سیارک تروا چیست و چقدر برای زمین خطرناک است؟

در

سیارک تروا

ستاره شناسان احتمال برخورد سیارک Apophis با زمین را در سال 2068 محاسبه کرده اند. ما به شما خواهیم گفت که این رویداد چقدر محتمل است و سیارک های دیگر در منظومه شمسی چه هستند.

 

نزدیک شدن به یک سیارک

ستاره شناسان از داده های آژانس فضایی ایالات متحده ناسا برای اصلاح اندازه گیری اثر یارکوفسکی برای سیارک آپوفیس استفاده کردند. این پدیده - اساساً یک شوک تقریباً نامحسوس ناشی از نور خورشید - به ویژه برای آپوفیس مهم است زیرا احتمال برخورد آن در سال 2068 را دارد. مدت ها پیش بینی می شد که یک سیارک  نزدیک به زمین در سالهای 2029 ، 2036 و 2068 نسبتاً نزدیک به جهان ما عبور کند. اما اخیراً دانشمندان احتمال برخورد سیارك با زمین را در سال 2068 اصلاح كرده اند. طبق اطلاعات ناسا ، خطر سقوط سنگ فضایی به سیاره ما 0.00026٪ است.

 

لازم به ذکر است که آپوفیس زودتر به زمین نزدیک می شود - در سالهای 2029 و 2036 ، با این حال ، محاسبات ستاره شناسان احتمال برخورد سیارک با سیاره ما را در رویکرد بعدی کاملاً منتفی می کند.

 

اما اگر آپوفیس به زمین سقوط کند چه اتفاقی می افتد؟ دانشمندان نیز چنین داده هایی دارند. با توجه به سرعت و مقیاس بقایای باستان ، کارشناسان تخمین می زنند که برخورد با زمین باعث آزاد شدن حدود 1200 میلیون مگاتن انرژی معادل TNT می شود - برای تشکیل دهانه ای به طول 5 کیلومتر کافی است. در حقیقت ، نام مستعار آپوفیس "روز رستاخیز" کاملاً مناسب خواهد بود ، زیرا چنین برخوردی میلیون ها انسان را از بین می برد. خوشبختانه این بعید است. 

 

احتمال برخورد بین سیاره ما و آپوفیس در اوایل سال 2016 بسیار کوچک در نظر گرفته شده بود ، با احتمال 99.99933٪ احتمال پرواز این سیارک از کنار زمین. مشاهدات اخیر که اولین بار در اکتبر گذشته مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همین حالا به روزرسانی شد ، خوشبختانه نشان می دهد که این حتی بعیدتر است.

 

سیارک های تروجان چیست؟

علاوه بر اینکه سیارک ها به طور دوره ای به زمین نزدیک می شوند ، یک گروه خاص از سیارک ها در منظومه شمسی وجود دارد - تروا.

اولین سیارک ها از این نوع در نزدیکی مشتری کشف شدند و به نام شخصیت های جنگ تروا توصیف شده در ایلیاد هومر نامگذاری شدند و گروه 60 درجه جلوتر از مشتری نام عمدتاً یونانیان را گرفتند و عقب مانده - تروا ها (در کل ، بیش از 6 هزار  از آنها شناخته شده است.) بعداً ، "تروا" ها نیز در نزدیکی نپتون (حدود ده) ، اورانوس و مریخ کشف شدند و در سال 2010 اولین و تاکنون تنها سیارک تروا در نزدیکی زمین - 2010 TK7 با قطر حدود 300 متر (در نقطه L4 ، به طوری که "انصافاً" بیشتر شبیه "یونانی" است). اعتقاد بر این است که همه اینها میراث اوایل منظومه شمسی است ، زمانی که توزیع سیارات ، سیارک ها و دنباله دارها با آنچه اکنون دانشمندان مشاهده می کنند بسیار متفاوت بود.

 

 

مریخ تاکنون تنها سیاره زمینی است که همراهان تروایی در آن هم در L4 و هم در L5 یافت می شوند.

اولین تروجان مریخی بیش از 25 سال پیش در L5 کشف شد و به یادآوری تعجب معروف ریاضیدان یونان باستان Archimedes ("یافتم!یافتم!") ، Eureka نامگذاری شد ، که کشف کرد. تا به امروز ، تعداد تروجان های شناخته شده نزدیک مریخ به 9  رسیده است ، اما همه آنها ، به جز یکی - (121514) 1999 UJ7 ، در نقطه لاگرانژ L5 واقع شده اند. علاوه بر این ، تمام تروجان های L5 در نزدیکی Eureka گردش می کنند. دلیل چنین توزیع ناهمواری از این اشیا هنوز مشخص نیست ، اگرچه چندین توضیح وجود دارد. در یک سناریو ، سیارک مولد ، واقع در نقطه L5 ، در هنگام برخورد نابود شد و قطعات آن اکنون توسط دانشمندان مشاهده می شود.

ta010359_lucy3-b-orbit-crop.png

این نمودار مسیر مداری لوسی را نشان می دهد. مسیر فضاپیما (سبز) در یک چارچوب مرجع نشان داده می شود که مشتری در حالت ثابت باقی می ماند . پس از پرتاب در اکتبر 2021 ، لوسی قبل از برخورد با اهداف تروا  ، دو بار از کنار زمین عبور کرد. در ابر L4 ، لوسی از سال 2027 تا 2028 از کنار (3548) Eurybates (سفید) و همراهش ، (15094) Polimela (صورتی) ، (11351) Leukus (قرمز) و (21900) Orus (قرمز) عبور خواهد کرد. پس از اینکه لوسی دوباره از کنار زمین عبور کرد ، لوسی از ابر L5 دیدن می کند و در سال 2033 با ستاره دوتایی Patroclus-Menothius (صورتی) ملاقات می کند. به عنوان پاداش ، در سال 2025 ، در مسیر رسیدن به L4 ، لوسی از کنار یک سیارک کوچک کمربند اصلی (52246) دونالد جوهانسون (سفید) عبور خواهد کرد ، که به نام کاشف  لوسی نامگذاری شده است.


فرضیه دیگر این است که یوریکا می توانست روند به اصطلاح شکاف چرخشی را تجربه کند - پس از چرخش ، قطعات کوچک باقیمانده در مدار ناحیه مرکزی را از دست داد. در هر دو مورد ، فرض بر این است که سیارک ها از خانواده یوریکا زمانی بخشی از یک جسم قدیمی بودند. گرچه دانشمندان قبلاً به نشانه های غیر مستقیم واقعیت این فرضیه برخورد کرده اند ، اما تنها پس از مطالعه ترکیب همه تروجان ها ، به عنوان مثال ، با استفاده از تجزیه و تحلیل طیفی ، می توان آن را بدون ابهام تأیید کرد.

چه سیارکهای دیگری در منظومه شمسی وجود دارد؟

یک مطالعه دیگر از سیارک ها در این ماه نشان می دهد سیارک های تروای مشتری ممکن است غیرعادی تر از آنچه تصور می شد باشد. سیارک های تروا اجرامی سنگی هستند که دقیقاً در مقابل غول گاز و درست در پشت آن ، در نقاط گرانشی معروف به نقاط لاگرانژ ، به دور خورشید می چرخند. گروه سیارک ها در مقابل مشتری (L4 یا یونانی) کمی بزرگتر از گروه پشت آن است (L5 ، تروجان). با این حال ، تاکنون ، ستاره شناسان معتقد بودند که در غیر این صورت تفاوت کمی بین این دو وجود دارد. تحقیقات جدید این نظریه را مورد تردید قرار می دهد.

InnerSolarSystem-en.png

در سیارک هایی مانند منظومه شمسی داخلی و سیارک های سیارک مشتری تروا مشتری سیارک کمربند سیارکی مشتری هیلدا. مدارهای سیارات مشتری تروا به دو گروه تقسیم می شوند: اردوگاه یونان در جلو و اردوگاه تروا که مشتری را در مدار خود دنبال می کند.


گروهی از دانشمندان با استفاده از داده های آخرین سیستم هشدار دهنده برخورد زمین با سیارک (ATLAS) ، مستقر در هاوایی ، تغییرات غیر منتظره در شکل تروجان ها را کشف کردند. تحقیقات جدید نشان می دهد که اشیا در جمعیت L4 در واقع طولانی تر از میانگین در جمعیت L5 هستند.

چرا مهم است؟ خوب ، این تفاوت "می تواند به معنی تکامل متفاوت برخورد در هر ابر باشد" ، در مقاله آمده است. جمعیت زیاد گروه L4 به این معنی است که اجسام داخل آن فرصت بیشتری برای برخورد با یکدیگر داشته اند. هنگامی که یک تروجان با دیگری برخورد می کند ، اجسام بزرگتر فرسوده می شوند یا به قطعات کوچک تبدیل می شوند. برخوردهای میلیاردی منجر به این شده است که سیارکهای L4 بیشتر از اجسام L5 شکل غیر عادی به خود بگیرند.

 

این کشف درسی در مورد تاریخ تکامل منظومه شمسی است و تروجان مشتری در آینده نزدیک چیزهای بیشتری برای دانشمندان ارائه می دهند. برای مشاهده دقیق این بقایای اولیه اولیه منظومه شمسی ، ناسا قرار است امسال یک فضاپیمای رباتیک را برای بازدید از آنها پرتاب کند. این مأموریت به نام  لوسی نامگذاری شده است ، زیرا با مطالعه تروجان می توان "فسیل های سیاره ساز" را کشف کرد

 

آیا کره زمین سیارک های تروا دارد؟

سیارک های تروای زمین سیارکی هستند که در نزدیکی نقاط L 4 و L 5 سیستم زمین-خورشید قرار دارند و بنابراین ، در امتداد مدار زمین 60 درجه جلوتر (L4) یا عقب (L5) از آن دور خورشید حرکت می کنند. برای سال 2019 ، فقط یک شی از این دست شناخته شده است ، 2010 TK7 (در نقطه L4).

سیارک های تروا وقتی از زمین مشاهده می شوند برای همیشه در آسمان با دمای 60 درجه پشت یا مقابل خورشید قرار دارند .  از آنجا که سیارک های تروا در مدار زمین حرکت می کنند ، با آن در رزونانس مداری 1: 1 قرار دارند. با این حال ، همه سیارک های دارای این طنین تروجان نیستند ، زیرا لزوما در L4 و L5 قرار ندارند. نمونه ای از این سیارک ها (3753) کرویتنی است.

 

2010 TK7 اولین سیارک تروای زمین است که در سال 2010 با تلسکوپ فضایی مادون قرمز WISE کشف شد. این یک جسم کوچک است ، قطر آن حدود 300 متر است و به دور نقطه L4 می چرخد ​​و صفحه دایره البروج را ترک می کند. با وجود جستجوی فعال ، هنوز سیارک های تروا دیگری یافت نشده است (به عنوان مثال ، در سال 2017 ، فضاپیمای OSIRIS-REx و Hayabusa-2 به ترتیب از نزدیکی L4 و L5 عبور کردند ، که هیچ چیز دیگری پیدا نکردند).

 

با این حال ستاره شناسان اخیراً یک سیارک تروآ را در مدار زمین کشف کردند. به یاد بیاورید که این نام سیارک هایی است که در مجاورت نقاط لاگرانژ قرار دارند و همانطور که از این امر برمی آید ، در رزونانس مداری سیارات یا ماهواره های آنها است.در نقاط لاگرانژ ، جسمی با جرم ناچیز در مقایسه با دو جسم اصلی سیستم (به عنوان مثال زمین و خورشید) می تواند نسبت به این اجسام بی حرکت بماند. به عنوان مثال ، مشتری بیش از 9000 سیارک تروایی دارد. زمین فقط یک مورد را تایید کرده است.اکنون به نظر می رسد دانشمندان مورد دوم را پیدا کرده اند. این شی 2020 XL5 نامگذاری شد. مدار سیارک در زیر به صورت فیروزه ای نشان داده شده است.

 

ezgif.com-gif-maker (1).gif

همچنین گزارش شده است که این سیارک هیچ خطری برای زمین ندارد. برعکس ، با وجود نام تهدیدآمیز ، سیارک های تروا می توانند به زمینی ها کمک کنند ماهیت منظومه شمسی را بهتر درک کنند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

سیارک "سرس" چه چیز جالبی دارد که دانشمندان پیشنهاد مستعمره کردن آن را دارند؟

در

سیارک سرس


دانشمندان پیشنهاد می کنند  سیارک سرس را مستعمره کنند. چه چیز جالبی در مورد آن وجود دارد؟ ما به شما خواهیم گفت که دانشمندان چه گزینه های توسعه ای برای بشریت ارائه می دهند.

دانشمندان پیشنهاد می کنند  سیارک سرس را مستعمره کنند

بسیاری از دانشمندان و فضانوردان به مشکلات و خطرات تلاش برای استعمار ماه یا مریخ اشاره کرده اند - در هر دو مورد ، محیط بسیار خصمانه است. بسیاری از افراد در این زمینه ایده ساخت سازه ای به اندازه کافی بزرگ را در اختیار دارند که ده ها هزار نفر را در هر کجای فضا در خود جای دهد. اما این مجموعه مشکلات خاص خود را ایجاد می کند. به عنوان مثال ، پرداخت هزینه های ساخت چنین پروژه ای عظیم و محافظت از ساکنان در برابر تابش خورشید ، اما در مورد تأمین نیروی جاذبه چه می توان کرد و سازه در کجا قرار خواهد گرفت؟

 

 

Pekka Janhunen ، دانشمند موسسه هواشناسی فنلاند پیشنهاد می کند که "سرس" بهترین مکان برای میزبانی از سازه ای باشد که آن را به عنوان یک همراه معرفی کند. وی خاطرنشان کرد: چنین مداری به اندازه کافی به یک سیاره کوتوله نزدیک خواهد بود و یک آسانسور فضایی به طول بیش از 1000 کیلومتر می تواند مواد را از سطح به ماهواره برای ساخت و دوباره پر کردن منتقل کند - سرس بیش از مقدار نیاز نیتروژن ، آب و دی اکسید کربن دارد تا بتواند چنین شرکتی را پشتیبانی کند.

 

Janhunen همچنین برنامه هایی برای یک ماهواره بشقاب مانند دارد. طول آن بیش از یک و نیم کیلومتر خواهد بود و هزاران ساختار استوانه ای بهم پیوسته در سطح دارد تا بتواند افراد را در خود جای دهد و همچنین فضا را برای سایر نیازها مانند کشاورزی و تفریح ​​فراهم کند. یک جفت آینه غول پیکر با انرژی خورشیدی در دو طرف ماهواره به کل ساختار شکلی مانند صدفی می بخشد. Janhunen پیش بینی می کند با 50،000 نفر جمعیت این کار را آغاز کند. و او همچنین معتقد است که بیشتر ماهواره می تواند از مواد سطح سرس ساخته شود. و گرانش را می توان با چرخش ساده ماهواره با سرعت دلخواه شبیه سازی کرد.(توضیحات ماهواره بشقاب مانند در آخر مقاله)

 

سیاره کوتوله سرس در کجا واقع شده است؟

سیاره کوتوله سرس بزرگ‌ترین سیارک در کمربند سیارکی  بین مدار مریخ و مشتری و  از نظر بزرگی سی و سومین جرم شناخته شده در منظومه شمسی است.سیاره کوتوله سرس با قطری در حدود 950 کیلومتر ، بزرگترین و عظیم ترین جسم کمربند سیارکی بین مدار مریخ و مشتری  است ، از اندازه بسیاری از ماهواره های بزرگ سیارات غول پیکر پیشی می گیرد و تقریباً یک سوم (32٪) از جرم کل کمربند را شامل می شود. 

 

مدار سیاره کوتوله سرس بین مدارهای مریخ و مشتری در کمربند سیارک قرار دارد و بسیار "سیاره مانند" است: کمی بیضوی است و در مقایسه با پلوتو (17 درجه) و عطارد (7 درجه) تمایل به سطح دایره البروج دارای گرایش متوسط ​​(10.6 درجه) است. میانگین  فاصله بین سیاره کوتوله سرس و زمین 263.8 ميليون كيلومتر است. طول روزهای سرس تقریباً 9 ساعت و 4 دقیقه است. 

 

در سال 2011 ، کارکنان رصدخانه پاریس ، پس از شبیه سازی های رایانه ای با در نظر گرفتن رفتار 8 سیاره منظومه شمسی ، و همچنین پلوتو ، سیارک سرس ، مون ، پالاس ، وستا ، آیریس و بامبرگ ، کشف کردند که سیاره کوتوله سرس و وستا دارای بی ثباتی مدار هستند و احتمال برخورد آنها با احتمال 0.2 بیش از یک میلیارد سال است.

 

سیارک سرس

شرایط سیاره کوتوله سرس  چگونه است؟

در سطح سیاره کوتوله سرس ،  احتمالاً دهانه ها ، چندین ساختار تاریک و روشن قابل تشخیص است . در طیف های به دست آمده در سال 2015 توسط ایستگاه Dawn ، آب وجود ندارد ، اما یک باند هیدروکسیل OH و یک باند آمونیوم کمی ضعیف تر قابل مشاهده است - به احتمال زیاد ، این رس آمونیزه است ، که در آن آب به صورت هیدروکسیل از نظر شیمیایی متصل می شود. وجود آمونیاک هنوز توضیح داده نشده است .

زمین شناسان از ایالات متحده ، ایتالیا ، فرانسه و آلمان پس از تجزیه و تحلیل تصاویر از دوربین اصلی Dawn ، ردپای فعالیتی را در سطح سیاره کوتوله سرس پیدا کردند که با محتوای زیاد آب در لایه های بالایی سنگ مرتبط است.

 

سیارک سرس

کوه آهونا : عکس توسط  کاوشگر سپیده دم


سه نوع جریان ماده شناسایی شده است:

اولین مورد بیشتر در عرض های جغرافیایی بالا یافت می شود - شبیه یخچال های طبیعی زمین است - اینها لایه هایی از زمین هستند که لبه های دهانه ها را جابجا می کنند و فرو می ریزند.
نوع دوم جابجایی ، که در نزدیکی قطب ها نیز غالب است ، مشابه لغزش زمین  است.
حالت سوم معمولاً با دهانه های بزرگ مرتبط است و ساختاری شبیه به گل و لای دارد. دانشمندان آن را با دهانه های خاصی که در آنها جهش مایع اتفاق می افتد مقایسه می کنند - این موارد اغلب در مریخ یافت می شوند و نمونه آن در زمین نمونهNoerdlingen Fig است.
همه این جابجایی ها در سطح  سیاره بسیار رایج است - می توان آنها را در نزدیکی 20-30 درصد از دهانه های قطر بیش از 10 کیلومتر مشاهده کرد.

 

سیارک سرس

ساختار سیاره کوتوله سرس:
1 - لایه سنگ نازک
2 - پوشش یخ ؛
3 - هسته سنگی

استعمار سیاره کوتوله سرس یکی از پروژه های بالقوه  در فضا است

همانطور که Al Globus ، محقق ناسا خاطرنشان کرد ، شهرک های مداری در مقایسه با سطح سیارات و ماهواره های آنها ، پتانسیل بسیار بالاتری برای استعمار دارند:

ماه و مریخ دارای یک سطح ترکیبی هستند که تقریباً فقط با یک سوم سطح زمین برابر است. اگر از مواد سیاره کوتوله سیارک سرس برای ایجاد مستعمرات فضایی در مدار استفاده شود ، کل مساحت زندگی آنها حدود 150 برابر از سطح زمین خواهد بود.

 

از آنجا که بیشتر سطح زمین توسط اقیانوس های جهان یا مناطق کم جمعیت (بیابان ها ، کوه ها ، جنگل ها) اشغال شده است ، شهرک های ایجاد شده از مواد سیاره کوتوله سرس به تنهایی می توانند مسکن راحت بیش از یک تریلیون نفر را فراهم کنند.

 

با توجه به نتایج مسابقه بهترین پروژه استقرار فضایی ، که توسط ناسا در سال 2004 برگزار شد ، پروژه ایستگاه فضایی در مدار سیاره کوتوله سرس ، که برای حضور همزمان 10-12 نفر طراحی شده است (نویسنده پروژه: آلموت هافمن ، آلمان) از جمله پروژه هایی بود که مقام اول را به خود اختصاص داد.

 

ستاره شناسان تخمین می زنند که 25 درصد سیاره کوتوله سرس  آب است و ممکن است از همه آب های شیرین روی زمین ذخایر آب بیشتری داشته باشد. آبهای سیاره کوتوله سرس ، برخلاف زمین ، همانطور که ستاره شناسان معتقدند ، در گوشته یا جبه ی  آن به صورت یخ است.

 

سیارک سرس


مشکلات توسعه سیاره کوتوله سرس:

قرار گرفتن در کمربند سیارک خطر آسیب رسیدن به پایگاه فضایی و سفینه های فضایی را افزایش می دهد.
سیارک سرس دارای میدان مغناطیسی نیست ، که بر سلامتی انسان تأثیر سو می گذارد.
به دلیل جاذبه کم ، سیاره کوتوله سرس جو متراکمی ندارد.
نور خورشید نسبتاً کم است.


استعمار یک mega satellite در مدار سیاره کوتوله سرس
فیزیکدان پکا Janhunen از مؤسسه هواشناسی فنلاند معتقد است که بشریت می تواند یک مستعمره عظیم در "مگا ماهواره" سیاره کوتوله سرس ایجاد کند. 

ساکنان این کلنی در هزاران حجم استوانه ای که در دیسکی در حال چرخش سیارک سرس لنگر انداخته مستقر خواهند شد. هر یک از این سیلندرها قادر به پذیرش حداکثر 50 هزار نفر از ساکنان ، جو مصنوعی و شبیه سازی گرانش زمین به دلیل نیروی گریز از مرکز در هنگام چرخش است.

 

سیارک سرس

این فیزیکدان نظری به Universe Today توضیح داد:
"سیلندرها یک گرم جاذبه را فراهم می کنند ، که برای سلامتی انسان ، به ویژه برای کودکان برای رشد و تکامل مناسب ماهیچه ها و استخوان ها ضروری است.

سیاره کوتوله سرس دارای نیتروژن برای پر کردن فضای مصنوعی است و به اندازه کافی بزرگ است که منابع تقریباً نامحدودی را تأمین می کند. و در عین حال ، به اندازه کافی کوچک است که استخراج مواد از سطح آن ارزان است »

 

Pekka Janhunen ، دانشمند موسسه هواشناسی فنلاند

من اطمینان دارم که در یک مکان مریخی ، کودکان به دلیل گرانش بسیار کم قادر به بزرگسالانی سالم (از نظر عضلات و استخوان ها) نخواهند بود. بنابراین ، من شروع به جستجوی گزینه دیگری کردم که بتواند نیروی گرانش را برای جهان  فراهم کند. "

 

طبق این پروژه ، هر سیلندر به طول 10 کیلومتر ، شعاع 1 کیلومتر خواهد داشت و در 66 ثانیه یک دور کامل را برای شبیه سازی گرانش انجام می دهد. همه سیلندرها قادر به چرخش درون دیسک مشترک بوده و توسط آهن ربا های قدرتمند در آن نگه داشته می شوند.

علاوه بر استوانه های عظیم و پایه دیسک عظیم آنها ، یکی دیگر از عناصر مهم طراحی ، دو آینه غول پیکر است که با زاویه 45 درجه به دیسک متمایل شده اند. آنها نور کافی خورشید را به کلنی می فرستند.

 

بخشی از هر استوانه به گیاهان زراعی و کاشت درختانی اختصاص خواهد یافت که در عمق 1.5 متری خاک تحویل شده از خود سیاره کوتوله سرس رشد خواهند کرد. گیاهان به مردم غذا ، اکسیژن و جذب دی اکسید کربن اضافی می دهند.

 

هنوز چه چیزی از سیاره کوتوله سرس نمی دانیم؟

از جمله سوالات اصلی دانشمندان در مورد سیارک سرس و داده های بدست آمده از کاوشگر طلوع (متعلق به ژاپن) این است که آیا شرایطی برای زندگی در سیاره کوتوله سرس یا حداقل یک پیش نیاز تاریخی برای ظهور آن ، از کجا و چگونه در این سیاره کوتوله وجود دارد ؟ بین مدار سیارات غول پیکر یا بلافاصله در کمربند کويپر وجود دارد ؟

همچنین ، دانشمندان از ترکیب پوسته بالایی سیارک سرس ، دلایل ظاهر شدن توده های بخار در این سیارک و همچنین از ترکیب اقیانوس اطلاع ندارند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

حقایقی باور نکردنی در رابطه با فضا

در

جستجو کردن و ماجراجویی در فضا می تواند به همان اندازه ای که در فیلم های سینمایی مشاهده می کنیم، عجیب و غریب باشد. بعداز این همه سال که دانشمندان و محققان بسیاری عمر خود را وقف این کار کرده و به دنبال تمامی سیاره های موجود در جهان هستی بوده اند، هنوز بخش بسیار زیادی از هستی، از دسترس انسان خارج بوده است، اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که هر روز نسبت به روز قبل، به یافتن تمامی سیاره ها و کهکشان ها و پی بردن به چند و چون آن ها نزدیک تر می شویم. در این مقاله قصد داریم شما را با چند حقیقت عجیب و جالب توجه در خصوص فضا آشنا کنیم. با سیارک همراه باشید.

ناسا صدا های عجیبی در فضا ضبط کرده است

ناسا از تکنولوژی ای بهره مند است که به واسطه آن امواج رادیویی، پلاسما و نیز میدان های مغناطیسی را دریافت می کند و همه آن ها را به امواج صوتی بدل می کند. قصد اصلی دانشمندان از این کار این است که تمامی صداهایی که در فضا وجود دارد را شناسایی کرده و به دنبال منابع تولید این صدا ها بگردند. به خاطر ماهیت اتمسفر موجود در فضا، صدا همانند آن چه که بر روی زمین وجود دارد، به صورت امواج صوتی رد و بدل نمی شود و کارکردی متفاوت دارد. تا کنون صدا های متفاوتی توسط دستگاه های ناسا ضبط شده است: از صدا هایی شبیه به بوق آمبولانس گرفته تا صدا های مداومی که انگار خبر از نزدیک شدن یک سفینه فضایی می دهند.

غروب خورشید در کره مریخ آبی رنگ است

مدت ها از زمانی که انسان برای نخستین بار پا بر روی کره مریخ گذاشت می گذرد، با این وجود تا سال 2015 طول کشید تا بالاخره اولین عکس رنگی از منظره غروب خورشید در این کره گرفته شد و در معرض دید همگان قرار گرفت. منظره ای که بسیار عجیب و جالب توجه بود و بسیاری را غافلگیر کرد. در حقیقت غروب خورشید در این سیاره متفاوت از غروب خورشید بر روی کره زمین است و تمامی آسمان در هنگام غروب، آبی رنگ می شود. اما دلیل این اتفاق چیست و چه می تواند باشد؟ ناسا در این خصوص عنوان کرده است که دلیل اصلی این اتفاق به جنس خاکی بر می گردد که بر روی کره مریخ وجود داشته و در حقیقت سطح آن متشکل از همین خاک است. این خاک به نسبت خاک موجود بر روی کره زمین تفاوت هایی دارد. خاکی که سطح کره مریخ را تشکیل می دهد از ملکول های بسیار ساده تشکیل شده است و به همین خاطر است که سطحی بسیار نرم دارد. همین سادگی ملکول های تشکیل دهنده خاک باعث شده است تا سطح کره مریخ به رنگ هایی که طول موج کمتری دارند، راحت تر اجازه وجود بدهد، رنگ هایی مانند آبی که در هنگام غروب سراسر آسمان مریخ را فرا می گیرد. در مقابل رنگ هایی چون نارنجی، زرد و قرمز که از طول موج بلند تری برخوردار هستند، کمتر اجازه وجود پیدا می کنند.

هزینه فرستادن وسایل مورد نیاز فضا نوردان سر سام آور است

اگر جنبه های مالی یک مأموریت فضایی را به طور دقیق مورد بررسی و تجزیه قرار دهیم و هزینه ارسال وسایل مورد نیاز فضا نوردان را برآورد کنیم، به رقم سر سام آوری خواهیم رسید. راوی مارکاشایم، که یک متخصص و مهندس ایستگاه فضایی است، در گفتگو با یک مجله اقتصادی در این خصوص عنوان کرد که برای فراهم کردن چیزی حدود نیم کیلوگرم از محصولات و وسایل مورد نیاز فضا نوردان و قرار دادن آن در فضا پیما ها به گونه ای که در خارج زمین برای شان قابل استفاده باشد، باید هزینه ای معادل با ده هزار دلار در نظر گرفته شود. حال این موضوع بسته به فضا پیمایی که سطح زمین را ترک می کند، ممکن است متفاوت باشد، چرا که برخی از فضا پیما ها با ویژگی ها و امکانات به خصوصی طراحی می شوند. برای مثال برای نیم کیلوگرم از این وسایل در فضا پیمایی با نام SpaceX، این هزینه تا بیست و هفت هزار دلار افزایش پیدا می کند. برای این که درک دقیق تری از این رقم پیدا کنید، هزینه ارسال یکی از مهمترین نوشیدنی های مورد نیاز فضا نوردان را برای شما عنوان می کنیم. برای ارسال یک بطری معمولی آب آشامیدنی به فضا، بسته به نوع کارکرد و طراحی فضا پیما، به هزینه ای میان 9100 دلار تا 43180 دلار احتیاج است که این رقم در نوع خود بسیار قابل توجه است.

جو فضا پر شده از زباله هایی که به طور معمول فلزی هستند

زمانی که موشکی در فضا استفاده می شود، راهی برای خلاصی از پوکه باقی مانده از آن وجود ندارد. همین مسئله در خصوص ماهواره هایی که دیگر کارکرد خود را از دست داده اند صادق است. به همین خاطر است که از زمانی که انسان پا به کره های دیگر گذاشته است، میزان قابل توجهی از این تکه های فلزی در فضا از خود به جای گذاشته است. نکته جالب توجه در خصوص این اشیاء فلزی این است که همانند کره های دیگر، روی مداری دایره شکل به دور زمین می چرخند. سرعت چرخش این اشیاء معادل با 17500 متر بر ساعت. این میزان ده برابر سرعت گلوله یک اسلحه است. طی سالیان اخیر مؤسسه ای برای نظارت بر این اشیاء به جای مانده تشکیل شده است که با نام اختصاری اس اس ان شناخته می شود. این مؤسسه تا کنون اعلام کرده است که چیزی حدود بیست و سه هزار شیء فلزی در فضا وجود دارد که اندازه ای بزرگتر از یک توپ فوتبال دارند. این اشیاء فلزی خطراتی را هم متوجه فضا نوردان می کند. در حقیقت اگر از مداری که در آن می چرخند خارج شوند، به یکدیگر برخورد کرده و ایجاد موانعی بر سر راه فضا پیما هایی خواهند کرد که پس از این راهی فضا خواهند شد. در سال 2013 فیلمی تحت عنوان «Gravity(جاذبه)» با بازی جرج کلونی و ساندرا بلاک روی پرده سینما ها رفت که در حقیقت از همین مسئله ایده می گرفت. سه کشوری که بیش از همه مسئول این زباله های فلزی هستند آمریکا با 3990 قطعه، روسیه با 3959 قطعه و در نهایت چین با 3893 قطعه هستند.

رد پای فضا نوردان می تواند تا چیزی حدود صد سال بر روی سطح کره ماه باقی بماند

میزان تحرک صخره ها و خاکی که سطح کره ماه را تشکیل داده است به 0.04 اینچ در یک میلیون سال می رسد. به همین خاطر است که رد پایی که از فضا نوردان در سطح آن به جای می ماند قابلیت حفظ کردن حالت خود را برای مدتی طولانی دارد. این مدت زمان می تواند بین ده تا صد سال باشد.

شرایط آب و هوایی در فضا همیشه سرد نیست و هوای آن می تواند گاهی بسیار گرم شود

در تاریک ترین نقاط فضا، دمای هوا می تواند تا چیزی حدود 454 درجه فارنهایت به زیر صفر برسد، با این حال نکته جالب توجه در خصوص میزان دما این است که اگر در معرض تابش مستقیم نور خورشید، در نزدیکی های مدار زمین در فضا باشید، دمای قابل توجه 250 درجه فارنهایت بالای صفر را تجربه خواهید کرد. در حقیقت یکی از دلایلی که لباس مخصوص فضا نوردان به واسطه آن سفید انتخاب شده است، همین حرارت بالا است. رنگ سفید لباس فضا نوردان سبب می شود گرمای هوا تا جایی که ممکن است به بدن شان آسیب نرساند و منعکس شود.

در سیاره زهره مدت زمان یک سال کمتر از یک روز است

سیاره زهره با سرعت بسیار اندکی در خلاف جهت مسیر مدار زمین، به دور خود می چرخد و برای یک چرخش کامل به 243 روز (روزی که با معیار زمین محاسبه می شود) احتیاج دارد. این در حالی است که برای چرخیدن به دور خورشید، تنها به 225 روز زمان نیاز دارد، چرا که به طور قابل ملاحظه ای به خورشید نزدیک است. به همین خاطر است که یک سال در سیاره زهره، کوتاه تر از یک روز آن به حساب می آید.

ایستگاه بین المللی فضایی (با نام اختصاری آی اس اس شناخته می شود) به اندازه یک زمین فوتبال است

این ایستگاه بین المللی که در فضا وجود دارد، طولی برابر با 357 فوت دارد و این یعنی تنها سه فوت دیگر لازم است تا به طول یک زمین فوتبال آمریکایی برسیم. وزن این ایستگاه فضایی برابر با 925000 پوند (هر پوند تقریباً نیم کیلوگرم است) است و به خاطر همین مشخصات است که بزرگترین سازه ای لقب گرفته است که تا کنون به دست انسان ساخته شده و به فضا ارسال شده است. تا کنون نزدیک به دویست و سی نفر از هجده کشور متفاوت، راهی این ایستگاه فضایی شده اند، تا مأموریت هایی را که بهشان محول شده بوده است را انجام دهند.

انسان بدون لباس مخصوص فضانوردان، بیش از پانزده ثانیه در فضا دوام نخواهد آورد

البته پوشیدن این لباس مخصوص دردسر های خود را دارد و می تواند بسیار فضا نورد را آزرده کند، همانگون که در فیلم Gravity، ساندرا بلاک که در نقش دکتر رایان بازی می کرد، لحظات سختی را در این لباس مخصوص تجربه کرد. با وجود این، بدون این لباس مخصوص، تنها ظرف چند ثانیه، انسان دچار خفگی خواهد شد. در حقیقت این اتفاق ریشه در ماهیت جوی فضا دارد. به خاطر این که چیزی تحت عنوان فشار هوا در این شرایط جوی وجود ندارد، باعث می شود هوا گسترش پیدا کند. این مسئله به این معنی است که هوای موجود در ریه های انسان (اگر بدون لباس در جو فضا باشد) گسترش پیدا کرده و فشار بسیار زیادی را متوجه بافت های ریه می کند. در نهایت تحت این شرایط بسیار دشوار است که بدن انسان، تمامی اکسیژن موجود در بدن را تنها ظرف پانزده ثانیه مصرف می کند تا با این عامل مقابله کند که در نهایت همین مسئله باعث کمبود اکسیژن و خفگی می شود. از دیگر مخاطرات مخوف قرار گرفتن در جو فضا بدون لباس مخصوص می توان به امکان رسیدن خون به نقطه جوش، ترکیدن اُرگان های داخلی بدن و نفخ شدید اشاره کرد.

حتی در فضا هم امکان رواج هرج و مرج وجود دارد

ممکن است فضا نوردان در فضا، کاملاً آزاد و معلق باشند، با این حال، قوانینی وضع شده است که چنین آزادی ای را در اختیار همگان نخواهد گذاشت. در حقیقت این قوانین توسط سازمان ملل متحد وضع شده است و هدف از وضع این قوانین جلوگیری از  این است که فضا بدل به یک منطقه جنگی شود و یا حتی بدل به مکانی برای انجام آزمایشات موشک های اتمی. برخی از این قوانین که توسط سازمان ملل متحد وضع شده اند، این ها هستند: کسی حق وارد کردن سلاح های کشتار جمعی به جو فضا و مدار زمین را ندارد، سفر های اکتشافی در فضا، تنها به منظور فعالیت های صلح آمیز می تواند صورت بگیرد و هر کشوری که وسیله ای وارد فضا می کند، برای خطرات و آسیب های احتمالی ای که آن وسیله برساند، مسئول است.

دلیل سیاه بودن جو فضا چیست؟

ممکن است البته به این فکر کنید که چیزی تحت عنوان سیاهی مطلق در فضا وجود ندارد و به هر سو که نظر بیندازید، بالاخره یک ستاره خواهید دید که کمی جو فضا را روشن کند. این تئوری ای است که با نام پارادوکس یا تضاد اولبر شناخته می شود. هاینریش ویلهلم اولبر کسی است که این نظریه را در سال 1823 مطرح کرد و به همین خاطر نام آن اولبر در نظر گرفته شده است. بنا به این نظریه اگر جهان هستی بی انتها، ثابت و بی زمان باشد، به هر سویی که نگاه کنید در نهایت ستاره ای خواهید دید.

با این حال چنین به نظر می رسد که این نظریه صحت ندارد و جهان هستی نه ثابت است و نه بی زمان. ادوین هابل کسی بود که این نظریه جدید را مطرح کرد. به باور او جهان هستی روز به روز در حال گسترش و بزرگ تر شدن است و تشعشعات حرارتی به جای مانده از انفجار بزرگ (Big Bang) گواه او برای این ادعا است. با استناد به این تشعشعات می توان گفت که اکنون جهان هستی چیزی حدود 13.8 میلیارد سال از عمرش می گذرد. نکته ای که وجود دارد این است که در جو فضا، این گونه نیست که به هر سویی که نگاه کنید، ستاره ای خواهید دید، چرا که بسیاری از ستاره ها آن قدری از عمرشان نمی گذرد که وقت کافی برای رسیدن نورشان به چشم ما وجود داشته باشد و هنوز این اتفاق رخ نداده است. به همین خاطر است که نظریه دوم از صحت بیشتری برخوردار است.

سیاره خورشید به تنهایی 99.8 درصد از کل منظومه شمسی را از لحاظ حجمی به خود اختصاص داده است

برای این که به حجم دقیق خورشید برسیم باید عدد 1.989 را در 1030 کیلوگرم ضرب کنیم. عددی که در نتیجه این عملیات ریاضی به دست می آید برابر با 99.8 درصد از کل منظومه شمسی خواهد بود. در حقیقت تمامی منظومه شمسی در برابر خورشید حکم ذره خاکی در هوا را دارند.

مرکز کهکشان راه شیری ده ها هزار حفره سیاه رنگ در خود دارد

بنا به تحقیقات جدیدی که صورت گرفته است، محققان به این نتیجه رسیده اند که ده ها هزار حفره سیاه رنگ در مرکز کهکشان راه شیری وجود دارد. این حفره های سیاه به تنهایی قابل مشاهده نیستند، چرا که نوری از سطح آن ها منعکس نمی شود و قابل دیدن نخواهند بود، این در حالی است که زمانی که این حفره های سیاه در کنار ستاره ها قرار می گیرند، دانشمندان و محققان قادر خواهند بود با استفاده از اشعه های ایکس-ری اقدام به شناسایی آن ها کنند. نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که صد ها حفره سیاه رنگ در مرکز کهکشان راه شیری وجود دارد که با ستاره ها جفت شده اند و نیز رقم تخمینی ده هزار عدد برای حفره هایی در نظر گرفته شده است که به تنهایی در این مرکز جای گرفته اند.

به احتمال غریب به یقین چیزی بیشتر از یک سپتیلیون (عدد یک به همراه بیست و چهار عدد صفر) ستاره در کل جهان هستی وجود دارد

دانشمندان و محققان به این نتیجه رسیده اند که چیزی حدود صد بیلیون ستاره، تنها در کهکشان راه شیری وجود دارد. حال اگر این رقم را در تعداد تخمینی کل کهکشان هایی که به باور محققان در سرتاسر جهان هستی وجود دارد (بنا به باور محققان حداقل ده تریلیون کهکشان دیگر در جهان هستی وجود دارد) را ضرب در این عدد کنیم (صد بیلیون) به رقم یک سپتیلیون می رسیم؛ یعنی یک با بیست و چهار عدد صفر به دنبال آن. این البته در حالی است که کسانی چون دیوید کورنیچ که استاد یار دانشگاهی در ایالات متحده آمریکا است، بر این باور اند که تعداد کهکشان های موجود در جهان هستی بسیار بیشتر از آن چیزی است که محققان امروزی فکر می کنند و با پیشرفت تکنولوژی به مرور این مطلب روشن تر خواهد شد.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

برای زنده ماندن در مریخ به چه دانشی نیاز داریم

در

چه چیزی باید یاد بگیریم تا در سیاره دیگری زنده بمانیم

اگر رویای شما این است که به مریخ بروید، زمان شروع آماده سازی است. در اواخر سال 2018، ایلان ماسک اعلام کرد که موشک بزرگ Rock Fighter Rocket اولین پرواز نزدیک به زمین خود را در سال 2019 آغاز خواهد کرد و پنج سال بعد، برنامه ریزی برای راه اندازی اولین مریخ نورد استپروژه های فرود زمستانی توسط ناسا، آژانس فضایی اروپا و همچنین تعدادی از پروژه های خصوصی توسعه می یابد. آنها تاریخ شروع مأموریت به مریخ را از 2025 تا 2039 می خوانند.
درباره ی اینکه چه مهارتهای مفیدی باید در حال حاضر آموخته شود و یا تعلیم داده شود، نظر کارشناسان را بخوانید.
 
هنگام پرواز به مریخ، بسیاری از سیستم های هوشمند از جمله برای کنترل مریخ نورد، درگیر خواهند شد. در حال حاضر آنها فعالانه در حال توسعه هستند. پرواز فضایی و به ویژه فرود و مراحل قابل استفاده مجدد بر اساس پردازش اطلاعات و یادگیری ماشین است. 
 
چنین فن آوری ها بیشتر و بیشتر فشرده خواهد شد. و ما با افرادی که با آنها در ارتباط هستیم، نیاز به یک زبان داریم، در صورت خرابی می توانیم استفاده نکنیم، تعمیر کنیم و یا در حین عملیات باید چیزی را از ابتدا ایجاد کنیم.
بشریت فقط برای راه رفتن روی مریخ نمی رود. ما این دنیای جدید را بررسی خواهیم کرد، نمونه ها را جمع آوری می کنیم و در اینجا روش یادگیری ماشین می تواند فرایند را بسیار ساده کند. این یک تکنولوژی آماده است و می تواند برای ما در مریخ مفید باشد. 
 
من قطعا توصیه می کنم ابتدا مهندسان را آموزش دهیم. اینها افرادی هستند که سیستم های مکانیکی را ایجاد می کنند، می دانند که چگونه کار می کنند، آنها الکترونیک و اتوماسیون را درک می کنند، یعنی کاربردی، و نه چیز های انتزاعی.
من اکنون امیدوار هستم که ریاضیات را بیاموزید. برای صحبت کردن و برقرار کردن ارتباط باهم باید به مهندس تبدیل شوید. در هر صورت شما می دانید، مانند فیلم "مریخ": قهرمان زیست شناس است، اما او می تواند مسئله ریاضی را حل کند و فیزیک را درک کند. در فضا، ما به "سربازان جهانی" نیاز داریم که دارای زمینه فنی قوی باشند.سیاره مریخ در آینده ی نزدیک برای ما یک محیط بسیار خصمانه خواهد بود که ما باید مهارت های تفکر، پیش بینی و برنامه ریزی سیستم ها را اعمال کنیم. 
 
البته مسافران مریخ مجبور به ساختن بسیاری ازچیز ها نخواهند شد و اساسا همه چیز رباتیک خواهد بود: من فکر نمی کنم که کارگران ساختمانی را می توان به یک سیاره دیگر برد. علاوه بر این، در مریخ شما می توانید از ربات های شناسایی، هواپیماهای بدون سرنشین استفاده کنید. برای کنترل ربات ها، برای دادن وظایف صحیح به آنها، باید با پردازش داده ها آشنایی کامل داشته باشید و مهارت های تخصصی در سایبرنتیک و برنامه نویسی داشته باشید. 
 
بنیانگذاران اولین مستعمره نیز بدون توسعه دهنده فناوری اطلاعات، معمار و متخصص در مواد جدید نمی توانند  کاری انجام دهند. علاوه بر این، یک پزشک(باید زندگی را در آنجا حفظ کرد)، یک متخصص زیست شناسی و یک خبرنگار مورد نیاز خواهد بود.
 

شناخت الگوریتم های یادگیری ماشین، تجربه با تکنولوژی دوقلوهای دیجیتال (یک مدل مجازی از یک فرآیند، محصول و یا خدمات) مفید است. ماموریت به سیاره مریخ با انتخاب نقطه بهینه فرود آغاز می شود. این یک وظیفه چند منظوره در شرایط مجموعه محدودی از داده های به دست آمده از ماهواره ها و روورها است. همانطور که اطلاعات در مورد مریخ انباشته شده است، ممکن است معلوم شود که نقطه فرود، از نظر توسعه ی بیشتر سایت های ساخت و ساز مطلوب نیست. و در اولین ماموریت، فرد باید بتواند به سرعت تجزیه و تحلیل داده های ورودی و تشکیل یک دیدگاه آگاهانه در مورد محل سایت های ساخت و ساز را برآورد کند. برای انجام این کار، شرکت کننده در ماموریت باید با الگوریتم تجزیه و تحلیل خوشه ای آشنا باشد.

هنگامی که اطلاعات جدید تغییرات قابل ملاحظه ای در محل سایت های ساخت و ساز آینده ایجاد نخواهد کرد، ساخت و ساز سرمایه در نقاط انتخاب شده آغاز خواهد شد. 

 

در مریخ، تمام امکانات بر روی فناوری خانه های هوشمند ساخته خواهد شد. حالت اشیاء با استفاده از انواع سنسورها نظارت می شود که خوانش آنها به طور منظم به مراکز کنترل مرکزی ارسال می شود.
ما اکنون در پروژه دیجیتالی پالایشگاه ها  یک عنصر از چنین آینده ای را می بینیم. برای دستیابی به استقلال کامل ، لازم است مدل های بسیار دقیق و پایدار تمام فرایندها را داشته باشیم. و این واقعیت که تا همین اواخر به نظر غیرممکن بود، با توسعه سیستم های ذخیره داده و تجزیه و تحلیل اطلاعات، به عنوان اطلاعاتی در مورد اشیاء و فرایندها افزایش می یابد و قابل دسترسی است قبل از اینکه مستقیم با چشم دیده شود.
 
من به متخصصان جوان توصیه می کنم که روش تجزیه و تحلیل ریاضی و مدل سازی را به دانش خود اضافه کنند.شرکت کنندگان اجبارا در اولین سفر به مریخ باید مهندسان در علوم فیزیک و ریاضی و همچنین برنامه نویسان سیستم باشند که بتوانند نرم افزار را توسعه دهند. مطمئنا شما نیاز به دانش از تئوری کنترل خودکار و مدل سازی ریاضی برای توسعه مدل برای کنترل وسایل فنی دارید. 
 
علاوه بر این، در اولین سفر، کارشناسان برای توسعه راه حل های پلت فرم، طراحی شده اند تا کل زیرساخت را به یک سیستم نرم افزاری خودکار متصل سازند. این کار مشابه با سیستم عامل های موجود در گوشی های ما و همچنین تکنولوژی خانه های هوشمند است.
 
یک مثال ساده از این که چگونه این همه می تواند مفید باشد. وظیفه بارگیری و تجهیزات کار را در نظر بگیرید. بر روی زمین تمرین وجود دارد که در کارکرد فناوری، اولویت با حالت حداکثر بار تجهیزات قرار می گیرد، انتظار می رود که خروجی از محصول نهایی بیشتر باشد. این مانند فشارآوردن حداکثر به ماشین است و همیشه موثر نیست. شما می توانید محصولات کمتری را در تبدیل متوسط ​​تولید کنید، با این حال، شما می توانید برق را ذخیره کنید، تجهیزات را از بین نبرید و در نهایت برنده شوید.
برای انجام چنین محاسباتی ضروری است یاد بگیرید که به آینده نگاه کنید، اما این تنها برای فرد امکان پذیر نیست. به کمک دستیارهای شناختی که می توانند بر اساس داده ها برای پیش بینی آینده دقیق  باشند، شبکه های عصبی و برنامه های هوش مصنوعی استفاده می شود. ابزارهای ذکر شده به شخص اجازه می دهد آینده را پیش بینی کند. 
 
پیچیده ترین کار نیاز به حداکثر اتوماسیون، که منبع مقدار زیادی از داده ها برای تجزیه و تحلیل و پیش بینی است می باشد. همه سیستم ها باید بر روی یک زبان "جهانی"، نوعی "اندروید صنعتی" کار کنند که به شما امکان همگام سازی تمام تکنولوژی ها و به دست آوردن نتیجه مطلوب را می دهد.
به طور طبیعی، به منظور ادامه توسعه این فنآوری ها، مهارت های خوب در فناوری اطلاعات و ریاضیات مورد نیاز است. و اولویت آن با ریاضیات است، زیرا پایه ای برای علوم مانند فیزیک، شیمی، بیوانفورماتیک و سایر تخصص های مهم برای توسعه سیاره مریخ است.
 
ماموزیت فضایی دارای درجه بالایی از عدم اطمینان است. و این شامل استفاده از روش های کاملا استاندارد برای حل مشکلات نمی شود. هر قدمی که باید برداریم: آیا می رویم؟ آیا ما درست انجام می دهیم؟ در چنین شرایطی، ذهنیت قیاسی، اسکروم SCORM(قوی ترین استانداردها در زمینه آموزش مجازی)، کانبان( ابزاری برای پیاده سازی تولید بهنگام) و چارچوب های مشابه بیشتر مناسب هستند. بسیار مهم است که یاد بگیرید.
 
ما می توانیم مریخ را مستقیما مستعمره کنیم. به عنوان مثال، برای دوره های کوتاه مدت، به خودتان یک کار اختصاص دهید. بدون نیاز به تلاش برای ایجاد کل شهر در یک سیاره جدید از ابتدا و در نهایت استراتژی آینده خود را مطابق با شرایط تغییر دهید.  برای به دست آوردن حداکثر کارایی در خروجی، رویکردهای تکراری-افزایشی را می توان حتی در فضا استفاده کرد.
استاد اسکروم می داند چگونه می تواند فرآیند کار تیمی را سازماندهی کند، چگونه به حل یک مشکل پیچیده و برای حمایت از همکاران در یک لحظه دشوار کمک کند. علاوه بر این، مطلوب است که این افراد، توانایی های خود را به یکدیگر آموزش دهند.
 
چنین چیزی، به نظر من، بسیار مهم است، مانند تمایل به دائما گسترش دانش آن ها می باشد. ما در جهانی زندگی می کنیم که در آن همه چیز به سرعت تغییر می کند و حرفه های امروز می توانند در عرض 15-20 سال از بین بروند. باید برای این واقعیت آماده باشید که شما همیشه کسانی نیستید که در دانشگاه تحصیل کرده اید. شما باید آماده تغییر زمینه حرفه ای باشید و این کار را به سرعت انجام دهید و بعضی از مهارت ها را به عنوان یک بزرگسال به دست بیاورید.

نظرات

در ادامه بخوانید...

سیارک خطرناک GC6 در 19 آوریل از کنار سیاره ما گذشت

در
سیارک بالقوه خطرناک به نام 2019 GC6 در 19 آوریل از کنار سیاره ما گذشت و در نقطه حداکثر همگرایی فاصله اش بین فضا و زمین تنها 219 هزار کیلومتر بود. این تقریبا نصف میانگین فاصله زمین تا ماه است.

سیارک به ابعاد خانه ای بزرگ که به طور خطرناکی  نزدیک به زمین پرواز می کرد.فاصله این سیارک به زمین نزدیکتر از ماه بود. این سیارک، احتمالا به عرض 30 متر، تنها در 9 آوریل سال جاری کشف شد. سرعت نسبی آن بیش از 20 هزار کیلومتر در ساعت است. به گفته کارشناسان، اگر سیارک GC6 واقعا با زمین برخورد میکرد، آسیب می توانست بسیار قابل توجه باشد.

 
شایان ذکر است که هیچکدام از اجسام کیهانی در سیستم خورشید ی که تا امروزه شناخته شده اند، یک تهدید واقعا جدی برای زمین نبوده اند. در عین حال، بسیاری از کارشناسان به مدت طولانی نگران بودند که اجسام بالقوه خطرناک اغلب در مدت کوتاهی قبل از نزدیک شدن به سیاره زمین  دیده می شوند - این همان چیزی است که در  2019 GC6 اتفاق افتاد. بدین ترتیب، اگر زمین با برخورد با هر موضوعی تهدید شود، احتمالا بشر به اندازه کافی زمان برای آمادگی ندارد. در این راستا، دانشمندان از کشورهای مختلف به طور فعال بر روی ابزار جدید شناسایی اجسام آسمانی که به زمین نزدیک می شوند، کار می کنند.
 
خطرناک ترین سیارک ها در حال حاضر به عنوان سیارک Bennu شناخته می شوند. در دوره 2169 و 2199، احتمال برخورد با Bennu تقریبا یک تا چهار هزار خواهد بود. اگر بونو واقعا به زمین برخورد کند، این برخورد منجر به انفجار 1150 مگاتن در معادل TNT می شود - تقریبا بیست برابر بیشتر از دستگاه قدرتمند انفجاری که تاکنون توسط انسان آزمایش شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات اضافی درباره سیارک، در سال 2016، کارشناسان پرونده OSIRIS-REx را به آن ارسال کردند .

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا ستاره دنباله دار بوریسف در زمان نزدیک شدن به خورشید منهدم می شود

در
اولین ستاره دنباله دار بین ستاره ای وقتی نزدیک به خورشید می شود از هم پاشید
ستاره دنباله دار  ۲ آی/بوریسوف، 2I / Borisov ارتباط زیادی با ستاره های خورشیدی ما دارد. این می تواند نشانه ای باشد که دنباله دار بیگانه با نزدیکتر شدن به خورشید کاملا منهدم شود.
 

ستاره دنباله دار بین ستاره ای بوریسوف

در نوامبر 2019 ، ستاره شناسان بهترین تصاویر از ستاره دنباله دار 2I / Borisov ، یک سنگ فضایی بین ستاره ای را که از منظومه شمسی ما عبور می کند ، ضبط کردند. 
 
در ماه سپتامبر ، اخترشناسان از کشف اولین ستاره دنباله دار بین ستاره ای خبر دادند که از منظومه شمسی ما بازدید کرده است و با نام کاشف اوکراینی خود 2I / Borisov ثبت شد. این دنباله دار مدار بسیار گسترده ای دارد - نشانه ای از داستان که نشان می دهد منشا آن خارج از منظومه شمسی ما است و فراتر از تأثیر خورشید شکل گرفته است. 
 
در ماههایی که گذشت ، ستاره شناسان اندازه گیری هر حرکت ستاره دنباله دار ۲ آی/بوریسوف را در حالی که به سمت پریلئون حرکت می کند - نقطه ای از مدار خود را که نزدیکترین به خورشید است قرار داده است. دانشمندان با بررسی حرکات بوریسف ، روشنایی و آرایش شیمیایی متوجه شده اند که می تواند با نزدیک شدن به خورشید منظره ای چشمگیر بسازد.
در اینجا گزارشی از آنچه اخترشناسان تا به امروز کشف کرده اند آورده شده است ، و در هفته های آینده چه چیزی را باید از ستاره دنباله دار بین ستاره ای ۲ آی/بوریسوف یکی دیگر از سنگ های فضایی بیگانه ، اولین ستاره دنباله دار میان ستاره ای ، Borisov که در سپتامبر 2019 اعلام شد را جستجو کنید. 
 

گاز و غبار اوموآموآ

'Oumuamua ، اولین دنباله دار بین ستاره ای ، در حال تخلیه گاز و گرد و غبار. اولین این اجسام اوموآموآ بود که دانشمندان آن را دو سال پیش دیدند و مطمئن شدند اجسام میان ستاره‌ای وجود دارند. 
 
این سنگ فضایی میان ستاره ای برای اولین بار در فاصله 3 واحد نجومی یا AU کشف شد که 1 AU میانگین فاصله بین خورشید و زمین است. باوجود نسبتاً درخشان بودن بوریسف به دلیل نزدیکی به خورشید مورد توجه قرار نگرفت.
 
اما اخیراً ، گروهی از اخترشناسان از طریق داده های قدیمی نگاهی به گذشته انداختند و ستاره دنباله دار بیگانه را در تصاویر از دسامبر گذشته ، جایی که نادیده گرفته شده بود ، پیدا کردند. در آن زمان ، تقریباً سه برابر دورتر از هم اکنون بود. 
 
تماشای بوریسف با نزدیک شدن به خورشید همچنین به اخترشناسان به درک ترکیب آن کمک می کند. با گرم شدن دنباله دار ، گازهایی را آزاد می کند که می تواند درخشندگی آن را افزایش دهد. گازهای متفاوتی در دماهای مختلف آزاد می شوند ، بنابراین با تماشای تغییر در روشنایی در فواصل مختلف از خورشید ، ستاره شناسان می توانند تصور نادرستی از آنچه مسافر بین ستاره ای ایجاد می کند ، بدست آورند.
 
دانشمندان می توانند با نگاه کردن به طول موج های  ستاره دنباله دار - طیف آن - به طور دقیق تری تشخیص دهند که چه مقدار از ترکیبات را این سنگ فضایی آزاد می کند.
 
به تازگی ، دانشمندان شواهدی از بخار آب را گزارش دادند و به این لیست افزودند که شامل سیانید ، هیدروکسید ، کربن دیاتومیک و اکسیژن اتمی است. این اطلاعات هنگام مقایسه بوریسوف با ستاره های دنباله دار منظومه شمسی مفید هستند.
 
ما دوست داریم که از دنباله دارها و سیارک ها به عنوان باقی مانده های اولیه شکل گیری سیاره زمین فکر کنیم. آدام مک کی ، اخترشناس در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا ، و نویسنده یک اثر arXiv در این زمینه گفت: وقتی ما دنباله دارهای خودمان را مورد مطالعه قرار می دهیم ، می خواهیم فیزیک و شیمیی را که در اوایل شکل گیری منظومه شمسی رخ داده بود ، بفهمیم.
 
مک کی می گوید: میدوارم با دنباله دار های میان ستاره ای ، بتوانیم درک کنیم که آیا این همان فرآیندهای مشابهی هستند که در اوایل شکل گیری سایر سیستم های سیاره ای اتفاق افتاده است؟
 

ستاره دنباله دار کوچک قرمز

تاکنون ، بوریسف ، که از طریق منظومه شمسی ما با 110،000 مایل در ساعت حرکت می کند ، بسیار شبیه به دیگر ستاره های دنباله دار طولانی مدت است - آنهایی که حداقل 200 سال طول می کشد تا به دور خورشید بگردند.
 
مطالعات اولیه نشان داد که دنباله دار بیگانه از نظرطیف رنگ، رنگی قرمز مشابه سایر دنباله دارهای شناخته شده دارد. اندازه آن هنوز به خوبی درک نشده است ، اما دانشمندان گمان می کنند هسته ی جامد ستاره دنباله دار - کمتر از 4 مایل در طول آن باشد ، که برخی تخمین ها آن را به 1 نزدیک می کند. 
 
این خصوصیات نشان می دهد که ستاره دنباله دار بوریسف ممکن است سفرهای خورشیدی خود را با یک فینال بزرگ به پایان برساند ، از آنجا که ستاره های دنباله دار با طول طولانی با نزدیک شدن به خورشید به دلیل گرمای شدید ، از هم گسیخته می شوند و چنین سرنوشتی می تواند در انتظار بازدید کننده بین ستارگان ما (بوریسف) باشد ، اما ممکن است بدون صدمه ای به راه خود ادامه دهد
 
Ye می گوید: "یک نقل قول در مورد دنباله دارها وجود دارد: ستاره های دنباله دار مانند گربه ها هستند ، آنها فقط هر کاری را انجام می دهند که دوست دارند."
 
بعضی از دنباله دارها طغیان های گسترده ای دارند و بعضی از دنباله دارها کاملاً عادی رفتار می کنند. بنابراین سرنوشت ۲ آی/بوریسوف فراتر از حدس هر کسی است. ما هر روز شاهد ۲ آی/بوریسوف خواهیم بود و اگر تجزیه شود ، اگر کار دیوانه واری انجام دهد ، فوراً خواهیم دانست. " 
 
ستاره دنباله دار بوریسف در 8 دسامبر نزدیکترین فاصله خود را به خورشید خواهد داشت و در تاریخ 28 دسامبر نزدیکترین فاصله را با سیاره زمین خواهد داشت. اگر از گرمای خورشید زنده بماند ، انتظار می رود بازدید کننده بیگانه ما به محض دور شدن از خورشید، طی چند ماه به سرعت محو و نامرئی شود. 

نظرات

در ادامه بخوانید...

همه می خواهند به مریخ بروند

در
نمونه اولیه مریخ نورد برنامه ExoMars
در سال 2020 ، همه می خواهند به مریخ بروند. و ایالات متحده ، اتحادیه اروپا و چین و حتی امارات!
شیدایی بار دیگر سیاره زمین را فرا گرفت. ایالات متحده امیدوار است که هواپیمای بدون سرنشین را به مریخ بفرستد ، اولین هلیکوپتر فرازمینی. سرانجام چینی ها می خواهند وسیله مأموریت پرتاب خود را برای مأموریت مریخ آماده کنند ، و اعراب امارات که می خواهند بدانند از اکسیژن و هیدروژن رودخانه های مریخ بدانند.
در سال 2020 ، پروازهای فضایی اهداف بسیار متفاوتی خواهند داشت ، از کاوش در مریخ گرفته تا حفاظت از زمین.
برای طرفداران مریخ ، سال 2020 سال بسیار هیجان انگیزی خواهد بود. با بهره گیری از همگرایی زمین و مریخ ، که هر دو سال یک بار اتفاق می افتد ، آژانس های فضایی آمریکا ، چین ، اروپا و امارات متحده عربی قصد دارند مریخ نورد های بدون سرنشین را به سیاره سرخ ارسال کنند. هر پرواز به تشنگی دانش دامن می زند. اما همه آرزوهای زمینی بیشتری دارند.
آژانس فضایی ناسا در مریخ در حال حاضر ربات هایی دارد. اما مریخ نورد "مریخ 2020" نیز دارای یک بالگرد بدون سرنشین خواهد بود. در صورت موفقیت آمیز بودن پرواز در فضایی نادر از مریخ ، کشوری که هواپیما را اختراع کرده است ، افتخار بیشتری کسب می کند و اولین کسی خواهد شد که یک هواپیمای فرازمینی را به پرواز درآورد. تصاویر حاصل از این پهپاد بدون شک توجه همه را به خود جلب خواهد کرد.
همه می خواهند به مریخ بروند
آژانس فضایی اروپا (ESA) هنوز در مریخ فرود نیامده است. اولین تلاش وی در سال 2016 با شکست روبرو شد زیرا هواپیمای Skiaparelli سقوط کرد. این بار ایالات متحده و روسیه به اروپایی ها کمک می کنند ، اما ESA به خودی خود درگیر فرود این مریخ نورد خواهد بود. وی به نام دانشمند بریتانیایی Rosalind Franklin نامگذاری شده است ، که مشغول مطالعه ساختار DNA بود. فرمانده مأموریت ، پیترو باگلیونی ، گفت: اروپا باید ثابت كند كه قادر است بخشی از كار را به تنهایی انجام دهد.
 
اولین پرواز چین به مریخ در سال 2012 با ناکامی تمام شد که فضاپیمای روسی که وسیله نقلیه ساخت چینی که به آن وصل شد ، نتوانست مدار زمین را ترک کند. بنابراین ، پرتاب فضاپیمای بعدی به مریخ (آن را HX-1 نامیدند) ، چین به طور مستقل انجام خواهد شد ، همانطور که توسط Lan Tianyi ، رئیس شرکت مشاوره پکن با نام شاعرانه "سحابی نهایی آبی" رهبری می کند.
با این وجود ، چین علاقه خود را به همکاری های بین المللی اعلام می کند. معاون آژانس فضایی چینی Yanhua به طرز حتمی از ایجاد تلاش های بین المللی برای "جامعه سرنوشت مشترک بشر" در فضا "با کمک حکمت چینی" صحبت می کند.
 
کشوری به نام امارات متحده عربی (امارات) نیز با همکاری آمریکایی ها در حال آماده سازی پرواز به مریخ است و آنها یک موشک ژاپنی پرتاب می کنند. با این حال ، این اولین پرواز بین قاره ای است که توسط نیروهای جهان عرب انجام می شود. احمد بن عبدالله حمید بلهول آل فالاسی ، رئیس آژانس فضایی امارات ، پرواز آینده را یک دستاورد تاریخی رای اعراب خواند که "شکوه اجداد ما را بازیابی می کند."
 
در مورد تحقیقات علمی ، کاوشگر امارات متحده عربی با نام Hope از طریق طیف سنجی ماوراء بنفش ، جو مریخ را در تلاش برای درک چگونگی و چرایی هیدروژن و اکسیژن به فضا بررسی می کند. یکی از دستگاه های ناسا که "مانند درخت تنفس می کند" ، دی اکسید کربن را که به وفور در جو سیاره سرخ وجود دارد، می گیرد و اکسیژن وارد می کند ، که در آنجا بسیار کم است. فضانوردان آینده قادر به تنفس یا استفاده از آنها برای تولید سوخت موشکی خواهند بود.
مریخ نورد ESA دارای مته ای است که از عمق دو متری خاک از دهانه رودخانه سابق استخراج می کند که به خودی خود بی سابقه است. در یک کوره دوار ، نمونه های سنگ خرد شده و گرم می شوند تا گازهایی استخراج شوند که ممکن است نشانه هایی از میکروارگانیسم های فعلی یا باستانی باشد.
 
برنامه پرتاب به فضا برای سال 2020 نیز ممکن است شامل اولین پرتاب بزرگترین موشک جهان NASA SLS )Space Launch System) باشد. Virgin Galactic و Blue Origin می توانند پروازهای کوچکتر تجاری را برای ماجراجویان ثروتمند و جویندگان آدرنالین انجام دهند. اما مهمترین واقعه ممکن است پرتاب یک کاوشگر خورشید ی توسط آژانس فضایی اروپا باشد که برای فوریه 2020 برنامه ریزی شده است.
 
مدارگرد خورشیدی در مدار طولی پرواز می کند و هر پنج ماه یک بار به خورشید نزدیک می شود. حفاظت حرارتی آن دارای دهانه هایی برای مشاهده است که از طریق آن تجهیزات موجود ارتباط بین نوسانات در فضای خورشیدی و انتشار ناگهانی شدید دوره ای ذرات باردار را کنترل می کند. این انتشارات ، هنگامی که لایه ازن در بالای زمین ضعیف می شود ، از لحاظ تئوریکی می توانند شبکه های برقی و رایانه های روی زمین را غیرفعال کنند ، به همین دلیل تمام قاره ها می توانند وارد شرایط بحرانی و هرج و مرج شوند.
 
ایان والترز از ایرباس ، یک شرکت اروپایی ، می گوید: مدارگرد خورشیدی باید نوعی "دفاع سیاره ای" محسوب شود. داده های این مدارگرد خورشیدی به توسعه مدل ها کمک می کند تا چند روز قبل از برخورد به زمین ، رویکرد چنین ذرات نابود کننده الکترونیکی را پیش بینی کنند. به گفته وی ، در این حالت ، شبکه های برقی و سایر تجهیزات می توانند به طور موقت خاموش یا محافظت شوند. این مأموریت ممکن است برجسته ترین رویداد در سال 2020 باشد.

نظرات

در ادامه بخوانید...