راه کاهش مصرف سوخت

در

1. خودرو را روشن نگذارید. مثلا وقتی جایی منتظر هستید حتما خودرو را خاموش کنید. این کار علاوه بر صرفه جویی در مصرف بنزین، استهلاک خودرو را کاهش می دهد.
2. باد لاستیک ها تنظیم کنید. علاوه بر کاهش مصرف سوخت کیفیت سواری بهتری را در پی خواهد داشت.
3. استفاده مناسب از دنده سعی کنید با دنده سبک تر حرکت کنید.
4. به هیچ وجه با موتور سرد حرکت نکنید. در آزمایش مشخص شده موتوری که هنوز سرد است تا 20 کیلومتر اولیه 70% بیشتر بنزین مصرف می کند.
5. از رانندگی با دور موتور بالا پرهیز کنید. فشار زیاد روی موتور مصرف بنزین را افزایش خواهد داد.
6. وضعیت تسمه دینام را چک کنید. تسمه نباید بیش از حد شل یا سفت باشد. موتور کارایی خود را از دست خواهد داد.
7. لنت ترمز را تنظیم کنید. درصورتی که لنت ترمز دائم درگیر باشد مصرف سوخت و استهلاک سیستم ترمز بالا خواهد رفت.
8. همیشه با بالاترین دنده ممکن حرکت کنید. سعی کنید سریعتر به دنده 5 بروید. البته رعایت سرعت مطمئن فراموش نشود.
9. ترافیک را پیش بینی کنید. از ترمزگیری شدید خودداری کنید. با موج ترافیک حرکت کنید و اهسته شتاب بگیرد تا مجبور نشوید ترمز های شدید بزنید.
10. پشت چراغ قرمز های بیشتر از 2 دقیقه خودرو را خاموش کنید.
11. فیلتر هوا خیلی مهم است. از تمیز بودن آن مطمئن شوید.
12. وقتی ماشین را در یک روز داغ تابستانی بیرون پارک کرده اید، بعد از ورود چند دقیقه درب ها را باز کنید تا هوای داغ داخل تخلیه شود. سپس درب و پنجره ها را بسته و کولر را روشن کنید.
13. کولر را بعد از سرعت 10 کیلومتر در ساعت روشن کنید. بار اولیه زیاد روی موتور مصرف بنزین را افزایش می دهد.
14. شتابگیری سریع نکنید. جدا از مصرف بالای سوخت در هنگام شتابگیری اولیه، این کار خطرناک است و ممکن است کنترل خودرو را از دست بدهید.
15. وسایل اضافی در صندوق حمل نکنید. وزن خودرو را تا حد ممکن کاهش دهید. حتی یک جعبه ابزار نیز مصرف شما را افزایش می دهد.
16. در سرعت بالا پنجره ها را ببندید و از کولر خودرو استفاده کنید.
17. از باربند استفاده نکنید. باربند شکل ایرودینامیک خودرو را تغییر می دهد و در برابر باد مقاوت ایجاد می کند. این کار مصرف بنزین را افزایش خواهد داد.
18. فضای موتور خودرو را تمیز نگه دارید. مقداری از تبادل حرارت از طریق بدنه موتور یا کارتل روغن انجام می شود. درصورتی که کثیف باشد این کار به درستی انجام نخواهد شد.
19. قبل از سفر، مسیر مناسب و بدون ترافیک انتخاب کنید. از نرم افزارهای مسیریاب استفاده کنید. حتما گزینه ترافیک را در اولیت قرار دهید.
20. سرویس های خودرو را سر وقت انجام دهید. یک خودرو صفر نیز نیاز به سرویس دوره ای دارد. با انجام تعویض روغن و فیلتر ها موتور در حداکثر کارایی خود قرار خواهد گرفت.

21. قبل از خالی شدن باک بنزین بزنید، وقتی سطح بنزین درون باک پایین برود گل و لای ته بانک به داخل فیلتر بنزین کشیده شده و مسیر بنزین را مسدود می کند. در نتیجه موتور به درستی کار نخواهد کرد و در نهایت مصرف بنزین افزایش خواهد یافت.

با رعایت چند مورد از موارد ذکر شده می توانید مصرف بنزین خودرو را تا حد زیادی کاهش دهید. کاهش مصرف بنزین علاوه بر سودی که به جیب شما می رساند سلامتی شما و جامعه را نیز تضمین خواهد کرد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

10 دلیل برای اینکه با کودکان خود به مسافرت برویم

در

مسافرت تغییری در زندگی می باشد. خارج شدن از برنامه روزانه و انجام برخی ماجراجویی ها انسان را زنده می کند. مسافرت در زندگی من بهترین زمان های زندگی من را تشکیل می دهد، من به عنوان مادر سه فرزند نوجوان بی صبرانه منتظر فرصتی برای مسافرت با آنها می باشم. و در اینجا به دلایلی برای مسافرت با بچه ها اشاره شده است.


1. برای این که به بچه ها نشان دهیم که دنیا بزرگ است.
مردم می گویند که "دنیا بسیار کوچک است". بله برخی اوقات مثلا وقتی که با کسی به یک دانشگاه می روید و در جایی یکی از آشنایان دور خود را می بینید، به نظر می رسد که دنیا کوچک است. اما حقیقت این است که دنیا بسیار بزرگ می باشد. گذراندن زمان دور از خانه، جایی که هیچ کس شما را نمی شناسد، شما را مجبور به شناختن جهان می کند و شما می فهمید که دنیا بزرگتر از محل زندگی شماست. چه فرزند شما ستاره تیم فوتبال باشد و یا اینکه در جستجوی یافتن دوستانی در اطراف خود باشد، با خارج شدن از منزل در میابد که ماهی تنهایی در میان دریایی بزرگ است. دنیای بزرگی در خارج از زندگی گروهی وجود دارد و نشان دادن جهان وسیع به بچه ها به آنها کمک خواهد کرد که جایگاه خود را در جهان بفهمند.
2. جدا شدن و واقعا متصل شدن
بچه ها و بزرگسالان این زمان واقعا فرصت زیادی را پشت دستگاه های الکترونیکی صرف می کنند. افراد زیادی هستند که بیشتر از همدیگر در مقابل آلات فن آوری قرار می گیرند؛ ساده تر است که افراد در مطبوعات، متون، و تلویزیون های اجتماعی شد کنند تا اینکه با یکدیگر صحبت نمایند. جدا شدن از خانواده به شما اجازه می دهد که زمان با کیفیتی را در کنار هم بگذرانید.
3. درباره خودتان چیزهایی یاد بگیرید.
استراحت کردن در میان هرج و مرج روزانه یک خانواده شلوغ کاری دشوار می باشد. دوری از کار و فعالیت های برنامه ریزی شده بچه ها به شما کمک خواهد کرد که بیشتر همدیگر را بشناسید. آیا بچه شما در جستجوی هیجان است یا اینکه سعی در یافتن چیزهای جدید دارد؟ شما چطور؟ آیا خانواده شما علاقه مند به پیروی از یک برنامه است یا اینکه ترجیح می دهد که کارها به صورت خود به خودی انجام شوند؟ علاقه های مشترک شما در مسافرت کدام ها هستند؟ در سفر خانوادگی بعدی خود دوست دارید که به کجا بروید؟(سیارک)
4. جزئیات را ببینید.
کودکان ناظر هستند، و نیاز به زمان هایی برای تحسین طبیعت اطراف خود دارند. مسافرت با بچه ها شما را وادار می کند که خود را در موقعیت آنها قرار دهید؛ شاید نحوه حرکت شما آهسته شود چرا کودکان همواره اطراف را مشاهده خواهند کرد و احتمالا شما هم علاقه مند خواهید شد که محیط را از دیدگاه آنها ببینید.
5. دنیای آنها را توسعه خواهید داد.
مسافرت ما را وادار می کند که غذاها، موسیقی، شیوه ها، فرهنگ ها، و زبان های نا آشنا تجربه کنیم. بچه های شما چیزهای جدید مورد علاقه خود را کشف خواهند نمود.
6. درک خود از ماجراجویی را تعیین نمایید.
بچه های کوچک به صورت طبیعی ماجرا جو هستند؛ آنها علاقه مند به کشف دنیای خود می باشند. آنها جذب تجربه های جدید، هیجان های دیداری، شنیداری، لمسی، مزه ای و بویایی می شوند. کشف جهان در کنار کودکان موجب بازسازی احساسات شما برای انجام ماجراجویی می شود و شما را به مسافرت های جدیدتر ترغیب می کند.
7. ایجاد برخی خاطرات
مسافرت با هم برای خانواده ها راه خوبی برای ایجاد خاطرات می باشد، و آنها در کنار هم می توانند داستان های خارق العاده ای به وجود بیاورند. (سیارک)
8. نشان دادن پاداش سخت کوشی به بچه ها
مسافرت می تواند گران قیمت باشد. اما به بچه ها نشان می دهد که سخت کوشی منجر به تعطیلات خارق العاده می شود. شما می توانید اخلاق کاری قوی و مسئولیت پذیری مالی را با آموزش صرفه جویی و بودجه بندی در طی مسافرت به بچه ها یاد بدهید.
9. به بچه ها تاریخ را آموزش دهید.
آیا اهرام مصر نزدیک و یا شخصی می باشند؟ بله لطفا. دیدن مناظر معروف منجر به زنده شدن متون می شود. آیا راه بهتری برای یاد دادن تاریخ به بچه ها بهتر از سفر کردن به محل های تاریخی وجود دارد؟
10. منجربه افزایش محبت می شود؟
مسافرت به افراد خانواده شما کمک می کند که برای امکاناتی که در اختیارشان قرار داده اید متشکر باشند، و به شما کمک می کند که پی به میزان امنیت، غدا، آرامش و سرپناهی را که برای آنها مهیا نموده اید ببرید. دیدن داستان های خبری همانند بودن و قرار گرفتن در آن محل نیست. توسعه ارتباطات شخصی با افراد مناطق دیگر جهان می تواند برای همیشه طرز فکرهای شما را تغییر دهد.(سیارک)

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید. 

ترجمه توسط itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

ترافیک

در

یکی از بزرگترین مشکلات شهر نشینی و زندگی در کلان شهر ها، ترافیک است.  هیچ کس دوست ندارد که دقیقه های طولانی را در ترافیک بگذراند و هیچ کس مایل نیست  زمانی که عجله دارد دقیقه های طولانی را در ترافیک های سنگین بگذراند. اما چاره ی کار چیست؟

بعد از شهر نشینی و آغاز تولید ماشین ها، افراد قادر به خریدماشین کم بودند، اما این وضعیت دیری نپایید و مردم زیادی به این چهار پای آهنی علاقه مند شدند و دسته دسته آن ها را وارد خیابان های خود کردند و اسب ها را از اسطبل ها حذف کردند.

با افزایش جمعیت و بالارفتن سطح علم و تکنولوژی و نیاز به استفاده از وسایل نقلیه برای سفر و حمل و نقل رونق بیش از گذشته به رونق ماشن ها کمک کرد. اما همان طور که می دانیم هر تکنولوژی ساخت بشر به موازات فوایدش مشکلات و مضراتی هم به وجود می آورد. یکی از بزرگترین مشکلاتی که ماشین ها بعد از آلودگی هوا به وجود آوردند، ترافیک بود. از آن جا هم که نژاد بشر به گونه ای است که ابتدا بیماری به وجود می آورد و سپس به فکر درمان است، ابتدا ترافیک به وجود آمد، شهر ها آلوده شدند و بعد از آن به فکر راه چاره ای برای ترافیک بودند. بعد به فکر ساخت ماشین های کم مصرف افتادند و سپس به فکر اسفاده از ماشین هایی افتادند که آلودگی ایجاد نکنند. اما آیا این ها می توانند مشکل ترافیک را حل کنند؟ خیر هیچ کدام نمی توانند راه حل مناسبی برای رفع این مشکل باشند. در سال های گذشته همواره از مردم خواسته شده که به جای استفاده از ماشین های شخصی از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. اما این راه هم آیا چاره کار بوده است؟ بدون شک پاسخ منفی است. پس چاره ی کار چیست؟ چاره ی کار حل مشکل از ریشه است. تنها راه آن فرهنگ سازی وایجاد بستر مناسب برای فرهنگ ساخته شده است.  در این مقاله سعی می کنیم شما را با راه هایی آشنا کنیم که برخی از کشور های توسعه یافته برای حل این مشکل از آن استفاده می کنند.

استفاده از دوچرخه:

شاید در ابتدا به خود بگویید که خب این چه ربطی به فرهنگ سازی دارد. با ذکر یک مثال برای شما توضیح خواهیم داد. کشور ژاپن یکی از قطب های فرهنگی و اقتصادی بزرگ جهان است. و خب خواه ناخواه با خود ازدحام جمعیت و ماشین ها و قطعا ترافیک را به همراه دارد. اما مردم این کشور ترجیح می دهند از دوچرخه به جای وسائل نقلیه شخصی استفاده کنند. زیرا در بین مردم این گونه فرهنگ سازی شده است که دوچرخه سواری علاوه بر این که به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک می کند، برای سلامتی هم بسیار مفید است. اما تنها به فرهنگ سازی هم بسنده نکرده اند بلکه بستری مناسب هم برای گسترش فرهنگ ساخته شده نیز ایجاد کرده اند. برای مثال: در هر جای این کشور که باشید در پیاده رو ها مکان هایی را مشاهده می کنید که تنها با استفاده از یک کارت می توانید دوچرخه ی مورد علاقه ی خود را اجاره کرده و با خیال راحت از آن استفاده کنید سپس بعد از اتمام کار خود آن را دوباره به پارکینگ مخصوص آن پس دهید. می توانید حق اشتراک های روزانه، ماهیانه و حتی سالیانه خریداری کنید و از تخفیف و جوایز ارزنده ی آن نیز لذت ببرید. علاوه بر این ها در تمام خیابان ها یک قسمت مخصوص برای دوچرخه سوار ها وجود دارد که با خیال راحت و بدون این که مزاحم ماشین ها شوند به دوچرخه سواری می پردازند. هزینه ی یک دوچرخه و استفاده از آن بسیار ارزان تر از ماشین است و این خود تشویق خوبی برای مردم است.

راه حل دیگر استفاده از وسائل نقلیه عمومی است. اما باز هم تاکید می کنم که همراه با فرهنگ سازی باید باشد.

در این مورد باز هم کشور ژاپن را مثال میزنیم. برای سوار شدن به مترو صف های مرتب تشکیل می شود، هیچ کس دیگری را هل نمی دهد، هر ایستگاه تنها یک ظرفیت محدود را سوار می کند. هزینه ی پایینی دارد. و مهمتر از همه بر خلاف برخی از کشور های دیگر این مکان جای خرید و فروش کالا ها و اجناس نیست و از تمام این ها مهم تر زمان بندی دقیق آن است. همه ی وسائل نقلیه ی این کشور درست و سر وقت حاظر می شوند و نظم و ترتیب و زمان بندی دقیق هم در بین مردم و هم در بین حرکت وسائل نقلیه نهادینه است و همین امر منجر به این شده است که مردم به این حمل نقل عمومی اعتماد کرده و بیشتر از آن استفاده کنند. تنها با یک اپلکیشن می توانید تاکسی خبر کنید. نرخ آن را راننده تعیین نمی کند بلکه از طرف دولت تعین شده و با متخلفین به شدت برخورد می شود و هزینه ها معقولانه و مناسب تعیین می شوند.

حمایت از تولیدات داخلی و کیفت بالا:

عجیب به نظر می رسد نه؟ هر کشور خواهان این است که از تولیداتی استفاده کند که قابل اعتماد هستند و چه بهتر که این تولیدات داخلی باشند و در عین حال بشود برروی کیفیت آن ها هم حساب کرد. برای مثال برخی از کشور های در حال توسعه در حال تولید قطار هایی در مترو هستند که تنها با نیروی مغناطیسی کار می کنند سریع السیر هستند و هزینه ی کمتری در بر می گیرند. تولید داخلی و قابل اعتماد هستند. بیشتر کشور های اروپایی از استاندارد هایی در ساخت خودرو های خود استفاده می کنند که از جانب محیط زیست جهانی تعیین شده است. این استاندارد ها باعث می شوند که ماشین های کمتر و درنتیجه با کیفیت تر تولید شوند و در عین حال فرهنگ سازی جمعیت متناسب و استفاده از ماشین هایی با کمترین آلاینده ها که در خدمت تاکسی رانی ها هستند باعث می شوند که مردم بیشتر برای استفاده از این وسائل از خود تمایل نشان دهند. کیفیت و راحتی این وسائل خود باعث جلب اعتماد شده و مردم را به این وا می دارد که از این وسائل استفاده کنند. در عین حال در میان مردم به گونه ای فرهنگ سازی شده است که درک می کنند این وسائل نقلیه عمومی هستند و تنها خودشان نیستند که حق استفاده دارند. در نتیجه از آسیب رساندن به آن ها و ضرر اقتصادی جلوگیری می کنند و با متخلفین برخورد می کنند.

نمونه های بسیار دیگری نیز هستند که می توان روز ها راجع به آن صحبت کرد که نشان می دهند فرهنگ سازی و ایجاد بستری مناسب برای این فرهنگ سازی مهم است و تا چه اندازه در کنترل ترافیک موثر است. پس از همین حالا فرهنگ را جدی تر بگیریم و از خودمان برای ایجاد تغییرات مثبت شروع کنیم. کودکان ما از ما خواهند آموخت و تبدیل به نسلی فرهنگ آموخته و منظم خواهند شد و خواهیم دید که آلودگی و ترافیک تنها با فرهنگ سازی تا چه اندازه کاهش می یابد. باشد که آیندگان کمتر عمرشان در ترافیک و دود دم اگزوز ها تلف شود. (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

مشهورترین سفرهای اکتشافی در تاریخ

در

(سیارک)دراین مقاله قصد داریم شمارا با شناخته‌شده‌ترین کسانی آشنا کنیم که قدم به مکان‌هایی ناشناخته گذاشته و مارا با نقاطی جدید در دنیا و خارج از آن آشنا کردند. با سیارک همراه باشید.

سفر لوئیز و کلارک

این سفر که به درخواست رئیس جمهور، توماس جفرسون برنامه‌ریزی شده بود، به مقصد مکانی ناشناخته تا آن زمان در غرب آمریکا که کسی بدان پا نگذاشته بود.  در سال 1803 آمریکا طی قراردادی لوئیزیانا را از فرانسه خریداری کرد و سپس درادامه روند موفقیت‌های خود اقدام به طرح‌ریزی این سفر کرد. این سفر دریایی به گروه کوچکی از اکتشاف‌گران، تحت هدایت مری‌ودر لوئیز و ویلیام کلرک سپرده شد. آنها هشت هزار مایل را سپری کردند. سفری که از نزدیکی‌های سینت لوئیز آغاز شد و گروهی که رهسپار این سفر شده بودند پس از عبور از مکانی که تا آن زمان کسی وارد آن نشده بود به ساحلی در اقیانوس آرام رسیدند. تصویری که مشاهده می‌کنید، نقاشی‌ای است که از لوئیز و کلارک کشیده شده است زمانی که در رودخانه کلمبیا در شمال آمریکا حضور داشتند.

لوئیز و کلارک به همراه گروه کوچکی که همراهشان بود از سپتامبر 1804 میلادی تا دوسال بعد ازآن، یعنی تا سپتامبر 1806، در این مکان اقدام به بررسی ذخایر موجود درآن کرده و بررسی‌هایی در حوزه اقتصادی و علمی صورت دادند. گروه اکتشافی از رودخانه‌های اوهیو، میزوری و می سی‌ سی پی عبور کرده و منطقه را از لحاظ جغرافیایی کاملاً بررسی کردند. سپس اقدام به راه‌اندازی خطوط تجاری با قبیله‌های مردم بومی آمریکایی که درآن منطقه حضور داشتند کردند. زنی به نام ساکاگاوی در این سفر به گروه اکتشافی پیوست و در برقراری ارتباط با مردم بومی که در آن منطقه بودند، نقش کلیدی‌ای ایفا کرد. در تصویر دوم، ساکاگاوی را ملاحظه می‌کنید که درحال نشان دادن راهی به گروه اکتشافی است.

سال 1953، سفر به قله اورست

بیست و نهم ماه می 1953 بود که ادموند هیلاری، کوه‌نورد و مکتشف اهل نیوزلند، به همراه تنزینگ نورگی، راهنمای کوه‌نوردی در هیمالیا، رهسپار قله اورست شدند. قله‌ای که بلندترین ارتفاع را در میان قله‌های کره زمین دارد. پیش از این دو، هشت بار دیگر، افراد مختلفی تلاش در رسیدن به قله اورست داشتند و همگی آنها در رسیدن به این مهم ناکام ماندند. قله اورست چیزی حدود بیست و نه هزار فوت (معادل با هشت هزار و هشتصد متر) بالاتر از سطح دریا قرار دارد. کمیته‌ای در هیمالیا وظیفه سازمان‌دهی و تأمین سرمایه لازم برای این سفر را برعهده گرفت و کلنل جان هانت کسی بود که در رأس کارها قرار گرفت و تمامی برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت داد.

 حدود سیصد و پنجاه باربر، بیست راهنمای اهل هیمالیا به دو گروه تقسیم شدند تا به نام کشور بریتانیا به قله اورست صعود کنند. وزن وسایل همراه این دو گروه به اندازه پنج تن بود. یکی از دو گروه توسط کوه‌نورد بریتانیایی، چارلز اوانز، هدایت می‌شد و هدایت گروه دیگر با نورگی بود که پیش از این نامش عنوان شد. هیلاری هم همراه نورگی بود. گروهی که اوانز هدایت آن را به عهده داشت، پیش از گروه دیگر به نزدیکی قله رسید (به فاصله 328 فوت معادل صد متری قله)، اما خستگی مسیری که تا آنجا پیموده بودند برآنها چیره گشت و مجبور شدند اقدام به برگشتن کنند. درسوی دیگر اما هیلاری و نورگی برای رسیدن به قله انگیزه بیشتری از خود نشان داده و درنهایت موفق شدند به نوک قله برسند. پس از رسیدن به نوک قله، چند عکس گرفتند و چند شمع به همراه یک صلیب در در برف موجود روی قله قرار دادند و سپس به سمت پایین کوه شروع به حرکت کردند.

آپولو 11 و نخستین سفر به ماه

بیستم جولای 1969، آپولو 11 بدل به نخستین فضاپیمای حاوی سرنشینی شد که توانست در سطح ماه فرود آید. نیل آرمسترانگ و بوز آلدرین کسانی بودند که هدایت این فضاپیما را بعهده داشتند و در کنار این دو مایکل کالینز بود که هدایتگر اصلی فضاپیما بود. شش ساعت پس از فرود فضاپیما در سطح کره ماه بود که نیل آرمسترانگ پیش از هم‌قطارانش و به عنوان نخستین نفر پا بر خاک ماه گذاشت و آن کلمات مشهور خودرا ادا کرد: «این قدمی کوچک برای یک انسان به حساب می‌آید، و جهشی بزرگ برای بشر.»

در تصویر بالا آلدرین را مشاهده می‌کنید که در کنار پرچم آمریکا روی سطح ماه ایستاده است.

آپولو 11 پنجمین برنامه ناسا برای ارسال فضاپیمایی با سرنشین به کره ماه بود. مرکز فضایی کندی در جزیره مریت، فلوریدای آمریکا، در شانزدهم جولای شاهد پرواز این فضاپیما به مقصد کره ماه بود. سفری که چیزی حدود هشت روز به طول انجامید، درحقیقت هشت روز طول کشید تا فضانوردانی که رهسپار کره ماه شده بودند به زمین برگردند. آرمسترانگ و آلدرین برای مدت 21.5 ساعت روی سطح ماه بودند و توانستند 21.5 کیلوگرم از خاک و دیگر مواد موجود روی سطح ماه برای آزمایش، جمع‌آوری کنند. قراردادن پرچم آمریکا روی سطح ماه از دیگر اقدامات آنها بود. تماس تلفنی‌ای هم درآن زمان برقرار شد و فضانوردان آمریکایی طی آن توانستند با رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، ریچارد نیکسون، مکالمه‌ای داشته باشند.

پرواز انفرادی آملیا ارهارت بر فراز اقیانوس اطلس

بیستم ماه می 1932، خلبان آمریکایی، آملیا ارهارت، در سفری تاریخی هواپیمایش را برفراز اقیانوس اطلس به پرواز درآورد و بدل به نخستین زنی شد که چنین کاری انجام داده است. آملیا از بندر گریس در کانادا به پرواز درآمد و پس از چهارده ساعت و پنجاه وشش دقیقه پرواز در ایرلند شمالی فرود آمد. آملیا برای رسیدن به این مهم از یک هواپیمای تک سرنشین Vega مدل 5B استفاده کرد. این انتخاب او با ایده گرفتن از خلبان مشهور چارلز لیندبرگ بود. آملیا با صحبت کردن با مشاور فنی‌اش، برنت بالشن، توانست از سد بادهای یخی عبور کرده و برچند مشکل فنی که درراه برایش پیش آمد، فائق آید و درنهایت هم توانست به مقصدی که برای خود تأیین کرده بود برسد. در جایی که آملیا درآن فرود آمد به افتخارش موزه‌ای احداث شد و نام موزه را آملیا ارهارت نهادند.

چارلز داروین و سفرش با کشتی بیگل HMS

اگر نبود سفر مشهور چارلز داروین با کشتی بیگل HMS به احتمال قریب به یقین خبری هم از نظریه‌های جالب او درباره چگونگی تکامل انسان روی کره زمین نمی‌شنیدیم. درحقیقت چارلز داروین این سفر را صرفاً به منظور یافتن شواهد و مدارکی جدید برای نظریه‌هایش ترتیب داد. این سفر که برای مدت پنج سال به طول انجامید، در بیست و هفتم دسامبر 1831 شروع شد. کاپیتان و ناخدای کشتی رابرت فیتزروی بود که دراین سفر چارلز را همراهی می‌کرد. سفر داروین و همراهانش از پورتزموث انگلستان آغاز شد و با دنبال کردن خط ساحلی برزیل، پونتا آلتا و جزیره گالاپاگوس ادامه پیدا کرد.

داروین در ادامه سفر خود به کرانه جنوبی استرالیا رفت و سپس جزایر کیلینگ را دور زد و مسیر کیپ تاون آفریقای جنوبی را در پیش گرفت. در طی این سفر پنج ساله، داروین چیزی حدود هزارگونه جدید پیدا کرده و آنها را ثبت کرد. پس از فارغ شدن از این سفر، داروین کشفیات تازه خودرا دسته‌بندی کرده و از آنها به عنوان اساس اثر اصلی خود استفاده کرد؛ «On the Origin of Species» نام اثر اوست که مهمترین نقش را در پیشرفت کنونی زیست‌شناسی ایفا کرده است.

اولین سفر دور دنیا

مکتشف پرتغالی، فردیناند میگلان (در تصویر اورا مشاهده می‌کنید) به همراه مکتشف اسپانیایی، خوان سباستین الکانو نخستین کسانی هستند که سفر دور دنیا را تجربه کرده‌اند. این سفر که با نام میگلان-الکانو نیز شناخته می‌شود، در سال 1519 میلادی و به هدایت میگلان شروع شد. سفری که از سه‌ویای اسپانیا آغاز شد و هدف آن پیدا کردن مسیری دریایی بود که از اطراف آمریکا عبور کند و از طریق اقیانوس آرام به آسیای شرقی برسد. بخت با میگلان یار نبود و حدود دوسال پس از آغاز سفرش، یعنی در سال 1521، درنبرد ماکتان در فیلیپین از دنیا رفت و هدایت کشتی و گروه اکتشافی به الکانو سپرده شد و او  در سال 1522 به اسپانیا بازگشت.

گروه اکتشافی اسپانیایی که در بیستم سپتامبر 1519 راهی این سفر شد، متشکل از دویست و هفتاد نفر بود که در پنج کشتی جای گرفته بودند. پس از کشته شدن میگلان در نبرد ماکتان، الکانو هدایت یک کشتی را به عهده گرفت که هجده خدمه داشت و آن را به سلامت به اسپانیا برگرداند. نام این کشتی ویکتوریا بود. الکانو برای رسیدن به اسپانیا از اقیانوس هند عبور کرد و خلیج Good Hope را دور زد و درنهایت از کرانه غربی آفریقا رهسپار اسپانیا شد.

سفر رولد آموندسن به شمال غربی کره زمین

رولد آموندسن، اهل نروژ، نخستین کسی است که توانست به قطب شمال پرواز کند و نیز نخستین کسی که پا به قطب جنوب گذاشت. راهیابی به قسمت شمال غربی کره زمین از دیگر اقدامات اوست که به نامش ثبت شده است. این سفر چیزی حدود سه سال به طول انجامید و در سال 1903 شروع و تا 1906 ادامه یافت. مسیر شمال غربی که آموندسن اقدام به راهیابی به آن کرد، قسمت شمالی اقیانوس اطلس و آرام را به هم مرتبط می‌کند. مسیری که از اقیانوس منجمد شمالی نیز عبور می‌کند. گروهی متشکل از شش نفر همراه آموندسن در این سفر بودند، یک کشتی چهل و پنج تونی برای  این سفر درنظر گرفته شد. سفر آموندسن و همراهانش از خلیج بافین آغاز شد و درنهایت به مقصد خود، شهری واقع در آلاسکا به نام «نوم» رسیدند. زمانی که آموندسن به وطن بازگشت، اتفاق تازه‌ای رخ داده بود که او از آن تا آن زمان بی‌اطلاع بود: نروژ مستقل شده و دیگر تحت تسلط سوئد نبود. آموندسن نامه‌ای به پادشاه آن زمان نروژ، هاکون هفتم نوشت و در آن عنوان کرد که این سفر دستاورد بزرگی برای نروژ به حساب می‌آید. امروزه کشتی‌ای که آموندسن و همراهانش در این سفر از آن استفاده کردند در موزه‌ای در اوسلوی نروژ در معرض دید عموم قرار دارد.

کریستف کلمب و کشف دنیایی تازه

در سال 1492 میلادی، پادشاه فردیناند دوم و ملکه الیزابت اول، مکتشف ایتالیایی، کریستف کلمب را برآن داشتند تا مسیری جدید به آسیا پیدا کند که از کرانه غربی عبور کند. در سوم آگوست 1492، کریستف کلمب با سه کشتی به نام‌های سانتا ماریا، نینا و پینتا رهسپار این سفر اکتشافی شد. کریستف کلمب و گروه اکتشافی‌اش برای مدت پنج هفته آب‌های اقیانوس اطلس را پیمودند و در نهایت در دوازدهم اکتبر در مکانی به ساحل نشستند و دنیایی تازه را کشف کردند، مکانی که بیشتر نقاط آن را کنون با نام آمریکا می‌شناسیم. تصویری که مشاهده می‌کنید، نقاشی کریستف کلمب و یارانش است زمانی که دوازدهم اکتبر در ساحل دنیای تازه پا به زمین گذاشتند.

نخستین مکانی که کریستف کلمب و یارانش پا به ساحل آن گذاردند (نزدیکه به باهامای کنونی) به درخواست کلمب، در ابتدا، سن سالوادور نام‌گذاری شد (بخاطر مسیح نجات‌دهنده). کوبا و اسپانیول از دیگر نقاطی بودند که توسط کریستف کلمب کشف شدند. نخستین حکومت‌های مستعمره اروپایی نیز درآن زمان به وجود آمدند. کلمب در مسیر اکتشافات خود با چند قبیله بومی جدید نیز آشنا شد: لوکایان، تاینو و آرواک نام این قبیله‌ها بود. کریستف کلمب پس از این سفر اکتشافی به این کار علاقه بیشتری پیدا می‌کند و سه سفر اکتشافی دیگر هم ترتیب می‌دهد؛ سفرهایی که در نهایت به کشف دریایی کارائیب منجر شد.

تاریخچه‌ای از سفر مارکوپولو

بنا به مستنداتی که در کتاب «سفرهای مارکوپولو» موجود است و از قرن سیزدهم به یادگار مانده، سفرهایی که مارکوپولو، تاجر ونیزی، در دوره خود انجام داد، بینش عمیق‌تری نسبت به کشورهای آسیای میانه و چین دراختیار جهانیان گذاشت. درسال 1271 میلادی، مارکوپولو همراه با پدرش، نیکولو و عمویش، متیو رهسپار نقطه‌ای در آسیا شد که ما امروزه آن را با نام چین می‌شناسیم. مارکو حامل نامه‌ای از پاپ گرگوری برای سردمدار مغول، کوبلای خان بود. در این سفر که به مدت سه سال به طول انجامید خانواده پولو از کشورهایی چون ارمنستان، ایران و افغانستان دیدن کردند و رشته‌کوه‌های پامیر، جاده ابریشم و صحرای گوبی از نقاطی بودند که مجبور به عبور از آنها شدند. قصد آنها رسیدن به نقطه‌ای بود که ما امروزه آن را با نام بجینگ می‌شناسیم. پس از رسیدن به این نقطه، مارکو برای هفده سال مورد اعتماد خان مغول قرار گرفت. به عهده گرفتن سفارت خان مغول و نیز اداره یکی از شهرهای تحت سیطره وی، از جمله خدماتی بود که مارکو به خان مغول ارائه کرد. مارکو برای انجام مأموریتهایی به هند و میانمار نیز فرستاده شد. درنهایت در سال 1295 بود که مارکو به وطن بازگشت (به شهر ونیز) و درآنجا با روستیچلو دو پیزای نویسنده آشنا شد که بعداً اقدام به نوشتن کتاب دوران‌ساز «سفرهای مارکوپولو» کرد.

سفر استنلی برای یافتن دیوید لیوینگستون

آگوست سال 1865 میلادی، مکتشف اسکاتلندی، دیوید لیوینگستون ، رهسپار سفری به منظور پیدا کردن سرچشمه رود نیل شد. برای رسیدن به این مهم باید به قلب آفریقایی که درآن زمان هنوز بسیار مرموز و ناشناخته بود می‌زد. شش سال از زمان آغاز سفر لیوینگستون گذشت و خبری از او بدست نرسید؛ بهمین خاطر بود که جونیور جیمز گوردون بنت، تصمیم به ترتیب دادن سفری برای یافتن و نجات این مکتشف اسکاتلندی گرفت. هنری مورتون استنلی، مکتشف و روزنامه‌نگار آمریکایی در این سفر همراه وی شد و درنهایت در مارچ سال 1871، گروهی متشکل از صد و نود و دو نفر عازم زنزیبار آفریقا شدند. استنلی مسافتی معادل با هزار و صد کیلومتر را ازمیان جنگل‌های استوایی پیمود و در راه با مشکلاتی چون بیماری و حیوانات وحشی مواجه بود.

دهم نوامبر 1871 بود که درنهایت در روستایی در آفریقا، استنلی توانست ردی از لیوینگستون بیابد. در متنی که بعدا دررابطه با اولین برخورد این دو منتشر شد اینگونه می‌خوانیم: «آقای استنلی گفت: اگر اشتباه نکنم شما باید آقای لیوینگستون باشید؟ بر صورت پریده‌رنگ مردی که مورد خطاب قرار گرفته بود لبخندی نقش بست و در پاسخ گفت: بله و من بسیار خوشبختم از اینکه اینجا هستم و به شما خوش‌آمد می‌گویم.» استنلی و لیوینگستون برای مدتی بعد از آشنایی‌شان در آفریقا ماندند و به اکتشافات خود ادامه دادند.ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

عدد اکتان و ستان

در


عدد اکتان، اندازه توانایی بنزین برای جلوگیری از knocking می باشد. در موتورهای بنزینی (Otto)، احتراق توسط جرقه ی شمع جرقه کنترل می شود و بایستی از احتراق خودبخودی کنترل نشده (knocking) اجتناب شود. مقیاس توسط ویژگی های antiknock از هپتان نرمال (RON=0) و 2، 2 ، 4- تری متیل پنتان (ایزو اکتان؛ 100=RON) تعریف می شود. عدد اکتان این تحقیق و عدد اکتان موتور، در شرایط که اندازه گیری شده اند (سرعت موتور، درجه حرارت و زمان جرقه) متفاوت می باشند. عدد اکتان یک سوخت برابر با درصد ایزو اکتان در مخلوط هپتان نرمال است که به عنوان یک سوخت، خصوصیات antiknock یکسانی دارد.
سوخت های جت با عدد اکتان بالای 100، نسبت به استانداردهای بوستر اکتان تست می شوند.
عدد اکتان، خصوصیات احتراق سوخت های دیزل را منعکس می کند. در اینجا احتراق بایستی به سرعت بعد از تزریق به هوای فشرده گرم ادامه یابد. سوخت های دیزلی نسبت به مخلوطی از ستان (هگزادکان، احتراق سریع) و یک α- متیل نفتالین (احتراق آهسته) تست می شوند، عدد ستان، درصد ستان در مخلوطی می باشد که به عنوان سوخت آزمون، رفتار احتراق یکسانی می دهد. از این رو، بر خلاف بنزین، یک سوخت دیزلی خوب همانند گازوئیل خام (فرآورده مستقیم) (40-50)، هیدروکرانیگ گازوئیل (55-60) شامل بسیاری از آلکان های راست زنجیر و چند آروماتیک است. برای مقایسه، نفت چرخه FCC عدد ستان پایین (25-0) دارد اما عدد اکتان بالا (95) دارد. سوخت های حمل و نقل دیزل معمولی، عدد ستانی حدود 50 دارند.

نظرات

در ادامه بخوانید...

ترس از پرواز دارید؟ پس بخوانید

در

خلبانان به عنوان مسئولان نهایی هر اتفاقی شناخته خواهند شد که برای هواپیما ها رخ می دهد و در صورت بروز اتفاقی ناخوشایند، پیش از هر چیز آنان را مقصر می دانند. به عبارت دیگر می توان گفت برای مدت زمانی که فرد به عنوان مسافر در هواپیما قرار می گیرد، جان اش را در دستان خلبان آن هواپیما می گذارد. این مسئله می تواند برای برخی از افراد نوعی احساس نا ایمنی یا ترس به وجود بیاورد که کاملا قابل درک است. در حقیقت برای بسیاری از افراد سؤالاتی از این دست پدید می آید که آیا آن اشخاصی که برای تضمین  ایمنی مسافران (خلبانان و سایر متخصصان فنی راه اندازی هواپیما و مهندسان پرواز) استخدام شده اند، به خوبی آموزش دیده اند؟ و این که آیا مطالبی که به آن ها آموزش داده شده و مهارت هایی که فرا گرفته اند را به خاطر دارند؟ و در نهایت این که آیا از مهارت کافی برای واکنش نشان دادن در شرایط اضطراری برخوردار هستند؟ با وجود این، شاید برای تان جالب باشد اگر بدانید که بیشتر این گونه واهمه ها و ترس ها ریشه در نداشتن اطلاعات کافی درباره وظایف این افراد دارد و در این مقاله قصد داریم شما را با اطلاعاتی دقیق تر در این باره آشنا کنیم که مطمئنا سبب خواهند شد ترس تان از پرواز تا حدود زیادی از بین برود. با سیارک همراه باشید.

راهنماهای ایمنی ای وجود دارند که مشخص می کنند امکان نبود چند پیچ در هواپیما ها وجود دارد (بدون آن که در کارکرد صحیح شان اختلالی ایجاد شود)

جالب است بدانید که هواپیما ها برای این که قادر باشند مسافران را به مقصد برسانند، لزوما نباید در شرایط ایده آل باشند. البته بهتر آن است که تمامی پیچ های هواپیما که قسمت های مختلف بدنه آن را به یکدیگر متصل می کند، سر جای خود قرار گرفته باشند، با این وجود محدوده ای وجود دارد که طبق آن نبود چند پیچ اختلالی در کارکرد صحیح هواپیما ایجاد نخواهد کرد. بنا بر این، دفعه بعدی که سوار هواپیمایی شده و مشاهده کردید قسمتی از بدنه آن آن گونه که باید محکم و پیوسته نیست، نگرانی و واهمه ای از این مسئله نداشته باشید. برای نمونه توجه شما را به هواپیمایی جلب می کنیم که در سال اخیر فرود آمده و هیچ گونه مشکل و مسئله ای برای اش پیش نیامد، و این در حالی بود که پنج پیچ باله آن متصل نشده بود.

دوره آموزشی خلبانان مدام تجدید می شود و دوباره و دوباره آموزش می بینند

به طور معمول و در اکثر نقاط دنیا، هر شش ماه یک بار دوره آموزشی خلبانان تجدید می شوند و موظف هستند دوباره مهارت خود در استفاده کاربردی از آن چه آموزش دیده اند را نشان دهند و این مسئله باید مورد تأیید قرار گیرد تا بتوانند به روال کاری معمول خود ادامه دهند. نکته ای که باید مد نظر داشته باشید این است که این تجدید دوره آموزشی، تنها به یک تکه کاغذ که خلبانان مطالبی را روی آن بنویسند و سپس توسط عده ای تأیید شود، نمی شود، بلکه این تجدید دوره شامل ارزیابی عملکرد خلبانان در ارتفاعات، آزمون هایی مرتبط با شرایط روحی و روانی و ثبات آن ها از این لحاظ، و در نهایت برنامه ای شبیه ساز که عملکرد آن ها را در شرایط اضطراری مورد سنجش قرار می دهد. بنا بر این، باید از این مسئله اطمینان خاطر داشته باشید که خلبانان به خوبی مهارت های خود را آموزش دیده و قادر به  استفاده از آن ها هستند؛ و نیز این که به خوبی هواپیمایی که کنترل آن را به دست گرفته اند، می شناسند.

اگر از پرواز کردن به وسیله هواپیما واهمه دارید، بهتر است بلیط خود را برای پرواز صبح رزرو کنید

در این باره نظر خلبانی با تجربه که در لس آنجلس زندگی می کرد را جویا شدیم: بنا به آن چه این خلبان عنوان کرد، به این خاطر پرواز کردن به هنگام صبح و اول وقت ایمن تر است که به مرور زمان و به هنگامی که دمای هوا رو به گرمی می نهد، دست انداز های هوایی به مراتب تعداد بیشتری پیدا می کنند و علاوه بر این، بعد از ظهر ها امکان وقوع طوفان های هوایی در ارتفاعات بیشتر می شود. بنا بر این پرواز اول وقت یا شب و آخر وقت می تواند برای افراد مضطرب به هنگام پرواز ایده بسیار خوبی باشد، چرا که علاوه بر مزیت یاد شده، به طور معمول قیمت بلیط های این مواقع ارزان تر است، کمتر این گونه پرواز ها با تأخیر رو به رو می شوند و نیز جمعیت کمتری در این زمان ها در فرودگاه ها حضور دارند.

برای این که پرواز آرام تری را تجربه کنید، بهتر است بر روی صندلی های نزدیک به باله های هواپیما بنشینید (در قسمت میانی هواپیما)

در حال حاضر دیگر همه می دانیم که بیشترین تکان و حرکت در هواپیما را آن دسته از افرادی تجربه می کنند که در قسمت انتهایی هواپیما می نشینند. در این باره با خلبانی صحبت کردیم که در سیاتل زندگی می کرد؛ او در این باره عنوان کرد: «هواپیما را می توان با یک الاکلنگ مقایسه کرد، زمانی که در قسمت میانی آن قرار می گیرید، تکان و حرکت به مراتب کمتری تجربه خواهید کرد.». بنا بر این اگر قصد داشته باشید در تمامی طول پرواز خود خوابیده تا کمتر دچار خستگی ناشی از ساکن بودن برای مدتی طولانی شوید، بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید.

آشفتگی شرایط جوی و آب و هوایی خلبانان را نگران نمی کند

آشفتگی شرایط جوی و آب و هوایی خطری را متوجه سرنشینان هواپیما نمی کند و تنها احساس ناخوشایندی برای آن ها به همراه خواهد داشت (تکان های شدید هواپیما و سایر مسائل این چنینی). به طور کلی می توان عنوان کرد که این مسئله بخش جدایی ناپذیر سفر های هوایی است و باید به هر عنوان انتظار آن را داشته و آن را بپذیریم. عوامل و مسائل گوناگونی هستند که دست به دست یکدیگر داده و این گونه آشفتگی ها را پدید می آورند. معمول ترین نوع این آشفتگی های روی داده به واسطه شرایط جوی، زمانی اتفاق می افتد که هوا کاملا صاف است؛ ممکن است این مسئله در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد، با این حال، زمانی که هوا صاف صاف است و هواپیما در حال پرواز به سمت مقصد خود، اتفاقی که رخ می دهد، همانند زمانی است که قایق یا کشتی بر خلاف جهت آب شناور است و هواپیما با مقاومت هوا رو به رو می شود.

رانندگی با اتومبیل خطرناک تر از سفر با هواپیما است

بنا به اطلاعات منتشر شده توسط سازمان تأمین ایمنی سفر های جاده ای (به اختصار ASIRT)، سالانه در نقاط مختلف جهان نزدیک به 1.3 میلیون نفر به واسطه تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند؛ به عبارت دیگر، 3278 نفر در روز به واسطه این گونه تصادفات جاده ای (در جهان) جان خود را از دست می دهند و این رقم در نوع خود جالب توجه و تأسف بار است. تنها در ایالات متحده آمریکا سالانه نزدیک به سی و هفت هزار نفر به این خاطر کشته می شوند. در سوی دیگر اما این رقم در تصادفات و مسائل مربوط به سفر های هوایی به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند. برای این که ایده ای کلی از این مسئله به دست آورید، توجه شما را به آماری جلب می کنیم که مربوط به سال 2016 است: در این سال تنها نوزده تصادف هوایی مرگبار را شاهد بوده ایم که منجر به مرگ سیصد و بیست و پنج نفر شد و در مقایسه با آمار کشته های تصادفات رانندگی بسیار ناچیز است. جالب است بدانید که بنا به آمار منتشر شده اگر بخواهید در یک سانحه هواپیمایی حضور پیدا کنید (به طور فرضی) تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که نزدیک به شصت و هفت هزار سال، به طور روزانه با هواپیما سفر کنید.

به هنگام سفر هوایی کفش محکم به پا داشته باشید

این مسئله را در ذهن بیاورید که شرایطی اضطراری پیش آمده و مجبور شوید هواپیما را تخلیه کنید؛ در این صورت چه پوششی از همه مناسب تر خواهد بود و شما را با مسئله ای مواجه نخواهد کرد؟ همان گونه که احتمالا از این مسئله آگاهی دارید، بیشتر افراد به هنگام سفرهای هوایی کفش های راحتی و حتی صندل به پا می کنند تا کمتر احساس آزردگی و خستگی پیدا کنند. اما مسئله ای که این افراد کمتر به آن توجه نشان می دهند این است که اگر شرایطی اضطراری پیش آمده و مجبور شوند هواپیما را ترک کنند، به احتمال زیاد با کفش یا صندل راحت نیستند. در چنین شرایطی و پس از خارج شدن از هواپیما مجبور خواهند شد که روی قیر داغ آسفالت محل پرواز و فرود هواپیما ها بایستند و این به هیچ وجه احساس خوشایندی به همراه نخواهد داشت.

فرود سخت هواپیما ها در شرایط بد جوی کاملا عمدی است و به اراده خلبان صورت می گیرد

پیش از هر چیز این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر هواپیما با ضربه ای سخت و محکم به روی زمین نشست، به هیچ عنوان ترس و واهمه ای به دل خود راه ندهید، چرا که ساختار و مکانیسم هواپیما ها به گونه ای طراحی شده است که قابلیت ضربه هایی فوق العاده سخت تر از این ها را خواهد داشت و آسیبی به آن نخواهد رسید. از سوی دیگر اما زمانی هم وجود دارد که این گونه فرود ها کاملا عمدی بوده و به اراده خلبان هواپیما صورت می گیرد؛ برای نمونه می توان زمانی را مثال زد که بارانی شدید آمده و زمین خیس و لغزنده است؛ در چنین هنگامی فرود سخت و محکم هواپیما ضروری است و تنها به این صورت است که می توان از لغزش و منحرف شدن هواپیما جلوگیری نمود.

چگونگی شرایط جوی مرتبا در حال بررسی است

خلبانان به طور مرتب شرایط جوی را بررسی کرده و چگونگی تغییر این شرایط در مسیری که پیش رو دارند را مد نظر قرار می دهند (علاوه بر این شرایط جوی مقصد شان را نیز مرتبا بررسی می کنند). زمانی که شرایط جوی و آب و هوایی آن گونه که خلبان انتظار دارد نباشد و اوضاع رو به وخامت بگذارد، اتفاقی که می افتد این است که از مسیر های جایگزین برای ادامه راه استفاده می شود و حتی اگر لازم باشد، هواپیما در مکانی نزدیک فرود اضطراری می کند و منتظر می مانند تا شرایط به خوبی قبل شود. علاوه بر این، برای این که ایمنی مسافران و سرنشینان کاملا تضمین شود، خلبان و کمک خلبان مرتبا با مرکز کنترل شرایط جوی (در برج های مراقبت) در ارتباط بوده و اگر لازم باشد، از آن ها در خواست می کنند تا مسیر حرکت را برای شان مشخص کنند.

به هنگام پرواز هواپیما امکان باز شدن درب های آن وجود ندارد

آیا امکان باز شدن درب یک هواپیمای جت، یا مسافر بری به هنگام پرواز و زمانی که در آسمان است وجود دارد؟ این افسانه ای دروغ است که بیش از هر چیز دیگر فیلم های اکشن و هیجان انگیز را باید به خاطر شکل گیری و باور آن سرزنش کرد. علاوه بر این، اگر واقعا این مسئله حقیقت داشت، باید حداقل از چند مسافر شنیده بوده باشید که موفق به این کار شده اند (که نشده اند). بنا بر این به هیچ عنوان جای نگرانی نیست: امکان باز شدن درب های هواپیما در ارتفاع وجود ندارد. زمانی که یک هواپیمای بار بری، یا یک هواپیمای مسافر بری به آسمان می رود و در حال پرواز است، فشار قابل توجهی به وسیله هوا و جریان باد متوجه درب های آن می شود؛ فشاری که نیروی آن در بیشتر موارد از مرض هزاران کیلوگرم تجاوز می کند. بنا بر این اگر مسافری قصد داشته باشد درب هواپیما را باز کند، به یک جک هیدرولیک احتیاج پیدا خواهد کرد و با نیروی خود به تنهایی قادر به این کار نخواهد بود. حال سؤالی که برای تان ممکن است پیش بیاید این است که تکلیف چتر باز ها که درب هواپیما را باز کرده و به بیرون می پرند چیست؟ در پاسخ به این سؤال باید عنوان کرد که اولا هواپیمای حامل این گونه افراد چتر باز به طور معمول در ارتفاعی به مراتب پایین تر از هواپیماهای تجاری و مسافر بری پرواز می کند، نکته دیگری هم که در این باره وجود دارد آن است که هواپیمای حامل این گونه افراد از درب های اتوماتیک و کشویی بهره می گیرد و فشار باد تأثیری بر آن ها نخواهد داشت (بر خلاف درب های هواپیماهای مسافر بری و بار بری که رو به بیرون یا داخل باز می شوند).

امکان برخورد هواپیما ها با یکدیگر وجود ندارد

 

جالب است بدانید که در هر ثانیه هزاران هواپیما در آسمان پرواز می کنند. بنا بر این، اگر نظارتی بر پرواز این هواپیما ها نمی بود، همانند تصادفات جاده ای اتومبیل ها، همه ساله شاهد تعداد زیادی کشته به این خاطر می بودیم، اما به واسطه زحمات افرادی که در مرکز کنترل ترافیک هوایی فعالیت می کنند، امکان برخورد هواپیما ها با یکدیگر به هیچ عنوان وجود ندارد. پیش از هر چیز باید بدانید که همانند جاده هایی که بر روی زمین وجود دارند، در آسمان نیز مسیر های ویژه ای برای حرکت هواپیما ها در نظر گرفته می شود و خلبان هواپیما پیش از آن که شروع به حرکت کند، از مرکز دیده بانی می خواهد که مسیر او را به طور دقیق برای اش مشخص کنند؛ مسیری که روی رادار هواپیما و برج دیده بانی هر دو قابل مشاهده خواهد بود و خلبان مدام مسیر را بررسی کرده تا امکان منحرف شدن از آن وجود نداشته باشد؛ در غیر این صورت احتمال بر خورد هواپیما با سایر هواپیما های موجود در آسمان افزایش پیدا کرده و حادثه ای مرگبار رقم خواهد خورد (علاوه بر این خلبانان موظف اند دقیقه به دقیقه مکان خود را به وسیله رادیو به مرکز دیده بانی اطلاع دهند تا وضعیت حرکت شان در مسیر مورد تجزیه قرار گیرد و از حضور شان در مسیر اصلی کسب اطمینان شود).

نظرات

در ادامه بخوانید...

شکایت از پمپ بنزین

در

 

برای  شکایت از پمپ بنزین   آسانترین راه تماس با شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران برای مطرح کردن شکایت از پمپ بنزین مربوطه است. برای شکایت از جای سوختن  (  کد جایگاه های سوخت  ) و  تماس با شرکت پخش فراورده های نفتی با  سامانه ثبت شکایات مردمی شماره 09627 به صورت ۲۴ ساعته وشبانه روزی تماس بگیرید تا  بازرسی جایگاه سوخت  موضوع را  بررسی کند. 

اگر در هنگام سوخت گیری در پمپ بنزین با تخلفات پمپ بنزین  ها مثل موارد زیر مواجه شدید با  شکایت پمپ بنزین  از سواستفاده جلوگیری کنید.

 شکایت از پمپ بنزین 

  • - اجبار مسول جایگاه برای بنزین زدن
  • - مغایرت مبلغ پرداختی با مقدار بنزین زده شده   یا  کم فروشی در پمپ بنزین
  • - فروش مکمل سوخت در جایگاه های سوخت ممنوع است. در صورت مشاهده برای  شکایت پمپ بنزین  با شماره 09627 تماس بگیرید. 
  •  
  • - اگر بنزین حاوی آب است. بنزین از آب سبک تر است و درصورتی که همراه بنزین مقداری آب وارد باک شود در ته باک قرار میگیرد. اگر بلافاصله بعد از خروج از پمپ بنزین ماشین خاموش شد بنزینی که زدید حاوی مقدار بسیار زیادی آب بوده است. 
  •  
  • - حتما خودتان بنزین بزنید، ممکن است مسول جایگاه پمپ را صفر نکند. راهی برای اثبات ندارید و باید پول بیشتری پرداخت کنید.ممکن است بدون اطلاع شما مکمل بریزد و ...
  •  
  • - اگر نوع بنزین ارائه شده با نوعی که مشخص شده تفاوت دارد. مثلا از تلمبه سبز همیشه باید بنزین سوپر بزنید، اگر در جایگاهی از این تلمبه جهت ارائه بنزین معمولی استفاده می شود باید  به  بازرسی پمپ بنزین   اطلاع دهید.
  •  
  • -  اگر بنزین به قیمت بیشتری به فروش می رسد. مثلا اگر مسول جایگاه اقدام به فروش بنزین سوپر به قیمت بیشتر از 1200 تومان (سال 97) مثلا با عنوان کم بودن بنزین سوپر در شمال می کند.
  •  
  • - اجبار به پرداخت هزینه بیشتر بابت مثلا بنزین زدن توسط مسول جایگاه

تعزیرات پمپ بنزین

 سازمان تعزیرات: با صاحبان پمپ بنزین که گرانفروشی، کم فروشی و عرضه مکمل های سوخت دارند برخورد می کنیم.  تلفن شکایات پمپ بنزین   09627

مکمل بنزین

عرضه مکمل های سوخت یکی  از شکایات پمپ بنزین است.رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ضمن رد هر گونه تأثیر مثبت این مکمل‌ها بر کیفیت سوخت، افزود: اقلامی که به اسم مکمل خارجی به فروش می‌رسد بنا بر آزمایش‌های انجام شده تأثیری در افزایش اُکتان سوخت یا درجه بهسوزی موتور خودرو ندارد. سازمان محیط زیست نیز معتقد است که این مکمل‌ها حاوی فلزات سنگین بوده و برای سلامتی شهروندان مضر است. همچنین سازمان ملی استاندارد نیز اعلام کرده مکمل‌های عرضه شده فاقد تأیید این سازمان است.

نظرات

۱۳۹۷/۱۰/۵این اتفاق برای من افتاده و با 09627 تماس گرفتم، پیگیری تا حد بازبینی فیلم پمپ بنزین انجام شد و احتمالا به مسول جایگاه هم تذکر دادند. همینجا از مسول بازرسی که کار منو پیگیری کرد تشکر میکنم.

۱۳۹۸/۲/۷با سلام . در پمپ بنزین سهروردی شمالی نرسیده ب مطهری امروز شنبه مورخ 2.6 حدود ساعت 9.40 دقیقه صبح درخواست کردم از مسول برام باک ماشین رو پر کنن که خودم دیدم حدود 41 بنزین برام زدن اما ازم 49 تومان گرفتن و اصرار داشتن که من اشتباه میکنم

۱۳۹۸/۲/۸با عرض سلام خدمت دست اندر کاران محترم سازمان نظارت ببخشید ما از دست جایگاه های سوخت واقع در سیستان و بلوچستان ناحیه ایرانشهر شهرستان سرباز داخل شهر راسک که دو جایگاه دارد به دلیل تخلف در فروش بنزین شکایت دارم در واقع این دو جایگاه در هنگام شب اقدام به فروش بنزین به سه برابر قیمت می کنند و هنگام روز از ساعت ۸ الی ۱۲ جایگاه باز هست و بعد از آن خودسرانه اقدام به بستن و تعطیل کردن جایگاه می کنند و ما مردم واقعا از دستشان عاصی هستیم بخصوص معلمان و کارمندان غیر بومی و بار ها شده به فرناندار محترم و مسئولین سوخت فرمانداری تماس گرفتیم که هیچ نتیجه ای حاصل نشده است لطفا پیگیری نمایید.

۱۳۹۸/۲/۲۱با سلام جایگاه سوخت ناحیه غرب، شعبه دامپزشکی. بدون اجازه و به حالت پنهانی تاریخ 21/2/98 مکمل توی باک بنزینم ریخت و درخواست دریافت مبلغ ش رو کرد که با مقاومت من روبرو شده و نتونست دزدی کنه. ضمنا من ک سی درصد از باک بنزینم ، حاوی بنزین بود. خونه پرش سی، سی و پنج تا جا میشد ک که عدد روی شمارشگر سی و سه لیتر رو نشون میداد ولی پرسنل جایگاه ادعای هشت لیتر دیگه هم داشت و بحث بالا گرفت. مدیریت هم نهایتا گفت دیگه خود رانندگان باک بنزین خودشونو پر کنن و غیر مستقیم هوای نیروی خودشو داشت. جالب ه که توی روز روشن، اونم ماه رمضان، شاهد اینهمه دزدی هستیم. کلی هم دروغ بار کردن که مکمل رو خود راننده درخواست کرده و الان زده زیرش..... سیکل معیوب، از مدیریت معیوب سرچشمه میگیره. بقیه راننده ها هم میگن ک اینا خودشون دستشون توی یه کاسه ست. مردم مراقب دزدی ها باشین ان شاءالله که اعتراض منو شرکت ملی نفت پیگیری کنه

۱۳۹۸/۲/۲۸سلام به همه دوستان همه مراقب باشن من روز 25/2/98 پمپ بنزین جاجرود .تپه سیف بنزین زدم مامور جایگاه گفت باید با کارت خودت بزنی گفتم باشه کارتم رو داشتم وارد دستگاه میگردم که گفت نزن بده من از محل کارت خور پشتی باید بزنم منم دادم وقتی اومدم خونه دیدم اون قطعه الکترونیکی روی کارت کنده شده و افتاده توی جلد مدارم اصلا نفهمیدم چرا این اتفاق افتاده خودم چسبوندمش و رفتم امتحانش کنم دیدم کار نمیکنه و سوخته از چندتا جایگاه پرسیدم همشون به یقین گفتن که اون طرف عوضش کرده و یدونه سوخته داده بهت خدایا مگه میشه منم به بازرسی اعلام کردم و شکایت کردم انشالاه که ترتیب اثر بدن خداییش چیز عجیبی بود

۱۳۹۸/۲/۳۱تو جایگاه سوخت یادگاردامپزشکی به زور مکمل سوخت زدن داخل باک موتورم این مکمی سوختا قلابیه به هیچ عنوان اجازه ندید تو جایگاها بریزن تو باک گند میزنه به موتور و ماشینتون .البته به بازرسی شکایت کردم امیدوارم پیگیری کنن

۱۳۹۸/۳/۹سلام. پمپ بنزین یادگار دامپزشکی بنزین زدم. حجم خالی باک ماشینم 48 لیتره. با توجه به اینکه تازه چراغ بنزینم روشن شده بود و تو شرایط بدتر از اینم همیشه 46 لیتر بنزین میزدم 49 لیتر کنتور انداخت تازه هنوز باکم پر نشده بود. به آقای مدیرش هم گفتم با کلی اصرار یه ظرف یه لیتری پر کردیم که سر یه لیتر ظرف پر نشد ازشون شکایت کردم چون واقعا کلاه بردان. اگه واقعا راست میگن باید جریمه و پلمپ شون کنن

۱۳۹۸/۴/۲۴پمپ بنزین آیت الله کاشانی خیلی راننده های خانم رو اذیت میکنند و بقیه پول رو بزور باید ازشون گرفت جایگاه سوپر گفتم 20 لیتر سوپر بزنن کمتر زد 20 هزار تومن شد بعد میگه 25 تومن شده گفتم دیدم چقدر زدی گفت اااا درست میگید 5 تومن اضافه می خواست بگیره و خیلی بی ادب یکیشون سن دار کم مو همش بدنمون گاه میکرد از حرص اینکه پیاده شدم ببینم چقدر داره بنزین میزنه . چند بار هم سریع بعد از بنزین زدن سریع صفر میکنند که نبینی چقدر شده اما وقتی اعتراض میکنم مجبور میشن اون مقداری که زدنو دوباره نشون بدن

۱۳۹۸/۵/۳با سلام متاسفانه پمپ بنزین آیت الله کاشانی از خانم ها مبالغ بیشتری گرفته و بسیار توهین آمیز رفتار می کنند و بارها شکایت شده اما نتیجه ای نداده . امیدوارم با جدیت بیستری با این آقایان برخورد شود

۱۳۹۸/۵/۱۶من یکبار با شماره09627 تماس گرفتم ولی پیگیری نکردند جایگاه آفتاب در جاده ورامین حد فاصل قله نو و فیروز کوه خیلی از مردم به شیوه های مختلف دزدی میکنن . واسه خودم من چندبار صفر نکرده شروع کرده به بنزین زدن و اصرار داشتن که صفر کردن . یا وسط بنزین زدن نازل رو میکشه بیرون میگه دستگاه قطع شد و بدون صفر کردن ادامشو میزنه و میگه که از جایی که قطع شده صفر کردم

۱۳۹۸/۵/۱۷سلام ديشب استان فررس شيراز خيابان امير كبير سر كلاهدوز پمپ بنزين از شلنگاش بنزين نشتي ميكرد هر لحظه امكان داشت اتيش سوزي بشه خواهشا شوخي بردار نيست پيگيري كنيد

۱۳۹۸/۵/۲۲با سلام دیشب جهت سوختگیری به پمپ بنزین توانا واقع در شهرستان کوار استان فارس رفتم 20 لیتر بنزین زدم ولی وقتی که به آمپر ماشین توجه کردم با کمال تعجب فقط یک خانه از آمپر بنزین ماشین من پر شده بود جهت هسول اطمینان به پمپ دیگر رجوع کردم که 17 لیتر بنزین زدم دو تا خونه از آمپر ماشین پر شد خواهشا خواهشا پیگیری کنید ممنونم ضمنا این اولین بار نیست که این اتفاق می افته بارها و بارها این اتفاق افتاده

۱۳۹۸/۵/۲۲سلام پمپ بنزین شعبه دامپزشکی یک سری دزد جمع شدند. همیشه باک ماشینم کمتر از حد پر می کنه و پول کامل می گیره. یک بار حدود 10 لیتر کمتر بنزین زد.مکمل هم همیشه اجباری می زندو تا می خواهی اعتراض کنی می گوید ریختم. دیشب 21/5/98ساعت 10 و نیم شب پدرم هم انجا بنزین زد بدون اجازه مکمل ریخت و 80 هزار تومن هم از ایشان گرفته است. دیده پدرم مرد مسنی است و احتمالا توان اعتراض ندارد این کار را انجام داده وااااقعا هیچ کس نیست رسیدگی کن.

۱۳۹۸/۵/۲۷با سلام امروز 98/5/27 از پمپ بنزين پايين تر از پارك ساعي خيابان وليعصر 45 ليتر بنزين زدم اندازه 5 ليتر پر شده بود بعدش دليل خلوتي اين جايگاه رو نسبت به باقي جايگاهها رو فهميدم قبلا هم شكايت كرده بودم اصلا رسيدگي نكردند حداقل كساني كه اين پست رو مي خوانند به هيچ وجه به اونجا مراجعه نكنند و به بقيه هم اطلاع رساني كنند

۱۳۹۸/۵/۲۷با سلام امروز 98/5/27 از پمپ بنزين پايين تر از پارك ساعي خيابان وليعصر 45 ليتر بنزين زدم اندازه 5 ليتر پر شده بود بعدش دليل خلوتي اين جايگاه رو نسبت به باقي جايگاهها رو فهميدم قبلا هم شكايت كرده بودم اصلا رسيدگي نكردند حداقل كساني كه اين پست رو مي خوانند به هيچ وجه به اونجا مراجعه نكنند و به بقيه هم اطلاع رساني كنند

۱۳۹۸/۶/۳لب خط بری چهار کیلو موز بخری بهت نیم کیلو پرتقال میدن همون آدما رو آوردن پمپ بنزین علی آباد ،یه ۲۰۶ مدل ۸۳دارم نمیدونستم تا الان هفتادتا بنزین میگیره بازم باکش پر نمیشه به یارو گفتم گفت عیب از بنزینای یه مکمل بریزی اوکی میه عجب

۱۳۹۸/۶/۳ما چقدر ساده ایم اومدیم شکایت دزد رو پیش چه کسی ببریم به شماره ۰۹۶۲۷ تماس گرفتم ۱۵ دیقه پشت خط نگه داشتن بعد قطع کردن خانم گویای پشت خط خودش خجالت کشید از بس گفت از صبر و شکیبایی شما مننونیم کار از کارجا خرابه مردم باید بسازن و بسوزن

۱۳۹۸/۶/۱۴سلام. دوستان من دیروز با موتور رفتم پمپ بنزین خاوران سر هاشم اباد بنزین زدم بعدش موتور خاموش شد بکسل کردم بردم موتور سازی گفت احتمالا زنجیر تایم پاره شده در صورتی که تازه عوض کرده بودم. 100هزار تومن از من گرفت دل و روده موتور ریخت بیرون بعدش فهمید که بجای بنزین اب زده تو باک. رفتم پیش مسئولش علنا گفت برو پیش هر فلان فلان شده ای دوست داری شکایت کن.

۱۳۹۸/۷/۹با سلام من تاریخ ۹۸/۰۷/۰۹ به پمپ بنزین پل فردیس مراجعه کردم ۲۷ تا بنزین زدم موقع پول دادن مسئول جایگاه گفت ۲ تومنی رو عوض کن .چون پول و کارت همراهم نبود گفتم شماره کارت بده تا جابجا کنم متاسفانه چون ساعت ۱۲ شب بود همکارش گفت الان نمیشه.گفتم فردا بیارم که با داد و بیداد شروع کردن به فحش ناموسی دادن.... اینم پمپ بنزین های ما... ترو خدا بگین چطور میشه با این افراد برخورد کرد

۱۳۹۸/۷/۱۷با سلام خدمت دوستان پنج شنبه هفته قبل مورخ 98/11/07 برای تهیه بنزین سوپر کل تهران رو دور زدم یه پمپ بنزین رفتم گفت برو پمپ بنزین جردن،خلاصه رفتم اونجا گفت سوپر نداریم و بجاش مکمل داریم که مال بنز هست و قیمتش 130 تومن هست گفتم باشه بزن ،خیر سرش مکمل رو زد ولی اخرش 270 حساب کرد گفتم مگه 130 نبود گفت این تمیز کننده انژکتور هست بازم دوبلش میشد 260 که 270 گرفت،نهایتا قوطی خالی رو گرفتم اومدم خونه تو روشنایی نگاه کردم دیدم جفتش با بنزین پر شده و اصلا مکمل نیست و یکیش حتی درش زرد شده چون بنزین روش قبلا مونده بوده رنگش عوض شده بود،فردا هم زنگ میزنم شرکت پالایش شکایت،جواب بده یا نده میرم اونجا ابرو حیثیتش رو میبرم پمپ بنزین جردن نرید..اشتباه کردم رفتم همه افتادن به حرام خوری که وضعیتمون اینه تازه از دولت ناله هم می کنیم وقتی کارگر پمپ رحم نمیکنه به هموطن خودش آیا امریکا و انگلیس و اجنبی میخاد رحم کنه؟؟؟؟؟

۱۳۹۸/۷/۳۰با سلام روز 25 مهر ماه در پمپ بنزین گلابتون -تامکار- (جایگاه 277) واقع در شهرک پاس، خ گلابتون، مجاور اتوبان شیخ فضل الله با استفاده از کارت سوخت جایگاه بنزین زدم.برای بار دوم هم خواستم سوخت بزنم که متصدی گفت که دوباره می توانید بزنید، بعد از سوخت گیری متصدی پمپ مبلغ سه هزار تومان بیشتر دریافت کردند. وقتی دلیل را پرسیدم گفتند که این مبلغ را بابت دوبار استفاده از کارت سوخت دریافت کردند. وقتی با اعتراض ما مواجه شد گفت که دو بار استفاده از کارت سوخت جایگاه غیرقانونی است و برای این باید شما سه هزار تومان بدهی. سوال اینکه: اگر غیرقانونی است اصلا چرا اجازه دو بار استفاده از کارت سوخت جایگاه را دادند؟ دوم اینکه این مبلغ بر چه اساسی و چرا باید کم شود؟ و اگر غیر قانونی است آیا دریافت پول توسط متصدی جایگاه این کار را قانونی می کند؟ خواستار برخورد با جایگاه دار بابت رفتار غیرقانونی و گرانفروشی هستم. شهرام حلاج

۱۳۹۸/۸/۱۸سلام لطفا بازرسی به جایگاه سوخت ۲۱۲ ارسال نمایید. دستگاهها قدیمی هستند و بنظر میرسد در بنزین ارائه شده مشکلی وجود دارد. با سپاس از پیگیری

۱۳۹۸/۸/۲۰سلام پمپ بنزین واقع در خیابان فرجام ، انتهای خیابان سراج، با وجود اینکه چندین بار به واسطه تخلفهایی که کرده ، اعم از کم فروشی، گران فروشی، فروش اجباری مکمل ها و... به صورتی که شرکت توزیع و پخش فراورده های نفتی ، به صورت اختصاصی مبادرت به نصب بنری مبنی بر اینکه اگر مراجعین شکایتی از این پمپ دارند اعلام کنند، همچنان به فروش هوا به جای بنزین ادامه میدهد. در آخرین باری که اجبارا مجبور به سوخت گیری در این پمپ شدم، در حالی که در جایگاه های دیگر زمانی که چراغ هشدار بنزین خودرو ام روشن می شود با سوخت گیری 44 الی 45 لیتر باکم پر می شود، چهارشنبه گذشته که در این جایگاه سوخت گیری کردم ، هنوز چراغ بنزینم حداقل 6-5 لیتری تا روشن شدن فاصله داشت، 49 لیتر طبق پمپ آنها بنزین زدن تا پر شود!!!! یعنی دست کم 10 لیتر هوا به جای بنزین به من فروختند!!

۱۳۹۸/۹/۳سلام.امروز که برای گرفتن بنزین به جایگاه میدان رسالت مراجعه کردم نشانگر بنزین خودرو من(ال90)یک خط را نشان می داد . درگذشته حتی زمانی که چراغ بنزین روشن بود بیش از 40 لیتر نمی گرفت . در کمال تعجب امروز 48لیتر بنزین زدم و اخر کار دیدم یک خط هم خالی است!!! بگذریم که در جواب سوالم جواب سربالا شنیدم ، ولی جالب تر اینکه خواستم شکایت کنم ،با شماره09627 تماس گرفتم ، نیم ساعت مرتب شماره می گرفتم، مشغول بود بعد که آزاد شد ، کلی وقت دررابطه با کارت سوخت توضیح داد و آخر سر گفت شما نفر 34در انتظار هستید و از بردباری شما ممنونیم .!!!؟؟؟ . واقعا این راه اعلام نارضایتی و شکایت است(آنهم تنها راه)؟؟؟؟!!!! چه میشود کرد؟؟؟؟!!!

۱۳۹۸/۹/۷980907 پنج شنبه ساعت 19 پمپ بنزین ولنجک بلوار دانشجو (جایگاه شماره 38) پرسنل بی ادب و بی نزاکت که فقط با فریاد و داد و بیداد به مردم توهین میکنند- لطفا رسیدگی و تذکر دهید- با تشکر

۱۳۹۸/۹/۹سلام از وقتی سهمیه بندی بنزین شده جایگاه سوخت پرند فاز ۶ بشدت کمفروشی میکنه پرندم همین یه جایگاه فعال داره مردم مجبورن استفاده کنن اینام دارن سو استفاده میکنن خواهش میکنم پیگیری کنید

۱۳۹۸/۹/۱۰سلام از وقتی که بنزین گرون شده دزدی تو پمپ بنزین ها زیاد شده پمپ بنزین بهارستان من رفتم یه ظرف 1/5 لیتری بردم 2/3 لیتر نازل شماره انداخت خواهشن یه سری به پمپ بنزین ها بزنید

۱۳۹۸/۹/۱۱سلام.خدمت مسئولان محترم..پمپ بنزین در مشهد خیابان توس.بین چهارراه خیام و میدان فهمیده به نام تقی زاده...من چند روز پیش رفتم بنزین بزنم با کارت سوختم ۴۰لیتر زدم که میشه ۶۰تومن پولش.ولی ناظر جایگاه گفت لیتری ۳۰۰۰تومنه و با کارت خودش برام بنزین زده بود و کارت منو برداشته بود که بنزین خودشو بفروشه.لطفا پیگیری کنید واقعا حق مردم نیست که ازشون دزدی کنن اینجوری..ممنون

۱۳۹۸/۹/۲۰سلام .خسته نباشیدمن درشهرقدس هستم اینجاسه تا جایگاه داره همشون کم فروشی می کننددرخواست داشتم رسیدگی کنیدوقتی اعتراض میکنی جواب درستی نمیدن این زمانی معلوم میشه وقتی ازپمپ بنزین وراورداستفاده کنی

۱۳۹۸/۹/۲۴سلام. من از پمپ بنزین شهید یاسینی ۲۰ لیتر بنزین زدم و کارت بانکی رو مسئول جایگاه دادم تا حساب کنن. اومدم خونه متوجه شدم دوبار پول ۲۰ لیتر رو ازم گرفته. رسید لغو یا کنسل پرداخت اول هم بهم نداده. امیدوارم اشتباه بانکی بوده باشه و به حساب برگرده و گرنه تا مرز تعطیلی اون جایگاه پیگیر میشم. احتمالا چون مسافرا ازونجا بنزین میزنن این عمل زیاد صورت میگیره. توصیه میکنم حتما خودتون اقدام به پرداخت از کارتتون بکنید. مخصوصا تو جابگاه‌هایی که در جاده هستن.

۱۳۹۸/۹/۲۶سلام پمپ بنزین اصفهان_کمربندی کلیشاد و سودرجان از کارت شخصی و بنزین سهمیه ای برای فروش آزاد استفاده میکنه.ایا بنزین سهمیه بندی شده که جایگاه دارا را به نوا برسونیم؟

۱۳۹۸/۱۰/۲۲سلام پمپ بنزین 107 پی اس - تهران - چهاردانگه از کارت شخصی اینجانب بجای مبلغ 70500 تومان 705000 تومان کسر گردیده و دستگاه پوز شان صفحه مانیتور شان را مشکی نموده با برچسب که مبلغ پرداختی قابلیت رویت نباشد.بعداز مراجعه حضوری اپراتور جایگاه این موضوع را سهوی بیان نموده در صورت عدم مراجعه این مبلغ به هیچ عنوان به حساب بنده مرجوع نمی گردید.

۱۳۹۸/۱۰/۲۸پمپ بنزین 125بهارستان روبروی بیمارستان طرفه یه دزد بزرگ میباشد راحت تو بیست لیتر پنج لیتر هوا داره

۱۳۹۸/۱۰/۳۰فروش سهمیه ها را به چه کسی باید گزارش دهیم ؟؟؟

۱۳۹۸/۱۰/۳۰پمپ بنزین شهر تیران - من 30 لیتر زدم با این که گفتم کارت جایگاه را برای من بگذار...کارت اشخاص دیگر را خریده و سهمیه ها را آزاد میفروشند.... من 30 لیتر زدم با اینکه نازل 45 نشان میداد 90 از من گرفت ...باهاش بحث کردم که یا 500 تومن هر لیتر ارزان تر حساب کن یا از کارت جایگاه بنزنین میزنم...

۱۳۹۸/۱۱/۵با سلام با اینکه میدونم شکایت ما بادهواست صرفا برای اطلاع امشهریای خودم میگم من از پمپ باهنراصفهان بسمت رباط بنزین زدم.40 لیتر زدم و یه باک پر کردم امروز حدود 1 ساعت تو شهر کار داشتم و چرخیدم بنزینم تموم شد.تست هم دادم ماشینم عیب و نشتی نداره. نمیدونم 40 لیتر هوا برای من زده؟؟

۱۳۹۸/۱۱/۷سلام خدمت دوستانی که پیگیر کار مردم هستند.من جمعه شب در پمپ بنزین اتوبان آزادگان بعد از میدان جهاد قدیم به سمت شمال بنزین زدم در هنگام سوخت گیری دیدم مسۓول پمپ با راننده یکی از ماشین ها که بنزین ده درگیر منم از ترسم 10لیتر زدم کیلومترمم وقتی چراغ بنزین روشن بود صفر کرده بودم ولی هنوز به یوسف اباد نرسیده چراغ پمپ روشن شد دیدم کیلومترمم روی 47است.لطفا پمپ ها رو زود به زود چک کنید

۱۳۹۸/۱۱/۷سلام وقت بخیر پمپ بنزین واقع در اتوبان بهشت زهرا بعد از پل صنیع خانی به نام جایگاه ۲۱۵ دارای پرسنل بی ادب و اکثرا معتاد می باشند صاحب جایگاه خانمی است که او هم همانند پرسنلش برخورد مناسبی ندارد پرسنل در زمان استفاده از کارت کاخوان خودشان مبلغ رو دستی وارد میکند و نمی گذارند سیستم خودش مبلغ رو نمایش بدهد ضمنا در این جایگاه بدلیل ترددی که چند بار اخیرا داشتم شاهدخرید و فروش مواد نیز توسط پرسنل بودم لطفا پیگیری شود

۱۳۹۸/۱۱/۸تاریح98/11/7 درپمپ بنزین 110 اتوبان قزوین کرج مامور پمپ از اعتماد من سو استفاده کرده بجای 4500تومان 45000تومان برداشت کرده مدیرجایگاه نبود متصدی هم خودش را نشان نمیدهدلظفا مواظب باشید اینها با آبروی کارگران زحمت کش بازی میکنند مسول محترم جایگاه جوابگو باشند

۱۳۹۸/۱۱/۱۳پمپ بنزین سردار جنگل اولین ردیف از سمت راست پس از سوخت گیری به میزان 30 لیتر در باک تقریباً خالی، حدود 7 لیتر کم قروشی داشت و بسیار سریع در روز دوم عقربه یک حانه کمتر نشان داد.

۱۳۹۸/۱۱/۲۳در تاریخ 98/11/13 ساعت 13:50 در جایگاه اختصاصی پردیس شیراز نرسیده به شهرک صدرا مامور جایگاه سوخت نگذاشت من با کارت خودم بنزین سوپر بزنم .گفتش فقط با کارت جایگاه میتونی بنزین سوپر بزنی .بهش اعتراض کردم گفت این یه قانونی هست که دولت تعیین کرده .بنزین سوپر فقط به نرخ ازاد و با کارت جایگاه سوخت میشه زد .در صورتی که کارتی برای من زده بود اسم شخص با شماره ماشین روش نوشته بود.از مسوولین خواهشمنداست پیگیری کنید .

۱۳۹۸/۱۱/۲۳باسلام سوالی داشتم و اینکه آیا جایگاههای سوخت مجوز فروش بنزین نرخ ۱۵۰۰ به نرخ ۳۰۰۰ تومان را دارند؟ اگر دارند که هیچ اگر ندارند پس چرا پیگری انجام نمی شود که این سوء استفاده از بین برود چرا نمی توان با همان کارت سوخت خود بنزین آزاد زد؟؟؟ که بعضی از این فضای موجود سوء استفاده کنند. ممنون از پیگیری هایی که می کنید

۱۳۹۸/۱۱/۲۶دزدی جدید تو روز رو شن از سهمیه عتباریم دو بار دزدیدن فهمیدم مچشونو گرفتم دلم باسه اون راننده ها میسوزه که سر در نمیارن و این اوپراتور از سهمیه اعتباریشون میدزدن

۱۳۹۸/۱۱/۲۶آقا چرا این شماره هه که دادین جواب نمیدن. بعد از 15 بار یه بارش جواب میدن اونم تا میگن الو بفرمایید قطع میکنن. ! این پمپ بنزین میدون خراسون تهران تو روز روشن دزدی میکنه! به ازای 1 لیتر سه دهمش آب یا هواست!!!! موقع حرکت هنوز راه نیفتادی گیج سوخت با سر میخوره زمین. خیلی وحشتناکه رسیدگی کنید توروخدا. دیاگ زدم ماشینو مشکلی نداره ماشینم هر پمپ بنزینی به جز اونجا میزنم اوکیه .پول از سر راه نیاوردیم.

۱۳۹۸/۱۱/۲۹سلام .در پمپ بنزین کسرایی گالیکش در تاریخ 29/11/98بنزین سهمیه به صورت بازار سیاه به قیمت لیتری 3000تومان توسط مسئول پمپ بدون مطلع کردن مشتری فروخته شد .ساعت 21وشش دقیقه .این عین خیانت به مشتری و خسارت به سازمان تولید بنزین است لطفا نظارت کنید.

۱۳۹۸/۱۲/۱۲پيام بالا رو اصلاح ميكنم پمپ بنزين شهر كرمان

۱۳۹۸/۱۲/۱۲با سلام و احترام ساعت ١٠ دقيقه بامداد ١٣ اسفند ماه با مراجعه به پمپ بنزين اميرالمومنين شهر كركان واقعه در بزرگراه امام خميني با توجه به شيوع بيماري كرونا از پمپ چي خواهش كردم كه برايم بنزين بزنه ايشون با بي توجهي به بنده گفتن اين چه حرفيه اينا همش حرفه. خودتون بنزين بزنيد و ما اينجا مايع زدعفوني وايتكس داريم دستاتون زد عفوني كنيد و ما بعد از اينكه مجبور به بنزين زدن بدون دستكش شديم از مايعي كه. درون يك اب پاش ريخته بودن به دستهايمان زديم و جايگاه را ترك كرديم. من از مسئولين محترم خواهشمندم در اين خصوص يه فكري بكنن براي اين شخص پمپ چي اصلا مهم نبود كه اول به قنون احترامي نميگذاشت و با برخورد نامناسب جواب داد خواهشمندم پيگيري كنيد بخاطر حفظ جان همشهريان محترم

۱۳۹۸/۱۲/۱۳پمپ بنزینی که خدمتتون عرض کردم واقع در مسعودیه خیابان قائم میباشد.

۱۳۹۸/۱۲/۱۳با سلام اسنپ حدود ۴۷ هزار تومان برای من سهمیه سوخت پیمایشی ریخته بود بنده از سماس چک کردم و رفتم پمپ بنزین و ۱۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی زدم و موقع کشیدن کارت متصدی کارت و ازم گرفت یکبار کشید و رمزم را پرسید خیلی به سرعت تعدادی دکمه فشار داد و گفت ۲۷ هزار تومان موجودی داری بهش گفتم من موجودی نخواستم و دوباره کارت مرا کشید و دوباره رمز منو زذ و اینبار مبلغ بنزینی که زده بودم و نگاه گرد که ۱۵ هزار تومان بود زد و باقیمانده حسابم شد ۱۲ هزار تومان یعنی ۲۰ هزار تومان غیب شد خواهش میکنم راهنمایی کنید چطور حقم را بگیرم ممنون

۱۳۹۹/۱/۴پمپ بنزین حسن آباد کرج رفتم مامور پمپ حاضر نشد بنزین بزنه تو این شرایط که باید همه در جلوگیری از ویروس کرونا بهم کمک کنیم متصدی پمپ با بی اعتنایی کامل میگه خودتون باید بزنید .لطفا منعکس و رسیدگی کنید این بسیار خطرناک هست

۱۳۹۹/۱/۱۰سلام پمپ بنزین های اهواز رفتم مامور پمپ حاضر نیستن بنزین بزنن یا دل بخواهی میزنن تو این شرایط که باید همه در جلوگیری از ویروس کرونا بهم کمک کنیم متصدی پمپ با بی اعتنایی کامل میگن کارت روی دستگاه و کیسه فریزرهم روی صندلی خودتون بزنید .لطفا منعکس و رسیدگی کنید .

۱۳۹۹/۲/۲۱با سلام کاملا خلاصه عرض میکنم جایگاه شماره۲۳۴ خیابان ۱۵ خرداد دزد ترین و عوضی ترین جایگاه سوخت تهران هست

۱۳۹۹/۲/۳۱با سلام اینجا اهواز است جایگاه گلستان بقایی (سیاحی) وضعیت اسفناکی داره یک اینکه تو هر ردیف سه تا پمپ هست که بیشتر روزهای هفته فقط یکی فعال هست وقتی اعتراض میکنی در جواب مسئول جایگاه.به شما هیچ ربطی نداره.دوم بیشتر نازلها قطع کن ندارند سوم کم کردن سهمیه دولتی در یکی از پمپهای جایگاه واصلا هم به این مورد رسیدگی نمیشود.لطفا رسیدگی کنید

۱۳۹۹/۳/۲۳باسلام اینجانب چندین بار مراجعه به پمپ بنزین میدان پاستور واقعا خ کارگر جنوبی مراجعه نموده ورفتم داخل سکو وبنده را از داخل سکو بیرون آوردن وبه سکو دیگری راهنمایی کرده وپرسیدم چرا گفت بنزین ازاد این سکو ‌باتوجه به افرادی که اونجا بودند از قبیل راننده تاکسی و وانت و برخورد نامناسب و فروش بنزین خواهشمند. است رسیدگی فرمایید

۱۳۹۹/۴/۲دیروز توی جایگاه ۱۶۱ شریعتی پل صدر بنزین زدیم ، چند متر دور نشده نشانگر بنزین اومد پایین ۳۳ لیتر زدیم ولی ۱۰ لیتر هوا بوده ، توی این اوضاع اقصادی حق ندارن با ما اینکارو بکنن ، چقدر دزدی چقدر کثافت کاری ، رسیدگی کنید بد نمیشه ، خواهشا یه کاری بکنید مردم بهتون اعتماد کنن ....

۱۳۹۹/۴/۱۰سلام جایگاه تقاطع امام علی شهید محلاتی منطقه ۱۴ که به اصطلاح ممتاز هم اعلام شده است معمولا فقط دو تا نازل ش کار میکنه و یا کارت خوان خرابه و یا صبح زود کلا یک نفر مسیول جایگاه داره که بیچاره از پس کاری هم بر نمیاد و حتی نمیتونه رعایت صف رو نظارت کنه

۱۳۹۹/۴/۱۱سلام دوستان .بابا چرا انقدر شکایت میکنید حق همه ما همینه واسه چی انقدر نق میزنید آخه باید بکشید چون خودمون خواستیم این جوری رفتار کنن با همون.پس ناله نکنید فقط بگید خدا رو شکر

۱۳۹۹/۴/۲۵با سلام امروز صبح جهت سوخت گیری به پمپ های بنزین نگین کویر فهرج مراجعه کردم هردو گفتن بنزین نداریم درصورتی هم داشتن وگذاشتم برای قاچاقی های سوخت به مردم عادی بنزین نمی دهند این انصافه که تو یه بخشی دوتا پمپ بنزین باشه و مردم حیرون باشن هر چند این پیام پیگیری نمیشود بخاطر اروم شدن دل خودم نوشتم چون هیچ شماره تلفنی نیست که زنگ بزنم 09627 رو هم گرفتم در شبکه نیست باتشکر جلالی 09132441836

۱۳۹۹/۶/۴با سلام امروز مورخه 99/06/04وارد جایگاه سوخت سی ان جی پاسارگاد فاز 1 اندیشه شدم .پرسنل بسیار حرف های زشت و رکیک به بنده دادن و با قلدری با بنده برخورد کردن.خواهشمندم پیگیری شود

۱۳۹۹/۹/۲۹سلام امروز ۲۹آدر بامراجعه به جایگاه پمپ بنزین ۱۳۸ کارگر جنوبی نرسیده به میدان پاستور ساعت ۷صبح وارد که متصدی اشاره کرد ازاد میخواهی من گفتم بله ‌.سپس اشاره کرد اولی سکو وایستادم.در باک باز کردم دستگیره قرارداد یک لحظه دیدم رو۱۲ لیتر است گفتم چرا صفر نکردی .ول کرد گفت خودت بزن سپس رفیقش (متصدی) امد گفت برو جلو بزن.بی احترامی وماشینت چند خریدی وخلاصه بی ادبی.تقاضا دارم رسیدگی شود.

۱۴۰۰/۴/۲۴با سلام.پمپ بنزین پاشایی واقع در محله حکیمیه از خانمها پول بیشتری جهت بنزین زدن میگیرن.حتی یکبار هم به مسئول پمپ بنزین گفته شده و پول را پس داده.ولی بارها و بارها این کار رو تکرار میکنن.لطفا رسیدگی کنید،با تشکر از شما

۱۴۰۰/۵/۹من یک ساعت پیش به جایگاه 230 که واقع در محله کن و انتهای بزرگراه همت هست رفتم و همین که کارت سوخت رو وارد دستگاه کردم مامور سوخت بی هوا یه بطری رو تو باک ماشینم خالی کرد و همین که نصف بیشتر بطری خالی شده بود گفتم این چیه گفت واست اکتان ریختم و قیمتش 250 هزار تومن میشه! بهش گفتم که من همچین درخواستی نکرده بودم ازتون و بعد بینمون جروبحث پیش اومد و بقیه مامورای اونجا هم پشتش دراومدن خودش شروع کرد فحش ناموس دادن و منم طی درگیری پام به شدت آسیب دید بعدش یکی دیگه ازمامورای پمپ بنزین که سن بالاتری داشت اومد جلو گفت قیمت چیزی که برات ریخته 60 تومنه تو همینقدر بهش بده و برو بیچارهکارگره و از جیب خودش میره و... من قبول نکردم و زیر بار نرفتم گفتم این کلاهبرداریه و پول زور بده نیستم شماره 110 رو گرفتم و همینطور که داشتم به پلیس توضیح میدادم یارو دست وپاشو گم کرد و بهم گفت لطفا قطع کن و برو ازت پول نمیخوایم و منم قطع کردم حالا اومدم محل کار و پام به شدت ورم کرده و نمیتونم تکونش بدم. دارم با شماره 09627 که اینجا گذاشتین تماس میگیرم الان ده دقیقه ای هست که تو صفم میخوام به این موضوع رسیدگی بشه تا تا انشالابرای هموطنلن دیگمون پیش نیاد

۱۴۰۱/۱/۱۱سلام جایگاه 230 کن دزدن. برای منم به زور ریخت و میگفت 240 تومن بده. منم با طرف درگیر شدم و شکایتم کردم ولی هیچ نتیجه ای نداشت. اصلاً خیلی جایگاه بی صاحبیه.

۱۴۰۱/۲/۶سلام من روز ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ رفتم جایگاه گاز کیان واقع در استان تهران شهر تهران خیابان قزوین،ساعت ۳:۳۰ بعدظهر.۴۶۰۰ تومان پول گازم شده.کارت دادم بکشه ۵۰۰۰تومان میکشه میگم ۴۶۰۰تومان بکشه.کارت رو بهم داده میگه نمیکشم پول نقد بده.۵۰۰۰تومان نقد دادم گفت خورده ندارم بقیه اش را نداد. خواهشا پیگیری کنید.

۱۴۰۱/۴/۲۹سلام خسته نباشید ضمن تشکر باید به عرضتان برسانم که جایگاه پمپ بنزین آزادی شهرتبریز واقع در خیابان باغمعروف روبروی گسترش بدترین جایگاه شهر شده ومایه ابروریزی شرکت ملی نفت شده .کاری ندارم به جای بنزین هوا تحویل مردم می دن بعضی اپراتوراشون خیلی شرورند وبه سر کردگی ریسشان اقای آزادی که دزد سر گردنه است هر هفته یا هر ماه به بهانه ای با مشتریان درگیر می شوند وکتک کاری راه می اندازند وبه حمایت از اختیاراتشان که جایگاه پمپ بنزین محل سیاسی دولته طرف دعاوی را محکوم می کنند ومردم را گرفتار آگاهی ودادسرا میکنند به بهانه اختشاش .من از شما تقاضا دارم رسیدگی کنید و بروید دادسرای تبریز ببینید چند پرونده بابت اینا وجود دارد وهمه شاکیان محکوم هستند در مقابل آقای آزادی وقاضی مورد نظر .قربا ن شما علی معروفی

۱۴۰۱/۴/۳۱ باسلام . جایگاه سوخت 203 اتوبان بابایی ساعت 22:450 روز جمعه مورخ 31تیر 1401مراجعه کردیم ،با رفتاربسیار زشت و کلمات رکیک و فحش و بی ادبی یکی از کارکنان جوان مواجه شدیم و حتی حمایت چند کارکنان دیگر این پمپ بنزین ... حداقل 4 راننده خودرو لفظی برخورد کردند اما فقط فحش و ناسزا شنیدندو اعلام کردیم شکایت می کنیم. خواهشمند است دوربین و میکروفن ها را کنترل و بازرسی فرماییدو با کارکنان خاطی و بی نزاکت برخورد فرمایید. متشکرم

۱۴۰۱/۵/۶سلام من توی جایگاه پمپ بنزین سراج سرکیسه شدم. جریان بنزین از پمپ به صورت قطره ای بود اپراتور پمپ گفت بکت هوا گرفته برو ماشین رو روشن کن و دور موتور رو روی ۲۵۰۰ نگهدار وتی برگشتم بدون اجازه من مکمل سوخت رو توی باک ماشینی که برای دومین بار بنزین می زد ریخت و قیمتش رو ۱٨۰ هزار تومان حساب کرد. امیدوارم که پول دوا و دکترش کنه

۱۴۰۲/۴/۲با سلام اینجانب در مورخه ۱ تیر ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۶ اقدام به سوختگیری مقدار ۳۶ لیتر با سهمیه ۱۵۰۰ تومان کردم که پس تحویل کارت به مسئول جایگاه متوجه شدم بجای مبلغ ۵۴۰۰۰ تومان مبلغ ۹۶۰۰۰ تومان کسر کرده که با اعتراض بنده و همکارانم ایشان بجای معذرت خواهی اقدام به مقاومت و نپذیرفتن اشتباه خود شدند و هزینه مازاد از بنده کسر شد

۱۴۰۲/۴/۲پیرو پیام قبلی این اتفاق در جایگاه بیگدلی شهر کلاله استان گلستان رخ داد

۱۴۰۲/۵/۱۲با سلام دیروز مورخ1402/05/11 خانم بنده میره جایگاه سوخت بنزین بزنه که به مسئول جایگاه میگه برام بنزین بزنید به مقدار20 لیتر که مسئول جایگاه بیشتر میزنه و باک ماشین سریز میکنه که جنب باک سوراخ بوده و مسئول جایگاه شروع میکنه به فحاشی و دیروز عصر که بنده به جایگاه مراجعه کردم مسئول جایگاه با کمال بی شرمی میگه من گفتم من دیگه به خانم ها خدمات نمیدم و حتی خانم بنده بهش میگه برام بنزین بزنید وظیفه شماست که بنزین بزنید بر پرخاشگری تمام گفته من همچین کاری نمیکنم در ضمن بگم این بار دفعه چهارم برخورد ایشون بوده که دارم اطلاع میدم جایگاه سوخت فانوس کویر مسول آقای حسین صادقیان در شهر بادرود لطفا رسیدگی کنید با تشکر

۱۴۰۲/۷/۲۸سلام و عرض ادب. اگ واقعا اینجوری ک این سایت گفته ب شکایات رسیدگی میکنید خیلی خوبه چرا مالک یک‌پمپ بنزین تو زابل،نقطه مرزی با افغانستان باید مثل یک قلدر و یک چاقو کش با مردم حرف بزنه هرکسی ک داخل پمپش میره بنزین میزنه با چهارتا قلدر دیگه دم در هستن و جق حساب میگیرن این چطور مملکتیه ک هیچکسی نیست ک با همچین افرادی برخورد کنه.خواهشی ک دارم پمپ بنزین(جایگاه اختصاصی سرایانی)با مدیریت محمد سرایانی رو لطفا پیگیری کنید.مردم برده کسی نیستن.با کسی ک همسن پدر طرف هست مث یک برده رفتار کرد و براش چاقو کشید.طرف فکر نمیکنه حکومت اسلامی هس.و ما هرچه دهریم از برکات حضرت اقا ایت الله خامنه ایی هس.کسی ک ب رهبری و نظام توهین میکنه.متاسفم براش.انشاالله ک از روی زمین محو بشه.

۱۴۰۲/۱۲/۱۳امروز یکشنبه 13اسفند 1402 در بزگراه امام رضا در جایگاه سوخت شماره222 شهرک صنعتی خاوران متصدی سوخت بنام اقا صادق نازل بنزین رو دست کاری کرده وزمانی که من خواستم بنزین بزنم باقطع وصل شدن مکرر مواجه شدم از خود ایشون خواستم که کمک کنن که بعد از چند لحظه بهم گفتن باک ماشین هوا گرفته وباید دوتا مکمل برزی هر کدام هم 150هزار تومان حساب کرد حالا این پول که از حساب من رفت وبعید بدونم بتوانم پس بگیرم که امید وارم حرامش باشه و کفت زنو بچه اش شود از شما در خواست می کنم دراین گونه موارد اجازه ندهید که حتی یک عدد مامل سوخت در جایگاه یافت شود ایا متوانید رسیدگی کنید ؟؟؟

در ادامه بخوانید...