چرا نزدیک شدن هاله آندرومدا به کهکشان ما مهم است

در

 آندرومدا

هاله آندرومدا به کهکشان ما نزدیک می شود و چرا مهم است

نزدیکترین کهکشان بزرگ به کهکشان راه شیری چیست

کهکشان  آندرومدا. اعتقاد بر این است که کهکشان راه شیری (کهکشان ما) بسیار شبیه به کهکشان  آندرومدا  است. آنها با هم بر گروه محلی کهکشانها تسلط دارند. نور پراکنده از کهکشان  آندرومدا توسط صدها میلیارد ستاره تشکیل شده از آن ایجاد می شود. چندین ستاره منفرد اطراف آندرومدا در واقع ستاره هایی در کهکشان ما هستند. آنقدر دور است که حدود 2 میلیون سال طول می کشد تا از آنجا به ما برسد. و با این وجود ، در 4 میلیارد سال دیگر کهکشان های ما در یک فاجعه بزرگ کیهانی با هم برخورد خواهند کرد. با این حال ، کشف جدید دانشمندان نشان داده است که هاله آندرومدا در حال حاضر به هاله کهکشان ما برخورد کرده است. ما توضیح می دهیم که چرا مطالعه این هاله مهم است ، آنچه هابل توانست در این هاله پیدا کند ، آنچه در مورد "همسایه فضایی" ما شناخته شده است و چگونه آندرومدا را در آسمان پیدا کنیم.

 

چه چیزی در مورد کهکشان آندرومدا شناخته شده است

کهکشان آندرومدا ، همچنین به عنوان M31 شناخته می شود ، مارپیچی با شکوه تقریباً 1 تریلیون ستاره به اندازه راه شیری خودمان است. در فاصله 2.5 میلیون سال نوری از ما ، آنقدر به ما نزدیک است که کهکشان مانند یک نقطه درخشان سیگار شکل در آسمان پاییز به نظر می رسد. اگر هاله گاز آن با چشم غیر مسلح دیده شود ، تقریباً سه برابر بزرگتر از دب اکبر است. این بزرگترین ویژگی آسمان شب خواهد بود. از آندرومدا اغلب به عنوان کهکشان یا سحابی M31 یاد می شود ، زیرا این سی و یکمین جسم در لیست اجرام آسمانی  است.

 

دانشمندان چه چیزی را کشف کردند

در یک مطالعه مهم ، دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل نقشه بزرگی از گاز - هاله - را که اطراف کهکشان آندرومدا را احاطه کرده است ، تهیه کردند. دانشمندان با کمال تعجب دریافتند که این هاله نازک و تقریباً نامرئی از پلاسمای کهکشان به فاصله 1.3 میلیون سال نوری تقریباً در نیمه راه ، راه شیری ما - و در برخی جهات 2 میلیون سال نوری گسترش می یابد. این بدان معنی است که هاله آندرومدا در حال حاضر به هاله کهکشان ما برخورد کرده است.

آنها همچنین دریافتند که هاله دارای ساختاری لایه ای با دو پوسته اصلی تو در تو و جداگانه از گاز است. این جامع ترین مطالعه در مورد هاله اطراف کهکشان است. هرچه هاله مشاهده شده آندرومدا نزدیکتر باشد ، بهتر می توانیم ساختار آن را درک کنیم.

 

 آندرومدا

این تصویر هاله گاز کهکشان آندرومدا را در صورت مشاهده با چشم غیر مسلح نشان می دهد. در فاصله 2.5 میلیون سال نوری ، کهکشان مارپیچی با شکوه آندرومدا آنقدر به ما نزدیک است که به نظر شکل یک سیگار در آسمان پاییز است. اگر هاله گاز آن با چشم غیر مسلح دیده شود ، عرض آن تقریباً سه برابر دب اکبر است - بزرگترین جزئیات در آسمان شب.

 


یکی از محققان تحقیقاتی سامانتا برک از دانشگاه ییل در نیوهون ، کانکتیکات توضیح داد: "درک هاله های عظیمی از گاز که در کهکشان ها احاطه شده اند بسیار مهم است." "این مخزن گاز حاوی سوختی برای تشکیل ستاره های بعدی در کهکشان و همچنین بقایای حاصل از رویدادهایی مانند ابرنواختر است. این مکان پر از سرنخ هایی از روند تحولات گذشته و آینده کهکشان را آشکار می کند و ما سرانجام می توانیم آن را در مورد نزدیکترین همسایه کهکشانی خود با جزئیات کامل مطالعه کنیم. "

 

نیكولاس لنر ، رهبر مطالعه ، از دانشگاه نوتردام ایندیانا ، توضیح داد: "ما دریافتیم كه پوسته داخلی ، كه حدود نیم میلیون سال نوری امتداد دارد ، بسیار پیچیده تر و پویاتر است." - پوسته خارجی نرم و گرمتر است. این اختلاف احتمالاً نتیجه تأثیرات فعالیت ابرنواختر در دیسک کهکشان است که مستقیماً بر هاله داخلی تأثیر می گذارد. "

 

نشانه این فعالیت کشف گروه زیادی از عناصر سنگین در هاله گاز آندرومدا توسط تیم است. عناصر سنگین تری در ستاره ها وجود دارند و سپس به فضا پرتاب می شوند - گاهی اوقات هنگام مرگ ستاره با انفجار انجام می شود. سپس هاله در اثر انفجارهای ستاره ای به این ماده آلوده می شود.

 

پروژه AMIGA و جستجوی اختر وش ها

در برنامه ای به نام Project AMIGA (نقشه جذب گاز یونیزه شده آندرومدا) ، این مطالعه نور 43 کوازار (اختر وش)- هسته های بسیار دور و درخشان کهکشان های فعال تغذیه شده توسط سیاهچاله ها - واقع در آن سوی آندرومدا را مورد مطالعه قرار داد. اختروش ها برخی از درخشان ترین اجرام فضایی جهان هستند که هسته های کهکشان ها را بسیار فراتر از آندرومدا نشان می دهند. اختروش های پراکنده در پشت هاله آن را "برجسته" می کنند ، که به دانشمندان اجازه می دهد جزئیات این مناطق را کشف کنند.

 

تیم با مشاهده هاله به نور کوازارها ، مشاهده کردند که چگونه این نور توسط هاله آندرومدا جذب می شود و این جذب در مناطق مختلف چگونه متفاوت است. هاله عظیم آندرومدا از گازی بسیار کمیاب و یونیزه ساخته شده است که تابشی را که به راحتی قابل تشخیص است منتشر نمی کند. بنابراین ، ردیابی جذب نور از یک منبع زمینه بهترین راه برای بررسی این ماده است.

 آندرومدا

این تصویر موقعیت 43 کوازار را نشان می دهد که دانشمندان برای مطالعه هاله گاز آندرومدا استفاده کردند. این کوازارها - هسته های بسیار دور و درخشان کهکشان های فعال که توسط سیاهچاله ها تأمین می شوند - بسیار فراتر از هاله پراکنده شده اند و به دانشمندان اجازه می دهند مناطق مختلفی را کشف کنند. تیم با مشاهده هاله بزرگ به نور کوازارها ، مشاهده کردند که چگونه این نور توسط هاله جذب می شود و این جذب در مناطق مختلف چگونه متفاوت است. دانشمندان می توانند با ردیابی میزان جذب نور از کوازارهای پس زمینه ، مواد هاله را بررسی کنند.



محققان از توانایی منحصر به فرد (Spectrograph Space-based Spectrograph (COS برای مطالعه نور ماورا بنفش از اختروش ها استفاده کردند. نور ماورابنفش توسط جو زمین جذب می شود و مشاهده آن با تلسکوپ های زمینی غیرممکن است. این تیم از COS برای تشخیص گازهای یونیزه شده از کربن ، سیلیکون و اکسیژن استفاده کردند. وقتی یک تابش از یک یا چند الکترون ساطع می شود یونیزه می شود.

 

قبلاً هاله کهکشان آندرومدا چگونه مورد مطالعه قرار گرفت و چرا اینقدر دشوار است

پیش از این ، هاله آندرومدا توسط تیم لنر مورد بررسی قرار گرفته بود. در سال 2015 ، آنها کشف کردند که هاله آندرومدا بزرگ و عظیم است. اما دانشمندان اشاره کمی به پیچیدگی آن داشتند. اکنون با جزئیات بیشتر نقشه برداری می شود و نتیجه آن تعیین دقیق تر اندازه و جرم آن است.

در گذشته 1 میلیون سال نوری از کهکشان اطلاعات بسیار کمی وجود داشت - فقط شش کوازار -. دانشمندان اکنون اطلاعات بیشتری در مورد منطقه داخلی هاله آندرومدا دارند. 

 

از آنجا که ما در داخل کهکشان راه شیری زندگی می کنیم ، تفسیر هاله کهکشان راه شیری  برای دانشمندان آسان نیست. با این حال ، آنها معتقدند که هاله های آندرومدا و کهکشان راه شیری باید بسیار شبیه باشند ، زیرا این دو کهکشان نیز بسیار شبیه به هم هستند. این دو کهکشان در یک مسیر برخورد قرار دارند و در حدود 4 میلیارد سال دیگر با هم ادغام می شوند و یک کهکشان بیضوی غول پیکر تشکیل می دهند.

 

دانشمندان هاله های گازی کهکشان های دورتر را مورد بررسی قرار داده اند ، اما این کهکشان ها در آسمان بسیار کمتر هستند ، به این معنی که تعداد کوازارهای زمینه به اندازه کافی روشن برای بررسی هاله های آنها معمولاً فقط یک عدد در هر کهکشان است. بنابراین ، اطلاعات مکانی اساساً از بین می روند. هاله گاز آندرومدا به دلیل مجاورت با زمین در آسمان دیده می شود و اجازه می دهد نمونه های بسیار بزرگتری جمع آوری شود.

 

چرا مطالعه کهکشان آندرومدا اینقدر مهم است

آزمایش جستجو و مطالعه اختروش های فراتر از آندرومدا واقعاً بی نظیر است ، زیرا فقط با این کهکشان اطلاعاتی در مورد هاله آن نه تنها در امتداد یک یا دو خط دید ، بلکه همچنین بیش از 40 مورد داریم. این یک روش ابتکاری برای به تصویر کشیدن کل پیچیدگی هاله کهکشانی است فراتر از راه شیری.

در حقیقت ، آندرومدا تنها کهکشان جهان است که می توان این آزمایش را اکنون و فقط با هابل انجام داد. تنها با کمک تلسکوپ فضایی حساس به اشعه ماورابنفش در آینده دانشمندان می توانند به طور منظم آزمایشاتی از این نوع را خارج از حدود 30 کهکشان در گروه محلی انجام دهند.

 

چگونه آندرومدا را مشاهده کنیم و اکنون چگونه مطالعه می شود

M31 در صورت فلکی آندرومدا قرار دارد و بهتر است در ماه نوامبر (10 آبان تا 9 آذر )مشاهده شود. اندازه این کهکشان 3.1 است ، بنابراین حتی در آسمان مناطقی با  نور متوسط ​​با چشم غیر مسلح دیده می شود. از آنجا که این جزئیات به آسانی در آسمان شب قابل مشاهده است ، نمی توان تشخیص داد چه کسی کهکشان آندرومدا را کشف کرده است. با این حال ، در کتاب "ستاره های ثابت" توسط ستاره شناس ایرانی عبدالرحمان صوفی حاوی اولین گزارش شناخته شده از این شی است.

نام علمی عبدالرحمان صوفی در کتاب‌های اروپایی باعنوان «Azophi» یا «Azophi Arabus» آمده‌است و برخی از منابع غربی او را عرب معرفی کرده‌اند. در دانشنامه اخترشناسی آکسفورد (چاپ ۲۰۰۲) که به سرپرستی پاتریک مور تدوین شده، آمده‌است: «صوفی رازی در ایران به دنیا آمد و در ایران هم زندگی کرد.» البته کتاب صورالکواکب را به زبان عربی نوشته که این دلیل بر عرب دانستن او نمی‌شود. چرا که در آن زمان برای حفظ اثر علمی باید به عربی می‌نوشتند. کتاب «صور الکواکب الثابته» بعدها توسط خواجه نصیرالدین طوسی (سازندهٔ رصدخانه مراغه در ۷۵۰ سال پیش) به فارسی ترجمه شد.
وی نخستین ستاره‌شناسی است که کهکشان آندرومدا را کشف و گزارش رصدی ابر ماژلانی بزرگ را ثبت کرد.بدین ترتیب وی نخستین کسی است که گزارش رصدی کره‌های آسمانی خارج از کهکشان راه شیری را ثبت نمود.

 

آندروما

این نمودار ستاره ای برای M31 نمایی از عرض های جغرافیایی میانه شمالی برای یک ماه و زمان مشخص است.

 

 آندرومدا

این تصویر از نزدیکترین همسایه بزرگ کهکشان ما ، M31 ، متشکل از 7398 تصویر گرفته شده با 411 نقطه تلسکوپ منفرد ، بزرگترین موزاییک هابل تاکنون است. 1.5 میلیارد پیکسل موجود در این موزاییک بیش از 100 میلیون ستاره و هزاران خوشه ستاره ای را در بخشی از M31 جاسازی شده نشان می دهد ، که همچنین به عنوان کهکشان آندرومدا شناخته می شود. هرچند کهکشان بیش از 2 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد ، هابل به اندازه کافی قدرت دارد که می تواند ستاره های جداگانه را در این منطقه 61000 سال نوری از دیسک تقسیم کند. این مانند این است که از یک ساحل عکس بگیرید و دانه های ماسه را مرتب کنید.

 

هابل ستاره های متراکم بسته بندی شده از مرکز داخلی کهکشان (سمت چپ) را ردیابی می کند. با بیرون آمدن از این برآمدگی کهکشانی مرکزی ، پانوراما از طریق رگه هایی از ستارگان و گرد و غبار به سمت دیسک بیرونی نازک تر کشیده می شود. ستاره های مایل به زرد خنک تر بر مرکز کهکشان ، در گوشه پایین سمت چپ ، تسلط دارند. ویژگی حلقه آبی ، که از گوشه بالا سمت چپ تا گوشه پایین سمت راست کشیده شده است ، یک بازوی مارپیچی است که دارای خوشه های بیشماری از ستاره های آبی جوان و مناطق تشکیل ستاره است. سایه های تیره ساختارهای پیچیده گرد و غبار را ردیابی می کنند.

 

 آندرومدا
منابع: (دانشگاه واشنگتن ، سیاتل)


این تصویر که توسط تلسکوپ هابل گرفته شده است ، 7900 سال نوری طول می کشد و منطقه مرکزی پرجمعیت M31 را نشان می دهد. منطقه روشن در سمت راست مرکز گروهی از ستارگان است که در اطراف سیاهچاله کهکشان واقع شده اند. نقاط آبی که در تصویر پراکنده شده اند ، ستاره هایی فوق العاده آبی هستند که قبل از موعد لایه های بیرونی مواد خود را ریخته و هسته های بسیار داغ آنها را در معرض دید قرار می دهند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

آیا بیگانگان فرازمینی وجود دارند بشقاب پرنده ها از پنتاگون و 36 تمدن فرازمینی

در

بشقاب پرنده

اخترفیزیکدان انگلیسی از دانشگاه ناتینگهام احتمال وجود سایر اشکال زندگی هوشمند در کهکشان ما را محاسبه کرده اند. آنها به ماهیت تکامل شیمیایی جهان و سرعت عادی رشد اشکال پیچیده تر زندگی تکیه داشتند. معلوم شد که در کهکشان ما حدود 36 گونه زتدگی وجود دارد. اطلاعات در مورد این مطالعه منتشر شده در وب سایت از دانشگاه ناتینگهام قرار دارد. ما تصمیم گرفتیم که بفهمیم چنین چهره هایی از کجا آمده اند و آیا دیدگاه های جایگزین در مورد زندگی فرازمینی وجود دارد یا خیر؟بشقاب پرنده ها از پنتاگون و 36 تمدن فرازمینی: آیا بیگانگان فرازمینی وجود دارند؟

 

وجود زندگی هوشمندانه در کهکشان راه شیری

انسان ها هرگز با زندگی فرازمینی روبرو نشده اند. در حال حاضر ، هیچ مدرک تضمینی مبنی بر زندگی آنها در مکانی در سیارات دیگر وجود ندارد. علیرغم این ، دانشمندان به روش های مختلفی سعی کردند احتمال وجود زندگی هوشمند را در کهکشان راه شیری محاسبه کنند و همچنین فرمول محاسبه تعداد گونه ها را تهیه کنند. در سال 1960 ، ستاره شناس فرانک دریک معادله ای را استخراج کرد که با استفاده از آن می توانید تعداد تمدن های فرازمینی را محاسبه کنید و همچنین شانس تماس با آنها را ارزیابی کنید. محاسبات دریک نشان داد که باید تعداد زیادی از آنها وجود داشته باشد ، بنابراین بشریت  یک بار با آنها دیدار خواهد کرد. 

 

Frank Drake's equation
فرمول فرانک دریک

 

با این حال ، زمان گذشت و چنین تماس هایی رخ نداد ، بنابراین دانشمندان به فرمول دریک شک کردند. در میان آنها انریکو فرمی بود که پس از او "پارادوکس فرمی" نامگذاری شد. این فرموله شده است: اگر تمدنهای بیگانه وجود دارند ، چرا ما نمی توانیم اثری از حضور آنها بیابیم؟

معادله فرانک دریک
فرمول فرانک دریک

هنوز پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. این دیدگاه وجود دارد که در زمین شرایط منحصر به فردی برای مبدأ زندگی وجود داشته است: چنین مواردی به راحتی نمی تواند تکرار شود. با این حال، علم امروزه  بسیاری از سیارات مشابه زمین در نزدیکی سیاره ما را کشف کرده است.

 

دانشمندان انگلیسی چگونه کار کردند؟

اخترفیزیکدان های انگلیس این فرضیه را اتخاذ کردند که براساس آن می توان زندگی هوشمند در سایر سیارات کهکشان ما را در همان زمان و در شرایطی مشابه زمین شکل گرفت.

تمام محاسبات بر اساس این فرض است که احتمال رشد زندگی به چندین پارامتر بستگی دارد: به آنها محدوده های اخترشناسی شناختی کوپرنیک گفته می شود.

2 پارامتر برای وجود زندگی در سیارات دیگر

اولین پارامتر سن سیارات است ، باید حداقل 5 میلیارد سال سن داشته باشد. پارامتر دوم ، فلز بودن زیاد ستاره هایی است که سیارات در مدار آنها قرار دارند. برای منشا زندگی در نزدیکی یک سیاره باید یک ستاره شبیه به خورشید وجود داشته باشد ، که به دلیل آن غلظت زیادی از عناصر سنگین ظاهر می شود. براساس این دو شرط ، دانشمندان تعداد فرضی تمدنهایی را که در کهکشان راه شیری زندگی می کنند دریافت کرده اند: حدود 36 گونه مختلف.

 

کریستوفر کنسلیس ، استاد اخترفیزیک در دانشگاه ناتینگهام و مؤلف این مطالعه است : من فکر می کنم این بسیار مهم و مهیج است: برای اولین بار ، ما یک تخمین برای تعداد تمدنهای فعال توسعه یافته داریم که به طور بالقوه می توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و کشف کنیم که زندگی دیگری در جهان وجود دارد.


چگونه دانشمندان به پارادوکس انریکو فرمی رسیدند

محققان ناتینگهام و همکارانش از نظر تکامل شیمیایی و بیولوژیکی با پارادوکس روبرو شده اند. ما تمدن های فرازمینی و بیگانگان را نمی بینیم ، زیرا اصلی ترین عامل شکل گیری آنها ممکن است شرایط خاصی در سیارات منفرد نباشد ، بلکه سطح کلی تحولات شیمیایی جهان و میزان پیشرفت زندگی است.

در مراحل اول توسعه ، جهان فقط از سه عنصر تشکیل شده است - هیدروژن ، هلیوم و لیتیوم. اکسیژن ، کربن ، نیتروژن و سایر عناصر تشکیل دهنده پروتئین ها وجود نداشت. آنها پس از روشن شدن و سوختن اولین ستاره ها ، شروع به جمع شدن کردند. این بدان معنی است که در کهکشان در مراحل اولیه رشد آن عناصر کافی لازم برای منشاء زندگی وجود نداشت.

 

اگر واقعاً حدود 36 گونه زندگی هوشمند وجود دارد ، پس چگونه می توانم با آنها تماس بگیرم

البته 36 عدد تقریبی است. بستگی به این دارد که تمدنهای هوشمند چه مدت در سطح پیشرفت و توسعه کافی بوده اند تا سیگنال هایی راجع به وجودشان به فضا ارسال کنند. به عنوان مثال عمر یک تمدن هوشمند فعال روی کره زمین فقط حدود 100 سال است.


نزدیکترین تمدن هوشمند فرضی چند هزار سال نوری از ما فاصله دارد. ابزارهای مشاهده ما نمی توانند سیگنالهای رادیویی یا نورهایی از چنین فاصله ای را دریافت کنند. به طور دقیق تر ، آنها می توانند ، اما این سیگنال ها برای چندین هزار سال پیش خواهد رفت. وضعیت مشابه با بیگانگان: ما درباره وجود خود سیگنال هایی را به فضا پرتاب کردیم ، اما به زودی این سیگنال ها به نتیجه نمی رسند. تا این لحظه ، هیچ کدام از بیگانگان نمی داند که ما روی کره زمین زندگی می کنیم.اگر بشریت چنین سیگنال هایی را در آینده دریافت کند ، به این معنی است که تمدنهای بسیار پیشرفته می توانند برای مدت طولانی وجود داشته باشند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

راز و رمز کره زمین بخش اول

در

زمین یکی از چندین سیاره منظومه شمسی است که در کهکشان راه شیری قرار دارد. در این منظومه زمین بعد از عطارد و زهره سومین سیاره و از نظر بزرگی در رده ی پنجم است که به دلیل فاصله ی مناسب از خورشید( 150 کیلومتر ) قابلیت حیات را دارا می باشد. برخی از سیارات منظومه شمسی سطحی سنگی و برخی سطحی انباشته از گاز دارند. سیاره های عطارد، زهره، مریخ و زمین سطح سنگی دارند و سیاره هایی مانند مشتری، زحل، نپتون، اورانوس و پلوتو سطحی گازی دارند. زمین و سایر سیارات منظومه شمسی در مدار هایی به دور خورشید در گردش هستند. زمین در هر سال یک بار به دور خورشید و سیصد و شصت و پنج بار به دور خود می چرخدکه هر بار گردش به دور خود یک شبانه روز می شود.

سیاره زمین یک قمر به نام ماه دارد که به دور زمین در گردش است و دانشمندان بر این باورند که این قمر پس از تشکیل زمین از تجمع اجرام در حال گردش دور زمین به وجود آمده است و در ابتدا درخشان تر از زمان حال بوده است. در سال های اولیه تشکیل زمین و ماه بمباران های شهابی فراوانی با زمین برخورد کرده اند که تاثیرات مهمی بر کره زمین داشته اند. آخرین فرضیه ای که درباره ی چگونگی تشکیل ماه بیان شده و مورد پذیرش همه قرار گرفته است فرضیه برخورد بزرگ است. این فرضیه می گوید که جسمی به اندازه ی یک سیاره ی کوچک با زمین برخورد کرد. پس از برخورد بخشی از آن در زمین باقی مان و بخشی از جرم آن به فضا رفت. مجموعه جرم های اطراف زمین یکی شد و ماه را پدید آورد.  زمین همیشه با جرم های آسمانی دیگر مانند ماه و خورشید و سایر سیارات جاذبه داشته است. ماه باعث کشش در آب اقیانوس ها یا جزر و مد و پایدار شدن زاویه انحراف محور زمین و آهسته تر شدن سرعت گردش زمین شده است.  در برخی از سیارات مانند مریخ آب وجود دارد ولی به دلیل فاصله زیاد از خورشید و سرمای زیاد یخ زده است و قابلیت حیات دیده نمی شود. دانشمندان بر این باوراند که حیات در سیاره زمین در حدود یک میلیارد سال پیش پدیدار شده است و این در حالی است که عمر سیاره زمین  نزدیک به پنج میلیارد سال قبل بر می گردد. در مورد تشکیل حیات در سیاره زمین نظر های متفاوتی وجود داردکه برای بررسی این نظریات در مقالاتی دیگر ، به آن ها پرداخته می شود.در هر حال یکی از موثر ترین عوامل وجود حیات در زمین دمای مناسب و آب است. که دمای مناسب با عث می شود آب به صورت مایع در سطح زمین جاری باشد. نزدیک به سه چهارم سطح زمین را آب و یک چهارم آن را خشکی تشکیل می دهد. آب های سطح زمین به طور کلی به دو دسته آب های شور مانند اقیانوس ها و آب های شیرین مانند رود ها و برخی دریاچه ها تقسیم می شود. البته در دو قطب زمین به دلیل سردی هوا یخ وجود دارد که با توجه به موقعیت فیزیکی زمین و تابش خورشید امری طبیعی است. یکی دیگر از مواردی که سبب پیدایش و حفظ حیات در زمین می شود وجود امواج مغناطیسی دور زمین است که ناشی از هسته آهن و نیکلی زمین می باشد که مانع ورود اشعه های خطرناک خورشید به زمین می شود. به طور کلی ساختار زمین را از دو نظر مورد بررسی قرار می دهند. از نظر فیزیکی زمین به بخش های سنگ کره، خمیر کره، گوشته زیرین، هسته خارجی و هسته داخلی تقسیم می شود. که حالت آنها به ترتیب جامد، خمیری، جامد، مذاب و جامد است. از نظر شیمیایی نیز به پوسته، گوشته و هسته تقسیم می شود.هر چند که فاصله سطح زمین تا مرکز زمین عددی ثابت نیست اما آن را به طور متوسط 6400 کیلو متر در نظر می گیرند. بلند ترین نقطه بر روی خشکی های زمین کوه اورست است که حدود نه کیلو متر از سطح دریا ارتفاع دارد. عمیق ترین قسمت دریا ها نیز در نزدیکی جزایر فیلیپین در اقیانوس آرام قرار دارد. عمق این ناحیه حدود 11 کیلومتر پایین تر از سطح دریا است و گودال ماریانا نام دارد. اتمسفر زمین نیز که شامل لایه اوزون است در این امر نقشی حیاتی دارد. جو زمین ترکیبی از گاز های نیتروژن، اکسیژن و ... است. اتمسفر نخستین زمین از بیرون زدن گازها و فعالیت های آتش فشانی به وجود آمد. (سیارک

پس از آن ، آب و یخ گرفته شده از سیارک ها و خرده سیاره ها و ستاره های دنباله دار و جرم های دورتر از نپتون ، میزان بخار آب فشرده جمع شده در زمین را بالا برد و در نهایت اقیانوس ها به وجود آمد. زمانی که گاز های گلخانه ای در زمین پخش شد در پرتو افکنی خورشید تغییراتی به وجود آمد که همه ی این موارد زمین را گرمتر می کرد و دمای سطح زمین بالاتر می رفت و مانع یخ زدن اقیانوس ها می شد. در حدود سه و نیم میلیارد سال پیش بود که اتمسفر تشکیل شد و باعث شد تا در اثر طوفان های خورشیدی اتمسفر زمین خالی نشود. محدوده دمای هوا بر روی کره زمین میان 89/2 زیر صفر در قطب جنوب تا 70/7 درجه بالای صفر در کویر لوت ایران قرار دارد. محیط استوای زمین 40/07516 کیلومتر است. میانگین فاصله ی کره زمین تا کره ماه 340 هزار کیلومتر می باشد. انسان ها نیاز های خود را از منابع، کانی ها و محصول هایی که از پوسته زمین به دست می آورند تامین می کنند. در جهان نزدیک به 200 کشور مستقل وجود دارد . انسان ها در زمان قدیم به صاف بودن کره زمین و مرکز بودن زمین در جهان معتقد بودند.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

حقایقی باور نکردنی در رابطه با فضا

در

جستجو کردن و ماجراجویی در فضا می تواند به همان اندازه ای که در فیلم های سینمایی مشاهده می کنیم، عجیب و غریب باشد. بعداز این همه سال که دانشمندان و محققان بسیاری عمر خود را وقف این کار کرده و به دنبال تمامی سیاره های موجود در جهان هستی بوده اند، هنوز بخش بسیار زیادی از هستی، از دسترس انسان خارج بوده است، اما نکته ای که در این خصوص وجود دارد این است که هر روز نسبت به روز قبل، به یافتن تمامی سیاره ها و کهکشان ها و پی بردن به چند و چون آن ها نزدیک تر می شویم. در این مقاله قصد داریم شما را با چند حقیقت عجیب و جالب توجه در خصوص فضا آشنا کنیم. با سیارک همراه باشید.

ناسا صدا های عجیبی در فضا ضبط کرده است

ناسا از تکنولوژی ای بهره مند است که به واسطه آن امواج رادیویی، پلاسما و نیز میدان های مغناطیسی را دریافت می کند و همه آن ها را به امواج صوتی بدل می کند. قصد اصلی دانشمندان از این کار این است که تمامی صداهایی که در فضا وجود دارد را شناسایی کرده و به دنبال منابع تولید این صدا ها بگردند. به خاطر ماهیت اتمسفر موجود در فضا، صدا همانند آن چه که بر روی زمین وجود دارد، به صورت امواج صوتی رد و بدل نمی شود و کارکردی متفاوت دارد. تا کنون صدا های متفاوتی توسط دستگاه های ناسا ضبط شده است: از صدا هایی شبیه به بوق آمبولانس گرفته تا صدا های مداومی که انگار خبر از نزدیک شدن یک سفینه فضایی می دهند.

غروب خورشید در کره مریخ آبی رنگ است

مدت ها از زمانی که انسان برای نخستین بار پا بر روی کره مریخ گذاشت می گذرد، با این وجود تا سال 2015 طول کشید تا بالاخره اولین عکس رنگی از منظره غروب خورشید در این کره گرفته شد و در معرض دید همگان قرار گرفت. منظره ای که بسیار عجیب و جالب توجه بود و بسیاری را غافلگیر کرد. در حقیقت غروب خورشید در این سیاره متفاوت از غروب خورشید بر روی کره زمین است و تمامی آسمان در هنگام غروب، آبی رنگ می شود. اما دلیل این اتفاق چیست و چه می تواند باشد؟ ناسا در این خصوص عنوان کرده است که دلیل اصلی این اتفاق به جنس خاکی بر می گردد که بر روی کره مریخ وجود داشته و در حقیقت سطح آن متشکل از همین خاک است. این خاک به نسبت خاک موجود بر روی کره زمین تفاوت هایی دارد. خاکی که سطح کره مریخ را تشکیل می دهد از ملکول های بسیار ساده تشکیل شده است و به همین خاطر است که سطحی بسیار نرم دارد. همین سادگی ملکول های تشکیل دهنده خاک باعث شده است تا سطح کره مریخ به رنگ هایی که طول موج کمتری دارند، راحت تر اجازه وجود بدهد، رنگ هایی مانند آبی که در هنگام غروب سراسر آسمان مریخ را فرا می گیرد. در مقابل رنگ هایی چون نارنجی، زرد و قرمز که از طول موج بلند تری برخوردار هستند، کمتر اجازه وجود پیدا می کنند.

هزینه فرستادن وسایل مورد نیاز فضا نوردان سر سام آور است

اگر جنبه های مالی یک مأموریت فضایی را به طور دقیق مورد بررسی و تجزیه قرار دهیم و هزینه ارسال وسایل مورد نیاز فضا نوردان را برآورد کنیم، به رقم سر سام آوری خواهیم رسید. راوی مارکاشایم، که یک متخصص و مهندس ایستگاه فضایی است، در گفتگو با یک مجله اقتصادی در این خصوص عنوان کرد که برای فراهم کردن چیزی حدود نیم کیلوگرم از محصولات و وسایل مورد نیاز فضا نوردان و قرار دادن آن در فضا پیما ها به گونه ای که در خارج زمین برای شان قابل استفاده باشد، باید هزینه ای معادل با ده هزار دلار در نظر گرفته شود. حال این موضوع بسته به فضا پیمایی که سطح زمین را ترک می کند، ممکن است متفاوت باشد، چرا که برخی از فضا پیما ها با ویژگی ها و امکانات به خصوصی طراحی می شوند. برای مثال برای نیم کیلوگرم از این وسایل در فضا پیمایی با نام SpaceX، این هزینه تا بیست و هفت هزار دلار افزایش پیدا می کند. برای این که درک دقیق تری از این رقم پیدا کنید، هزینه ارسال یکی از مهمترین نوشیدنی های مورد نیاز فضا نوردان را برای شما عنوان می کنیم. برای ارسال یک بطری معمولی آب آشامیدنی به فضا، بسته به نوع کارکرد و طراحی فضا پیما، به هزینه ای میان 9100 دلار تا 43180 دلار احتیاج است که این رقم در نوع خود بسیار قابل توجه است.

جو فضا پر شده از زباله هایی که به طور معمول فلزی هستند

زمانی که موشکی در فضا استفاده می شود، راهی برای خلاصی از پوکه باقی مانده از آن وجود ندارد. همین مسئله در خصوص ماهواره هایی که دیگر کارکرد خود را از دست داده اند صادق است. به همین خاطر است که از زمانی که انسان پا به کره های دیگر گذاشته است، میزان قابل توجهی از این تکه های فلزی در فضا از خود به جای گذاشته است. نکته جالب توجه در خصوص این اشیاء فلزی این است که همانند کره های دیگر، روی مداری دایره شکل به دور زمین می چرخند. سرعت چرخش این اشیاء معادل با 17500 متر بر ساعت. این میزان ده برابر سرعت گلوله یک اسلحه است. طی سالیان اخیر مؤسسه ای برای نظارت بر این اشیاء به جای مانده تشکیل شده است که با نام اختصاری اس اس ان شناخته می شود. این مؤسسه تا کنون اعلام کرده است که چیزی حدود بیست و سه هزار شیء فلزی در فضا وجود دارد که اندازه ای بزرگتر از یک توپ فوتبال دارند. این اشیاء فلزی خطراتی را هم متوجه فضا نوردان می کند. در حقیقت اگر از مداری که در آن می چرخند خارج شوند، به یکدیگر برخورد کرده و ایجاد موانعی بر سر راه فضا پیما هایی خواهند کرد که پس از این راهی فضا خواهند شد. در سال 2013 فیلمی تحت عنوان «Gravity(جاذبه)» با بازی جرج کلونی و ساندرا بلاک روی پرده سینما ها رفت که در حقیقت از همین مسئله ایده می گرفت. سه کشوری که بیش از همه مسئول این زباله های فلزی هستند آمریکا با 3990 قطعه، روسیه با 3959 قطعه و در نهایت چین با 3893 قطعه هستند.

رد پای فضا نوردان می تواند تا چیزی حدود صد سال بر روی سطح کره ماه باقی بماند

میزان تحرک صخره ها و خاکی که سطح کره ماه را تشکیل داده است به 0.04 اینچ در یک میلیون سال می رسد. به همین خاطر است که رد پایی که از فضا نوردان در سطح آن به جای می ماند قابلیت حفظ کردن حالت خود را برای مدتی طولانی دارد. این مدت زمان می تواند بین ده تا صد سال باشد.

شرایط آب و هوایی در فضا همیشه سرد نیست و هوای آن می تواند گاهی بسیار گرم شود

در تاریک ترین نقاط فضا، دمای هوا می تواند تا چیزی حدود 454 درجه فارنهایت به زیر صفر برسد، با این حال نکته جالب توجه در خصوص میزان دما این است که اگر در معرض تابش مستقیم نور خورشید، در نزدیکی های مدار زمین در فضا باشید، دمای قابل توجه 250 درجه فارنهایت بالای صفر را تجربه خواهید کرد. در حقیقت یکی از دلایلی که لباس مخصوص فضا نوردان به واسطه آن سفید انتخاب شده است، همین حرارت بالا است. رنگ سفید لباس فضا نوردان سبب می شود گرمای هوا تا جایی که ممکن است به بدن شان آسیب نرساند و منعکس شود.

در سیاره زهره مدت زمان یک سال کمتر از یک روز است

سیاره زهره با سرعت بسیار اندکی در خلاف جهت مسیر مدار زمین، به دور خود می چرخد و برای یک چرخش کامل به 243 روز (روزی که با معیار زمین محاسبه می شود) احتیاج دارد. این در حالی است که برای چرخیدن به دور خورشید، تنها به 225 روز زمان نیاز دارد، چرا که به طور قابل ملاحظه ای به خورشید نزدیک است. به همین خاطر است که یک سال در سیاره زهره، کوتاه تر از یک روز آن به حساب می آید.

ایستگاه بین المللی فضایی (با نام اختصاری آی اس اس شناخته می شود) به اندازه یک زمین فوتبال است

این ایستگاه بین المللی که در فضا وجود دارد، طولی برابر با 357 فوت دارد و این یعنی تنها سه فوت دیگر لازم است تا به طول یک زمین فوتبال آمریکایی برسیم. وزن این ایستگاه فضایی برابر با 925000 پوند (هر پوند تقریباً نیم کیلوگرم است) است و به خاطر همین مشخصات است که بزرگترین سازه ای لقب گرفته است که تا کنون به دست انسان ساخته شده و به فضا ارسال شده است. تا کنون نزدیک به دویست و سی نفر از هجده کشور متفاوت، راهی این ایستگاه فضایی شده اند، تا مأموریت هایی را که بهشان محول شده بوده است را انجام دهند.

انسان بدون لباس مخصوص فضانوردان، بیش از پانزده ثانیه در فضا دوام نخواهد آورد

البته پوشیدن این لباس مخصوص دردسر های خود را دارد و می تواند بسیار فضا نورد را آزرده کند، همانگون که در فیلم Gravity، ساندرا بلاک که در نقش دکتر رایان بازی می کرد، لحظات سختی را در این لباس مخصوص تجربه کرد. با وجود این، بدون این لباس مخصوص، تنها ظرف چند ثانیه، انسان دچار خفگی خواهد شد. در حقیقت این اتفاق ریشه در ماهیت جوی فضا دارد. به خاطر این که چیزی تحت عنوان فشار هوا در این شرایط جوی وجود ندارد، باعث می شود هوا گسترش پیدا کند. این مسئله به این معنی است که هوای موجود در ریه های انسان (اگر بدون لباس در جو فضا باشد) گسترش پیدا کرده و فشار بسیار زیادی را متوجه بافت های ریه می کند. در نهایت تحت این شرایط بسیار دشوار است که بدن انسان، تمامی اکسیژن موجود در بدن را تنها ظرف پانزده ثانیه مصرف می کند تا با این عامل مقابله کند که در نهایت همین مسئله باعث کمبود اکسیژن و خفگی می شود. از دیگر مخاطرات مخوف قرار گرفتن در جو فضا بدون لباس مخصوص می توان به امکان رسیدن خون به نقطه جوش، ترکیدن اُرگان های داخلی بدن و نفخ شدید اشاره کرد.

حتی در فضا هم امکان رواج هرج و مرج وجود دارد

ممکن است فضا نوردان در فضا، کاملاً آزاد و معلق باشند، با این حال، قوانینی وضع شده است که چنین آزادی ای را در اختیار همگان نخواهد گذاشت. در حقیقت این قوانین توسط سازمان ملل متحد وضع شده است و هدف از وضع این قوانین جلوگیری از  این است که فضا بدل به یک منطقه جنگی شود و یا حتی بدل به مکانی برای انجام آزمایشات موشک های اتمی. برخی از این قوانین که توسط سازمان ملل متحد وضع شده اند، این ها هستند: کسی حق وارد کردن سلاح های کشتار جمعی به جو فضا و مدار زمین را ندارد، سفر های اکتشافی در فضا، تنها به منظور فعالیت های صلح آمیز می تواند صورت بگیرد و هر کشوری که وسیله ای وارد فضا می کند، برای خطرات و آسیب های احتمالی ای که آن وسیله برساند، مسئول است.

دلیل سیاه بودن جو فضا چیست؟

ممکن است البته به این فکر کنید که چیزی تحت عنوان سیاهی مطلق در فضا وجود ندارد و به هر سو که نظر بیندازید، بالاخره یک ستاره خواهید دید که کمی جو فضا را روشن کند. این تئوری ای است که با نام پارادوکس یا تضاد اولبر شناخته می شود. هاینریش ویلهلم اولبر کسی است که این نظریه را در سال 1823 مطرح کرد و به همین خاطر نام آن اولبر در نظر گرفته شده است. بنا به این نظریه اگر جهان هستی بی انتها، ثابت و بی زمان باشد، به هر سویی که نگاه کنید در نهایت ستاره ای خواهید دید.

با این حال چنین به نظر می رسد که این نظریه صحت ندارد و جهان هستی نه ثابت است و نه بی زمان. ادوین هابل کسی بود که این نظریه جدید را مطرح کرد. به باور او جهان هستی روز به روز در حال گسترش و بزرگ تر شدن است و تشعشعات حرارتی به جای مانده از انفجار بزرگ (Big Bang) گواه او برای این ادعا است. با استناد به این تشعشعات می توان گفت که اکنون جهان هستی چیزی حدود 13.8 میلیارد سال از عمرش می گذرد. نکته ای که وجود دارد این است که در جو فضا، این گونه نیست که به هر سویی که نگاه کنید، ستاره ای خواهید دید، چرا که بسیاری از ستاره ها آن قدری از عمرشان نمی گذرد که وقت کافی برای رسیدن نورشان به چشم ما وجود داشته باشد و هنوز این اتفاق رخ نداده است. به همین خاطر است که نظریه دوم از صحت بیشتری برخوردار است.

سیاره خورشید به تنهایی 99.8 درصد از کل منظومه شمسی را از لحاظ حجمی به خود اختصاص داده است

برای این که به حجم دقیق خورشید برسیم باید عدد 1.989 را در 1030 کیلوگرم ضرب کنیم. عددی که در نتیجه این عملیات ریاضی به دست می آید برابر با 99.8 درصد از کل منظومه شمسی خواهد بود. در حقیقت تمامی منظومه شمسی در برابر خورشید حکم ذره خاکی در هوا را دارند.

مرکز کهکشان راه شیری ده ها هزار حفره سیاه رنگ در خود دارد

بنا به تحقیقات جدیدی که صورت گرفته است، محققان به این نتیجه رسیده اند که ده ها هزار حفره سیاه رنگ در مرکز کهکشان راه شیری وجود دارد. این حفره های سیاه به تنهایی قابل مشاهده نیستند، چرا که نوری از سطح آن ها منعکس نمی شود و قابل دیدن نخواهند بود، این در حالی است که زمانی که این حفره های سیاه در کنار ستاره ها قرار می گیرند، دانشمندان و محققان قادر خواهند بود با استفاده از اشعه های ایکس-ری اقدام به شناسایی آن ها کنند. نتایج این تحقیقات حاکی از آن است که صد ها حفره سیاه رنگ در مرکز کهکشان راه شیری وجود دارد که با ستاره ها جفت شده اند و نیز رقم تخمینی ده هزار عدد برای حفره هایی در نظر گرفته شده است که به تنهایی در این مرکز جای گرفته اند.

به احتمال غریب به یقین چیزی بیشتر از یک سپتیلیون (عدد یک به همراه بیست و چهار عدد صفر) ستاره در کل جهان هستی وجود دارد

دانشمندان و محققان به این نتیجه رسیده اند که چیزی حدود صد بیلیون ستاره، تنها در کهکشان راه شیری وجود دارد. حال اگر این رقم را در تعداد تخمینی کل کهکشان هایی که به باور محققان در سرتاسر جهان هستی وجود دارد (بنا به باور محققان حداقل ده تریلیون کهکشان دیگر در جهان هستی وجود دارد) را ضرب در این عدد کنیم (صد بیلیون) به رقم یک سپتیلیون می رسیم؛ یعنی یک با بیست و چهار عدد صفر به دنبال آن. این البته در حالی است که کسانی چون دیوید کورنیچ که استاد یار دانشگاهی در ایالات متحده آمریکا است، بر این باور اند که تعداد کهکشان های موجود در جهان هستی بسیار بیشتر از آن چیزی است که محققان امروزی فکر می کنند و با پیشرفت تکنولوژی به مرور این مطلب روشن تر خواهد شد.ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

سیارک خطرناک GC6 در 19 آوریل از کنار سیاره ما گذشت

در
سیارک بالقوه خطرناک به نام 2019 GC6 در 19 آوریل از کنار سیاره ما گذشت و در نقطه حداکثر همگرایی فاصله اش بین فضا و زمین تنها 219 هزار کیلومتر بود. این تقریبا نصف میانگین فاصله زمین تا ماه است.

سیارک به ابعاد خانه ای بزرگ که به طور خطرناکی  نزدیک به زمین پرواز می کرد.فاصله این سیارک به زمین نزدیکتر از ماه بود. این سیارک، احتمالا به عرض 30 متر، تنها در 9 آوریل سال جاری کشف شد. سرعت نسبی آن بیش از 20 هزار کیلومتر در ساعت است. به گفته کارشناسان، اگر سیارک GC6 واقعا با زمین برخورد میکرد، آسیب می توانست بسیار قابل توجه باشد.

 
شایان ذکر است که هیچکدام از اجسام کیهانی در سیستم خورشید ی که تا امروزه شناخته شده اند، یک تهدید واقعا جدی برای زمین نبوده اند. در عین حال، بسیاری از کارشناسان به مدت طولانی نگران بودند که اجسام بالقوه خطرناک اغلب در مدت کوتاهی قبل از نزدیک شدن به سیاره زمین  دیده می شوند - این همان چیزی است که در  2019 GC6 اتفاق افتاد. بدین ترتیب، اگر زمین با برخورد با هر موضوعی تهدید شود، احتمالا بشر به اندازه کافی زمان برای آمادگی ندارد. در این راستا، دانشمندان از کشورهای مختلف به طور فعال بر روی ابزار جدید شناسایی اجسام آسمانی که به زمین نزدیک می شوند، کار می کنند.
 
خطرناک ترین سیارک ها در حال حاضر به عنوان سیارک Bennu شناخته می شوند. در دوره 2169 و 2199، احتمال برخورد با Bennu تقریبا یک تا چهار هزار خواهد بود. اگر بونو واقعا به زمین برخورد کند، این برخورد منجر به انفجار 1150 مگاتن در معادل TNT می شود - تقریبا بیست برابر بیشتر از دستگاه قدرتمند انفجاری که تاکنون توسط انسان آزمایش شده است. به منظور جمع آوری اطلاعات اضافی درباره سیارک، در سال 2016، کارشناسان پرونده OSIRIS-REx را به آن ارسال کردند .

نظرات

در ادامه بخوانید...

ایلان ماسک از ساخت نخستین موشک برای پرواز به مریخ خبر داد

در
ایلان ماسک از ساخت نخستین موشک برای پرواز به مریخ خبر داد
ماسک از تکنولوژی ساخت نخستین موشک برای پرواز به مریخ خبر داد
 
ایلان ماسک ، بنیانگذار این شرکت گفت: اولین پرواز آزمایشی وسیله نقلیه پرتاب فوق سنگین Starship ، که SpaceX قصد دارد از آن برای مأموریت به مریخ استفاده کند ، طی یک یا دو ماه آینده انجام می شود. آنها قصد دارند ظرف شش ماه موشک را وارد مدار کنند.
به گفته  New York Times : بنیانگذار SpaceX ، ایلان ماسک (شماره 40 در رده بندی میلیاردرهای جهانی Forbes ، با ثروت 22.3 میلیارد دلار) ، زمان نخستین پرتاب موشک فوق سنگین Starship را اعلام کرد ، وظیفه اصلی آن پروازها به سایر سیارات به ویژه مریخ است. به گفته وی ، در ارتفاع 20 کیلومتری ، این دستگاه در یک تا دو ماه آینده آزمایش می شود و پرتاب آن در شش ماه آینده انجام می شود ، 
 
ماسک برنامه های خود را هنگام ارائه در محل پرتاب SpaceX در بوکا چیکا ، تگزاس به اشتراک گذاشت. میلیاردر گفت: "این کاملاً دیوانگی به نظر خواهد رسید ، اما فکر می کنم که در کمتر از شش ماه سعی خواهیم کرد وارد مدار شویم." ایجاد دستگاه نسل جدید باید "پروازهای فضایی را به سفرهای هوایی" تبدیل کند. ماسك به نقل از بلومبرگ گفت: "ما واقعاً در آستانه اجرای این امر هستیم."
 
موتور پرتاب فوق العاده سنگین SpaceX دارای هفت موتور Raptor است. این برنامه به منظور ایجاد بار در مدار با امکان بازگشت و پرتاب بعدی طراحی شده است. در طول پرواز آزمایشی بعدی ، این موشک به ارتفاع حدود 20 کیلومتر بالا می رود و پس از آن دوباره به زمین باز می گردد. رئیس SpaceX در مورد فرود آمدن دستگاه توضیح داد: "این سرعت با سرعت زیاد در زاویه 60 درجه پایین می آید ، سپس شروع به کاهش می کند و مانند یک اسکاییدر سقوط می کند ، فقط خود را کنترل می کند و بعد می چرخد ​​و می نشیند."
 
به گفته ماسک ، این موشک دارای سه موتور متحرک است که می توانند تا 15 درجه و 3 استاتیک منحرف شوند و بدنه Starship از استیل ضد زنگ ساخته شده است.

نظرات

در ادامه بخوانید...

برترین رویداد علمی 2019 اولین عکس از سیاه چاله

در
در بهار سال 2019 ، ستاره شناسان نخستین عکس را که تاکنون از سیاه چاله گرفته شده بود رونمایی کردند و تلاش های چندین دهه را به نتیجه ای چشمگیر رساندند. این تصویر نخستین نمای جلوه ای از گاز و زباله هایی را که به چرخش می آیند ، نشان می دهد ، نقطه ای که فراتر از آن مواد برای همیشه ناپدید می شوند. 
 
"شپ دوئلمن" مدیر موسسه (EHT) گفت امروز زمانی است که می توانیم به شما گزارش دهیم . این تیم از دانشمندان تحقیقات خود را همزمان در هفت کشور مختلف انجام دادند ، همراه با یک سری مقالات علمی که همزمان در مجله Astrophysical Journal Letters منتشر شد. 
موضوع جلسه، عکس سیاه چاله ی کهکشانM87 ، و سیاه چاله فوق العاده آن ، که دارای جرم 6.5 میلیارد برابر خورشید است. علیرغم اندازه آن ، سیاهچاله 55 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد، که گرفتن تصویر از آن نیاز به یک تلسکوپ به اندازه سیاره ما دارد! (عملا با یک تلسکوپ به این بزرگی غیر ممکن است)EHT با این شبکه که نزدیک به یک دوجین رصدخانه مستقل در سرتاسر جهان است ، به عنوان یک ردیاب عظیم همکاری می کند. (فقط هشت رصدخانه بخشی از EHT در سال 2017 بود ، هنگامی که محققان ابتدا داده های تصویر را جمع آوری کردند.) دانشمندان سپس دو سال را صرف تجزیه و قالب بندی آن کردند تا بتوانند از تصویر نهایی پرده برداری کنند. 
 
در ابتدا تهیه عکس  از سیاه چاله غیرممکن بود. اشیاء آنقدر انبوه و متراکم هستند که حتی نور نمی تواند از کشش آنها فرار کند. این بدان معناست که یک سیاه چاله به معنای واقعی کلمه سیاه است - هیچ نوری ندارد و نوری منعکس نمی کند. و مطمئناً ، در مرکز تصویر ، سیاه است که ستاره شناسان اغلب آن را سایه می نامند. اما عکس بیش از این نشان می دهد: اطراف سایه ، یک حلقه نور روشن و آتشین وجود دارد.
 
فریال اوزل اخترفیزیکدان دانشگاه آریزونا و همکار EHT است. او می گوید که نور ناشی از چرخش گاز گرم در همان نزدیکی است که در هنگام کشیده شدن آن به داخل سیاه چاله گرم می شود. ازل می گوید: "تلسکوپ های ما قادر به گرفتن نور تا زمانی که از مجاورت سیاه چاله و در خارج از آن ناشی شود، هستند." "هنگامی که نور در افق رویداد سقوط می کند ، آن قسمت تاریک است."
 
این تصویر و داده های حاصل از آن ، به ستاره شناسان کمک کرده است که به طور کلی در مورد سیاه چاله ها اطلاعات بیشتری کسب کنند ، و این به طور خاص ، باعث می شود که دو سال انتظار ارزشس را داشته باشد. بخشی از دلیل تأخیر صرفاً تدارکات جمع آوری مشاهدات زیاد بوده است. هر رصدخانه داده هایی را از طیف باریکی از طول موج جمع می کند و در نتیجه حجم عظیمی از اطلاعات - معادل 5000 سال پرونده های موسیقی mp3 - جمع آوری می شود. محققان در مواردی مجبور بودند راه هایی برای جابجایی فیزیکی آن داده ها پیدا کنند. به عنوان مثال ، برای انتقال اطلاعات از تلسکوپ قطب جنوب ، دانشمندان باید منتظر رسیدن بهار شوند، تا زمان مناسب برای پرواز هواپیماها آغاز شود. 
 
محققان تنها پس از آن می توانند فرایند پیچیده کنار هم گذاشتن داده ها از هشت رصدخانه را آغاز کنند ، روشی که به عنوان تداخل سنجی شناخته می شود. این تیم کار خود را برای آنها انجام داده است: پرونده های خام از هر یک از مکان های مشاهده با زوایای مختلف روی آسمان ، در طول موج های مختلف و در زمان های مختلف مورد مشاهده و بررسی قرار گرفتند.
 
ازل می گوید: "کالیبراسیون و کار با آن ماه ها طول کشید." "و در پایان ما آنرا در یک تصویر واحد ترکیب کردیم." او می گوید ، اما این هنوز پایان کار نیست.شش ماه زمان لازم است تا در مورد همه کارهایی که ممکن است اشتباه باشند و یا باعث نگرانی شوند بررسی کنیم  و بیشتر و بیشتر از خود سؤال کنیم ، تا درنهایت بتوانیم مطمئن باشیم که آنچه داریم واقعی است.
 
سلام ، سیاه چاله ، بگو "Cheese"!
(زمان عکس گرفتن ما می گیم بگو هلو)
چگونه می توان از نزدیک یک سیاه چاله را گرفت؟ با یک تلسکوپ به اندازه سیاره زمین شروع کنید: EHT. ستاره شناسان در هشت سایت در چهار قاره (نهمی ، در گرینلند ، در سال 2018 به آن پیوستند) برای جمع آوری داده ها و پردازش آن در یک تصویر واحد همکاری کردند. در اینجا تلسکوپ هایی که اتفاق افتاده اند:
 
LMT
عکس از تلسکوپ بزرگ میلیمتری "آلفونسو سرانو"
 
در سیرا نگرا ، مکزیک
 
GLT
عکس از تلسکوپ گرینلند
 
در پایگاه هوایی Thule ، گرینلند
 
PV
تلسکوپ IRAM 30 متری 
 
در پیکو ولهتا ، اسپانیا
 
SPT
عکس از تلسکوپ قطب جنوب
 
ایستگاه قطب جنوب
APEX 
Exaciment Atacama Pathfinder
 
در دشت Chajnantor شیلی
 
آلما 
 
در دشت Chajnantor شیلی
 
SMA
 
در Mauna Kea ، هاوایی
 
JCMT
تلسکوپ جیمز کلرک ماکسول
 
در Mauna Kea ، هاوایی
 
عکس: دانشگاه آریزونا ، دیوید هاروی
ARO / SMT 
تلسکوپ Submillimeter رصدخانه رادیو آریزونا
در نزدیکی Safford ، آریزونا
 
و این تصویر واقعی اولین سیاه چاله است که اخترشناسان انتظار دارند EHT تولید کند. هدف اصلی دیگر آرایه جهانی سیاه چاله در مرکز کهکشان راه شیری ، ساکن A * (تلفظ A-star) است. اگرچه 1000 برابر نزدیک تر از M87 است  و  تقریباً 1000 برابر کوچکتر است ، بنابراین به همان میزان قدرت مشاهده را می گیرد. اما از آنجا که کوچکتر است ، ماده در اطراف افق رویداد خود می چرخد ​​که خیلی سریعتر حرکت می کند و هر چند دقیقه یک مدار را تکمیل می کند. برای M87 ، هر چند روز یک بار است.
 
علاوه بر این ، ستاره شناسان با هدف Sagittarius A * باید دیسک کهکشان را جستجو کنند ، این به معنای برخورد با گرد و غبار بیشتر و سایر مواد مداخله گر است. اما آنها هنوز انتظار دارند که در آینده نزدیک تصاویری از سیاهچاله کهکشان راه شیری منتشر شود.
 
تکرار تصاویر M87 و سیاهچاله های دیگر که هنوز به چشم می خورند جالب تر هستند. ستاره شناسان با مشاهده چگونگی تغییر سیاهچاله یا تغییر زمان ، می توانند در مورد ویژگی های پایدار آن بیاموزند و تماشای چگونگی ناپدید شدن مواد در طول افق رویداد را مشاهده کنند.

نظرات

در ادامه بخوانید...