5 جنبه ی مثبت شبکه های اجتماعی

در

شبکه های اجتماعی از شما فرد بهتری می سازد. چگونه شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و توئیتر می توانند شخصیت شما را تغییرد هند. احتمالا راجع به جنبه های منفی شبکه های اجتماعی چیزهایی شنیده اید. پس به این سادگی ها هم نیست.
این موضوع بسیار جالب است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. در اینجا دلایلی وجود دارد که نشان می دهد شبکه های اجتماعی فقط زیان آور نیست.


1. شبکه های اجتماعی می تواند زندگی شما را نجات دهد.
از شبکه های اجتماعی استفاده می کنیم تا کل سیاره ی زمین را در جیب خود بگذاریم. با میلیون ها منبع ارتباط پیدا کرده و ویدئوها را تماشا کرده و خود را به دیگران نشان می دهیم . در عرض چند ثانیه می توانید پاسخ فردی را که میلیون ها مایل آن طرف تر است بدهید. اخبار و پیام ها منتشر می کنیم که به جهان نشان می دهیم که ما یا فرد دیگری به کمک و مساعدتمان نیاز دارد. یافتن اهداکنندگان و اسپانسرها به راحتی صورت می گیرد. این کار باعث نجات زندگی افراد بسیاری می شود! همان طور که دیده می شود ،‌ شبکه های اجتماعی ابزار قدرتمندی است که به نجات ما در موقعیت های دشوار کمک می کند. (سیارک
2. شبکه های اجتماعی به عنوان ابزار عالی
شبکه های اجتماعی بیش از آن می تواند توسط شما برای کمک به افراد نیازمند به کار رود. محل هایی که افراد را تشویق به اهدای لباس و غذا به فقرا در کشورهای در حال توسعه یافته می کند، را بررسی کنید. اطلاعات زیادی در مورد افراد بحران زده در اوگاندا یا دیگر کشورهای افریقایی وجود دارد. با سازمانی در آن محل تماس گرفته و سوال کنید گه نوع کمکی از دست شما بر می آید. در کشور خود داوطلب شده یا به گروه داوطلبان خارج از کشور بپیوندید.
3. شبکه های اجتماعی مهارت های ارتباطاتی را ارتقاء می دهد
افراد درون گرا نیز می توانند با افراد اطراف خود در سراسر جهان ارتباط بر قرار کنند بدون اینکه احساس کنند مورد قضاوت قرار می گیرند. آنها می توانند یاد بگیرند که با دیگران بدون حس ناراحتی ارتباط برقرار کنند. در واقع، اینترنت ،‌چز عجیبی برای بیرون گراها نیز هست. اکنون پیدا کردن دوست و یادگرفتن از افرادی در کشورهای خارجی کار بسیار آسانی شده است. پیام را تایپ کرده یا از طریق چت زنده با دیگران صحبت می کنیم. تمام این ابزارها مهارت های ارتباطی ما در عرض چند روز بهبود می دهد. زبان های جدیدی فرا گرفته و سنت ها و فرهنگ های مختلفی را می شناسیم. (سیارک
4. رسانه های جمعی ما را اجتماعی می کند
از شبکه های اجتماعی استفاده کنید در صورتی که بدنبال افرادی هستید که علایقشان مثل شما است. در مجامع مختلفی شرکت کرده و راجع به موضوعاتی بحث کنید که شما را نگران کرده است. می توانید به راحتی افرادی را پیدا کنید که به شما مشاوره داده یا تجربه ی خود را با شما تقسیم کنند. می توانید همین کار را شما برای آنها انجام دهید. می توانید فردی باشید که مردم بدنبال آن هستند ! احساس راحتی می کنید زمانی که در رقابت های آنلاین مختلف شرکت می کنید. رفاقت و تمایل شما برای اجتماعی شدن را اثبات کنید. سپس وقتی که به حد کافی احساس آسودگی کردید ، خواهید توانست به طور آفلاین نیز با افراد ملاقات کنید. شما می دانید اکثر کسانی که به طور آنلاین ملاقات می کنید شاید یک روز شخصا با آنها دیدار کنید.
5. شبکه های اجتماعی افراد را دور هم جمع می کند
به خاطر شبکه های اجتماعی جهان کوچکتر شده است. شما وقتی بفهمید هزاران نفر به طور آفلاین با هم ملاقات می کنند ، تعجب کنید. افراد همدیگر را برای بدلایل مختلفی ملاقات می کنند. بسیاری از ما CV ها و درخواست نامه های کار ارسال می کنیم. سپس برای مصاحبه برای شغلی با ئیس آینده ی خود دعوت شده که برای اولین بار با او به طور آنلاین دیدار کرده ایم. برخی برای دوستی یا حتی عشقبازی با هم ملاقات می کند. داستان های جالب زوج های ازدواج کرده ای وجود دارد که زمانی در ملاقات آنلاین با هم دیدار کرده اند . می بینید که شبکه های اجتماعی می تواند افراد را دور هم جمع کند. عالی است که امروزه مردم همدیگر را سریعتر پیدا می کنند.

آیا ترک فیسبوک باعث شادی بیشتر ما می شود

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

نکاتی در اینستاگرام که تجارت شما بدون آنها نمیتواند زنده بماند

در


استفاده از رسانه اجتماعی با یک سرعت سریع درحال رشد میباشد. با 300 میلیون کاربر فعال، اینستاگرام بطور خاص یک پلتفرم اجتماعی است که بسیاری از برندها به آن روی می‌آورند. هرکس در آن حضوردارد، و جایی است که شرکتها برای دستیابی به مخاطبین شان به آن نیازدارند. درواقع، 85 درصد از 100 برند برتر جهان دارای یک حساب اینستاگرام میباشند.
ولی شما چگونه میتوانید یک پایه مستحکم از محتویات اینستاگرام را بسازید؟ برندها از اینستاگرام استفاده میکنند تا نیاز فروش را تحریک کنند برای اینکه کاری بیشتر از فقط پست کردن تصاویر محصول با کپی های فروش را انجام دهند. کلید اصلی این است که با درگیر ساختن تصاویر گویا و چشم گیر یک رابطه تعاملی با مخاطبخود برقرارنمایید.
از این نکات اینستاگرام اطمینان حاصل نمایید که اینستاگرام ، بنفع شرکت شما بکار می‌آید.

1. ظاهر برندخود را شگفت انگیز نمایید.

به خاطر بسپارید که پایه کاربر اینستاگرام بطور اولیه نسبت به سایر پلتفرمهای اجتماعی نظیر فیسبوک و توئیتر جوانتر میباشد.

برندهای موفق روی اینستاگرام دارای یک گالری کاملاً چشم گیر میباشند که تصویر مطلوب برند را بیان میکند.

محتویات باید مفرح، تصادفی، دوستانه، هیجان انگیز و جالب باشند. یک گالری بدقت ساخته شده باید احساسات رؤیایی تعقیب کنندگان خود تحریک نماید. محتویات باید دارای تفاوت باشند ولی باید دارای سازگاری نیز باشند. این امر کمک میکند تا یک وجهه قوی و قابل اعتماد را ایجاد نمود.

 

2. ارائه اطلاعات داخلی

درکنار ایجاد یک تصویر برند مستحکم، محتویات اینستاگرام باید کمی خاص باشند. تعقیب کنندگان عاشق دیدن کارهای داخلی برند هستند، نظیر پشت صحنه تولید یا نمایش تولید یک محصول جدید. با نشان دادن کارکنانی که عاشق شغل شان هستند، این امر به برندشما یک وجهه و یک ارتباط عاطفی عمیق‌تر میدهد.

3. آمار کاربر، دوست شما میباشد

این داده ها بی نهایت مفید میباشند. آنها به شما کمک میکنند تا بدقت ارزیابی کنید که استراتژی شما چگونه کارمیکند. داده های مفید شامل موارد زیر میشوند:

تعقیب کنندگان شما چه زمانی آنلاین هستند، نوع محتویاتی که تعقیب کنندگان شمابه آنها بهتر پاسخ میدهند، و سن و مکان تعقیب کنندگانشما. تمام این داده ها میتوانند به شما کمک کنند تا استراتژی محتویات ایده آل را برای متناسب سازی با برندشما  پیداکنید.

این داده ها میتوانند استفاده شوند تا تعیین کنند که استراتژیهای موجود چقدر مؤثر میباشند و اینکه آیا شما نیازدارید تا جزئیاتی را تغییر دهید نظیر زمان روز برای پست کردن و نحوه هدف قراردادن مخاطبان .(سیارک)  

4. درگیرکردن و پاداش دادن به تعقیب کنندگان شما

برقرارسازی مباحثه‌ها ازطریق اینستاگرام یک استراتژی است که بطوروسیعی استفاده شده است. مباحثه ها میتوانند محرک هایی برای تعقیب کنندگان  بمنظور درگیرشدن با برند شما یا اشتراک گذاری برندشما با دوستانشان باشد نظیر نظرگذاری روی عکستان، پست کردن مجدد تصویر برند روی پروفایل خودشان، تگ کردن یک دوست در عکس تان یا استفاده از یک هشتگ علامتگذاری‌شده منحصربفرد.

 

مباحثه ها بطور معمول شامل یک جایزه برای مشارکت کاربران میباشند، هرچند تعقیب کنندگان میتوانند به طرق غیرپولی نیز جایزه بگیرند. ازطریق ایده ارتباطات دوطرفه، درگیرشدن با تعقیب کنندگان با خواستن از آنها برای پاسخ دادن به سؤالات تان در بخش نظرات و/یا جواب دادن به نظرات شان میتواند برای هر دو طرف بسیار رضایتبخش باشد. ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

سوال تامل برانگیز فیسبوک برای استخدام کاربرانش چیست

در

(سیارک) : فیسبوک که در حال حاضر دارای ۱۳ هزار کارمند در ۶۴ دفتر خود در سراسر جهان می باشد ، شیوه ویژه ای برای استخدام کاربر اتخاذ کرده است. مدیران فیسبوک  به دنبال استخدام کسانی می باشندکه هرگز به وضع موجود راضی نبوده و برای بهتر شدن دست از تلاش برنمی دارند. واجدین شرایط استخدام باید خلاق و به دنبال تاثیرگذاری باشند.

میراندا کالینوفسکی، سرپرست جهانی استخدام فیسبوک می گوید: ما سازندگان را استخدام می نماییم. فرقی نمی کند یک مهندس یا یک تحلیل گر مالی را بخواهیم استخدام نماییم، آنها باید به کسانی تبدیل گردند که سازنده باشند.او اضافه کرد که هیچ کس نباید به آن چه دارد راضی باشد.فکر می کنید برای انتخاب یک کاربر از میان داوطلبان پرسش تامل برانگیز فیسبوک  ، این غول اینترنتی چه می تواند باشد؟

 

در بهترین روز کاریتان روزی  به خانه می روید و فکر می کنید بهترین شغل دنیا را دارید چه کاری انجام می دهید؟

کالینوفسکی می گوید پاسخ مصاحبه شوندگان، علایق آنها را آشکار نموده و برخی فکر می کنند کمک به یک همکار، ترفیع گرفتن، یا حل یک مشکل بزرگ جواب های خوبی می باشد ، اما سرپرست جهانی استخدام فیسبوک می گوید که بهترین پاسخ چیزی است که در راستای ماموریت فیسبوک برای پیوند دادن مردم می باشد. آنها می خواهند کسی را استخدام نمایندکه علایقی مشابه مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیسبوکرا دارا باشد.

البته باید به این نکته هم توجه کنیدکه یک جواب مناسب تضمین کننده کسب جایگاه شغلی نمی باشد، اما می تواند کمکی قطعی باشد. لازم به ذکر است که استخدام شدن در فیسبوک چندین دور مصاحبه حضوری دارد.

نظرات

در ادامه بخوانید...

10 مورد که امروزه در تبلیغات باید بدانید

در

(سیارک)  : در این پست هر چیزی که در مورد دنیای تبلیغات امروزی باید بدانید وجود دارد.


1. مدیر عامل بعدی گروه پابلیسیز، ماریس لوی نام دارد. آرتور سادون که در حال حاضر رهبری آژانسهای ابتکاری را بر عهده دارد، تا 1 ژوئن مدیر عامل گروه را بر عهده دارد.
2. ورایزون در حال بررسی ادغام با یک چارتر است. این حرکت باعث میشود که شرکت مخابراتی (تلکام) در رقابت مستقیم با AT&T قرار بگیرد و با روند cord-cutting مبارزه کند.
3. فیسبوک در سایتهای خبری شروع به انتشار فیلمهای طولانی تر کرده است. این شبیه یک مناقصه است که در خدمت تبلیغات میانه برای کاربران است.
4. اسنپ چت گزارش کرده است که به دنبال 200 میلیون دلار است تا صرف تعهداتی از آژانس ها کند. در اینجا مشخص میشود که واسطه ها چگونه کار میکنند و منظور آنها از IPO چیست.
5. توییتر به دنبال رهایی از ویژگیهای لحظاتش است. توییتهای سرپرستی اکنون در انتهای تب Eplore جدید هستند و این میتواند به این معنا باشد که ویژگیهای توییتهای سرپرستی دیگر از رده خارج شده است.
6. گوگل در مورد اینکه چگونه با ابزارکهای صوتی کنترل شده تبلیغات میکند توضیحی نداده است. در درآمد Q4 گوگل، مدیر عامل ساندار پیچای گفت که رابطهای صوتی کنترل شده تنها یکی از راههایی هستند که مردم با کامپیوترها ارتباط برقرار میکنند.
7. مدیران یاهو احتمالا به دنبال اخراج شدن هستند. کارکنان شرکت دارای مفاد "محرک دوبل" در قراردادهای خود هستند که باعث میشود پرداختهای مجزای بزرگی داشته باشند و بخشهای بزرگی از سهام سرمایه گذاری نشده ی آنها به آنان برسد، البته در صورتی که اخراج شوند.
8. KFC از طلسم سندروز کولونل جدید دیگری رونمایی کرد. بازیگری به نام بیلی زان، که به خاطر ایفای نقشش در فیلم تایتانیک معروف شد، از جوجه‌ی طلایی گرجستانی جدید در تبلیغات رونمایی کرد.
9. یک تبلیغ جدید برای نینتندو سوییچ کنسول سعی دارد شما را متقاعد کند تا از آن در توالت استفاده کنید. تبلیغ نینتندو آلمانی به منظور به نمایش گذاشتن ویژگی قابل حمل آن است.
10. درآمد تبلیغات ویدئویی و جستجوی موبایلی گوگل در سه ماهه‌ی آخر افزایش یافته است، اما شرکت مادر، آلفابت، اهداف سود خود را از دست داد. 

این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir

نظرات

در ادامه بخوانید...

تفاوت پست های زنان و مردان بر روی فیس بوک

در

 

فلش بک فرایدی : تفاوت حقیقی بین آنچه که مردان و زنان بر روی فیس بوک پست می کنند، چیست؟

 کلمات، عبارات و موضوعاتی که غالباً متمایز کننده ی زنان و مردان هستند. مشخصات زبانی زنان در بالا نشان داده شده است و مشخصات زبانی مردان در زیر آن به نمایش درآمده است. ابعاد کلمه، بیانگر قدرت همبستگی است؛ رنگ بیانگر تکرار نسبی و دفعات استفاده از کلمه است. خط زیر(_)، کلمات یک عبارت چند کلمه ای را به یکدیگر مرتبط می کند. کلمات و عبارات در مرکز هستند؛ موضوعات، که بیانگر 15 کلمه ی رایج هستند، در اطراف آورده شده اند.

عبارت فلش بک فرایدی را نیز در کنار عبارت "کلیشه های تقویتی" قرار دهید. دانشمندان، از واژگان مبهمی که توسط پیام های فیس بوکی 75000 انسان ایجاد شده است، برای آشکار کردن نه تنها تفاوت بین زنان و مردان(مبارزه کردن، فوتبال بازی کردن و بازی با xbox (تفریحات مردان)در برابر بچه ها، احساسات و خرید کردن(تفریحات زنان)) استفاده می کنند، بلکه برای بیان تفاوت بین درون گراها و برون گراها(رایانه و انیمیشن(درون گراها) در برابر جشن ها و خوشگذرانی ها(برون گراها)) استفاده می کنند. اگر این عبارت، تاکنون افسردگی شما را از پای نینداخته است، به خواندن ادامه ی مطالب ادامه دهید تا با بقیه ی کلمات مبهم و شکوه آن ها آشنا شوید.
"700 میلیون کلمه، عبارت و موضوع را که از پیام های فیس بوکی 75000 داوطلب جمع آوری شده بود، مورد بررسی قرار دادیم، از این داوطلبان، تست های شخصیتی استاندارد نیز بعمل آمده بود و بدین ترتیب، متوجه شدیم که متناسب با شخصیت، جنسیت و سن افراد، زبان آن ها نیز متنوع و متفاوت است. در تکنیک "واژگان بی پایان"، خود داده ها، موجب یک بررسی جامع زبانی گردیدند که مردم را از یکدیگر متمایز می کند و ارتباطات بین انسانی را موجب می شود که قبلاً، با بررسی سنتی "واژگان محدود"، مشخص نشده بود. تحلیل های ما، موجب پیشرفت فرآیندهای روانی اجتماعی شدند و نتایج این بررسی ها نیز معتبر هستند(برای نمونه، کسانیکه در ارتفاعات زندگی می کنند، درباره ی کوهستان صحبت می کنند)، موجب ملحق شدن محققین، به گروه های تحقیقاتی شدند(برای نمونه، افرادی که از نظر روانی، دچار مشکل هستند بطور نامناسبی از عبارت "حالم بهم می خورد از" و کلمه ی "افسرده" استفاده می کنند)، نظریه های جدیدی پیشنهاد شدند(برای نمونه، یک زندگی فعال موجب ثبات احساسی می شود)، و بینش درونی را گسترش دادند(مردان زمانیکه به همسر یا دوست دختر خود اشاره می کنند، در مقایسه با زنانی که به همسر یا دوست پسر خود اشاره می کنند، بیشتر از کلمه ی "مال من" استفاده می کنند). تا به امروز، این مطالعه، جامع ترین مطالعه بوده است و به بزرگنمایی زبان و شخصیت پرداخته است".

کلمات، عبارات و موضوعاتی که غالباً متمایز کننده ی درون گرایی و برون گرایی از احساسات و ثبات هستند. A. زبان برون گرایی(چپ، یعنی "جشن گرفتن") و زبان درون گرایی(راست، یعنی "رایانه"). B. زبان، متمایز کننده ی وضعیت روان افراد(چپ، یعنی "تنفر") از احساسات پایدار(راست، یعنی "دعای خیر")است؛ مطابق با سن، جنسیت، اصلاح شده توسط Bonferroni).

آیا ترک فیسبوک باعث شادی بیشتر ما می شود

سوال تامل برانگیز فیسبوک برای استخدام کاربرانش چیست

 این پست را چگونه می‌بینید؟ برای شما مفید بود؟ لطفا با نوشتن کامنت در زیر ما را مطلع کنید.  (سیارک

ترجمه  itrans.ir 

نظرات

در ادامه بخوانید...

"لایک"‌ها می توانند دردسرساز باشند

در

 بنیانگذار انجمن مقابله با پرورش دهندگان صنعتی حیوانات، اروین کسلر، مورد اهانت کاربران فیسبوک قراد گرفت. یک کاربر در یک پیغام عمومی (کامنت) او را  ضد سامی، فاشیست و نژادپرست خطاب کرده است. فردی دیگر نظرات کاربر قبلی را نشر داده و با کلیک بر روی دکمه "لایک" عملا با او همکاری کرده است.

یک کلیک فاجعه بار

از این رو اروین کسلر علیه این شخص که روی دکمه لایک کلیک کرده، نزد پلیس شکایتی مطرح کرده است. دادگاه منطقه‌ای زوریخ شکایت کسلر را وارد دانسته و با او موافقت کرده است. دادگاه متهم را به خاطر تهمت غیر‌اخلاقی معادل 4 هزار فرانک سویس جریمه کرده است. متهم باید سایر مخارج دادرسی را نیز بر عهده بگیرد و به شاکی غرامت بپردازد ( که جریمه را به مبلغ 7600 فرانک می رساند). در حالی که میزان غرامت و هزینه‌های دادرسی ثابت هستند، یک حکم قانونی و یک دوره کارآموزی دوساله تعیین می کند که آیا او جریمه ها را باید بپردازد یا نه.(سیارک)

دادگاه اطلاع داده است که یک فرد در زدن افترا و دیگری در به اشتراک گذاشتن این افترا مقصر بوده‌اند. علاوه بر این متهم فرصت نیافت تا درباره‌ی حقیقیت گفته های خود و  منظور وی از ابراز آنها، که دادگاه آنها را واقعی پنداشته بود، از خود دفاع کند.

وکیل سویسی، مارتین اشتایگر، متخصص در امور حقوق دیجیتالی، در وبلاگ خود، قابل دادرسی بودن "لایک"های فیسبوک را زیر سوال برده است(steigerlegal.ch). چنین "لایک"هایی به طور معمول توسط مراجع قضایی مورد پیگرد قرار نمی‌گیرند، بلکه باید یک شاکی خصوصی یا یک شاکی جنایی داشته باشند. علاوه بر این دادرسی به این نیز بستگی دارد که آیا چنین نظراتی از طریق "لایک"ها در دسترس عموم قرار می‌گیرند و همچنین شیوه بیان آنها توسط فرد متهم چگونه مورد ارزیابی قرار گرفته می گیرد. (سیارک)

نظرات

در ادامه بخوانید...

فیسبوک چه اطلاعاتی از ما دارد؟

در

 

با دو میلیون کاربر فعال ماهیانه، فیسبوک می‌تواند یک‌سوم جمعیت جهان را تحت نظر داشته باشد. چه جزو ۱.۳۲ میلیارد کاربری باشید که هر روز به این شبکه سر می‌زنند و چه هر از چند گاهی وارد اکانت خود شوید تا از آخرین اتفاقات و اخبار دوستانتان باخبر شوید، بهتر است بدانید که این شرکت چه چیز‌هایی در مورد شما می‌داند.
استفاده اصلی فیسبوک از اطلاعات شخصی شما در درجه اول برای این است که بتواند تبلیغات مرتبط و مناسب به خودتان را برایتان نمایش دهد. شاید برخی این کار را نادرست و تجاوز به حریم خصوصی بدانند؛ اما برخی دیگر نیز بر این عقیده‌اند که با اطلاعات خصوصی‌شان هزینه خدمات رایگان شرکت را پرداخت می‌کنند.
جزو هر کدام از این دو دسته باشید، باز هم دانستن اینکه چه اطلاعاتی از شما در دست شرکت است، ضرورت دارد. با دانستن مواردی که خواهیم گفت، می‌توانید کنترلی نسبی روی استفاده فیسبوک از اطلاعات خود داشته باشید.

البته اگر خواهان این هستید که از اطلاعاتتان استفاده تجاری نشود و در اختیار هیچ سازمانی قرار نگیرد، بهترین و تنها روش پیش‌رو این است که اکانت خود را به‌طور کامل حذف کنید.


تنظیمات تبلیغات را چک کنید

وقتی برای اولین بار در فیسبوک ثبت‌ نام می‌کنید، اطلاعات پایه‌ای مانند نام، نام خانوادگی و آدرس ایمیل را وارد می‌کنید. سایت هم‌چنین از شما می‌خواهد که موقعیت محل زندگی، شغل، دوستان و آشنایان و تحصیلات خود را وارد کنید.
اما همه این‌ها یک سری اطلاعات پیش‌پا افتاده هستند. با شروع فعالیت در این شبکه اجتماعی، فیسبوک رفتار‌های شما را تحت‌ نظر می‌گیرد و اطلاعات به‌مراتب بیشتر و مهم‌تری از شما به دست می‌آورد.
یکی از راه‌های سریع برای دیدن این‌که فیسبوک چه چیز‌هایی از شما می‌داند  و محدود کردن دسترسی به آن‌ها  این است که به صفحه تنظیمات  (ad preferences) بروید. با کلیک روی لینکی که درون پرانتز قرار داده‌ایم می‌توانید به صفحه مورد نظر بروید. اگر نمی‌خواهید از لینک استفاده کنید، کافی است وارد اکانت خود شوید و روی آیکون فلش که در سمت راست منوی ناوبری موجود است، کلیک کنید؛ از منویی که باز می‌شود تنظیمات (Settings) را انتخاب کنید و سپس تبلیغات (ads) را.
این‌جا می‌توانید اطلاعاتی را که به فیسبوک داده‌اید، مشاهده و تعیین کنید که فیسبوک مجاز به استفاده از کدام‌ها نباشد.
برای مثال روی Your information ( اطلاعات شما) کلیک کنید تا ببینید وضعیت تأهل و شغل خود را با فیسبوک به اشتراک گذاشته‌اید یا نه.
اگر گزینه Your intrests (علاقه‌مندی‌های شما) را انتخاب کنید، خواهید دید که بر اساس فعالیت‌ها و رفتار‌های شما در این شبکه اجتماعی (و حتی وب‌گردی در وب‌سایت‌های دیگر)، لیستی از علاقه‌مندی‌هایتان تهیه شده است.
از همین صفحه می‌توانید تعیین کنید که آیا فیسبوک مجاز به استفاده از این اطلاعات برای تبلیغات و مقاصد تجاری باشد یا نه.
برای این کار لازم نیست اطلاعاتتان را به کلی حذف کنید. شما می‌توانید در عین به اشتراک گذاری اطلاعات‌ (مانند وضعیت تأهل)، فیسبوک را از استفاده تجاری از آن منع کنید. اگر بیش‌از حد نگران هستید، چاره‌ای جز حذف کردن ندارید.
این شرکت برای بهبود تجربه کاربری خود و هدفمند کردن تبلیغاتش، اطلاعات شما را مورد استفاده قرار می‌دهد
حتی اگر فیسبوک اطلاعات شما را به شرکت‌های دیگر نفروشد، همچنان احتمال دارد که به جمع‌آوری آن بپردازد. این شرکت برای بهبود تجربه کاربری خود و هدفمند کردن هرچه بیشتر تبلیغاتش، اطلاعات شما را - از مدل گوشی‌ گرفته تا اپلیکیشن‌هایی که زیاد استفاده می‌کنید - مورد استفاده و تجزیه تحلیل قرار می‌دهد.
می‌توانید برخی از این اطلاعات را از صفحه پروفایل خود کاملا حذف کنید. کافی است در صفحه اصلی پروفایل خود روی نامتان کلیک کنید و گزینه Edit Profile را انتخاب کنید.
قطعا قادر نخواهید بود همه چیز را حذف کنید؛ اما حداقل می‌توانید اطلاعات تحصیلی و شغلی خود را پاک و صفحاتی که لایک کرده‌اید آنلایک کنید.
با استفاده از سرویس‌های شخص ثالث جستجو کنید
شما هیچ گاه به‌طور دقیق و با جزئیات نخواهید دانست فیسبوک چه اطلاعاتی از شما دارد. الگوریتم‌های سری و محرمانه این شرکت بسته به نوع فعالیت و رفتار‌های شما، در مورد‌تان حدس و گمان‌هایی می‌زنند.
البته وقتی می‌گوییم سری و محرمانه، به این معنی نیست که هیچ کس به هیچ‌وجه نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی داشته باشد. برخی ابزار‌های شخص ثالث هستند که با دسترسی به گزارش فعالیت‌های اخیر شما می‌توانند نشان دهند که فیسبوک چه اطلاعاتی از آن‌ها به دست آورده است.
Data Selfie که یک افزونه کروم است، می‌تواند فعالیت‌های شما را رصد کند و نشان بدهد که فیسبوک بر اساس همان رفتار‌ها چه اطلاعاتی از شما به دست آورده است. لازم به ذکر است که اطلاعات این افزونه غالبا تئوریک هستند و به‌طور حتمی نشان‌دهنده آن‌چه در فیسبوک اتفاق می‌افتد نیستند.
برای به‌ دست آوردن اطلاعات بیشتر و جامع‌تر در مورد اکانت خود، به وب‌سایت Stalkscan بروید. وقتی در بالای صفحه، آدرس URL پروفایل فیسبوک خود را وارد می‌کنید، وب‌سایت به‌طور خود‌کار تمام اطلاعاتی را که ممکن است فیسبوک از شما جمع‌آوری کند، لیست می‌کند. از هتل‌ها و رستوران‌هایی که رفته‌اید تا ویدیو‌هایی که در آن‌ها تگ شده‌اید یا ویدیو‌ها و آهنگ‌هایی که لایک کرده‌اید.
همین کار را می‌توانید با استفاده از وب‌سایت Intel Techniques نیز انجام دهید. وقتی وارد سایت شدید، در سمت چپ صفحه روی گزینه Facebook کلیک و آدرس URL اکانت خود را وارد کنید. این بار هم لینکی از تک‌تک فعالیت‌های شما برایتان نمایش داده خواهد شد که با کلیک روی هرکدام خواهید توانست به صفحه مربوط به آن هدایت شوید.
متأسفانه وب‌سایت‌هایی مانند این‌ها، فقط اطلاعات سطحی و ظاهری مربوط به فعالیت‌های شما را در اختیار‌تان می‌گذارند و الگوریتم‌های مشابه آن‌چه فیسبوک دارد، در اختیار ندارند. به‌عنوان مثال فیسبوک الگوریتم‌های فوق‌العاده پیشرفته‌ای دارد که با استفاده از آن‌ها می‌تواند با دقت بسیار بالایی فید خبری شما را از علاقه‌مندیهایتان پر کند.
علاوه‌بر این، فیسبوک الگوریتم‌هایی دارد که با استفاده از آن‌ها کاربران را بسته به سلیقه‌ها و مشخصاتشان به گروه‌ها و دسته‌های مختلف تقسیم‌بندی‌ می‌کند تا تبلیغ‌کننده‌ها بتوانند جامعه هدف خود را بهینه‌تر انتخاب کنند.
سال گذشته واشنگتن پست لیستی از ۹۸ فاکتور مختلف را منتشر کرد که فیسبوک بر اساس آن‌ها تقسیم‌بندی‌های خود را انجام می‌دهد. این موارد شامل اطلاعات به‌دست‌آمده از شرکت‌های دیگر نیز می‌شود.

غیر فعال کردن موقعیت و رصد وب‌گردی

به‌غیر‌از اطلاعاتی که خودتان مستقیما به فیسبوک می‌دهید و اطلاعات رفتاری شما در این شبکه اجتماعی، نوع سومی از اطلاعات هم هست که فیسبوک جمع‌آوری می‌کند و برایش ارزش بالایی دارد. اطلاعات موقعیت مکانی و وب‌گردی شما در وب‌سایت‌های دیگر.
اجازه دادن به فیسبوک برای در اختیار داشتن موقعیت مکانی شما می‌تواند مفید باشد. با استفاده از آن می‌توانید اطلاعات مربوط به رستوران‌ها، مغازه‌ها و نمایشگاه‌های نزدیک به خود را به‌ دست آورید و همچنین دوستانتان را که در حوالی شما هستند پیدا کنید. همچنین فیسبوک می‌تواند مکان‌های مورد علاقه شما را شناسایی کند تا بر اساس آن, تبلیغات مفید‌تری برایتان نمایش دهد.
اجازه دادن به فیسبوک برای در اختیار داشتن موقعیت مکانی شما می‌تواند مفید باشد
قطعا می‌توانید حدس بزنید که چرا فیسبوک علاقه دارد موقعیت مکانی کاربران را بداند: تبلیغات بهتر. اگر شما وارد برخی وب‌سایت‌های بخصوص شوید، بلافاصله فیسبوک خبردار خواهد شد و از نوع رفتار شما در آن وب‌سایت اطلاعات زیادی جمع‌آوری خواهد کرد. این شرکت همچنین اطلاعات وب‌گردی یا مکانی شما را به آژانس‌های تخصصی تبلیغات می‌فرستد تا آن‌را تحلیل کنند و نتایج قابل استفاده و مفیدتری از آن‌ها استخراج کنند.
به‌طور دقیق و قطعی نمی‌توان گفت که شرکت‌های تبلیغاتی چه اطلاعاتی از شما جمع‌آوری و در نهایت آن‌ها را تبدیل به چه اطلاعات دیگری می‌کنند. تنها کاری که ‌می‌توانید بکنید رفتن به همان صفحه تنظیمات تبلیغات است که در‌بالا اشاره کردیم.
برای این‌که جلوی استفاده فیسبوک از اطلاعات مکانی و وب‌گردی خود را بگیرید، در صفحه تنظیمات تبلیغات گزینه Ad Settings را باز کنید و اولین گزینه از بالا را (Ads based on your use of websites and aps) غیر‌ فعال کنید.
این روز‌ها فیسبوک در توضیح دادن این‌که چه نوع اطلاعاتی جمع‌آوری می‌کند، توضیحات خوبی ارائه می‌دهد؛ اما با این وجود قادر نخواهید بود تمام اطلاعات خود را از دسترس این شبکه اجتماعی خارج کنید؛ زیرا هنگام ثبت نام و ایجاد اکانت، با شرایط و اساسنامه فیسبوک موافقت کرده‌اید.
تنها کاری که می‌توانید انجام دهید این است که از اطلاعات جمع‌آوری شده آگاه شوید و حواستان باشد چه چیز‌هایی را مستقیم و غیر مستقیم به اشتراک می‌گذارید.

نظرات

در ادامه بخوانید...