ها، امکانات تفریحی هم برای میهمانان فراهم می‌شود.


پروژه Lujiazui در شانگهای، بر مبنای ایده‌های مفهومی هوش جهانی ساخته می‌شود. دولت چین در تلاش است تا فضایی سمبلیک و عملیاتی برای شرکت‌های بین‌المللی که در حال هجوم به چین هستند، بسازد. در حال حاضر، ساختمان‌های 90 طبقه در چین در حال ساخت است. سرمایه ساخت آن‌ها را معمولا شرکت‌های هنگ‌کنگی تامین می‌کنند. امروزه شرکت‌های صنعتی درآمد زیادی دارند و بدین جهت تمایل دارند در چنین ساختمان‌هایی ساکن شوند. دولت چین، در تمام سطوح و موسسات زنجیره‌ای مانند بانک آسیایی توسعه با هدف‌های گوناگونی از چنین ساخت‌و‌سازهایی پشتیبانی می‌کنند.............این مقاله ادامه دارد   ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...